Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 april 2020, 15:59   #1861
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat lijkt mij wel BIJZONDER laag. Met België en zijn 7000 doden of zo zou dat willen zeggen dat 23 miljoen Belgen het betrapt hebben...
Dat is waar, mathematisch kan het hier niet. Maar er wordt ook verkeerd geteld, iemand die dood gaat aan z'n hart maar corona heeft wordt bijgeteld bij de corona doden. Bijna al de slachtoffers hebben ernstige onderliggende klachten.

Dat zeggen die 2 dokters ook, aan wat ze ook dood gaan, als ze symptomen hebben komen ze op de lijst van Corona doden of dat ze daar nu aan zijn dood gegaan of niet.

De echte cijfers gaan we maar binnen een paar jaar weten, maar dan is het te laat.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2020, 16:07   #1862
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Dat is waar, mathematisch kan het hier niet. Maar er wordt ook verkeerd geteld, iemand die dood gaat aan z'n hart maar corona heeft wordt bijgeteld bij de corona doden. Bijna al de slachtoffers hebben ernstige onderliggende klachten.
Wel, nochtans kloppen de Belgische cijfers min of meer met de oversterfte. Maar zelfs al deel je dat door 2, dan kom je er nog niet he. Dan zou gans Belgie al geinfecteerd zijn, wat ook het geval niet is. Nee, die zit daar minstens een factor 20 naast, en misschien een factor honderd.

Tenzij hij enkel maar over jongeren bezig was. Onder de 30 jaar of zo zal je dat wel hebben.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2020, 16:26   #1863
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, nochtans kloppen de Belgische cijfers min of meer met de oversterfte. Maar zelfs al deel je dat door 2, dan kom je er nog niet he. Dan zou gans Belgie al geinfecteerd zijn, wat ook het geval niet is. Nee, die zit daar minstens een factor 20 naast, en misschien een factor honderd.

Tenzij hij enkel maar over jongeren bezig was. Onder de 30 jaar of zo zal je dat wel hebben.
We weten niet eens of er een oversterfte is die groter is dan de griep, dat gaat ook maar later duidelijk zijn. Ik verwacht een daling van griepdoden en andere longaandoeningen.

Andere doden gaan stijgen, in de UK vrezen ze 18.000 extra kanker doden vanwege de corona maatregelen.

https://www.theguardian.com/society/...ext-year-study
Oud 29 april 2020, 16:43   #1864
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Censuur slaat al toe op YouTube. Filmpje van 2 dokters verwijderd.
https://www.youtube.com/watch?v=cmjYRJXKixY&t=25s
Ik herhaal het nog eens, het is een vol uur maar uiterst interessant en ze volgen medische logica. Die lockdown moet stoppen.
Oud 29 april 2020, 16:49   #1865
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We weten niet eens of er een oversterfte is die groter is dan de griep, dat gaat ook maar later duidelijk zijn. Ik verwacht een daling van griepdoden en andere longaandoeningen.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

die cijfers zijn duidelijk
Oud 29 april 2020, 17:03   #1866
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

die cijfers zijn duidelijk
Die zijn nog niet duidelijk, dit gaat over alle doden. De doden vanwege de corona maatregelen zitten er ook bij en de piek lijkt vlug te dalen. Pas tegen het eind van dit jaar gaan we meer weten.
Oud 30 april 2020, 04:26   #1867
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, ik denk dat het wel duidelijk is dat dit dodelijker is dan griep. Ik zeg het, er is geen reden om dit te minimaliseren: zelfs bij zijn werkelijke dodelijkheid waren de maatregelen schadelijker dan de dodelijkheid van deze ziekte, maar ze is wel degelijk erger dan griep. Maar niet zo enorm veel. Ten hoogste 1 orde van grootte lijkt het.

Voeg daarbij dat deze ziekte het potentieel heeft om 5 of 10 keer meer mensen te infecteren dan griep, en je bekomt dat het verwachte totaal aantal doden een klein honderdtal keer groter is dan dat van griep. Het punt is dat dat nog altijd niet groter is dan het normale aantal doden dat er door diverse oorzaken valt op een jaar, en dat het dus eigenaardig is om de maatschappij totaal te ontwrichten voor een totaal dodencijfer dit jaar dat ten hoogste het dubbele zal zijn van wat het gewoonlijk is.

Maar griep doet dit al een eeuw niet meer, het dodencijfer verdubbelen op jaarbasis. Dus nee, het is wel nijdiger. 10 - 100 keer nijdiger.

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 april 2020 om 04:32.
Oud 30 april 2020, 04:39   #1868
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Plotjes:

Het verbazende is weer de standvastigheid van de tendenzen.

De Spaanse getallen zijn misleidend: dat is nu al 4 dagen dat die maar om de 2 dagen rapporteren, en dus ongeveer het dubbele aangeven (som van twee dagen). Ik weet niet of dat systematisch zal worden.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  covideurope29_04.png‎
Bekeken: 1728
Grootte:  210,0 KB
ID: 112234  

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 april 2020 om 04:40.
Oud 30 april 2020, 07:39   #1869
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoveel is waar, maar daarvoor moet men deze ziekte niet als een banale verkoudheid afdoen ook niet. Ze is wel degelijk dodelijker dan griep. Het punt is dat de maatregelen BIJZONDER destructief zijn, en zelfs veel erger dan zelfs een heel dodelijke epidemie.

Maw, bij wijze van spreken, mocht het Ebola zijn, dan nog zou de lockdown erger zijn.
Ebola is een virus van een andere orde.
Het is een virus dat je kan bestrijden door de besmette personen af te zonderen in beschermde ruimtes.
Na besmetting is het slachtoffer binnen de 5 dagen overleden.

Het verloop van de ziekte is beter te vergelijken met longontsteking.

Ja, corona veroorzaakt gewoon een virale longontsteking.
Wel één van de agresiefste die we kennen.
Maar ook hier is de beste bestrijding de mogelijke besmette personen van de rest van de maatschappij.
In dicht bevolkte gebieden is dat echter onbegonnen werk en daarom heeft men de lochdown uitgeroepen.

De echte economische en maatschappelijke schade van die lockdown zullen we pas enkele weken na het opeffen van de maatregelen zien.
Maar die is nu al niet meer te overzien.

Laatst gewijzigd door Jantje : 30 april 2020 om 07:41.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2020, 07:58   #1870
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Wanneer er niets gekocht wordt (geld opdoen) zal er ook niet gewerkt worden wegens gebrek aan vraag naar producten.
Dit is waar, maar men kan het geld ook opdoen aan gezondheidszorg.

Eigenlijk is het omgekeerd, wanneer er niets interessants is om te kopen gaan de mensen niet gemotiveerd zijn om te werken en dit is de kern van het probleem. Geld opdoen aan gezondheidszorg is niet voldoende om als wortel voor de neus te dienen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2020, 08:00   #1871
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Eigenlijk is het omgekeerd, wanneer er niets interessants is om te kopen gaan de mensen niet gemotiveerd zijn om te werken en dit is de kern van het probleem.
Ze gaan niet gemotiveerd zijn om te werken, en er zal ook geen werk zijn.

De cirkel van een depressie.
Oud 30 april 2020, 08:09   #1872
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Dat is de vraag naar de maatschappij die 'we' of 'ik' willen.

Kies ikzelf wat ik met mijn geld wil doen of kiest de gemeenschap daar voor een heel stuk voor.

Het Amerikaanse systeem versus het onze.
Wel, ik ben niet degene die stelde dat gezondheidszorg een luxeproduct is, dit was Patrickve. Ik gewoon stellen dat indien het zo is hij zich geen zorgen moet maken omdat we gewoon het ene luxproduct (reizen) inruilen voor het andere (gezondheidszorg).

Ik denk zelf niet dat je gezondheidszorg net als een ander luxeproduct kunt beschouwen omdat je niet de keuze hebt indien je het nodig hebt of niet. Je kunt het een beetje sturen door gezond te leven maar zeker ben je nooit.

Een 2de probleem is dat degene die statistisch het meeste zorg nodig hebben ofwel niet kunnen werken ofwel niet meer kunnen werken, men kan dus niet stellen dat ze maar moeten werken om aan de behoefte of wensen te voldoen.

Dus een solidariteitsmechanisme is nodig. Dit kan in de vorm van een privé verzekering of een verzekering georganiseerd door de overheid en verplicht.

Ik denk dat een hybride systeem zoals in Duitsland het beste is. Er is een goed georganiseerd overheidsverzekering maar als men de middelen heeft kan men een vervangende privéverzekering aangaan.

Het is wel zo dat een goede gezondheidszorg een onderdeel van onze welvaart is. Indien Patrickve dus stelt dat de maatregelen tegen de corona-crisis de welvaart naar de knoppen helpt zou men evengoed kunnen stellen dat het naar de knoppen helpen van de gezondheidszorg evengoed welvaart vernietigt.
Oud 30 april 2020, 08:30   #1873
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, ik denk dat het wel duidelijk is dat dit dodelijker is dan griep. Ik zeg het, er is geen reden om dit te minimaliseren: zelfs bij zijn werkelijke dodelijkheid waren de maatregelen schadelijker dan de dodelijkheid van deze ziekte, maar ze is wel degelijk erger dan griep. Maar niet zo enorm veel. Ten hoogste 1 orde van grootte lijkt het.

Voeg daarbij dat deze ziekte het potentieel heeft om 5 of 10 keer meer mensen te infecteren dan griep, en je bekomt dat het verwachte totaal aantal doden een klein honderdtal keer groter is dan dat van griep. Het punt is dat dat nog altijd niet groter is dan het normale aantal doden dat er door diverse oorzaken valt op een jaar, en dat het dus eigenaardig is om de maatschappij totaal te ontwrichten voor een totaal dodencijfer dit jaar dat ten hoogste het dubbele zal zijn van wat het gewoonlijk is.

Maar griep doet dit al een eeuw niet meer, het dodencijfer verdubbelen op jaarbasis. Dus nee, het is wel nijdiger. 10 - 100 keer nijdiger.
Jaarlijks gaan er 110.000 mensen dood in België, dus zelfs die 7500 doden of zelfs 15.000 doden gaan we niet merken en daarvan is maar een klein gedeelte echte oversterfte.

Bij de griep rekenen ze alleen de oversterfte aan en dat is 200 tot 1000 mensen naargelang het seizoen. Bij de griep wordt uiteindelijk 2 tot 10% van de bevolking besmet, bij de dodencijfers zit evenwel niet iedereen die griep heeft, enkel de oversterfte want bijna niemand wordt effectief getest op griep.

Ik ben echt benieuwd naar de oversterfte van Corona, dat gaan we eind dit jaar pas kunnen berekenen of binnen 2 jaar. Volgens mij zal dit zeer laag of gelijk zijn aan een goeie griep. Zeker als je bedenkt dat jonge mensen zwaarder geraakt worden door de griep dan door Corona.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 30 april 2020 om 08:34.
Oud 30 april 2020, 08:33   #1874
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is waar, maar men kan het geld ook opdoen aan gezondheidszorg.

Eigenlijk is het omgekeerd, wanneer er niets interessants is om te kopen gaan de mensen niet gemotiveerd zijn om te werken en dit is de kern van het probleem. Geld opdoen aan gezondheidszorg is niet voldoende om als wortel voor de neus te dienen.
Eerst moet er een economie zijn om geld te hebben die we in de zorg kunnen steken, verwacht je maar aan zware besparingen in de zorg de komende jaren. Dit zal ook zorgen voor extra doden die de Corona zal overstijgen.

We moeten erg dringend de economie terug draaiende krijgen.
Oud 30 april 2020, 08:58   #1875
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

De absurditeit van de lockdownstrategie in de praktijk.

https://www.ad.nl/buitenland/japans-...www.google.be/

In Hokkaido hadden ze de zaak aanvankelijk zeer sterk onder controle. Na de herneming van het normale leven zijn er weer meer besmettingen. Voor een goede 200 besmettingen in een week op een bevolking van 4,5 miljoen gaan ze opnieuw in lockdown.

Met welk doel voor ogen vraag ik me dan af?
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2020, 09:03   #1876
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ze gaan niet gemotiveerd zijn om te werken, en er zal ook geen werk zijn.

De cirkel van een depressie.
Als je dit zo zeker weet dan zou ik in jouw geval niet aarzelen en gigantisch te beginnen investeren in put options and shorts.

Dan zal er tenminste nog iemand rijk worden van de crisis.
Oud 30 april 2020, 09:06   #1877
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Eerst moet er een economie zijn om geld te hebben die we in de zorg kunnen steken, verwacht je maar aan zware besparingen in de zorg de komende jaren. Dit zal ook zorgen voor extra doden die de Corona zal overstijgen.

We moeten erg dringend de economie terug draaiende krijgen.
Ik zeg niet dat we de economie niet opnieuw op gang moeten trekken, dit is zeker zo.

Het enige dat ik stel is dat we dit moeten doen rekening houdende met de covid-19 realiteit en ik zie geen reden waarom dit onmogelijk zou zijn. Akkoord, het zal moeilijk zijn maar moeilijk gaat ook.
Oud 30 april 2020, 09:18   #1878
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik herhaal het nog eens, het is een vol uur maar uiterst interessant en ze volgen medische logica. Die lockdown moet stoppen.
Video is opnieuw verwijderd door Youtube, staat voorlopig nog op Vimeo. Zo extreem is het nochtans niet wat die dokters vertellen en het is goed medisch onderbouwd, blijkbaar moeten we hier ook Chinese censuur aanvaarden zonder morren.

https://vimeo.com/413258848
Oud 30 april 2020, 09:21   #1879
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
De absurditeit van de lockdownstrategie in de praktijk.

https://www.ad.nl/buitenland/japans-...www.google.be/

In Hokkaido hadden ze de zaak aanvankelijk zeer sterk onder controle. Na de herneming van het normale leven zijn er weer meer besmettingen. Voor een goede 200 besmettingen in een week op een bevolking van 4,5 miljoen gaan ze opnieuw in lockdown.

Met welk doel voor ogen vraag ik me dan af?
Totaal gebrek aan ballen bij de politiekers? Ik begrijp het niet meer, zelfs de bevolking zal dit grondig beu worden.
Oud 30 april 2020, 10:33   #1880
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, ik ben niet degene die stelde dat gezondheidszorg een luxeproduct is, dit was Patrickve. Ik gewoon stellen dat indien het zo is hij zich geen zorgen moet maken omdat we gewoon het ene luxproduct (reizen) inruilen voor het andere (gezondheidszorg).....
Maar waarom zouden we meer geld uitgeven aan gezondheidszorg??

Het is nu toch overduidelijk gebleken dat de meest getroffen landen juist de hoogste budgetten hadden voor wat betreft gezondheidszorg.
Landen met zeer lage gezondheidszorgbudgetten deden het relatief erg goed tijdens de coronacrisis.

Kennelijk was het echte luxeproduct het adequaat toepassen van de juiste kennis. En competente politici met ballen.

Dat was er allemaal niet in ons land
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be