![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.732
|
![]() Citaat:
![]() Uw links zijn weinigzeggend, verouderd en sowieso waardeloos, eerder clickbaits. Hierzie een deftige recente link wat BMW van plan is met FCEV, beetje prullen en experimenteren in de marge. Zoals nog een paar merken. Citaat:
Doe vooral zo verder. ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 23 oktober 2021 om 15:24. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.732
|
![]() Citaat:
De nieuwe Mirai is zelfs zwaarder dan de oude geworden: https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Mirai FCEV is sowieso totaal hopeloos, qua vermogen per gewicht. De bijna 2 ton Mirai (en dat met 1 E-motor, RWD) perst er nu 182 PK piek uit, armzalig gewoon. https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu.../toyota-mirai/ En de Hyundai Nexo is zeker niet beter, armzalig slap gedoe. De prestaties heb ik al geplakt vergeleken met een half zo dure EV of ICE. https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu.../hyundai-nexo/ Citaat:
![]() Een Toyota Prius haalt 1065 km rijbereik en weegt 1540 kg. https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a...id_comfort.pdf Praktijkverbruik, Well to Wheel CO2 = 100 g/km. Laatst gewijzigd door Micele : 23 oktober 2021 om 16:08. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Citaat:
Herhaling: ik kijk erg geïnteresseerd en licht geamuseerd toe, in afwachting. In afwachting.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.732
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Over jouw blind geloof in hybride-voertuigen ben je overigens zeer onhandig. Dit terzijde. Laatst gewijzigd door Micele : 23 oktober 2021 om 16:40. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De wetten van de thermodynamica zijn tot nader order nog niet aangepast.
Ergo, voor elke kw aan elektriciteit opgewekt met waterstof in de meest efficiënte vorm, is nog steeds 2.6kw aan elektriciteit voor elektrolyse nodig geweest. En dan spreken we nog niet over comprimeren of cryogeen opslaan.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.732
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Micele : 23 oktober 2021 om 17:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.732
|
![]() Ondertekend door 9 bronnen. Een samenzwering. lol
![]() Waarom deze nu ? Ook de schattingen van de efficiëntie tegen 2050 staan in percentages erbij in het geel. Via https://cleantechnica.com/2021/02/01...aking-a-sweat/ Prentjes? Tientallen Laatst gewijzigd door Micele : 23 oktober 2021 om 18:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Citaat:
Het is tenslotte afval.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 23 oktober 2021 om 22:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.732
|
![]() Ook dat nog, zelfs waterstofschepen vallen door de mand zelfs bij een grootverbruiker van grijze waterstof.
![]() https://www.wattisduurzaam.nl/35117/...sport-op-accu/ Grootverbruiker van waterstof kiest voor scheepstransport op accu ![]() DOOR THIJS TEN BRINCK · 28 AUG 2021 De Noorse kunstmestproducent Yara neemt dit jaar een emissievrij en autonoom transportschip in de vaart. Het kustvaartschip heeft een accu van 7 megawattuur en kan 103 zeecontainers van 20 voet transporteren. Jaarlijks 40.000 vrachtwagenritten minder Vanuit de productielocatie in Herøya stuurt Yara jaarlijks 20.000 containers met meststoffen over de weg naar de containerhavens in Brevik en Larvik, op 10 respectievelijk 30 kilometer van Herøya. De lege containers komen ook over de weg weer terug naar Herøya. Het emissievrije kustvaartschip de Yara Birkeland neemt de taak van deze vrachtwagens op diesel over. Tijdens het laden en ontladen van de containers is er voldoende tijd om ook de accu van liefst 7 megawattuur bij te laden zodat het schip de (bescheiden) vaarroute continu kan blijven varen. De intentie is dat het schip de route zonder menselijke bestuurders vaart, en dat ook het laden en lossen van de containers door robotkranen wordt afgehandeld. Daarmee biedt de overstap naar het schip niet alleen een verduurzamingslag maar ook een besparing op arbeid. Ondanks lokale beschikbaarheid van waterstof de beste keuze Nog niet zolang geleden leek waterstof de meest kansrijke energiedrager om zwaar transport zoals containerschepen te verduurzamen. Als kunstmestproducent beschikt Yara bovendien over grote volumes (grijze) waterstof. Dat Yara al in 2017 toch koos voor de bouw van een schip op accu’s toont dat het bedrijf als geen ander snapt dat je zuinig moet zijn met waterstof. Zeker op deze korte route voldoen accu’s inderdaad prima en het energetisch rendement van de accu-elektrische aandrijving is aanzienlijk beter dan dat van een waterstof-elektrisch schip geweest zou zijn. QED. En de Noren snappen het, en zelfs blauwe waterstof is niet aan te raden: Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 23 oktober 2021 om 23:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() En het is vertrokken.
Renault kondigt waterstofbestelbussen en -passagiersbus aan in Master-serie Door Nieuwsredacteur • 07-07-2021 13:48 https://tweakers.net/nieuws/184120/r...ter-serie.html
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
Als dat energieverbruik dient om van een statische energiebron naar een statische opslag te gaan, mag dat verbruik enkel komen van een niet stuurbare energiebron, tijdens overproductie via die energiebron. De energiewinning via biomassa, is een controleerbare en regelbare hernieuwbare energiewinning. Biomassa mag dus enkel een backup zijn voor de niet stuurbare energiebronnen, zoals wind-, zonne-en getijden-energiewinning. Biomassa verbranding heeft trouwens slechts een redement van +/- 20% voor het opwekken van stroom. Al de andere energie gaat verloren in termische energie. Biomassa verbranding gebruiken om waterstof te winnen via elektrolyse geeft dus een energieverspilling van meer dan 90%. Biomassa levert dan nog eens zonder enige menselijke tussenkomst op een natuurlijke wijze een mobiele energiedrager, methaan. En die methaan, is zonder energieverbruik op te vangen, gebeurd reeds via biogasinstallaties. Bedoel je met de biomassa, de afvalverbranding, dan zitten we met een andere verhaal, want daar is een elektriciteitswinning een recuperatie van de rest-energie die ontstaat na de verbranding van de afval. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
De Yara Brinkland mag dus niet eens op het traject Dover-Calais varen. Het schip legt een traject van +/-13km tegen een snelheid van +/-10km/u af en het heeft een laadvermogen van slechts 3 200ton/ 120TU. En dat voor een productiekostprijs van 21 500 000€. Het is enkel op vaste trajecten inzetbaar, want op elke aanlegplaats moeten de nodige stroomvoorzieningen en oplaadvoorzieningen aanwezig zijn. Dus niet echt iets om over te staan roepen. De Yara Brinkland is trouwens enkel emissievrij, als de opgeslagen stroom emissievrij opgewekt word. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.732
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je bent zelfs niet in staat de juiste cijfers te googlen. De topsnelheid is overigens 24 kmh, kruissnelheid zeker navenant minder, schepen hebben immers tijd en varen economisch. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Uw geminimaliseerbetoog verandert dus helemaal niets aan de feiten. Wat begrijp je niet aan deze zinnen? Ondanks lokale beschikbaarheid van waterstof de beste keuze Nog niet zolang geleden leek waterstof de meest kansrijke energiedrager om zwaar transport zoals containerschepen te verduurzamen. Als kunstmestproducent beschikt Yara bovendien over grote volumes (grijze) waterstof. Dat Yara al in 2017 toch koos voor de bouw van een schip op accu’s toont dat het bedrijf als geen ander snapt dat je zuinig moet zijn met waterstof. Zeker op deze korte route voldoen accu’s inderdaad prima en het energetisch rendement van de accu-elektrische aandrijving is aanzienlijk beter dan dat van een waterstof-elektrisch schip geweest zou zijn. - - - - - - Citaat:
![]() Noorwegen heeft ruim 99% aandeel groene stroom, zoiets moet je toch weten. Nog eens verduidelijken: En die groene stroom gaat YARA dus NIET verspillen om groene waterstof te maken, en dan die groene waterstof te gebruiken als energiedrager voor brandstofcelschepen. Met die groene stroom laden ze direct 7 MW batterijpacks voldoende om op het gemakje heen en weer te varen met talrijke containers (zonder omwegen via de weg met vervuilende dieselvrachtwagens) Laatst gewijzigd door Micele : 24 oktober 2021 om 11:42. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
Hoewel het nog maar de vraag is, welke impact die gaat hebben om het visbestand bij een aanvaring en welke de gevolgen dan gaan zijn voor het milieu in de omgeving van het gezonken schip. Het schip komt ook niet in openwateren, waar het soms echt kan spoken. Er is dus geen noodzaak om een reserve aan energie voor vertragingen aan boord te hebben, noch om een sterker tegenwind en tegen stroming te kunnen overwinnen. Er is dus geen noodzaak om de gevaren verbonden aan waterstof uit te dagen. Het zelfontbrandigspunt van waterstof ligt immers slechts op 585 °C En heeft slechts een ontsteking van 0,02 mJ nodig. En heeft de ontbrandingsmengelingsgrenswaarde van 4 tot 75 % Waterstof is geurloos en kleurloos, een ontsnapte waterstofwolk kan dus tot ontbranding gebracht worden door de minste vonk die ontstaat bij het lossen en laden van containers. Dus ondanks het feit dat Yara zelf waterstof produceerd, zijn de reden om voor batterijen te kiezen voor de handliggend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
Als oud-zeevarende zouden ze mij zelfs niet op een waterstofschip krijgen. Met meer dan 2 500 000 km achter het stuur van landvoertuigen, krijgen ze mij niet achter het stuur van een waterstofvoertuig. Maar ik ben er mij ook 100% van bewust dat accu-transportmiddelen hun beperkingen in afstand hebben en dat elke extra km ten kosten gaat van de pay-load. Als op rust gestelde, gebruik ik trouwens een fluisterboot om op rustig zoetwater te gaan vissen en spelevaren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.732
|
![]() Citaat:
Gemakkelijk aan te tonen, er zijn zeker vergelijkbare dieselpersonenwagens die immers meer wegen. En voor vrachtwagens gaat dat ook niet meer lang duren, ik geef Tesla en de anderen nog 2 jaar. Hopelijk mis je het punt alweer niet dat het altijd gaat over zoveel mogelijk emissievrij vervoer. Het gaat dus ook over CO2-uitstoot per ton. Vlaanderen/België zullen op alle manieren nog een extra inspanning moeten doen. 25 miljoen ton CO2 minder of beter deze link: https://www.hln.be/binnenland/regeri...0miljoen%20ton Laatst gewijzigd door Micele : 24 oktober 2021 om 12:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Citaat:
Hun master bestelwagens halen nauwelijks 100 km op accu. Nu hebben ze er waterstof aan toegevoegd om toch een 250 a 400 km te behalen. Wat nog steeds niet veel is. Het tijdverlies om te tanken en op te laden in betaalde verloren werkuren is immens op jaarbasis. En niet te vergeten de extra kosten voor aanschaf en installatie en prijs electriciteit aan variabele voet.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.732
|
![]() Citaat:
Renault is nu ook echt geen referentie hé. Met hun stadsbestelwagens met klein accupack. Neem nu eens wat beters met minimum 75 kWh batterijpack: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...e-transporter/ Er is helemaal geen tijdverlies bij het laden, men moet sowieso lossen en laden. En de bestuurder heeft verplichte rusttijden. Kortom je zevert alweer blaaskes. Met een fossiele bestelwagen heb je eerder tijdverlies, die kun je immers niet thuis of op het werk laden. Laatst gewijzigd door Micele : 24 oktober 2021 om 13:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.732
|
![]() Citaat:
We gaan nu elk jaar meer van die CO2-kaarten zien. Jato geeft die ook uit, maar heeft het enkel ober 21 landen in Europa, en vergeet dus altijd primus Noorwegen met 38 g CO2/km in 2020 en -36%, die halen alvast minder dan 30 g CO2/km in 2021. Ook andere landen halen mogelijk onder 100 g CO2/km, zeker Ijsland. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 24 oktober 2021 om 13:57. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Citaat:
Met een bestelwagen heb je 3500kilo in totaal minus eigen gewicht. Met die zware accu's schiet er dus niet veel meer over. Je koopt geen grote bestelwagen om slechts 10 zakjes zand te kunnen vervoeren he. En ik zie bij 99,99% van de klanten adressen ook geen laadpaal staan, laat staan dat je er een uurtje of 2 mag liggen slapen. Nu ja in lalaland kan dat.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|
![]() |
![]() |