![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1661 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Feitelijk doet u een voorspelling zonder argumenten evenals de heren in de video. Zij geloven in AI als een God die de wereldproblemen kan oplossen. Dat is een opmerkelijke visie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1662 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk is het door eerst die relatie te bestuderen dat ik tot dat doel was gekomen. Maar eens ik dat uitgevist heb, kan ik dat nadien gebruiken. Eens ik heb uitgevist dat een thermostaat de temperatuur constant houdt, dan kan ik dat nadien als simpel model gebruiken "houdt de temperatuur constant" zonder in detail terug in de fysica van de thermostaat moeten te duiken. Dat is exact wat men ook doet als men een versterker met terugkoppeling beschouwt: eerst gaat men in detail berekenen hoe die versterker in open loop gaat reageren als je daar een terugkoppeling aan koppelt. Maar nadien kan je de teruggekoppelde versterker als een systeem model gebruiken, waar het resultaat enkel maar gebruikt wordt. Als ik weet dat het doel van een voetballer is om de bal in het doel te trappen, en er zijn, laat ons zeggen, maar 5 mogelijke manieren om dat te doen in een gegeven spelsituatie, dan weet ik dat die voetballer 1 van die 5 situaties heel waarschijnlijk zal waarmaken, en niet, zeg maar, den onnozelaar gaat uithangen en de bal in het publiek gaat trappen of zo. Als ik weet dat het doel van een schaakspeler is om een schaakspel te winnen, dan kan ik begrijpen dat hij een van de mogelijke zetten zal doen die dat bevorderen, en niet dat hij een grote trap zal geven in het schaakbord en daarmee dus de partij verliezen. En ga zo maar door. Het doel kennen van iets laat toe van de akties die dat iets zal ondernemen sterk in te perken tot die akties die mogelijk tot het bereiken van dat doel zullen leiden, en door akties vermoedelijk uit te sluiten die evident het doel zullen laten missen. Niet altijd, maar vaak. Maw, het is een goede en nuttige "samenvatting" van hoe het dinges zich zal gedragen. In de meeste gevallen. En soms is er zelfs een algemeen principe dat ons toelaat om een doel af te leiden ook al moeten we niet eens in detail naar de fysica kijken: het Darwin doel is daar een voorbeeld van. We weten dat levende systemen zullen streven (dus als doel hebben) om zich voort te planten, omdat alle anderen al de pijp uit zijn. Dus kunnen we dat ergens al inschrijven in het verwachte gedrag op een of andere manier. We kunnen verwachten dat levende systemen nooit zo zullen handelen (of heel zelden zo zullen handelen) dat al hun kansen op nalatenschap evident verkeken zullen zijn terwijl er vele andere manieren zijn om dat niet te bekomen, he. Laatst gewijzigd door patrickve : 9 september 2019 om 10:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1663 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1664 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, het zal toch niet de eerste keer zijn dat een soort een andere soort voortbrengt die de originele omzeep helpt ? Dat is zelfs de normale manier waarop een soort "evolueert", he. De nieuwe versie helpt de oude omzeep.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1665 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vele vroegere versies van de evolutie zijn blijven leven, en bovendien zal de mens niet alleen de robots, maar ook zichzelf verder ontwikkelen.
![]() |
#1666 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je zou kunnen zeggen: tijgers zijn nog nooit uitgestorven, dus kunnen die niet uitsterven. Daarvan besef je dat het dwaas is he. "ik ben nog nooit gestorven, dus zal ik niet sterven". Dat iets technologisch niet kan gebeuren, omdat het tot nu toe niet gebeurd is, is even dwaas. In de 18de eeuw kon men zeggen dat men nooit postduiven zou vervangen door machines, want geen enkele machine kon ergens precies heen vliegen. Enkel vogels en insecten konden vliegen, technologie niet echt. Ja, een ballonnetje misschien. Maar om ergens heen te vliegen had je een levend wezen nodig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1667 |
|
![]() Twee fouten. Technologie is geen soort en de fundamentele voorwaarde voor leven op aarde is symbiose. Uitroeien van andere soorten kan wel voorkomen maar is nooit een doel op zich. Dat u dat wel als doel ziet komt doordat u gedrag simplificeert tot iets dat u kunt modelleren. Merkwaardig dat u dat niet erkent.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1668 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1669 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1670 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Goed. Gelieve dopamine te vinden bij bacterien. En bij Sequoia's.
Laatst gewijzigd door patrickve : 9 september 2019 om 12:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1671 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de thermodynamica redeneert men ook wel vaak op dezelfde manier, en in de scheikunde ook. Dus voor mij is dat OK. Het punt is gewoon dat de systemen aan dewelke ik een p-doel toeschrijf - om inderdaad hetzelfde soort redenering op toe te passen, die men teleologisch/teleonomisch kan noemen - dat doen op een manier die NIET thermodynamisch "klopt". Men gaat immers niet naar *waarschijnlijker* maar naar *onwaarschijnlijke* toestanden. Dus ja, een reductor zoals steenkool "zal streven naar verbranden", maar dat is gewoon een thermodynamisch WAARSCHIJNLIJKE uitkomst. En een olifant zal "streven naar kleine olifantjes maken", ook al is dat een (a priori) ONWAARSCHIJNLIJKE uitkomst. Maar in beide gevallen is het handig om het "streven" te kennen. En inderdaad, meer moet je daar niet achter zoeken. Zeggen dat een olifant "als doel heeft om kleine olifantjes te maken" is voor mij inderdaad een vergelijkbare manier van spreken als zeggen dat een reductor "als doel heeft om met een oxidator te reageren". Het is niet exact hetzelfde, maar het lijkt er in grote mate op, ja. In feite ben ik hierbij nogal beinvloed door von Mises werk "Human action". Die stelde ook dat wat mensen economisch zeggen en "willen" geen belang heeft: wat ze DOEN is wat ze wilden, ook al zeggen ze iets anders. Dat je geen intenties kan toekennen aan economisch agenten behalve door hun keuzes te bestuderen, en dat hun keuzes alles zijn wat hun intenties betekenen en niks meer. Maw, de "wil" van iets is gewoon wat dat iets doet. Laatst gewijzigd door patrickve : 9 september 2019 om 12:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1672 | |
|
![]() Citaat:
![]() Voor wie het interesseert: wie zoekt zal vinden. Oh ja, kijk ook even bij levodopa. Laatst gewijzigd door Piero : 9 september 2019 om 13:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1673 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Uw definitie van leven bevat nu "spiegelneuronen en dopamine". Welnu, bacterien hebben geen van beide omdat bacterien geen neurotrasmitters nodig hebben (sequoia's ook niet). Ja, er is het gegeven dat zekere bacterien in het verteringskanaal een enzyme maken dat ook speelt op tryptophane productie, een van de 20 aminozuren. En ja, tryptophane komt voor in sommige neurotransmitters. Maar dat wil niet zeggen dat die bacterien die neurotransmitters nodig hebben, gebruiken of wat dan ook. Leven dus definieren als dingen die dopamine nodig hebben, maakt dat bacterien en sequoia's geen levende wezens zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1674 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Pas op, ik heb daar ook niet toegegeven hoor, er is geen doel, niet toen, niet nu, nooit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1675 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het bevriezen van water zou meer entropie wegnemen dan het maken van een levend lichaam van een lijk. Wat ik al zegde. Laatst gewijzigd door patrickve : 9 september 2019 om 13:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1676 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe voer je zelfs maar de meest elementaire noties in economie in, als je de notie van "doel" niet mag/wil gebruiken ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1677 |
Europees Commissaris
|
![]() Waarom heb je doel nodig in de economie? Je hebt vraag en aanbod, doel is daar m.i. niet noodzakelijk voor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1678 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik heb niet gesteld dat ik het eens ben met de stelling, ik wou enkel aangeven dat er zijn die dit wel stellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1679 | |
|
![]() Citaat:
Ik poneer dat intelligent leven en gedrag reflexief is. De robot zal relaties moeten aangaan en zichzelf beschouwen in zijn relatie met de totale omgeving, met de wereld. Hij moet een wereldbeeld hebben en de waarde kennen van objecten in relatie tot zichzelf. Daarvoor is een beweegreden nodig zoals gegeven door dopamine. We hebben niets aan een AI met een depressie en een doodswens. "In de verzamelingenleer is een binaire relatie tussen elementen in een verzameling reflexief als voor alle elementen geldt dat er een relatie is tussen dat element en zichzelf. Reflexiviteit is een van de voorwaarden voor een equivalentierelatie." Toegepast op de mens betekent dat volgens mij begrip voor elkaar en sociale intelligentie. Gaat dat lukken zonder spiegelneuronen en dopamine? Of kan men dat nabootsen met een algoritme? Laatst gewijzigd door Piero : 9 september 2019 om 15:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1680 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, maar je onderschat het effect van warmte. De "orde" geschapen door biologische macro moleculen (die inderdaad de entropie doet dalen) maakt dat de entropie inhoud dus wel degelijk lager is dan die zou zijn door enkel maar aminozuren te hebben. Maar de orde geschapen door de ganse santeboetiek aan -50 graden te bevriezen, is veel groter.
|
![]() |
![]() |