![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar ik had het over het begrip god in het algemeen Citaat:
Maar wel vreemd dat ge filosofen erbij betrekt Citaat:
Maar wat is het verdomde verschil ? Uiteindelijk _zolang het niet getoetst kan worden en dat wringt het schoentje nu net _ is dat geen werkelijkheid ...laat staan dat het de vraag zou beantwoorden van een eventueel begin versus eeuwigheid Citaat:
Ik wrijf je niet aan dat ge zulke redenering niet moogt gebruiken ik zeg gewoon als men zo'n redenering op nahoudt het geen steekt houdt een gelovige met de vraag ( ahja en vanwaar komt god dan vandaan ? ) erop af te rekenen Dat noem ik dan twee maten en gewichten Citaat:
Gij en ik hebben dat misschien niet van doen een gelovige net wel ...en ja dat heeft al veel onheil en miserie veroorzaakt maar dat staat er allemaal los van Laatst gewijzigd door praha : 7 maart 2020 om 15:39. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De rest is draaien rond wat al gezegd is.
![]() |
![]() |
#103 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kom je net te zeggen dat ik er wel mee bekend ben, JeeBee Als ik wil kan ik zelfs elke dag úren met mijn broer daarover palaveren die heeft in zijn doctoraat daar wat verder op geborduurd Ik kom je dat gewoon te zeggen omdat het filosofen ( op overgenomen wetenschappelijke inzichten ) ook maar wat in het duister tasten Dus wat brengt het bij ? Citaat:
Geen uitsluitsel ...dus geloven is niet zo 'onredelijk' Laatst gewijzigd door praha : 7 maart 2020 om 16:04. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Minister-President
|
![]() En? Is je broer bijzonder fier op je bijdragen hier?
![]() |
#105 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja, het is te moeilijk voor jou.
![]() |
#107 |
Minister-President
|
![]() Het is inderdaad onmogelijk praten met mensen met een lagere schoolkennis die denken de ultieme wijsheid in pacht te hebben. En die zich beperken tot hetzelfde riedeltje dat ze hier al 20.000 keer herhaald hebben, onafgezien van de 10.000den keer voordat ze van andere fora werden afgegooid.
Daarom - herhaling - doe geen moeite.
Fortuna favet fortibus Laatst gewijzigd door JeeBee : 8 maart 2020 om 11:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet op basis van schoolkennis, dat is voor de domme massa, maar op basis van de meest diepzinnige filosofie van Hegel en de wetenschap en de theologie. Citaat:
Maar zich liever beperken tot allerlei bagger en beledigingen en leugens (zie hier boven) om zich het denken te besparen. Citaat:
En alle moeite van duizenden fora en miljoenen posten zijn tevergeefse moeite omdat ze niks nieuws weten te vertellen dan steeds maar weer de oude koeien uit de sloot te halen. Mijn atoomtheorie gaat dit alles verre te boven, want deze is de waarheid van God en het heelal als de schepping van Zichzelf.
![]() |
![]() |
#109 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ???
Ik zou het niet weten ik heb het hem nog nooit gevraagd Waarschijnlijk niet en ziet hij gewoonweg de zin er niet van in. Vertel me eens waarom vraag je datte... ge blijft maar ergens richting Spinozza etc hangen om het één en ander wat kracht bij te zetten |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Misprijzen van het miskende genie dat zich boven de massa verheven voelt. Doe geen moeite Harrie. Laat me gewoon links liggen. Dank je wel.
![]() |
![]() |
#111 |
Minister-President
|
![]() Vermits je duidelijk hoog oploopt met je broer. Terecht.
Maar het is met jouw kennis dat je hier schrijft, niet met de zijne.
![]() |
#112 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het idee is het volgende: 1. De gelovigen kunnen niet aannemen dat bepaalde zaken, die tot ons bestaan leiden altijd bestaan hebben, omdat volgens hen niets altijd kan bestaan hebben. 2. Ze zoeken een verklaring in het feit dat er een maker is die alles geschapen heeft. 3. Als ongelovigen vragen wie er de maker gemaakt heeft dan stellen ze dat die maker altijd bestaan heeft, wat rechtstreeks indruist tegen hun eerste stelling. Als atheïst heb ik er dus geen probleem mee dat alles altijd al bestaan heeft en hoogstens een transformatie ondergaan heeft. Ik heb zou dan ook het argument dat een god altijd al bestaan heeft niet als argument aangrijpen om aan te tonen dat er geen god bestaat maar wel om de noodzakelijkheid voor een god weg te nemen om ons bestaan te verantwoorden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik heb zo de indruk dat iedereen een beetje zijn eigen definitie van een god heeft. Die van Jan is zeker niet dezelfde als die men een aantal eeuwen geleden voor ogen had en zal ook niet deze zijn waar men binnen een paar eeuwen aan denkt. Het is ook niet de god van de moslims, de mormonen, de getuigen van Jehova enz... Maw, god is een meme, een moving target die zijn vorm vindt in de (sub-)cultuur van de drager. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen daarom zei ik dat niet Ik zei je dat om je gewoon even te laten weten _ jij veronderstelde blijkbaar net het omgekeerde _ of ik weet had Spionoza ed Daarop zei ik dus ja en dat ik met minste moeite er nog veel zou over kunnen te weten komen. ..en kortweg leert me dat dat filosofen ( ook Spinoza) geen definitief licht op de zaak kunnen werpen Citaat:
Laatst gewijzigd door praha : 8 maart 2020 om 15:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We praten al een tijdje wat naast elkaar laat me nog even verduidelijken : Citaat:
Dan hebt ge geen begin nodig voor god Nu ja dat is nu net het geloof hé.. dien god Citaat:
Nu ...daarentegen staat dat idee van het multiversa dat perfect het begin en en het einde van ons universum zou kunnen verklaren maar dat multversa dat wordt volledig buiten schot gelaten En daarop heb ik eenvoudig gerepliceerd dat iemand die dat hanteert in feite net hetzelfde doet als die gelovige...derhalve zou de toetsing op tegenspraak via die vraag aan een gelovige het hanteren van twee maten en twee gewichten zijn Citaat:
Ik zie termen als begin/einde niks/iets zelfs als typisch filosofisch menselijke concepten ... de werkelijkheid zou misschien best wat gecompliceerder kunnen zijn...wie weet Al wat ik probeerde duidelijk te maken dat ge een gelovige niet kunt afrekenen wegens logisch inconsequent met die vraag en het al zeker al te gek wordt indien jezelf ( ook al is dat een uitkomst van een wiskundig model ) zulke constructies op poten zet En verder zeg ik precies hetzelfde ... er is geen noodzaak voor die extra stap ( Ockham) te introduceren maar dat ben ik ...een gelige heeft daar wel iets aan brr ik hoop dat ik me duidelijk heb kunnen maken....mijn ervaring leert me dat ik net het omgekeerde bereik... 't zal iets met de schrijftaal te maken hebben Laatst gewijzigd door praha : 8 maart 2020 om 16:40. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ge kunt dien drager wel afrekenen op dat bepaald beeld als het interventief word en dus te toetsen valt Als idee zelve ( ook al kan je dat evolutionair verklaren ) kan het op zich niet echt weggeschoten worden..blijft wel dat het volkomen overbodig is |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als je zou zeggen god bestaat want niets kan altijd bestaan hebben behalve god, dan zit je toch in een cirkelredenering, of niet? Als je wil logisch redeneren dan doe je dit op basis van premissen en dan is de vraag, wil je de premisse 'niets kan altijd bestaan hebben' hanteren of niet. Het antwoord van de gelovige is dan: alleen als het me uitkomt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen niet echt hé
Want ge komt net te stellen dat er niet überhaupt een begin of einde dient te zijn Dus zelfs vanuit dat kader is het betwijfelbaar Het zijn de gelovigen die stellen dat er voor alles ( behalve voor god dan ) een begin en einde moet zijn Citaat:
tenzij ge uw doodfixeert op die iets als zijnde inclusief god Maar dat is dan ook een vorm van 'valsspelen' hé daar de gelovige van meet af aan het onderscheid al had gemaakt en god compleet naast dat gegeven plaatst Okay nu kan je zeggen da's een truuk een soort valsspelen van die gelovige maar dan moet je zorgen dat je ook die zelfde maten blijft hanteren En dat doet bv iemand die het 'probleem' doorschuift naar multiversa ook weer niet Citaat:
Je maakt ergens de fout dat het één permisse is maar ze nemen er in feite twee. En dan zijn er nog een heleboel 'fouten' en schermen met twee maten en gewichten Van zodra een atheïst een gelovige gaat afrekenen op het gebruik van woordjes zoals begin/eind niets/iets dan lijkt me het meer dan eerlijk dat die athëist hetzelfde doet voor zijn wereldvisie Maar dan wordt het plots : tjah begin einde da's relatief hé als er nog geen tijd bestaat dan is dat een zinloos begrip Iets/niets : tjah da's ook relatief he want uit 'niets' kan wel degelijk ( verwijzend naar de kwantummechanica) 'iets' komen pas op he .. ik speel nu even compleet advocaat van den duivel hé ![]() Laatst gewijzigd door praha : 8 maart 2020 om 17:23. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Minister-President
|
![]() Wat betekent een woord?
Taal helpt ons met communiceren (niet slecht bij gebrek aan beter). Toch heeft het ook zijn beperkingen. Wat is God? Stel de vraag aan 100 willekeurige passanten. Uit de 100 antwoorden, krijg je er waarschijnlijk geen 2 die volledig identiek zijn. Zelfs de bestaande religies raken er niet uit. Er kunnen trouwens best meerdere levels bestaan. Von Däniken in zijn boeken over 'waren de goden kosmonauten', zou zo'n level kunnen zijn. Geen Goden dus naar huidige ideeën, wel kosmonauten. Heel lange levensduur, buitengewone gaven (zeker in de tijd dat ze zich manifesteerden). Maar sterfelijk, niet alwetend, niet almachtig enz... Oneindig(heid) is ook zoiets. Van ons universum kennen we ongeveer het begin. Maar enkele generaties terug, leek ook ons universum oneindig (met de kennis van toen). Gemeten naar een mensenleven komt het ook aardig in de buurt van oneindigheid. Maar het lijkt ontsproten te zijn aan iets dat vooraf/erbuiten bestond. Datgene dat eventueel vooraf bestond en waaruit het mogelijk ontstaan is zou echt oneindig kunnen zijn, maar misschien ook niet. Misschien is dat ook iets dat op zijn beurt geboren uit iets dat nog groter is en ga zo maar door. Allemaal giswerk natuurlijk, maar niet onmogelijk. Het lijkt me tevens niet onmogelijk dat het universum, multiversum, of het 'AL' (als in alles wat is – zonder limitering van onze huidige waarnemingshorizon) bewust is. Momenteel wordt materie en energie vaak als onbewust gezien. Toch is ons bewustzijn (dat waarschijnlijk slechts het bewustzijn van een aardworm is in vergelijking met dat van God – als hij bestaat) ook iets dat ontstaat uit het samenklutsen van materie en energie. Het bestaan van God is dus wat mij betreft zeker niet onwaarschijnlijker dan dat hij(zij/het) niet bestaat. Persoonlijk ben ik zelfs geneigd het omgekeerde te denken, dus dat het eerder waarschijnlijk is dan onwaarschijnlijk. Maar dat is natuurlijk gewoon een kwestie van geloof (waarmee de circel rond is).