![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#6041 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Der toch wel een klein beetje over.
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#6042 |
Staatssecretaris
|
![]()
![]() |
#6043 |
Minister-President
|
![]() De Covid pandemie zal pas stoppen als we groepsimmuniteit bereiken. De vraag is hoe we daar komen. In een wereld zonder wetenschap en technologische innovatie zou er geen alternatief zijn: De enige manier om immuniteit te bereiken is dat een groot deel van de bevolking besmet raakt. Maar dat is niet de wereld waarin we leven. We kunnen groepsimmuniteit bereiken via een vaccin.
Het is dus de vraag hoe optimistisch we zijn over medische innovatie. Als je pessimistisch bent over de kans dat er snel een vaccin komt of over de verbetering in de behandelingen, dan is het logisch om voor te pleiten voor een “laat maar lopen” scenario. Edoch, zowel op vlak van het vaccin als op vlak van behandeling ziet het er eigenlijk niet slecht uit. Het is dus best nog altijd de natuurlijk verspreiding tegen te houden, in afwachting dat we echt gewapend zijn met vaccin & behandeling. Te meer ook omdat steeds meer empire erop wijst dat de economische schade het gevolg is van het virus zelf en NIET van de maatregelen die het virus trachten in te dijken. Maw, laat je het virus woekeren dan is dat een garantie op grote economische schade; tracht je het virus in te dijken met maatregelen, dan snij je in je eigen vel om ergere economische schade te voorkomen. credits: https://twitter.com/MaxCRoser/status...74665940013057 Ik besef maar al te goed dat ik tegen de mainstream in ga met deze mening, maar deze analyse lijkt me de juiste...
![]() |
#6044 |
Europees Commissaris
|
![]() Hoe KAN het dat die waanzin nu nog voortwoekert? Je zou toch denken men er na 20 miljard economische schade - die er door dat virus zelf niet zou geweest zijn - toch eindelijk verschrikt mee zou stoppen. Nee, maar blijven gokken op een vaccin dat te laat komt en het probleem toch niet wegtovert (en misschien zelfs gevaarlijk is). Onze maatschappij gaat eraan; wie een beetje nadenkt, voelt dat er andere motieven spelen; maar de bevolking legt zich neer bij meer destructie vanwege de leerling-tovenaarskunsten van charlatans. Het lijkt wel een potlatch als afsluiting van de naoorlogse welvaart.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6045 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Het lijkt alsof je wil kiezen tussen een scenario zonder covid-maatregelen en een scenario zonder covid. Dat laatste scenario bestaat niet, helaas. Maakt niet uit wat je kiest, het gaat slechter zijn dan het status quo. Mij lijkt het scenario met covid-maatregelen beter dan het scenario met covid zonder covid-maatregelen. Max Roser vat het mijn inziens goed samen. Je begrijpt dat dit niet klopt?...
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains Laatst gewijzigd door Voltian : 22 oktober 2020 om 13:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6046 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 22 oktober 2020 om 13:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6047 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Er is een scenario met harde maatregelen die economisch pijn doen maar met beperkte virus-circulatie Er is een scenario zonder maatregelen met veel virus-circulatie en daarbij horende economische schade, die -zo blijkt uit de empire- groter zal zijn dan de schade bij lockdown. Ik baseer me op deze cijfers: https://ourworldindata.org/covid-health-economy Citaat:
Ik geef toe dat de evidentie eerder licht is, maar ze is er wel. Ik ben wel eens dat er geen taboe rond moet zijn. Ik vnid ook dat Boudry nogal gretig aan het lynchen slaat als er een dissidente stem is; nergens voor nodig. Met redelijke argumenten kom je er ook wel...
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains Laatst gewijzigd door Voltian : 22 oktober 2020 om 14:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6048 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 22 oktober 2020 om 15:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6049 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De evidentie is licht, inderdaad, maar wijst zeker niet op een trade-off gezondheid vs. economie. Ik ben akkoord dat een redelijke kostenbatenanalyse wenselijk is. Ik verwacht evenwel dat die het scenario met ingrepen om doden te vermijden als het meest voordelige (enfin, minst nadelige) zou vinden. Dit blijf ik in die zin een goed artikel vinden: https://fivethirtyeight.com/features...o-save-a-life/
![]() |
![]() |
#6050 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Moeilijk te voorspellen natuurlijk maar een interessante vraag zou zijn wat de economische schade was geweest indien elk land had gehandeld zoals Zweden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6051 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gans anders is het als de meerderheid van landen en regio's lockdowns uitvaardigt. Je vertraagt de verspreiding vh virus maar gaat nauwelijks verder richting groepsimmuniteit. Dus als je uit je lockdown is de situatie wezenlijk niet dezelfde en zal het virus opnieuw toeslaan, tenzij je op het rempedaal blijft staan. Wat dus betekent dat je een langdurige rem op de economische activiteit moet zetten, of aanvaarden dat het virus toch kan circuleren.
Think I forgot how to be happy. Something I'm not but something I can be. Something I wait for. Something I'm made for. Laatst gewijzigd door dalibor : 22 oktober 2020 om 15:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6052 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Verder, ik vind het inderdaad ook nog wat vroeg om grote conclusies te trekken wat betreft economie vs. gezondheid; wat simpelweg blijkt uit de eerste data is dat er ten minste geen trade-off waarneembaar is; er is vermoeden dat er spill-over is tussen economien dus moeilijk toe te wijzen of de negatieve impact van Zweden komt door het virus of gewoon door de globale negatieve impct en de verbondenheid van de Zweedse economie met die globale economie. Wat ook bljikt uit de data is dat zwaarder getroffen landen slechter af zijn dan lichter getroffen landen (los van overheidsingrepen); die lijkt er toch op te wijzen dat de economische schade toch (voorzichtig) toegewezen kan worden aan het virus zelf eerder dan de maatregelen. Ook zo bij de Spaanse Griep.
![]() |
![]() |
#6053 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() 100 jaar later, en we zien dat er niet veel vooruitgang gebeurd is...
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin “Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6054 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien om een of andere reden het virus niet tegen de zomer kon, dan zou er misschien ook geen tweede golf geweest zijn, maar dan zouden we ook geen enkel geval meer vastgesteld hebben. Het gegeven dat het is blijven smeulen deze zomer was aanwijzing genoeg. Alleen is het zo goed als onvoorzienbaar HOE HOOG de tweede piek ging. Maar ja, de Spaanse griep lijkt een goed model te zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6055 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het vaccin is voor september volgend jaar voor de bevolking. Hoeveel denk je dat we dan nog hebben kunnen wegblijven van groepsimmuniteit ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6056 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad. En de fout is geweest van te denken van wel, en dus op idiote strategieen te vertrekken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6057 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is het ideale scenario. Daar gaat maar een piepklein deel van de bevolking aan dood, en een nog veel kleiner deel van de actieve bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6058 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6059 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat men schijnt te missen is dat de Zweden als enige Europeanen hun burgerrechten behouden hebben, dingen waar wij veel soldaten hebben voor laten sterven. Maar ook de Zweden hebben individueel overgereageerd, door zich op te sluiten en zo. Men moet dit gewoon laten doorgaan, de mensen die dood moeten vallen, vallen dood, en de anderen leven voort. Als die laatsten zich niks aantrekken van die eersten, dan is er geen enkel covid-19 probleem. Het beetje doden dat er zou vallen heeft geen enkele impact. Het ware eigenlijk beter geweest dat niemand WIST dat covid-19 bestond. Als je het niet weet, dan leef je normaal en dan ga je daar in 99% van de gevallen zelfs geen ambras mee hebben. Puur de "wetenschap" dat je covid-19 kan opdoen maakt dat mensen aan zichzelf en hun omgeving veel schade veroorzaken. Maar de lakmoestest voor de Zweedse aanpak zal de tweede (en derde en vierde....) golf zijn. Laatst gewijzigd door patrickve : 22 oktober 2020 om 17:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6060 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vroeger opende men bij epidemieën speciale eenheden. Voor TBC patiënten werden de beruchte sanatoriums geopend. Voor melaatsen werden eilanden vrijgemaakt. Dit is wat nu al lang had moeten zijn gebeurd. Hospitalen specifiek gericht op corona patiënten. In China werd een hospitaal gebouwd op 1 week tijd alleen voor covid-19 gevallen. Kan het militair ziekenhuis daar bv geen dienst voor doen ? Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 oktober 2020 om 17:41. |
|
![]() |
![]() |