Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
|
Discussietools |
7 maart 2021, 15:58 | #61 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.773
|
Citaat:
Maar als je met een EV in bergachtig gebied rijdt, moet je niet panikeren eens je op de top van die berg bent en enkel nog moet afdalen, het rijbereik zal zelfs navenant kunnen toenemen bij het afdalen (negatief verbruik). (neem gewoon een filmpje van Nyland, er is eentje met een Tesla model X met caravan van 1600 kg) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Is dat een sport ofzo? Als dat wetenschappers in die omstandigheden en 100 km testafstand onder bepaalde omstandigheden en rijstijl dat zo gemeten hebben kan dat wel eens zijn ja. Recuperatief rijden noemt men dat. Doe er 100 of 200 kg bij en het verbruik kan zelfs verminderen (dat hebben ze gemeten) bij stop and go rijden, zoals menige stedelijke rijcyclus wel eens duidelijk maakt. Maar blijkbaar zijn die metingen binnen de meettolerantiegrenzen zoals ook te lezen is. Het verbruik gaat amper omhoog of is bijna verwaarloosbaar want pakweg 0,5 kWh/100 km meer. Probeer nog eens alles te lezen, en ook wat er in het vet staat: Naar eigen zeggen heeft de Tesla een leeggewicht van 2.200 kilo, waar de i3 slechts 1.320 tot 1.460 kilo weegt. Met één chauffeur achter het stuur had de Tesla 17,77 kilowattuur (kWh) aan elektriciteit nodig om 100 kilometer te rijden. Werd dezelfde wagen geladen met 100 kilo aan kiezelsteen, dan daalde het verbruik zelfs licht tot 17,67 kWh. Werd dat gewicht echter verhoogd naar 300 kilo, dan verbruikte de Tesla 17,87 kWh. Elektrische auto wint energie terug bij remmen Volgens Welt am Sonntag vallen de testresultaten binnen de bandbreedte van de meetfouten en zou het brandstofverbruik door het extra gewicht met maximaal 0,6 procent stijgen. De reden? Tijdens het remmen treedt energierecuperatie op, waarbij meer energie teruggewonnen wordt naarmate de auto zwaarder is. De conclusie van de onderzoekers van het Car Instituut luidt dan ook dat een lichtgewichtconstructie “vrijwel geen rol” speelt. Het zwaarder belasten van elektrische auto’s veroorzaken dus geen enorme toename van het energieverbruik. Het maximale verschil tussen dat werd gemeten, bedroeg 0,57 kilowattuur, wat volgens de studie overeenkomt met een stijging van het brandstofverbruik met 0,3 liter per 100 kilometer. De invloed van herwinning van energie tijdens de rit werd ook bevestigd in de test met de BMW i3: met slechts één bestuurder kon 3,62 kWh aan energie worden teruggewonnen; beladen werd met 300 kilo leverde de herwinning al 4,17 kWh op. Als de vertaling van bussinessinsider je niet bevalt het adres van de Universiteit Duisburg-Essen kan ik je ook geven. Wat kan mij dat nu schelen. Lees toch eens dat wat mijn mening daarover is. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 7 maart 2021 om 16:26. |
||||||
7 maart 2021, 16:08 | #62 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
Citaat:
Heel de boel doet eigenlijk niets anders dan een oude watermolen. Zwaartekracht omzetten in energie. |
|
7 maart 2021, 16:34 | #63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ten andere, die dumper doet eigenlijk hetzelfde als het Hellend Vlak van Ronquires, maar zonder de infrastructuur en beperkingen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
7 maart 2021, 16:42 | #64 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
|
Citaat:
Citaat:
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 7 maart 2021 om 16:43. |
|||
7 maart 2021, 16:46 | #65 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.773
|
Dat heb ik niet beweerd dat is de geplakte (vertaalde) tekst van businessinsider. Serieus blijven aub.
Dit schreef ik ook: Citaat:
Wat je daar overigens in het vet gezet hebt is een vrije vertaling van bussinessinsider, zogezegd uit de Welt am Sonntag. Awel ik heb de tekst voor me liggen, nergens wordt dat specifiek beweerd: https://www.uni-due.de/~hk0378/publi...71203_WAMS.pdf Wat er wel in staat is dat het gewicht van een EV bijna verwaarloosbaar is, men kan die pakweg halve kWh veel goedkoper terugwinnen door de klimatisering van de wagen iets efficiënter te maken. Wat bussinessinsider daar overigens schreef gaat over het rijbereik en niet over het verbruik, steek die 150 kg gewonnen door lichtbouw in een groter batterijpack en uw rijbereik verhoogt alvast met 100 km. Dus wat vind jij verkeerd aan die context over lichtbouw? Dit illustreert wel hoe vluchtig hype rond lichte materialen is. Een recente studie toont aan waarom. Onderzoekers van het CAR Instituut aan de Universiteit Duisburg-Essen ontdekten dat het gewicht van een elektrische auto niet bepalend is voor het bereik, aldus Welt am Sonntag. Professor Dudenhöffer overigens directeur van CAR beweert dat zelfs een intelligente kleurpigmentering van de E-wagen evenveel of meer invloed kan hebben als het gewicht. (laatste alinea) Laatst gewijzigd door Micele : 7 maart 2021 om 17:14. |
|
7 maart 2021, 17:05 | #66 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
Ongeveer.
|
7 maart 2021, 20:35 | #67 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
|
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 7 maart 2021 om 20:36. |
7 maart 2021, 20:47 | #68 |
Secretaris-Generaal VN
|
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
7 maart 2021, 21:00 | #69 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
|
Ik weet niet wat er in deze draad gaande is maar ik maak hier 2 opmerkingen (of stel 2 vragen) en het kot wordt hier te klein.
En dat je geen slecht woord mag zeggen over elektrische wagens dat weet ik ondertussen ook wel al. Ik ben dan nog expliciet voorzichtig geweest met mijn vraagjes. Citaat:
'k zal in't vervolg nog voorzichtiger moeten zijn zekers ? Djeezes....
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 7 maart 2021 om 21:10. |
|
7 maart 2021, 21:08 | #70 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.188
|
Gewicht heeft geen invloed bij BEV's...?
|
7 maart 2021, 22:19 | #71 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
Citaat:
|
|
7 maart 2021, 23:07 | #72 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.773
|
Korte demo van recuperatief rijden, batterij wordt gemiddeld 2,2 kWh bijgeladen over ~10 km afdalend rijden.
(in het begin van het filmpje na 1 min en 0,4 km is er een kort oponthoud, maar daarna is het bijna overal bergaf) Citaat:
|
|
9 maart 2021, 18:38 | #73 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
|
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
9 maart 2021, 18:45 | #74 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.773
|
Op weg naar 150 kleurige EV-modellen in 2021.
https://ev-database.nl/cheatsheet/ve...ektrische-auto https://ev-database.nl/cheatsheet/ac...ektrische-auto |
10 maart 2021, 05:05 | #75 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 35.358
|
Citaat:
Maar van mij mogen ze hun elektrische ellende houden zolang ze willen. Ik sta niet te springen voor die miserie. Trouwens je kan er van uitgaan dat de impact op mens en milieu nog groter zal zijn als met de wagens rijdende op fossiele brandstof. Maar dat zal uiteraard maar blijken nadat iedereen er een heeft moeten kopen. |
|
10 maart 2021, 07:55 | #76 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
Citaat:
Op lange termijn is het zelfs een deftige besparing in kosten. Citaat:
het zal vooral afhangen van de manier waarop de benodigde stroom word opgewekt. Gebeurd dat via hernieuwbare bronnen, die geen warmte en/of CO uiitstoot hebben, of gebeurd het via fossiele brandstoffen. |
||
10 maart 2021, 09:24 | #77 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.773
|
Een zilveren EV-beestje die Ioniq 5 van Hyundai die alvast de recordoplaadtijden van een Tesla (topic) minstens zal evenaren.
(10-80%) of 70% bijladen in 18 minuten -aan een 350 kW laadpunt- is alvast Tesla- of Porsche-niveau. Maar ook aan een klassiek 150 kW-laadpunt gaat dat in 26 minuten. (zie tabel onderaan). Of ~100 km erbij in 5 minuten om vlot op de bestemming te geraken. De Ioniq 5 heeft een 800V-batterijpack, de 4 versies. Zou in juni op de Europese markt zijn. Als deze wagens in Tsjechië (nieuwe fabriek) of Turkije gebouwd worden zal de prijs niet al te duur zijn. Want de uitrusting is compleet, het batterijpack is ook V2L-compatibel en kan dus ook vermogen leveren naar andere electrische apparaten, 2 outputs tot 3,6 kW! Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 10 maart 2021 om 09:51. |
|||
10 maart 2021, 09:56 | #78 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.773
|
Citaat:
Want ook de correcte antwoorden leiden tot eindeloos gejank. Jij bent het bewijs. |
|
10 maart 2021, 09:58 | #79 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.773
|
Voel je vooral niet gehinderd uw flodderbewering aan te tonen, of te staven met een geloofwaardige link.
|
10 maart 2021, 10:11 | #80 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.773
|
Citaat:
Citaat:
Een gemiddelde ICE stoot alleen al aan CO2-equivalent - levenscyclus! - vandaag al bijna 3 maal meer uit dan een gemiddelde electrische wagen. En het rood streepje is voor 2030 geschat, dan is het 4 maal meer dan de EU-stroommix. https://www.transportenvironment.org...-electric-cars (met tool naargelang wagen en land waar je meestal rijdt) - We have taken into account all possible criteria such as the amount of CO2 emitted when electricity is produced or fuel is burnt, as well as the carbon impact of resource extraction for batteries or of building a power plant. - We find out that electric cars in Europe emit, on average, almost 3 times less CO2 than equivalent petrol/diesel cars. - In the worst case scenario, an electric car with a battery produced in China and driven in Poland still emits 22% less CO2 than diesel and 28% less than petrol. And in the best case scenario, an electric car with a battery produced in Sweden and driven in Sweden can emit 80% less CO2 than diesel and 81% less than petrol. - We also see that electric cars will reduce CO2 emissions four-fold by 2030 thanks to an EU grid relying more and more on renewables. Moogt je ook lezen, een visienota UGent: Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 10 maart 2021 om 10:22. |
|||