![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Tot wanneer zou je abortus toelaten? | |||
Niet |
![]() ![]() ![]() |
2 | 7,41% |
tot 2 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
tot 4 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
tot 6 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
tot 8 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
2 | 7,41% |
tot 10 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
2 | 7,41% |
tot 12 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
7 | 25,93% |
tot 14 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
1 | 3,70% |
tot 16 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
tot 20 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
3 | 11,11% |
tot 24 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
2 | 7,41% |
ander voorstel |
![]() ![]() ![]() |
8 | 29,63% |
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk, natuurlijk gaan we ervan uit dat 3 dagen voor de natuurlijke geboorte, het totaal "zinloos" is. Geen vrouw zal dat trouwens vragen, PRECIES omdat het zinloos is. Maar 2 maanden ervoor ? Terwijl ge op vakantie zou kunnen gaan of zo ? Enneuh, ik ken wel degelijk vrouwen die vragen om "wat vroeger te bevallen" omdat het hen beter uitkomt he. We hebben het dan wel over dagen, geen weken. Maar men provoceert wel degelijk bevallingen. Zelfs in de kraamkliniek doet men dat, om het medisch personeel te arrangeren. Men legt het kraamwerk soms chemisch stil, of men versnelt het naargelang de vroedvrouwen tijd hebben of niet he. De afweging of het nutteloos is of niet zal die vrouw best maken, he. Dus niet "verbieden" lijkt mij het meest logische. De simpelste manier om de "natuurlijke" limiet van "zinloos" te vinden, is die aan de vrije keuze over te laten he. Laatst gewijzigd door patrickve : 30 november 2019 om 12:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is wat ik ook zeg: als een gemeenschap ERVOOR KIEST om pas geboren kinderen die door hun ouders verworpen werden, toch op te voeden, dan KAN die gemeenschap dat dus ook doen en hebben die (ex) ouders niet meer het RECHT om te EISEN dat die kleine AFGEMAAKT zou worden. Maar uiteraard, als die gemeenschap ervoor kiest om dat niet te doen, dan mag die kleine verkommeren he. Niettemin is het dus wel degelijk de "gastheer" (de gemeenschap hier) die die KEUZE maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie trouwens dat u geen argumentatie kan aanbrengen waarom de huidige wetgeving wel de juiste limiet trekt en een verruiming niet aan de orde is. U antwoordt slechts met "het is zinloos". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bij abortus hanteert ment dit ook. Men heeft specifieke punten, zoals de conceptie en de geboorte, maar alles wat daartussen gebeurt is een langzaam, continue proces. Man kan dus niet eenvoudig stellen wanneer een foetus levensvatbaar is en wanneer niet, wanneer een foetus nu juist hersenen heeft en wanneer niet. Maar die verschillen zijn er wel. Een embryo heeft geen hersenen, dit is duidelijk. Een foetus vlak voor de geboorte heeft wel hersenen, dit is ook duidelijk. Maar wanneer de overgang van geen-hersenen naar wel-hersenen juist gebeurt is moeilijk te zeggen. JvdB gebruikt deze redenering om te stellen dat een foetus vlak voor de geboorte eigenlijk gelijk is aan de embryo en eigenlijk volg jij hem daarin. Maar die redenering is manifest fout want er is een immens verschil tussen een embryo en foetus vlak voor de geboorte, zelfs een klein kind beseft dit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom bij ons 12 weken en in Nederland 22? Dan geeft u eigenlijk toe dat er geen objectieve grond is en het wat natte-vinger-politiek is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het probleem is dat hoe langer men wacht hoe zwaarder de ingreep is en als men een zwaardere ingreep kan vermijden is dit voor iedereen beter. Men moet nu eenmaal een grens stellen, een wet kan niet zonder. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Die bestaan ook in andere zaken. Neem bijvoorbeeld de snelheidslimieten. Die zijn ook verschillend in verschillende landen. Is men in Frankrijk een betere chauffeur dan in België? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is het principe. En er is de scheidsrechter: het parlement. (er zijn trouwens nog dingen die niet samenhangend zijn: velen zijn tegen de doodstraf, maar onze F16's bombarderen, weliswaar voorzichtig, maar zonder schroom. Wat maakt dat buitenlandse militairen aan de verkeerde kant koudweg geêxecuteerd worden.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat bedoelt u trouwens met "grijze zones"? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat betwist nu eens niemand zeg.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb het over het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen over hun eigen lichaam, wat voor mij niet betekent dat ik als een dolle mina roep over baas in eigen buik, met als gevolgtrekking dat ik voor abortus ben, tot aan de geboorte. Zoals het nu wettelijk geregeld is lijkt me prima, je hebt voldoende bedenktijd en het gaat over een tamelijk eenvoudige ingreep zonder al te veel risico's. Maar Jan is in zijn opvattingen en denken volgens mij duidelijk iemand in de lijn van Opus Dei, kerkelijke regels moeten gevolgd worden en vanuit activisme, abortus mag niet en is dus foei en fout. Dat moet ook op internet bestreden worden. Wie richtlijnen zoals die van Opus Dei lijkt te volgen kan niet constructief denken, discussie is zinloos, wat het moet zijn ligt immers al vast, vanuit de kerk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar desondanks komen er nu eenmaal situaties van ongewenste zwangerschappen voor. Kennis is ook belangrijk, hoeveel vrouwen er ongewenst zwanger worden door verkeerd gebruik van voorbehoedsmiddelen hou je niet voor mogelijk. Vaak omdat ze niet goed begrijpen hoe dat voorbehoedsmiddel werkt. Ja hoe langer je wacht, hoe groter het risico. En inderdaad, de wet stelt daarom ook grenzen, tenzij een arts anders oordeelt. Dan biedt de wet ook mogelijkheden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alice, we hebben het daar al meerdere malen over gehad: de opvatting dat het leven vanaf het begin beschermingswaardig is, hoeft geenszins gestoeld te zijn op geloofsargumenten. Als ik het louter natuurkundig bekijk, dan gaat het om een ander leven in de moederschoot. Nieuw menselijk leven. Alleen al vanuit dat opzicht concludeer ik dan dat het recht heeft op bescherming. Enkel bij hoge uitzondering hoort dan ingegrepen te worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De wetgever moet nu eenmaal regels opstellen en die moeten praktisch en meetbaar zijn. Dit geld ook voor abortus. |
|
![]() |
![]() |