Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 14 april 2022, 23:12   #981
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Oei.

Zijn de 2 hevigste stasischeldorgelcensuurroepers Oekra supporters verbannen?

Hoe zou dat nu toch komen, zulke zachtaardige typetjes.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2022, 23:25   #982
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Oei.

Zijn de 2 hevigste stasischeldorgelcensuurroepers Oekra supporters verbannen?

Hoe zou dat nu toch komen, zulke zachtaardige typetjes.
Ik heb het niet zo gevolgd.

Maar als vrouw die wat lacherig doet over standrechtelijke executies en verkrachtingen kom je me op zijn minst als een eng iemand over.

Ik weet alleen niet goed of het een gimmick is of je het allemaal meent.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2022, 00:39   #983
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Zeer spijtig dit . Voor Donbass zal het niet veel uitmaken omdat de kustlijn daar al veroverd is en de oorlog vooral in het binnenland zal uitgevochten worden. Maar Odessa veroveren wordt wel een pak moeilijker. Ik zou Odessa nu even laten links liggen en zich vooral richten op de lijn Charkov-Marioepol en alles daarvan ten oosten innemen. Als ook dat moeilijk verloopt zal Rusland toch wel niet conventionele wapens moeten inzetten. Waarom geen nu reeds al geen chemische wapens inzetten tegen militaire doeleinden ? In een guerillia strijd zijn chemische wapens DE oplossing.
Ligt er aan, als Westelijke bondgenoten, nuja eerder sponsors, lijkt het me van evident belang, dat we helpen om Oekraïne, hun kust ten westen van de Krim te laten behouden. Beter voor het hopelijk zo groot mogelijke rompland Oekraïne, beter voor de wederopbouw en uiteindelijk ja ook beter voor de export en dus de economie van Oekraïne.
Oud 15 april 2022, 01:27   #984
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht

Maar als vrouw die wat lacherig doet over standrechtelijke executies en verkrachtingen kom je me op zijn minst als een eng iemand over.

Ik weet alleen niet goed of het een gimmick is of je het allemaal meent.
Ik vond onze 2 verbannen vrienden eng & regelrechte scheldorgels.
Jij dan weer niet blijkbaar.

Ik heb me nooit uitgesproken over standrechterlijke executies noch over verkrachtingen, dus kan je niet weten hoe ik daarover denk, laat staan dat ik daar lacherig over zou doen.
Bewijs dat eerst maar eens.

Blijkt dat jij al dezelfde streken krijgt als onze verbannen vrienden.
Die legden anderen ook woorden in de mond en dichtten anderen ook gedachten of meningen toe die nooit geuit waren.

Toen dat geen indruk maakte gingen ze over tot platte scheldpartijen.
Hopelijk volg jij hun voorbeeld niet.

Dat is dus waar ik "lacherig" over doe, hun verbanning na scheldpartijen en oproepen tot anderen verbannen.

Panda zou 't "Schadenfreude" noemen.
Oud 15 april 2022, 18:23   #985
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is evident dat de Soviet-Unie al een tijdje niet meer bestaat.Op deze manier zijn de Russen uit het verre Moskou ,die al niet de gewoonte hebben Russen die niet in Moskou wonen te consulteren,volledig uit het oog verloren dat je in Oekraine een gemechaniseerde oorlog voert in de winter of in de zomer....

In de andere seizoenen is het buiten de wegen een modderbad.
Het is nu een modderbad in Oost-Oekraine.

Immense kolonnes Russische troepen staan tot in Rusland op alle aanvoerwegen....meer en meer...sommigen al dagenlang.
Ze kunnen niet vooruit en MOGEN niet achteruit.

En aan het front gaat het langzaam vooruit,maar steeds opnieuw worden Russische troepen die langs de wegen oprukken gedecimeerd...

Een deja-vue begint zich af te tekenen
Het is ook duidelijk dat de Oekrainers iets kostbaars krijgen,TIJD!

De zeer belangrijke stad Dnipro komt in beeld,maar als de VEEL grotere stad Kiev kon verdedigd worden,dan Dnipro zeker...en nu met een VEEL ervarener Oekrains leger ondertussen...

Benieuwd welke spulletjes de Amerikanen ondertussen ,met spoed,aan het opzenden zijn....Er is sprake van radarsets om granaten te volgen (en aldus artillerieopstellingen seconden na het afvuren te traceren voor tegenvuur)

Met de drones kunnen de Oekrainers zelf al VEEL doen,maar met deze "counter battery measures" zullen de Oekrainers straks "lik op stuk" kunnen geven en daarmee het grootste voordeel van de Russen,hun immens overwicht aan artillerie,beginnen slopen....

Ondertussen is Mariopol weeral gevallen....ik ben de tel kwijt....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2022, 18:45   #986
dalibor
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Heel die oorlog wordt op die manier een gedroomde test voor het westen. Eindelijk eens een manier om te testen welke technologie werkt.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
Oud 15 april 2022, 19:00   #987
wagner.666
Minister-President

wagner.666's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik heb me nooit uitgesproken over standrechterlijke executies noch over verkrachtingen, dus kan je niet weten hoe ik daarover denk, laat staan dat ik daar lacherig over zou doen.

Die legden anderen ook woorden in de mond en dichtten anderen ook gedachten of meningen toe die nooit geuit waren.

Hopelijk volg jij hun voorbeeld niet. daar durf ik mijn klak niet op inzetten.
Dat is dus waar ik "lacherig" over doe, hun verbanning na scheldpartijen en oproepen tot anderen verbannen.

en die Chinese beer trots op zijne nicknaam
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2022, 19:07   #988
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het is evident dat de Soviet-Unie al een tijdje niet meer bestaat.Op deze manier zijn de Russen uit het verre Moskou ,die al niet de gewoonte hebben Russen die niet in Moskou wonen te consulteren,volledig uit het oog verloren dat je in Oekraine een gemechaniseerde oorlog voert in de winter of in de zomer....

In de andere seizoenen is het buiten de wegen een modderbad.
Het is nu een modderbad in Oost-Oekraine.

Immense kolonnes Russische troepen staan tot in Rusland op alle aanvoerwegen....meer en meer...sommigen al dagenlang.
Ze kunnen niet vooruit en MOGEN niet achteruit.

En aan het front gaat het langzaam vooruit,maar steeds opnieuw worden Russische troepen die langs de wegen oprukken gedecimeerd...

Een deja-vue begint zich af te tekenen
Het is ook duidelijk dat de Oekrainers iets kostbaars krijgen,TIJD!

De zeer belangrijke stad Dnipro komt in beeld,maar als de VEEL grotere stad Kiev kon verdedigd worden,dan Dnipro zeker...en nu met een VEEL ervarener Oekrains leger ondertussen...

Benieuwd welke spulletjes de Amerikanen ondertussen ,met spoed,aan het opzenden zijn....Er is sprake van radarsets om granaten te volgen (en aldus artillerieopstellingen seconden na het afvuren te traceren voor tegenvuur)

Met de drones kunnen de Oekrainers zelf al VEEL doen,maar met deze "counter battery measures" zullen de Oekrainers straks "lik op stuk" kunnen geven en daarmee het grootste voordeel van de Russen,hun immens overwicht aan artillerie,beginnen slopen....

Ondertussen is Mariopol weeral gevallen....ik ben de tel kwijt....
Nog steeds hoor en lees je veel "Oekraïne kan deze oorlog niet winnen". Ik weet dat nog zo niet. Uiteraard: Moskou zullen ze niet veroveren, interesseert hen uiteraard ook niet, maar de Russen buitenkuisen, waarom zouden ze dat niet kunnen; ze hebben een heleboel voordelen:
- massaal en modern wapentuig (uit het Westen)
- goede tactieken
- terreinkennis
- ja: Oekraine heeft een kleinere bevolking, maar Rusland heeft geen algemene mobilisatie afgekondigd, in tegenstelling tot Oekraïne, dus "mensenmateriaal" zou ook meer dan in verhouding moeten zijn.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2022, 19:18   #989
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Nog steeds hoor en lees je veel "Oekraïne kan deze oorlog niet winnen". Ik weet dat nog zo niet. Uiteraard: Moskou zullen ze niet veroveren, interesseert hen uiteraard ook niet, maar de Russen buitenkuisen, waarom zouden ze dat niet kunnen; ze hebben een heleboel voordelen:
- massaal en modern wapentuig (uit het Westen)
- goede tactieken
- terreinkennis
- ja: Oekraine heeft een kleinere bevolking, maar Rusland heeft geen algemene mobilisatie afgekondigd, in tegenstelling tot Oekraïne, dus "mensenmateriaal" zou ook meer dan in verhouding moeten zijn.
Ook heel belangrijk: Oekraïne krijgt van het Westen enorm veel informatie over het reilen en zeilen van het Russische leger.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2022, 19:44   #990
dalibor
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hopelijk volg jij hun voorbeeld niet.

Als je wat lakoniek doet over de oorlogsmisdaden die daar worden begaan doe je lacherig over onnoemlijk leed.

In dat topic over Boetsja doe je dat wel degelijk.

Je kan in je arrogante houding om niet mee te gaan met de massa simpelweg onmenselijk worden.

Dreigementen over banpunten kunnen me eerlijk gezegd niet schelen wanneer het erom gaat dit soort verwerpelijke arrogantie te benoemen.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
Oud 16 april 2022, 05:59   #991
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Men is alleen al rond Kiev een beetje de tel kwijt aan het aantal burgerslachtoffers in al die gemeentes in de buitenrand rondom Kiev die tijdelijk bevrijd waren van het nazi-regime...

Laatst is een Frans Forenzisch team gearriveerd,andere internationale teams staan de Oekrainse collegas al bij met vinden,identificeren en doodsoorzaak documenteren...Ja,tientallen procenten zullen eerder omgekomen zijn in het "crossfire" van die eerste weken,maar vele tientallen procenten zeker niet.

Zelfs Rusland is al niet meer bezig te ontkennen dat het daar redelijk scheef gelopen is.De VN krijgt een kanjer van een dossier...En dankzij de blijkbaar voortreffelijke inlichtingenetwerken van de Oekrainers tot in Rusland worden daar Russische eenheidsnummers bij geplaatst.....soms zelfs namen van soldaten die daar aanwezig waren en dus "verdacht" zijn...

Ook de breedschalige vernietiging in andere Oekrainse steden,met honderden karkassen van die "clustermunitie"-dragers beschikbaar als bewijsmateriaal zal niet helpen...De "beenhouwersrekening" loopt op.We kunnen rustig stellen dat tienduizenden Oekrainse burgers omgekomen zijn door bewust vuren op burgerdoelwitten met artillerie....Het heeft er een beetje van weg dat de Russen hun militaire verliezen "compenseren" door vooral Oekrainse burgers af te slachten zodra ze kunnen....

Meer is daar nu niet aan te doen,het is de aloude methode van oorlogvoeren,Als de vesting zich niet overheeft zodra de belegeraar aan de poort geraakt is,wordt geen "kwartier" meer gegeven.

Er is ondertussen werk genoeg de beer zijn nagels uit te trekken aan het front,en zijn economie....

Laatst gewijzigd door kelt : 16 april 2022 om 06:04.
Oud 16 april 2022, 07:30   #992
Den Ardennees

Standaard

Wat me in die zin verwondert, is dat de Russen hun eigen broedervolk afslachten, dit is nog iets anders dan het bevechten van Duitsers, Amerikanen of Afghanen. De historische, maar ook etnische en vaak zelfs familiale banden tussen Russen en Oekraieners zijn, zoals bekend, erg groot. Ik denk dat er een dag gaat komen dat ze in Rusland met bijzonder veel schaamte zullen terugkijken naar deze episode in hun geschiedenis.
Oud 16 april 2022, 07:48   #993
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Wat me in die zin verwondert, is dat de Russen hun eigen broedervolk afslachten, dit is nog iets anders dan het bevechten van Duitsers, Amerikanen of Afghanen. De historische, maar ook etnische en vaak zelfs familiale banden tussen Russen en Oekraieners zijn, zoals bekend, erg groot. Ik denk dat er een dag gaat komen dat ze in Rusland met bijzonder veel schaamte zullen terugkijken naar deze episode in hun geschiedenis.
Of anders stelt die Slavische en zelfs familiale verwantschap niet veel voor in de praktijk, dat kan ook.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2022, 10:41   #994
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je wat lakoniek doet over de oorlogsmisdaden die daar worden begaan doe je lacherig over onnoemlijk leed.

In dat topic over Boetsja doe je dat wel degelijk.

Je kan in je arrogante houding om niet mee te gaan met de massa simpelweg onmenselijk worden.

Dreigementen over banpunten kunnen me eerlijk gezegd niet schelen wanneer het erom gaat dit soort verwerpelijke arrogantie te benoemen.
Meneer
Citaat:
...

...
Komt even de les spellen over hetgeen hij meent te weten over hoe of wat ik denk. Zelfs al schrijf ik waarover ik juist lacherig doe en waarover precies ik Schadenfreude heb.

Toch weet jij beter dan ik wat mijn gedachten & gevoelens zijn, want jij, & enkel jij interpreteert juist wat ik schrijf, beter dan ikzelf.
Die pretentie heb ik niet over andermans schrijfsels : "Hij schrijft A, maar bedoelt wel degelijk B, want ik interpreteer dat zo!"
Nu, troost je, jij bent niet de enige hier die dit doet.

Ik dreig niet, ook dat 'interpreteer' je fout.

Link even naar 'n bijdrage waar ik "lacherig" zou doen over menselijk leed.

Je zal hoogstens kunnen vinden dat die hele oorlog m'n koude kleren niet raakt en dat ik donaties doe & gedaan heb voor dieren.
Aan Natuurpunt Oudsbergen, dat dieren opvangt uit de Zoo van Oekraïne, aan 'n paar privé initiatieven van mensen die huisdieren opvangen.

"Als de leugen maar vaak genoeg herhaald wordt ...is er wel ergens iemand die in de ontmenselijking trapt"

Blijkbaar bedien jij je ook van dat soort propaganda.

Laatst gewijzigd door SDX : 16 april 2022 om 10:43.
Oud 16 april 2022, 11:29   #995
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Of anders stelt die Slavische en zelfs familiale verwantschap niet veel voor in de praktijk, dat kan ook.
Alleszins al niet tussen Polen en Russen.
Oud 16 april 2022, 11:30   #996
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Momenteel is de status van de bemanning van die gezonken kruiser nog onduidelijk...
Er wordt geschat dat er zowat 510 mensen aan boord waren en dat een 58-tal ervan gered zijn.
De Kapitein,"Kapitein 1ste rang Anton Valerievich Kuprin" zou omgekomen zijn.
Gezien de status van het schip als vlaggenschip van de Zwarte Zee Vloot is het best mogelijk dat zich
zelfs een vlag-officier" aan boord bevond....

Elders wordt gerapporteerd dat de Commandant van de Zwarte Zee Vloot,Admiraal Igor Osipov zich in
moeilijkheden bevindt,anderen beweren dat hij al gearresteerd is...

Neen,dat gaat niet gepasseerd zijn met een herdenkingsceremorie.Hooggeplaatsen met directe verantwoordelijkheid
naar het wel en wee van de Moskva zullen misschien straks WENSEN dat ze dood waren...

Laatst gewijzigd door kelt : 16 april 2022 om 11:32.
Oud 16 april 2022, 11:58   #997
Philemon
Provinciaal Gedeputeerde

Philemon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Momenteel is de status van de bemanning van die gezonken kruiser nog onduidelijk...Elders wordt gerapporteerd dat de Commandant van de Zwarte Zee Vloot,Admiraal Igor Osipov zich in
moeilijkheden bevindt,anderen beweren dat hij al gearresteerd is.
Het lijkt toch allemaal wat raar.

Is de bemanning of een groot deel van het schip ervan gered of niet.

Bovendien met een vloot die in volle oorlogsdreiging zit, de bevelvoerder van de Zwarte Zee vloot uit zijn ambt ontzetten en de commandostructuur ervan helemaal zonder bevelhebber plaatsen...
Philemon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2022, 11:59   #998
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Alleszins al niet tussen Polen en Russen.
Klopt, maar er is veel meer gemeenschappelijke geschiedenis tussen Rusland en Oekraine, dan tussen Rusland en Polen, daarnaast hebben Rusland en Oekraine ook dezelfde godsdienst (tot voor kort viel de Oekraiens-orthodoxe Kerk zelfs onder Moskou) , Polen daarentegen is Rooms-Katholiek.
Oud 16 april 2022, 16:29   #999
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Naarmate ik er meer over lees op "open sources" ,te meer beseft kan worden welke geweldige klap dit is voor de Russische Marine...

Turkije heeft de Bosporus afgesloten voor oorlogsschepen,dus kan de Zwarte Zee vloot niet meer versterkt worden.

De Moskva was het ENIGE schip van de Russische marine in de Zwarte Zee met dergelijke lange-afstands bombardements en luchtafweercapaciteiten.De Russen hebben nu enkel nog 5 fregatten in de Zwarte Zee waarvan er 3 als zeer modern mogen beschouwd worden,maar die niet de bombardementscapaciteiten van een Slava-klasse kruiser hebben.(De twee andere Slava kruisers bevinden zich aan de andere kant van de wereld in de Pacific ...)

De rest zijn kustbewakingscorvetten ,en landingsschepen (waarvan er al een kapot is en twee andere beschadigd),allerlei klein ondersteunend grut en mijnenvegers , en enkele duikboten.

Misschien is een deel ervan nog bruikbaar om te vissen of zo.....

Anders gezegd,maritieme operaties tegen de rest van de Oekrainse kusten zijn nu uitgesloten.Wat overblijft van de Zwarte Zee vloot weet het nu,twee grote schepen effectief vernietigd in twee weken tijd (de Orsk en de Moskva) en twee andere beschadigd.......nota bene in een zone waarvan de kusten "onder Russische controle" waren..........dit is het einde van verder nut voor deze vloot.

Er zijn al Russische Mariniers gesignaleerd in die kolonnes die naar de Donbass oprukken.Ze zijn nu gewoon "landsoldaten",geen "lanDINGSsoldaten" waarvoor ze zo meedogenloos getraind werden.

De ganse operatie van de Krim indertijd was bedoeld om de ruime marine-faciliteiten weer onder Russisch bevel te hebben(in plaats van af te huren)

Ze zijn er VET mee....

In Moskou zullen ze f u r i e u s zijn op de witte-petten-dragers.
De Turkse Marine is nu,voor het eerst in vele honderden jaren,weer de modernste Marine op de Zwarte Zee....

Laatst gewijzigd door kelt : 16 april 2022 om 16:46.
Oud 16 april 2022, 20:34   #1000
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De "Orlan" is een door de Russen vrij algemeen gebruikt drone-vliegtuigje voor verkenning...

Naar verluid kost het per stuk nogal wat geld aan de Russische belastingsbetaler.
Als er eentje in handen van de Oekrainers raakt is het dus beslist interessant het ding open te peuteren om de geavanceerde Russische technologie er in te bemonsteren....

https://www.youtube.com/watch?v=1sPKSMeonxg

conclusie:

Iemand in Rusland spekt zijn zakken heel ruimhartig met het leveren van Orlans aan de Russische strijdkrachten...
Het is overigens geen slecht ding voor hetgeen het moet dienen (foto's maken)
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be