Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 juni 2020, 16:33   #41
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nog-geen-5000 liter en 3840 liter voor 64 kWh - berekend door een wetenschapper- is eigenlijk knak hetzelfde hé.

Ik heb het gewoon wat verder afgerond naar boven omdat er redelijk veel wagens zijn met grotere batterijpacks, de meest verkochte e-wagen heeft 80 kWh. Dat is 60 liter/kWh van de wetenschapper maal 80 = 4.800 liter.

Het grootste batterijpack ~100 kWh heeft dan 6000 liter nodig.



Weerleg toch eens de cijfers van die wetenschapper met een geloofwaardige bron, ik heb engelengeduld.

Je kunt ook andere bronnen opzoeken hoeveel water er gebruikt wordt voor andere simpele producten, zoals een kop koffie, een stuk vlees of een jeansbroek of een paar lederen schoenen. Heb jij eigenlijk lederen zetels in je BMW?

Doe je dat eens of past het niet in je kraam?


Je neemt gewoon " watervoetafdruk " en geeft dat in je browser in.

Dan krijg je onder andere dit:



https://en.wikipedia.org/wiki/Water_footprint

Product Global average water footprint, L/kg
almonds, shelled 16,194
apple 822
banana 790
beef 15,415
bread, wheat 1,608
butter 5,553
cabbage 237
cheese 3,178
chicken 4,325
chocolate 17,196
cotton lint 9,114
cucumber 353
dates 2,277
eggs 3,300
groundnuts, shell 2,782
leather (bovine) 17,093
lettuce 238
maize 1,222
mango/guava 1,800
milk 1,021
olive oil 14,430
orange 560
pasta (dry) 1,849
peach/nectarine 910
pork 5,988
potato 287
pumpkin 353
rice 2,497
tomatoes, fresh 214
tomatoes, dried 4,275
vanilla beans 126,505

(For more product water footprints: see the Product Gallery of the Water Footprint Network : https://www.waterfootprint.org/en/re...oduct-gallery/

Het www staat er vol van:
https://www.google.com/search?q=Glob...ai0mKyVPOo1SxM



Bepaal je eigen voetafdruk, bereken het eens:

https://www.nudge.nl/projects/watervoetafdruk/

https://www.google.com/search?q=Wate...hrome&ie=UTF-8
En er ontbreekt nog iets .....voor de jeans gebruiken ze fosforzuur om te blauw kleuren oei en daar hebben ze fosfaat uit de Marokkaanse streek en water uit het kanaal Brussel Rupel en zwavelzuur voor nodig gehad ....en tonsil of clarsol on te ontkleuren en het overschot kiezelzuur( H2SiF6 ) hebben ze in je tandpasta gestoken
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2020, 16:39   #42
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dus, u denkt dat een moderne fabriek dure zuren als damp uitspuwt? Ik denk dat u ietsofwat een 100 jaar achter staat in uw begrip van industriële processen.
Die zuren houden ze liever proper en binnen apparatuur die er tegen kan.


Anders een toffe fabriek, uw apparatuur en personeel smelt ter plekken. Da's zelfs voor de Chinezen erover. Het personeel is vervangbaar, de apparatuur moeilijker.
100 j geleden vergeet het maar 40j geleden loosde men alles nog ...de cijfers van verbetering was natte vingers wat de apparatuur was zo goed als onbestaande .....Rupelstreek met de rosse damp ...Vilvoorde enz...
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2020, 16:46   #43
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zou reeds december 2020 de baan op gaan voor Zwitserse DPD (postdienst)

90 kg minder CO2 per 100 km tov vergelijkbare dieselvrachtwagen.

680 kW batterijpack... meer dan 700 km?

Tijdens de routes van het DPD-gebied is dan tussendoor bijladen niet nodig.

Laadgewicht (6 ton) is minder belangrijk bij postdienst en pakketdienst, volume is belangrijker.

Maar DPD kan hem ook met sleep gebruiken dan is tot 19 ton mogelijk (6 + 13 t Ahw)


Constructeur van de batterijpacks: https://www.designwerk.com/



Nog wat details via Teslamag.de: (die goed opmerkt dat deze eerder dan de Tesla Semi gaat komen)
100 stuks per jaar zijn gepland?
DPD is nu niet direct een kleine pakjesdienst.
Maar het is wel een bedrijf waar de wagens elke dag binnen komen en hun eigen stelplaats hebben.
Zo'n bedrijven zouden verplicht met EV moeten werken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2020, 16:50   #44
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.699
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
DPD is nu niet direct een kleine pakjesdienst.
Maar het is wel een bedrijf waar de wagens elke dag binnen komen en hun eigen stelplaats hebben.
Zo'n bedrijven zouden verplicht met EV moeten werken.
Waarom?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2020, 17:23   #45
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Waarom?
Wegens de talrijke voordelen van een EV.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2022, 15:26   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Nikola Motors zou reeds volgend kwartaal met de levering van hun E-vrachtwagen beginnen. Dit is een pure BEV-vrachtwagen voor regionale afstanden pakweg tot 300 miles of 480 km, short haul genoemd. (of dagafstand, snelladen duurt minstens 2 uur tot 80% aan 240 kW, max range 350 miles)

Dus geen Long Haul met Megacharging onderweg. Die is voor ## 2025 gepland of glazen bol.

Citaat:
https://www.teslarati.com/nikola-mot...electric-semi/

Nikola Motor said on Wednesday it has started production of the all-electric Tre, a semi, at its factory in Coolidge, Arizona.

Nikola plans to begin deliveries of the electric semi during the second quarter, according to a presentation the company set up for analysts. Production started just this week, as Nikola launched manufacturing lines for customer vehicles on Monday, it said.

The electric automaker’s shares spiked nearly 10 percent during after-hours trading due to the announcement of the Tre’s start of production.

The Tre is a semi with only about 350 miles of range, but the vehicle is intended for shorter logistics routes. Company projections indicate Nikola could deliver between 300 and 500 units in 2022, with a planned ramp in production for more units in 2023, according to CNBC.
Specs en foto's Nikola Tre:
Citaat:
https://nikolamotor.com/tre-bev

A reimagined cabover for short-haul, metro-regional applications

up to 350 mi
753 kWh battery pack
645 HP continuous
120 min charge time* Recharge time is based on a charge from 10 - 80% SOC at 240kW
Citaat:
## Following the Tre, Nikola plans to manufacture a hydrogen fuel cell semi that packs nearly 500 miles of range, which would be more suitable for longer routes. In 2025, another fuel cell model with up to 900 miles of range is in the works, suitable for the longest logistics routes across the continent. A hydrogen version of the Tre is “on track” to begin shipping in late 2023, Nikola confirmed during its presentation.

Nikola’s lineup of electric semi-trucks will compete with Tesla’s Semi, which was expected to be delivered to PepsiCo. earlier this year. Neither Tesla nor Pepsi have confirmed any deliveries of the Semi yet, although Tesla stated earlier this year it was still battling cell constraints that would delay the development of future products until 2023. Tesla did not indicate which vehicles this would affect specifically, but the Cybertruck was delayed until 2023, per the company’s website.
Bij de Long Haul (+500 miles) zal Tesla wslk als eerste leveren, ik denk 2023.

Het aandeel van Nikola Motors (NKLA) steeg plots ~10% na deze bekendmaking en viel terug naar +8%:
https://www.marketwatch.com/investing/stock/nkla

Laatst gewijzigd door Micele : 24 maart 2022 om 15:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2022, 11:08   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard Volvo FM electrisch (44 ton) laadt bij aan ~250 kW, Noorwegen

Electrische vrachtwagens (Volvo), verre afstanden - tot 380 km op een lading - , laden reeds in Noorwegen, en deze keer ook electriciteit.

Bjorn Nyland treft toevallig een FM Electric 44 ton die staat te laden bij Ionity.
Dit is in de regel een e-auto-parking maar vrachtwagens kunnen daar evenzo bijladen tijdens de verplichte rustpauzes voor de chauffeur.

Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=9UAttTG03WA

Volvo FM electric semi charging at Ionity Dal

14.06.2022
Alle Specs via https://insideevs.com/news/544580/vo...cks-fh-fm-fmx/



Het zal niet lang duren of de megachargers komen eraan, specifiek voor lange afstand, waar de camions veel sneller kunnen laden, toch als hun batterijen en laadplug (veel meer contacten) daarvoor aangepast zijn.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 juni 2022 om 11:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2022, 17:19   #48
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Tesla Semi komt eraan en haalt in, deze keer met aero rokjes tussen de wielen:

Citaat:
https://twitter.com/DriveTeslaca/sta...45198281453568

BREAKING: Tesla Semi spotted driving along El Camino Real towards CA-237 in Palo Alto this afternoon.
Deze ook op een snellere weg:
https://twitter.com/teslaownersSV/st...60530899070976

Het lijkt wel of ze de finale testen bezig zijn voor massaproductie.

Testen van 2 jaar geleden:
https://www.youtube.com/watch?v=Foy2FX_g7GU

Laatst gewijzigd door Micele : 15 juni 2022 om 17:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2022, 22:17   #49
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Anders is men altijd bezig over zure regen ...water met zuur dat men laat verdampen bij het maken van Tesla batterijen is ineens proper ....raar maar waar volgens Tesla-maniakken
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2022, 09:26   #50
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Ook in de winter (januari) haalde een gewone niet-aerodynamische E-vrachtwagen van Volvo +40 ton reeds 345 km getest op de Duitse snelweg en andere vlotte wegen (heuvelachtige Beieren).

En kan dus met de verplichte middagpauze van 45 minuten -en bijladen- reeds 500 km aan.

En dat bij de 85 kmu kruissnelheid of 80 kmu gemiddeld zoals de betere dieselvrachtwagens.

Een onfhankelijke test uitgevoerd door een journalist van Trucker magazine.

Een batterijcapaciteit van 540 kWh was daarvoor al voldoende, verbruik 1,1 kWh/km. Een aerodynamische truck zal wellicht <1 kWh/km halen en dus >10% meer rijbereik. Met wat meer kWh batterijinhoud en vooral eventueel sneller laden (megacharger tot 1,5 MW) zijn nog veel betere rijprestaties mogelijk.

In Noord-Amerika zijn de toegelaten max snelheden namelijk een stukje hoger en de rusttijden sowieso minder streng. Daarom dat Tesla nog wat werk heeft voor de massaproductie van zijn Semi (+800 km aan 95 - 100 kmh)

In Scandinavië zullen deze Volvos reeds dagelijks rijden, en voorlopig nog laden aan snellaadpunten voor autos zoals dit filmpje aantoont: https://www.youtube.com/watch?v=9UAttTG03WA

Citaat:
https://www.volvotrucks.com/en-en/ne...road-test.html

German journalist Jan Burgdorf was impressed by the performance of the Volvo FH Electric.

The first independent road test with a heavy duty electric truck has been conducted by the German journalist Jan Burgdorf from Trucker magazine. Jan Burgdorf drove the Volvo FH Electric on the renowned Green Truck Route in the south of Germany. The route is 343 km long and contains a variety of motorway, hilly terrain, and tighter roads to test the different manufacturers' trucks in a wide range of conditions.

The fully loaded Volvo FH Electric had a gross combination weight of 40 tonnes and 490 kW of continuous power. The electric truck had a total range of 345 km on one charge, excelling the trucks’ official range of up to 300 km.

The truck had a range of 345 kilometers and consumed 50% less energy than a corresponding Volvo FH diesel truck.

Strong first impressions

During the lunch break Jan Burgdorf presented his impressions:

“It drives as agile or even more agile than a diesel truck. It climbs the hills like normal. You don’t notice the gear switching”, says Jan, who has conducted numerous tests with diesel trucks on the same route.

Performed on par with diesel

The Volvo FH Electric performed the test on par with the record-breaking Volvo FH with I-Save 500 horsepower diesel truck,. The Volvo FH Electric maintained an average speed of 80 km/h and had an energy consumption of 1.1 kWh per km.

“A driver will be very surprised how quiet it is even when driving at 85 km/h and with a total weight of 40 tonnes. There are no vibrations whatsoever. It is something special, that this is possible”, concludes Jan Burgdorf.

“The test shows that it is possible to drive up to 500 km during a regular work-day if the vehicle is charged for example during lunch.”

Facts about the test and the Volvo FH Electric

Gross combination weight: 40 tonnes
Average speed: 80 km/h
Energy consumption: 1,1 kWh/km
Battery capacity: 540 kWh
Output power: 490 kW continuous power
Total test track distance: 343 km
Total range on one charge: 345 km

The tested Volvo FH Electric can cover up to 500 km during a normal workday if a top-up charge is added during the lunch break
Hier nog de video uit Duitsland voor de laatste denials :
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=0xji0bhcuq0

Volvo Trucks – Heavy duty electric truck in first independent road test

04.01.2022

In its first energy efficiency test on the Green Truck Route in Germany, a 40 tonne Volvo FH Electric truck maintained the same average speed as a corresponding diesel truck and had a total range of 345 km on one charge. The Volvo FH Electric test truck consumed 1.1 kWh per km which is 50% less energy than the diesel truck on the same transport assignment, making the all-electric truck a very powerful tool for reducing CO2 emissions
Trucker Magazine kan men kopen, blijkbaar ook in het Nederlands.
Hier is het complete verslag te lezen:

https://brochures.volvotrucks.com/nl...cker-magazine/

Via: https://www.volvotrucks.nl/nl-nl/new...uck-route.html

Tesla Semi heeft dus uitdagers in overvloed:

Citaat:
Competition

Other companies developing class 8 electric trucks include BYD Company,[53] Daimler AG,[73] Lion Electric Company, Kenworth,[53] Nikola Motor,[53] Peterbilt,[74] Toyota,[53] Volvo,[75] and Xos (Thor).[76][77] Other companies developing electric trucks, which are not class 8, include Cummins,[78] DAF Trucks,[79] Einride,[80] Uber,[9] and Volkswagen.[9]

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Semi

Laatst gewijzigd door Micele : 16 juni 2022 om 09:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2022, 21:30   #51
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Eerste detailfoto's van de watergekoelde plug van de megacharger van Tesla.

Meervoudige contacten.

Ja, om hun vrachtwagens met +1MW (piek) op te laden. Laadcurve zal zakken naargelang temperatuur van het batterijpack.

Ze spreken van 640 km bijladen op een halfuur, en een Tesla Semi verbruikt pakweg 100 kWh/100 km.

Die 640 km is laden tot 80% hé.
1 MW piek laden is bvb 1000 V*1000 A om het gemakkelijk te maken.

https://www.teslarati.com/an-up-clos...-at-frito-lay/
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2022, 11:05   #52
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard



Alvast een heel andere plug dan het eerste ontwerp (november 2017!) met 8 contacten:
https://www.teslarati.com/tesla-semi...close-up-look/

De batterijpacks en -cellen en -management zullen na ~5 jaar ook totaal anders zijn...

Laatst gewijzigd door Micele : 21 juni 2022 om 11:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2022, 11:42   #53
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Dit draadje is van juni 2020.

Wat is er ten goede veranderd sedertdien, behalve veel optimistische berichten?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2022, 07:57   #54
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Nog een veel energieverbruiker
https://www.man.eu/be/fl/bus/de-man-...4RFHJ999DtUsQg
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2022, 08:07   #55
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.370
Standaard

De LKW in Zwitserland met stroom van de bergrivierkes en wind, ...ok

Diezelfde LKW in Duitsland of Nederland, draait nu op kolen. Ja ik vroeg me al af ik zie zoveel kolentreinen passeren de laatste tijd, nu weten we waarom.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2022, 14:48   #56
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dit draadje is van juni 2020.

Wat is er ten goede veranderd sedertdien, behalve veel optimistische berichten?
De E-vrachtwagens rijden al, post 47 en 50 niet gelezen?

Een Volvo FM Electric aan de Ionity-snellaadpaal in Noorwegen:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=9UAttTG03WA

Volvo FM electric semi charging at Ionity Dal ; 14.06.2022
En betreft draadstarter, de Zwitserse Futuricum, hun zwaarste E-trucks hebben nu 900 kWh batterijpacks en doen dus ook ~500 km op goed 80% van hun oplaadcapaciteit.

Citaat:
https://ecomento.de/2021/10/15/futur...-kwh-batterie/

Futuricum liefert schwere Elektro-Lkw mit 900 kWh Batteriekapazität aus

15.10.2021
Moest je de specs willen weten, directe link: https://www.designwerk.com/en/high-cab/


Of de lichtere E-vrachtwagens, 19 tonner, die 1099 km rijbereik haalden aan ~50 kmu: (zomaar voor de PR) uiteraard voor regionale wegen zeer interessant.

Citaat:
https://ecomento.de/2021/08/31/e-lkw...henladung-auf/

Mit dem eigenen Angaben nach Europas kapazitätsstärksten Elektro-Lastwagen haben die Partner DPD Schweiz, Continental und Futuricum den Guinness-Weltrekord in der längsten gefahrenen Strecke eines E-Lkw ohne Zwischenladung aufgestellt. Insgesamt erreichte das Projektteam 1099 Kilometer in 23 Stunden.

Für den Rekord kam ein Truck der Marke Futuricum zum Einsatz, der für DPD Schweiz im Regionalverkehr im Einsatz ist. „Für DPD Schweiz haben wir einen Volvo FH auf einen E-Antrieb umgerüstet. Nun hat der 19-Tonner über 680 PS und mit einer Kapazität von 680 Kilowattstunden die größte Lkw-Batterie Europas an Bord“, erklärte Adrian Melliger, Geschäftsführer der Designwerk Products AG, dem Unternehmen hinter der Marke Futuricum.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 juni 2022 om 15:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2022, 17:35   #57
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Het gaat me toch nogal traag allemaal. Toch vergeleken met de eureka-berichten. Die zijn er genoeg.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2022, 19:10   #58
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het gaat me toch nogal traag allemaal. Toch vergeleken met de eureka-berichten. Die zijn er genoeg.
Tja eerst de personenwagens hé. Dat waren sowieso de (diesel)sjoemelaars.

Batterijcellen en -packs kan men niet toveren, helaas. En die dienen ook nog eens voor opslag voor hernieuwbare energie.

Ook daar zijn ze nodig.

Zowat overal, ik denk zelfs dat de meeste li-ion cellen nog niet in puur electrische wagens steken.

Ook de gewone milde hybride benzines gebruiken ondertussen een 48 Volt Li-ion-pack. Ook micro-hybrides genoemd.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 juni 2022 om 19:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2022, 08:27   #59
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tja eerst de personenwagens hé. Dat waren sowieso de (diesel)sjoemelaars.

Batterijcellen en -packs kan men niet toveren, helaas. En die dienen ook nog eens voor opslag voor hernieuwbare energie.

Ook daar zijn ze nodig.

Zowat overal, ik denk zelfs dat de meeste li-ion cellen nog niet in puur electrische wagens steken.

Ook de gewone milde hybride benzines gebruiken ondertussen een 48 Volt Li-ion-pack. Ook micro-hybrides genoemd.
En wat zijn de voordelen van die mild hybride auto's ? buurman heeft zo een Audi verbruikt wel nogal veel in de plaats van beloofde minder verbruik.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2022, 15:55   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
De LKW in Zwitserland met stroom van de bergrivierkes en wind, ...ok

Diezelfde LKW in Duitsland of Nederland, draait nu op kolen. Ja ik vroeg me al af ik zie zoveel kolentreinen passeren de laatste tijd, nu weten we waarom.
Gij droomt van kolentreinen? Slecht geprobeerd.



Overigens 84% van de gebruikers van electrische wagens in Duitsland hebben thuis een groene stroomleverancier.

En laden doen 59% liefst thuis. En op het werk opladen domineert ook groene stroom met 81%. Openbare laadpunten is 85% groen. Snellaadpunten ook nog 75% groen.

Citaat:
https://www.solarserver.de/2022/02/2...eher-strommix/

Groenestroomcontracten wijdverbreid onder gebruikers van e-voertuigen

Volgens de enquête laadt 59% van de respondenten in Duitsland hun elektrische voertuigen het liefst thuis op. Het EU-gemiddelde was 64%.

84% van de gebruikers van elektrische voertuigen heeft een groenestroomcontract (EU: 63%). Landelijk gezien gebruikte in 2020 slechts 30% van de huishoudens groene stroom. Enerzijds komt het hoge aandeel groene stroom dat bezitters van elektrische auto's gebruiken overeen met het feit dat ze ook aangeven een hoog milieubewustzijn te hebben.

In 2021 was echter ook de aanschaf van groene stroom een voorwaarde om subsidie te krijgen voor het plaatsen van een wallbox.

14% van de Duitse gebruikers van e-auto's laadt hun voertuigen op het werk op, vergeleken met 18% in de hele EU. Ook daar domineren groenestroomcontracten met 81% in Duitsland en 60% in de EU.

Voor openbare oplaadpunten hebben de auteurs gegevens uit verschillende bronnen gecombineerd. Ze berekenden een aandeel groene stroom van minimaal 85% in Duitsland en 62% in de EU. Voor openbare snellaadstations was de waarde iets lager: 75% voor Duitsland en 57% voor de EU.

Die Ergebnisse der Untersuchung sind hier ausführlich nachzulesen.

21.2.2022 | Quelle: Fraunhofer ISI
Weet je wat vooral op een deel kolenstroom draait in Duitsland? Waar ze de olieraffinaderijen en tankstations mee voederen. En alle Duitsers met een sjoemeldiesel, ook die willen enkel een grijs stroomcontract met gegarandeerd 50% kolen, anders past dat niet met wat er uit hun knalpot komt.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 juni 2022 om 16:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be