Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2019, 21:42   #361
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja. Waarom denk je dat bv. het Nederlandstalig deel van de vroegere provincie Brabant nu grondwettelijk Vlaams Brabant heet? Het wordt tijd dat jullie belgicisten ophouden met te blijven vastkleven aan de middeleeuwse definitie van Vlaanderen (het oude graafschap). Pas u aan aan deze tijd!
Omwille van deze definitie kunnen we spreken van een Belgisch volk.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2019, 21:49   #362
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Tiens, hogerop stelde je dat er geen volkeren zijn. Waar komen nu opeens die culturen vandaan?

Je suggereert impliciet zelfs dat er in ons land verschillende culturen zijn.

Cultuur en volk zijn onlosmakelijk verbonden.
''t ja, Aalst heeft een culltuur waarin carnaval nogal belangrijk is, in Gent kennen ze dat niet. Daar hebben ze Gentse Feesten.
In de Kempen hebben ze dan weer hun Oogstfeesten.
Cultuur is namelijk plaats gebonden en zeker niet iets dat gebonden is aan een bevolking van een heel gewest.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2019, 21:51   #363
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Omwille van deze definitie kunnen we spreken van een Belgisch volk.
Nee, volgens deze defenitie spreken we van een Europees volk.
Oud 20 augustus 2019, 23:16   #364
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja. Waarom denk je dat bv. het Nederlandstalig deel van de vroegere provincie Brabant nu grondwettelijk Vlaams Brabant heet? Het wordt tijd dat jullie belgicisten ophouden met te blijven vastkleven aan de middeleeuwse definitie van Vlaanderen (het oude graafschap). Pas u aan aan deze tijd!
Ze hadden het even goed 'Hollands Brabant' kunnen noemen.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 00:10   #365
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dus alle inwoners van het Vlaamse gewest zijn Vlamingen en behoren tot het Vlaamse volk?
Gij niet....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
He wish....
En gij ook niet....

Vlamingen zijn géén volk en hebben dus géén recht ...

De Limburgers daarentegen hebben blijkbaar als volk alle rechten....

Waar wachten jullie op,te laf,of géén geld genoeg....

Bespeur ik hier een waals reflex...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 05:13   #366
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eventjes uw “kennis” actualiseren. We zijn in het jaar 2019 en grondwettelijk ligt het vast dat er een Vlaams Gewest is. Dat strekt zich uit van De Panne tot Maaseik. Limburg maakt daar deel van uit. Limburgers zijn dus Vlamingen net zoals Antwerpenaren, inwoners van Leuven of van Geraardsbergen. Of u dat bevalt of niet dat is de realiteit. Leer ermee leven. Je mag dus ophouden met die kneuterigheid van jou want je maakt jezelf grenzeloos belachelijk.
Dat is natuurlijk de kar voor het paard spannen. Er zijn twee zaken die a priori niet veel met elkaar te maken hebben: administratieve machtsstructuren enerzijds (of dat nu de Graaf van Vlaanderen en zijn gewapende bende is, of de Belgische staat en zijn gewapende bende, of de Keizer van het Heilig Roomse Rijk en zijn bende) ; en "volkeren/naties" anderzijds.

Het ene is gebaseerd op het uitoefenen van een machtsmonopolie met geweld ; het andere heeft te maken met interne affiniteit en externe afkeer.

Natuurlijk werken de dingen beter als de administratieve afbakeningen samenvallen met de naties/volkeren ; en er is dus ergens een verlangen van volkeren om hun eigen administratieve afbakening te hebben ; anderzijds is er de wens van administratieve afbakeningen om binnen hun machtsterritorium aan natie-building te doen.

In dat laatste kader gebruikt men vaak titels zoals "Belg" of "Vlaming" gekoppeld aan een administratieve status: "jij bent een onderdaan van administratie "Poepel" dus ben jij een "Poepelaar", en men doet dan alsof er een volk/natie is van Poepelaars.

Zeggen dat je een Vlaming bent omdat je in het gewest Vlaanderen woont, is eigenaardig voor een Vlaams nationalist, want dan was er in de eerste plaats geen reden om een Vlaams gewest te willen. Immers, toen het Vlaams gewest er niet was, waren er dan ook geen Vlamingen, volgens diezelfde visie, en enkel maar Belgen. Men zou dus de Vlaming uitgevonden hebben door het Vlaamse gewest administratief te scheppen. Maar waarom zou men dat dan gedaan hebben ? Het waren immers allemaal Belgen, 2 minuten daarvoor, en Vlamingen bestonden dan niet ?

Nee, het is omgekeerd. Het is omdat er organisch een "Vlaams volk" zou bestaan, dat er een streven was naar een administratieve structuur die daar dichter bij zou aansluiten. Maar dan is "Vlaming zijn" geen administratieve status, maar een organisch verschijnsel. Wie zich geen Vlaming voelt, is dan geen Vlaming. Of hij dat nu administratief zogezegd als Poepelaar is of niet.

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 augustus 2019 om 05:14.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 08:04   #367
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

[quote=Jantje;9097541

Maar wat ik wel beweer is dat er geen Vlaams volk bestaat.
Buiten de politiek is er niets dat de bevolking van de Vlaamse gebieden aan elkaar verbind.

[/QUOTE]

Loop rond ergens in Tsakamaka en hoor opeens Vlaams praten. Je zal vermoedelijk met die mensen een praatje maken. En niet over politiek. Kwestie van binding aan de Vlaamse identiteit, hoe moeilijk die ook definieerbaar is.
Oud 21 augustus 2019, 08:06   #368
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Kunnen we Wallonië niet kopen, problemen ineens opgelost voor iedereen
Enkel de Ardennen of moeten we Bergen en Charleroi er ook bij nemen? Marc Coucke heeft Durbuy al gekocht, dus van daaruit kan verder gewerkt worden denk ik dan.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 21 augustus 2019 om 08:07.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 08:31   #369
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Cultuur en volk zijn onlosmakelijk verbonden.
Niet noodzakelijk. Volk moet territorialiteit hebben, cultuur heeft dat niet noodzakelijk. Cultuur kan dun verdeeld wereldwijd zijn, zonder ooit een territoriale claim, terwijl dat bij een volk wel zo is. Je zou het kunnen hebben over de cultuur van het wetenschappelijke denken, bijvoorbeeld.
Ik denk dat je eerder denkt aan dingen zoals "tradities" of zo, maar daar zitten we weeral met die logische fout van "een verleden nodig" dat er dus niet kon zijn toen het begon.

Een volk en een natie zijn een affiniteitsband van het moment. Je zou het kunnen vergelijken met "verliefd zijn" maar dan minder intens, en met veel meer volk. Verliefd zijn is zoiets als "grote interne affiniteit" en "afkeer van buiten" (vooral niet verliefd zijn op anderen). Waarom men "verliefd" wordt is organisch en zeker niet noodzakelijk cultureel of taalkundig of gelijk wat, maar men beweert dat "gelijkaardigen" gemakkelijker verliefd worden, en dus dat gelijkaardige culturele of andere aspecten dus kunnen helpen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 augustus 2019 om 08:31.
Oud 21 augustus 2019, 08:55   #370
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Loop rond ergens in Tsakamaka en hoor opeens Vlaams praten. Je zal vermoedelijk met die mensen een praatje maken. En niet over politiek. Kwestie van binding aan de Vlaamse identiteit, hoe moeilijk die ook definieerbaar is.
Ach, als ik in Rio rond loop en daar Nederlands hoor spreken, maak ik met die mensen ook een praatje.
En als ik in Superior Frans hoor spreken, maak ik met die mensen ook een praatje.
Het gaat dan ook om verbondenheid met een identiteit zekers?

Het gekke is dat er meer verbondenheid is tussen Breda en Kalmthout, dan tussen Ekeren en Deurne.
Voor iemand uit Schoten is Veurne evengoed ver van mijn bed als Namen.
En kunnen beide evengoed steden ergens in Afrika zijn.
Oud 21 augustus 2019, 09:05   #371
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Niet noodzakelijk. Volk moet territorialiteit hebben, cultuur heeft dat niet noodzakelijk. Cultuur kan dun verdeeld wereldwijd zijn, zonder ooit een territoriale claim, terwijl dat bij een volk wel zo is. Je zou het kunnen hebben over de cultuur van het wetenschappelijke denken, bijvoorbeeld.
Ik denk dat je eerder denkt aan dingen zoals "tradities" of zo, maar daar zitten we weeral met die logische fout van "een verleden nodig" dat er dus niet kon zijn toen het begon.

Een volk en een natie zijn een affiniteitsband van het moment. Je zou het kunnen vergelijken met "verliefd zijn" maar dan minder intens, en met veel meer volk. Verliefd zijn is zoiets als "grote interne affiniteit" en "afkeer van buiten" (vooral niet verliefd zijn op anderen). Waarom men "verliefd" wordt is organisch en zeker niet noodzakelijk cultureel of taalkundig of gelijk wat, maar men beweert dat "gelijkaardigen" gemakkelijker verliefd worden, en dus dat gelijkaardige culturele of andere aspecten dus kunnen helpen.
Oei, wat moeten we dan met de Roma's en Berbers, twee nomade volkeren.
Oud 21 augustus 2019, 10:11   #372
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Oei, wat moeten we dan met de Roma's en Berbers, twee nomade volkeren.
Die beschouwen gans hun fourageergebied als "hun territorium" en het is dus niet verwonderlijk dat dat clashed met de volkeren die daar wonen.
Oud 21 augustus 2019, 10:42   #373
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ze hadden het even goed 'Hollands Brabant' kunnen noemen.
Dat zou wel wat overdreven geweest zijn. "Nederlands Brabant" had nog gekund.
Overigens, wat dat "Hollands" betreft, nogal wat Vlamingen lijken niet te beseffen dat veel mensen uit Noord-Brabant, Drente, Groningen, Friesland enz. het niet zo op prijs stellen dat zij met de term "Hollanders" worden geïdentificeerd.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 13:09   #374
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Tavek dom?
Dat er geen Vlaams volk bestaat is een vaststelling, geen provocatie. Maar ik wil altijd bijleren. Ik stel voor dat gij een aantal argumenten aanhaalt om aan te tonen dat er wel een Vlaams volk bestaat.
U vraagt, wij draaien.

Ik ben aan het trollen zonder moeite te doen, fun times ! Tavek doet een bekentenis nl. mij moet je niet serieus nemen, ik ben een geboren zeveraar. (posting 308 van deze draad.) Goed. Dit weten we nu ook.

En nu het belangrijke werk waarin ik tracht aan te tonen dat Vlaanderen weldegelijk bestaat, een volk is, een eigen idenditeit heeft en ook een eigen cultuur. Alleen de eigen natie ontbreekt voorlopig, maar dit vind ik niet zo belangrijk.

VLAANDEREN.
Tik dit woord in via google en je krijgt onmiddellijk meer dan 5 miljoen resultaten. Niet slecht voor een item dat niet bestaat. Natuurlijk is dit de totale verzameling maar je kan ook alles apart opvragen. Kunst, cultuur, economie enz... en je kent voor ieder item de resultaten. Zeer interessant. In mijn bibliotheek staan trouwens verschillende werken die mijn stellingen bevestigen waaronder een paar oudere exermplaren van Larousse, 20 eeuwen Vlaanderen, een 15 delig standaardwerk geschreven door Nederlandse én Vlaamse historici, Geschiedenis van de Vlaamse Gedachte door H. Elias, vierdelig maar niet zo interessant door het verleden van Elias, en tenslotte De Wereldgeschiedenis van Vlaanderen, een lijvig boek van meer dan 500 blz, zeer interessant. Bijdragen van 72 auteurs waaronder tot mijn verbazing ook één van Karl Van Den Broeck, zoon van Walter (Groenten uit Balen) en notoir ontkenner van de Vlaamse idenditeit van o.a. Breugel, Rubens, Mercator enz... In dit boek durft hij uiteraard met zijn leugens niet afkomen, zijn bedrage gaat over dr. Nand Peeters, de echte uitvinder van de pil. Vrij onschuldig dus.

Meteen weet ik dus ook waar de Limburgers van dienst hun mosterd halen. Dit drietal, bestaande uit Tavek, zelfverklaarde troller, H.O., geniepig en daardoor gevaarlijk, Pajoske en soms ook Henri1, de man die o zo graag waal wilde zijn maar het moet stellen met zijn status van domme limburger.
Ik heb me dikwijls afgevraagd waarom deze limburgers het zonlicht ontkennen. Een mogelijke verklaring, ik wik mijn woorden, is het feit dat de meeste limburgers geen volk zijn, geen idenditeit hebben, ook hun cultuur is ondermaats. Ze staan dus met lege handen. Wegens de ligging leunen ze meer aan bij Luik en Aken dan bij Vlaanderen. Soit.

Ik had het over de Larousse. Ik heb er meerdere geërfd. In ieder exemplaar platen van de "culture flamande"met schilderijen, beeldhouwwerken en markante gebouwen zoals het stadhuis van Brussel en Leuven. Van de "culture wallonne" geen spoor, wel vermelding van de "culture belge", wat dit ook moge betekenen.

Ik moet het hierbij laten. Over Vlaanderen kan je eindeloos redetwisten en ik zeg hiermee niet dat ik de wijsheid in pacht heb. Iedere bewuste Vlaming kan de uitspraken die ik gedaan heb bevestgigen, ik aanvaard zelfs tegengestelde meningen. We zijn tenslotte geen limburgers nietwaar?

Laatst gewijzigd door robert t : 21 augustus 2019 om 13:12.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 13:16   #375
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
U vraagt, wij draaien.

Ik ben aan het trollen zonder moeite te doen, fun times ! Tavek doet een bekentenis nl. mij moet je niet serieus nemen, ik ben een geboren zeveraar. (posting 308 van deze draad.) Goed. Dit weten we nu ook.

En nu het belangrijke werk waarin ik tracht aan te tonen dat Vlaanderen weldegelijk bestaat, een volk is, een eigen idenditeit heeft en ook een eigen cultuur. Alleen de eigen natie ontbreekt voorlopig, maar dit vind ik niet zo belangrijk.

VLAANDEREN.
Tik dit woord in via google en je krijgt onmiddellijk meer dan 5 miljoen resultaten. Niet slecht voor een item dat niet bestaat. Natuurlijk is dit de totale verzameling maar je kan ook alles apart opvragen. Kunst, cultuur, economie enz... en je kent voor ieder item de resultaten. Zeer interessant. In mijn bibliotheek staan trouwens verschillende werken die mijn stellingen bevestigen waaronder een paar oudere exermplaren van Larousse, 20 eeuwen Vlaanderen, een 15 delig standaardwerk geschreven door Nederlandse én Vlaamse historici, Geschiedenis van de Vlaamse Gedachte door H. Elias, vierdelig maar niet zo interessant door het verleden van Elias, en tenslotte De Wereldgeschiedenis van Vlaanderen, een lijvig boek van meer dan 500 blz, zeer interessant. Bijdragen van 72 auteurs waaronder tot mijn verbazing ook één van Karl Van Den Broeck, zoon van Walter (Groenten uit Balen) en notoir ontkenner van de Vlaamse idenditeit van o.a. Breugel, Rubens, Mercator enz... In dit boek durft hij uiteraard met zijn leugens niet afkomen, zijn bedrage gaat over dr. Nand Peeters, de echte uitvinder van de pil. Vrij onschuldig dus.

Meteen weet ik dus ook waar de Limburgers van dienst hun mosterd halen. Dit drietal, bestaande uit Tavek, zelfverklaarde troller, H.O., geniepig en daardoor gevaarlijk, Pajoske en soms ook Henri1, de man die o zo graag waal wilde zijn maar het moet stellen met zijn status van domme limburger.
Ik heb me dikwijls afgevraagd waarom deze limburgers het zonlicht ontkennen. Een mogelijke verklaring, ik wik mijn woorden, is het feit dat de meeste limburgers geen volk zijn, geen idenditeit hebben, ook hun cultuur is ondermaats. Ze staan dus met lege handen. Wegens de ligging leunen ze meer aan bij Luik en Aken dan bij Vlaanderen. Soit.

Ik had het over de Larousse. Ik heb er meerdere geërfd. In ieder exemplaar platen van de "culture flamande"met schilderijen, beeldhouwwerken en markante gebouwen zoals het stadhuis van Brussel en Leuven. Van de "culture wallonne" geen spoor, wel vermelding van de "culture belge", wat dit ook moge betekenen.

Ik moet het hierbij laten. Over Vlaanderen kan je eindeloos redetwisten en ik zeg hiermee niet dat ik de wijsheid in pacht heb. Iedere bewuste Vlaming kan de uitspraken die ik gedaan heb bevestgigen, ik aanvaard zelfs tegengestelde meningen. We zijn tenslotte geen limburgers nietwaar?
Doe zo door, je dient onze zaak. En je behandelt de Limburgers net zoals de Franstaligen de Vlamingen hebben behandeld, alleen ben je niet intelligent genoeg om dat zelf in te zien.

U bent aan het worden wat u zo hard haat.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 15:21   #376
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U vraagt, wij draaien.

VLAANDEREN.

Ha, Limburgers, hoewel Nederlandstalig en wonen binnen get gewest Vlaanderen, zijn dus geen Vlamingen!!!!!
Met heel je posting bewijs je gewoon dat er geen Vlaams volk bestaat.
Oud 21 augustus 2019, 17:01   #377
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ha, Limburgers, hoewel Nederlandstalig en wonen binnen get gewest Vlaanderen, zijn dus geen Vlamingen!!!!!
Zo is het, ze zeggen het trouwens zelf. Een paar postings geleden heb nog gezegd dat je tussen de limburgers niet kunt leven. Eieren of jong.
Citaat:
Dat is jouw mening. Ik heb mijn best gedaan. Het enige wat jij doet is Karl van den broeck napapegaaien. Doei...
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 17:08   #378
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Die beschouwen gans hun fourageergebied als "hun territorium" en het is dus niet verwonderlijk dat dat clashed met de volkeren die daar wonen.
Daar zijn oplossingen voor te bedenken, nietwaar patrick ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2019, 19:08   #379
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo is het, ze zeggen het trouwens zelf. Een paar postings geleden heb nog gezegd dat je tussen de limburgers niet kunt leven. Eieren of jong.
Ik ga je niet tegenspreken, maar he ga je de uitspraak dat een volk afhankelijk is van een bestuurlijk gebied nu verdedigen.

Citaat:

Dat is jouw mening. Ik heb mijn best gedaan. Het enige wat jij doet is Karl van den broeck napapegaaien. Doei...
Ben maar gaan opzoeken wie Karl van den broeck is, want ik heb nog nooit bewust iest van hem gelezen; Ken die man dus niet.
Oud 23 augustus 2019, 10:00   #380
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heeft robert t volstrekt niet geschreven. Hij heeft wel gejustifieerde kritiek op het soort Limburgers dat het zonlicht ontkent door te gaan lullen dat ze geen Vlamingen zijn en daarbij nog steeds zitten te zemelen over Vlaanderen in zijn middeleeuwse betekenis (het oude graafschap). Limburg is een deel van het Nederlandstalig gebied dat zich uitstrekt van De Panne tot Maaseik en dat grondwettelijk als "Vlaams Gewest" wordt omschreven. Wanneer ik in Limburg ben hoor ik geen Duits maar Nederlands. De lokale media zijn Nederlandstalig. Bijgevolg zijn de Limburgers als inwoners van het Vlaams Gewest Vlamingen, net zoals de inwoners van Vlaams Brabant dat ook zijn. Tavek & Co mogen voor de rest van hun leven kneuterig zitten emmeren, de realiteit is er om hen tegen te spreken. En wat hun eeuwige klaagzang betreft over het zogezegd achterstellen van Limburg, je hoeft maar eens rustig in Limburg rond te toeren om vast te stellen dat dit helemaal niet zo is.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be