![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
Maar het is wel een bedrijf waar de wagens elke dag binnen komen en hun eigen stelplaats hebben. Zo'n bedrijven zouden verplicht met EV moeten werken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.699
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
|
![]() Nikola Motors zou reeds volgend kwartaal met de levering van hun E-vrachtwagen beginnen. Dit is een pure BEV-vrachtwagen voor regionale afstanden pakweg tot 300 miles of 480 km, short haul genoemd. (of dagafstand, snelladen duurt minstens 2 uur tot 80% aan 240 kW, max range 350 miles)
Dus geen Long Haul met Megacharging onderweg. Die is voor ## 2025 gepland of glazen bol. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het aandeel van Nikola Motors (NKLA) steeg plots ~10% na deze bekendmaking en viel terug naar +8%: https://www.marketwatch.com/investing/stock/nkla Laatst gewijzigd door Micele : 24 maart 2022 om 15:39. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
|
![]() Electrische vrachtwagens (Volvo), verre afstanden - tot 380 km op een lading - , laden reeds in Noorwegen, en deze keer ook electriciteit.
Bjorn Nyland treft toevallig een FM Electric 44 ton die staat te laden bij Ionity. Dit is in de regel een e-auto-parking maar vrachtwagens kunnen daar evenzo bijladen tijdens de verplichte rustpauzes voor de chauffeur. Citaat:
![]() Het zal niet lang duren of de megachargers komen eraan, specifiek voor lange afstand, waar de camions veel sneller kunnen laden, toch als hun batterijen en laadplug (veel meer contacten) daarvoor aangepast zijn. Laatst gewijzigd door Micele : 14 juni 2022 om 11:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
|
![]() Tesla Semi komt eraan en haalt in, deze keer met aero rokjes tussen de wielen:
Citaat:
https://twitter.com/teslaownersSV/st...60530899070976 Het lijkt wel of ze de finale testen bezig zijn voor massaproductie. Testen van 2 jaar geleden: https://www.youtube.com/watch?v=Foy2FX_g7GU Laatst gewijzigd door Micele : 15 juni 2022 om 17:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.783
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
|
![]() Ook in de winter (januari) haalde een gewone niet-aerodynamische E-vrachtwagen van Volvo +40 ton reeds 345 km getest op de Duitse snelweg en andere vlotte wegen (heuvelachtige Beieren).
En kan dus met de verplichte middagpauze van 45 minuten -en bijladen- reeds 500 km aan. En dat bij de 85 kmu kruissnelheid of 80 kmu gemiddeld zoals de betere dieselvrachtwagens. Een onfhankelijke test uitgevoerd door een journalist van Trucker magazine. Een batterijcapaciteit van 540 kWh was daarvoor al voldoende, verbruik 1,1 kWh/km. Een aerodynamische truck zal wellicht <1 kWh/km halen en dus >10% meer rijbereik. Met wat meer kWh batterijinhoud en vooral eventueel sneller laden (megacharger tot 1,5 MW) zijn nog veel betere rijprestaties mogelijk. In Noord-Amerika zijn de toegelaten max snelheden namelijk een stukje hoger en de rusttijden sowieso minder streng. Daarom dat Tesla nog wat werk heeft voor de massaproductie van zijn Semi (+800 km aan 95 - 100 kmh) In Scandinavië zullen deze Volvos reeds dagelijks rijden, en voorlopig nog laden aan snellaadpunten voor autos zoals dit filmpje aantoont: https://www.youtube.com/watch?v=9UAttTG03WA Citaat:
![]() Citaat:
Hier is het complete verslag te lezen: https://brochures.volvotrucks.com/nl...cker-magazine/ Via: https://www.volvotrucks.nl/nl-nl/new...uck-route.html Tesla Semi heeft dus uitdagers in overvloed: Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 16 juni 2022 om 09:51. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
|
![]() Eerste detailfoto's van de watergekoelde plug van de megacharger van Tesla.
Meervoudige contacten. Ja, om hun vrachtwagens met +1MW (piek) op te laden. Laadcurve zal zakken naargelang temperatuur van het batterijpack. Ze spreken van 640 km bijladen op een halfuur, en een Tesla Semi verbruikt pakweg 100 kWh/100 km. Die 640 km is laden tot 80% hé. 1 MW piek laden is bvb 1000 V*1000 A om het gemakkelijk te maken. https://www.teslarati.com/an-up-clos...-at-frito-lay/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
|
![]() ![]() Alvast een heel andere plug dan het eerste ontwerp (november 2017!) met 8 contacten: https://www.teslarati.com/tesla-semi...close-up-look/ De batterijpacks en -cellen en -management zullen na ~5 jaar ook totaal anders zijn... Laatst gewijzigd door Micele : 21 juni 2022 om 11:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Dit draadje is van juni 2020.
Wat is er ten goede veranderd sedertdien, behalve veel optimistische berichten?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() Nog een veel energieverbruiker
https://www.man.eu/be/fl/bus/de-man-...4RFHJ999DtUsQg |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.370
|
![]() De LKW in Zwitserland met stroom van de bergrivierkes en wind, ...ok
Diezelfde LKW in Duitsland of Nederland, draait nu op kolen. Ja ik vroeg me al af ik zie zoveel kolentreinen passeren de laatste tijd, nu weten we waarom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
|
![]() Citaat:
Een Volvo FM Electric aan de Ionity-snellaadpaal in Noorwegen: Citaat:
Citaat:
Of de lichtere E-vrachtwagens, 19 tonner, die 1099 km rijbereik haalden aan ~50 kmu: (zomaar voor de PR) uiteraard voor regionale wegen zeer interessant. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 22 juni 2022 om 15:13. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Het gaat me toch nogal traag allemaal. Toch vergeleken met de eureka-berichten. Die zijn er genoeg.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
|
![]() Citaat:
Batterijcellen en -packs kan men niet toveren, helaas. En die dienen ook nog eens voor opslag voor hernieuwbare energie. Ook daar zijn ze nodig. Zowat overal, ik denk zelfs dat de meeste li-ion cellen nog niet in puur electrische wagens steken. Ook de gewone milde hybride benzines gebruiken ondertussen een 48 Volt Li-ion-pack. Ook micro-hybrides genoemd. Laatst gewijzigd door Micele : 22 juni 2022 om 19:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Overigens 84% van de gebruikers van electrische wagens in Duitsland hebben thuis een groene stroomleverancier. En laden doen 59% liefst thuis. En op het werk opladen domineert ook groene stroom met 81%. Openbare laadpunten is 85% groen. Snellaadpunten ook nog 75% groen. Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Micele : 23 juni 2022 om 16:17. |
||
![]() |
![]() |