Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 februari 2022, 20:14   #21
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Bij minder dan 30 km pu flits hij ook niet.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2022, 20:20   #22
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.795
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ik zou er dan nog een lichtkleur bijvoegen.
Eéntje tussen het groen en oranje om te waarschuwen dat het licht op oranje gaat springen.

Mogelijk gaan ze dan binnen een tiental jaren ook een boete opleggen aan mensen die door die kleur rijden.

Ik zou er dan nog een kleur aan toe voegen ... eentje om te waarschuwen dat het licht op ??? gaat springen.
In sommige landen gaat het groen licht knipperen een paar seconden voor het oranje wordt.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 20 februari 2022 om 20:20.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2022, 23:37   #23
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.313
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
In sommige landen gaat het groen licht knipperen een paar seconden voor het oranje wordt.
Dat is nu eens een perfecte oplossing. Dat zorgt er in ieder geval voor dat de bestuurder niet door 'oranje' en een verkeerd interpreterende agent overvallen wordt.
Motorgeluid van een in de buurt zijnde versnellende wagen en je hebt het aan je been.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 07:49   #24
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.714
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ik zou er dan nog een lichtkleur bijvoegen.
Eéntje tussen het groen en oranje om te waarschuwen dat het licht op oranje gaat springen.

Mogelijk gaan ze dan binnen een tiental jaren ook een boete opleggen aan mensen die door die kleur rijden.

Ik zou er dan nog een kleur aan toe voegen ... eentje om te waarschuwen dat het licht op ??? gaat springen.

In sommige landen begint het oranje of het groen eerst te knipperen.
Je moet dus geen extra kleur invoeren.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 21 februari 2022 om 07:53.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 07:52   #25
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.714
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Bij minder dan 30 km pu flits hij ook niet.
Dat geloof je toch zelf niet hé.
Vraag dat maar eens aan mijne kameraad.

Hij stond voor het rode licht om af te slaan.
De bestuurders naast hem kregen groen.
Hij was een beetje verstrooit en vertrok ook om af te slaan.
Volgens hem waren het mooie foto's (drie stuks) die de rechter hem liet zien.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 11:19   #26
IJsboer
Europees Commissaris
 
IJsboer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.841
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
@quercus , goeike , en de waarheid !!

Sommige scheuren gewoon door alsof er niets aan de hand is !!
Zo rijden mensen die denken dat voorrang iets is dat je hebt.

Voorrang kan je enkel krijgen of verlenen.

Het is perfect mogelijk dat je een boete krijgt, ook al kwam je van rechts.
__________________
Als je zegt "ik ben niet akkoord met het uitroeien van een heel volk" dan ben je antisemiet.
Als je zegt "ik ben niet akkoord met tereuraanslagen in Europa" dan ben je een racist.
Als je slechts met 1 van beide stellingen akkoord bent, ben je hypocriet.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 12:20   #27
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat geloof je toch zelf niet hé.
Vraag dat maar eens aan mijne kameraad.

Hij stond voor het rode licht om af te slaan.
De bestuurders naast hem kregen groen.
Hij was een beetje verstrooit en vertrok ook om af te slaan.
Volgens hem waren het mooie foto's (drie stuks) die de rechter hem liet zien.
Wie trager dan 30 km/u door het rode licht rijdt, wordt niet geflitst. Dat blijkt uit een nieuw KB omtrent de werking van flitscameraÂ’s. Volgens experts moet die regeling voorkomen dat truckers overstelpt worden met pvÂ’s.
'Het gebeurt vaak dat wanneer een vrachtwagen links moet afslaan, hij nog met zijn achterste wielen voor de witte lijn staat. Wanneer het licht dan op rood springt, moet hij de weg wel kunnen vrijmaken. Daarbij blijft zijn snelheid onder de 30 km/u.


Het zou mss kunnen dat uwe maat iets te snel was.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 12:34   #28
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.135
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Nu weet ik het weer , voorrang van rechts !!
Ik ben geen cowboy in het verkeer. Dus respecteer ik de "voorrang van rechts" regel. Maar toch heb ik het altijd ergens niet 100% logisch gevonden. Immers wanneer je het bekijkt vanuit de situatie op een normaal (recht op recht) kruispunt, van waar komt het onmiddellijk gevaar? Van links om de eenvoudige reden dat iedereen volgens ons verkeersreglement op het rechtse baanvak moet rijden. Ik zou spontaan verwachten dat voorrang van rechts logisch is in een land waar de regel geldt dat men op het linkse baanvak moet rijden, want op een kruispunt komt daar dan het onmiddellijk gevaar van rechts.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 12:39   #29
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.714
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Zo rijden mensen die denken dat voorrang iets is dat je hebt.

Voorrang kan je enkel krijgen of verlenen.

Het is perfect mogelijk dat je een boete krijgt, ook al kwam je van rechts.
Inderdaad, je moet nog altijd kijken of het veilig is.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2022, 01:41   #30
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.866
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Zo rijden mensen die denken dat voorrang iets is dat je hebt.
Klopt !!


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik ben geen cowboy in het verkeer. Dus respecteer ik de "voorrang van rechts" regel.
Maar wat die gast daar deed , bijna kamikaze !!
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2022, 07:23   #31
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.714
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik ben geen cowboy in het verkeer. Dus respecteer ik de "voorrang van rechts" regel. Maar toch heb ik het altijd ergens niet 100% logisch gevonden. Immers wanneer je het bekijkt vanuit de situatie op een normaal (recht op recht) kruispunt, van waar komt het onmiddellijk gevaar? Van links om de eenvoudige reden dat iedereen volgens ons verkeersreglement op het rechtse baanvak moet rijden. Ik zou spontaan verwachten dat voorrang van rechts logisch is in een land waar de regel geldt dat men op het linkse baanvak moet rijden, want op een kruispunt komt daar dan het onmiddellijk gevaar van rechts.
Ik pleit er al langer voor om die regel op het schop te zetten, vooral op de openbare weg.
Op een parking heeft die volgens mij wel nog nut.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2022, 12:18   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik ben geen cowboy in het verkeer. Dus respecteer ik de "voorrang van rechts" regel. Maar toch heb ik het altijd ergens niet 100% logisch gevonden. Immers wanneer je het bekijkt vanuit de situatie op een normaal (recht op recht) kruispunt, van waar komt het onmiddellijk gevaar? Van links om de eenvoudige reden dat iedereen volgens ons verkeersreglement op het rechtse baanvak moet rijden. Ik zou spontaan verwachten dat voorrang van rechts logisch is in een land waar de regel geldt dat men op het linkse baanvak moet rijden, want op een kruispunt komt daar dan het onmiddellijk gevaar van rechts.
Idd de (veiligere) logica is voorrang van links, daarbij komt ook nog dat men dan geen kruispunten meer kan blokkeren. Dus het scheelt ook nog tijd en dus geld. Op onze rotondes wordt eigenlijk voorrang aan verkeer van links gegeven. En toen ik in Engeland reed en links de rotonde opreedt moest ik eerst voorrang geven aan verkeer van rechts.

De landen die links rijden zoals Australië zijn dus slimmer en hebben voorrang van rechts.
https://en.wikipedia.org/wiki/Priority_to_the_right

In alle landen waar ze rechts rijden zoals hier zou er voorrang van links moeten zijn.

Het zijn ook de deskundigen die dat uitleggen, en er komt nog wat meer bij:

Citaat:
Verkeersregels

Links voorrang geven is logischer en het scheelt tijd en geld

Op rotondes heeft links voorrang. Dat zou overal zo moeten zijn, schetst Jan Oosterhaven, emeritus hoogleraar vervoerseconomie.

Jan Oosterhaven 22 juli 2021, 10:35

Bij rotondes geven we verkeer van links voorrang. Waarom doen we dat niet overal? Links voorrang bij rotondes is logisch. Want als links daar geen voorrang zou hebben, dan zou iedereen de rotonde op rijden om daar vervolgens te stoppen om rechts voorrang te geven; met als resultaat dat iedereen op de rotonde stil staat en dat ook rechts geen voorrang meer krijgt.

Bij een gewone kruising rij je door tot je op de kruising staat om daar het verkeer van rechts voorrang te geven en het overige verkeer te blokkeren. Bij links voorrang doet dat ‘kruispunt blokkeren’ probleem zich niet voor.

Geen vervolg

Deze voordelen van links voorrang geven (LV) zijn nog nooit doorgerekend. Misschien is dat wel de reden waarom eerdere pleidooien voor ‘links overal voorrang’ in de jaren zestig geen vervolg kregen.

Om die lacune op te vullen is in het Tijdschrift Vervoerswetenschap een eerste maatschappelijke kosten-baten analyse van LV gemaakt. Alleen de reistijdwinst levert al een bate van 8 tot 24 miljard euro op, maar er zijn meer redenen om links overal voorrang te geven.

Ook de verkeersveiligheid neemt toe. Ga maar na. Bij rechts voorrang (RV) heb je bij kruisingen de neiging in het midden van de weg te rijden. Bij LV heb je juist de neiging om goed rechts te rijden en dat is veiliger. Ook heb je naar links een verder reikend zicht dan naar rechts. Om beide redenen maak je bij LV minder voorrangsfouten dan bij RV. Bovendien ben je voor verkeer van links als bestuurder kwetsbaarder dan voor verkeer van rechts. Dus ben je bewust of onbewust ook voorzichtiger. Dit alles zorgt voor minder verkeersongelukken en dus minder doden, gewonden en minder schade.

Uitzonderingen

Zowel voor de veiligheid als voor de doorstroming is LV dus beter dan RV en dat verklaart ook de vele uitzonderingen die op de basisregel RV van toepassing zijn. Stoplichten zijn zo’n uitzondering. Voor de veiligheid zijn ze vaak nuttig, maar voor de doorstroming nooit, omdat de capaciteit van kruispunten met stoplichten veel kleiner is dan die van kruispunten met LV.

Bij LV kunnen dus veel borden en stoplichten verdwijnen. LV bespaart niet alleen tijd en ongelukken maar ook kosten. Tijd dus om ‘links overal voorrang’ in Nederland gewoon in te voeren. De rest van Europa volgt vanzelf, want de voordelen zijn overduidelijk.

https://www.trouw.nl/opinie/links-vo...%20niet%20voor.
Hoe luidt dat citaat van Einstein weer?

Laatst gewijzigd door Micele : 22 februari 2022 om 12:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2022, 12:24   #33
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.714
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd de (veiligere) logica is voorrang van links, daarbij komt ook nog dat men dan geen kruispunten meer kan blokkeren. Dus het scheelt ook nog tijd en dus geld. Op onze rotondes wordt eigenlijk voorrang aan verkeer van links gegeven. En toen ik in Engeland reed en links de rotonde opreedt moest ik eerst voorrang geven aan verkeer van rechts.

De landen die links rijden zoals Australië zijn dus slimmer en hebben voorrang van rechts.
https://en.wikipedia.org/wiki/Priority_to_the_right

In alle landen waar ze rechts rijden zoals hier zou er voorrang van links moeten zijn.

Het zijn ook de deskundigen die dat uitleggen, en er komt nog wat meer bij:

Op een rotonde wordt geen voorrang aan links gegeven in die zin van het woord.


Op een rotonde gelden de regels als je de rotonde wilt oprijden, dat je voorrang moet verlenen aan het verkeer dat van links of rechts komt.
Dat er van rechts geen verkeer mag komen, is bijzaak.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2022, 12:27   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Op een rotonde wordt geen voorrang aan links gegeven in die zin van het woord.
Dat weet ik. Maar luister maar best wat die hoogleraar zegt

Citaat:
Op een rotonde gelden de regels als je de rotonde wilt oprijden, dat je voorrang moet verlenen aan het verkeer dat van links of rechts komt.
Dat er van rechts geen verkeer mag komen, is bijzaak.
Vertel eens wat nieuws.

Bovendien zullen er nog altijd veel ronde punten bestaan waar de voorrang van rechts geldt. (Of een ringweg rond een rond plein).

Weet je ronde punten zijn geen rotondes volgens de wegcode.
Toch al eens in Parijs geweest?

Laatst gewijzigd door Micele : 22 februari 2022 om 12:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2022, 12:29   #35
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.135
Standaard

Als ik me nog goed herinner was het (zo vele jaren geleden) Frankrijk die het eerst de dag kwam met die idiote voorrang van rechts verkeersregel. Niet erg snugger…
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2022, 12:35   #36
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Als ik me nog goed herinner was het (zo vele jaren geleden) Frankrijk die het eerst de dag kwam met die idiote voorrang van rechts verkeersregel. Niet erg snugger…
Tja...



Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2022, 17:13   #37
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.655
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Heb er ook al eens een boete voor gekregen.

Ik vond dat niet terecht.
Als oranje ook rood is waarom heb je dan oranje?
Je mag door oranje rijden om te vermijden dat je bruusk moet remmen.

Dat is het verschil.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2022, 17:15   #38
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.655
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
En als je remt voor oranje en je staat midden op het kruispunt stil?
Dat mag ook niet.
Wat gaat de politieagent die dit vaststelt dan zeggen?
Hoe kan remmen voor oranje ervoor zorgen dat je op het kruispunt stilstaat? Het licht staat geplaatst voor je het kruispunt betreedt hé...
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2022, 18:26   #39
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Je mag door oranje rijden om te vermijden dat je bruusk moet remmen.

Dat is het verschil.
Dat was het geval.
Het andere geval was een keikop agent.
En ik was de dupe.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 23 februari 2022 om 18:26.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2022, 10:19   #40
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.313
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Je mag door oranje rijden om te vermijden dat je bruusk moet remmen.

Dat is het verschil.
Ik vraag me af hoe je gas kan bijgeven om nog net door het oranje licht te rijden.
Gezien de lage maximum snelheid die zowat iedereen aanhoudt wordt je toch onmiddellijk beboet wegens overdreven snelheid?
Of werken die flitspalen aan de verkeerslichten niet bij overdreven snelheid?

Dus een agent die een PV opstelt wegens 'gas geven' om door het oranje te rijden moet daar volgens mij de boete van overdreven snelheid bijvoegen. Anders is hij aan het zeveren.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be