Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 december 2010, 01:09   #181
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
En die werken?
Mogelijk.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 01:15   #182
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een hoofddoek is niet per definitie een religieus symbool, maar is dat wel vaak.
Ik denk niet dat 'jouw begin' hier steek houdt.
Ik denk van wel. Er was hier iemand die beweerde dat een hoofddoek altijd een religieus symbool is. Dat is dus niet zo.

Citaat:
Het kan jou geen lor schelen.

Wel, vergelijk eens met iemand die zou zeggen: dat het burgerlijk huwelijk wel of niet zou open gesteld worden voor homo's, kan mij geen lor schelen ...
Wel, het is eenieders recht om zulks te stellen, maar ik vind het inmiddels tot de Vlaamse cultuur behoren, dat homo's wel degelijk burgerlijk mogen en moeten kunnen huwen.
En redeneer dan maar verder ...
Een vergelijking die niet opgaat. Maar dat weet je zelf ook wel, denk ik... Wanneer iemand een hoofddoekje draagt, dan worden jouw en mijn rechten daar op geen enkele manier door geschonden. Wanneer iemand jou of mij probeert te verhinderen om te trouwen, dan worden onze rechten wel degelijk geschonden.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 18 december 2010, 01:22   #183
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze zijn vrij om te kiezen waar ze werken, als één van deze jobs echter een vereiste heeft dat conflicteert met je levensovertuiging, dan neem je maar een andere
Wanneer ik mij met mijn levensgezel aanbiedt bij de burgerlijke stand van mijn gemeente en de hoofddoekdragende moslimvrouw die daar zit, weigert omwille van religieuze overwegingen pertinent om mij te helpen bij de voorbereidingen van mijn huwelijk, dan gaat ze haar boekje te buiten en moet het gemeentebestuur daar tegen optreden. Voor hetzelfde geld zit daar echter een Vlaams Blokse madam zonder hoofddoek, die uit religieuze of morele overwegingen weigert mij verder te helpen. Wel, dan moet daar evengoed tegen opgetreden worden door datzelfde gemeentebestuur. Het dragen van uiterlijke kenmerken van een of andere religieuze of politieke overtuiging betekent niet per definitie dat de persoon in kwestie zich niet op neutrale en objectieve wijze van haar taken kan kwijten. Zoals ik al zei: tegen een gebrek aan neutraliteit en objectiviteit moet opgetreden worden op basis van feiten, niet op basis van uiterlijkheden.

Citaat:
Oud 18 december 2010, 08:09   #184
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze zijn vrij om te kiezen waar ze werken, als één van deze jobs echter een vereiste heeft dat conflicteert met je levensovertuiging, dan neem je maar een andere
Wat je schrijft is een gevolg van je stelling; het is geen tegen-argumentatie voor :
De overheid moet seculier zijn.
Maar hun werknemers zijn mensen, die allemaal vrij zijn in hun keuze om een religie/levensovertuiging aan te hangen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 08:12   #185
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Wraak niet maar wel op rechtlijnigheid.
Je wil rechtlijnigheid.
Hier krijg je rechtlijnigheid.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Bon. We zijn het er dus alvast over eens dat een hoofddoek niet per definitie een religieus symbool is, zoals hier door sommigen beweerd wordt. Dat is al een begin.

Om tot de kern van de zaak te komen: mij kan het geen LOR schelen wat iemand draagt, zelfs niet in een overheidsfunctie. Wat mij wèl interesseert, is dat die persoon zich in de uitoefening van zijn taak neutraal opstelt. Die neutraliteit staat of valt niet met het al dan niet dragen van een hoofddoek, een kruisje of wat voor een symbool dan ook. Iemand die zinnens is om zich in de uitoefening van zijn taak te laten leiden door ethische, morele of religieuze overwegingen, zal dat ook wel zonder die hoofddoek of dat kruisje doen en vice versa: iemand die zinnens is zich in op neutrale en objectieve wijze van zijn taken te kwijten, zal dat ook wel doen mèt die hoofddoek of dat kruisje. Tegen een gebrek aan neutraliteit moet door de tewerkstellende overheid opgetreden worden op basis van feiten, niet op basis van uiterlijkheden.
Oud 18 december 2010, 08:16   #186
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raph Bekijk bericht
Ik heb altijd gedacht dat in de grondwet staat dat in België vrijheid van godsdienst is.
U heeft altijd al verkeerd gedacht.

Er is vrijheid van eredienst.
Oud 18 december 2010, 08:34   #187
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Een tijdje geleden droeg een van onze werkneemsters een hoofddoek. Een collega vroeg zich af of zoiets in onze sector kon. Om een polemiek te vermijden, hebben we beslist om in de nieuwe arbeidskledij ook een hoofddoek te voorzien"
Leefden de 'Vlamingen' maar in een ander eeuw denk ik soms, toen de Vlaamsche vrouw nog een hoofdoekje waardeerde....lachsmiley.

Het is dus niet verboden. Drama

P.S. Als ik hier 'hoofddoekjes' zie is het van bij van die uit de VS geïmporteerde 'fundamentalistische' christenen waar de vrouw een soort van bezit lijkt te zijn. Als men dáár nu eens iets aan zou proberen te veranderen. En dan bedoel ik niet die hoofddoekjes 'verbieden' zonder meer, want dat is slechts het oproepen van fata morgana's.

Maar ondertussen is vrijheid dus 'evil' mijne dames en heren.

Wat een oogklepperigheid.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 08:39   #188
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...Zoals ik al zei: tegen een gebrek aan neutraliteit en objectiviteit moet opgetreden worden op basis van feiten, niet op basis van uiterlijkheden.
Raf, bent u niet een beetje te 'humanistisch' voor dit forum?

Sorry hoor. Ik vind het gewoon grappig hoe eenvoudig u hier zelfbedrog als dusdanig ontmaskerd, en ik ben niet te vergevingsgezind vandaag.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 09:16   #189
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik snap de commotie niet zo goed....

Bekijk het langs de positieve zijde en schaf je een vriendin aan met hoofddoek.
Dan heb je je eigen glory-hole zonder dat je een gat in de muur van het toilet moet maken.

Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 09:34   #190
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
De overheid moet seculier zijn.
Maar hun werknemers zijn mensen, die allemaal vrij zijn in hun keuze om een religie/levensovertuiging aan te hangen.
uiteraard.

Maar het is dan ook niet toegestaan om OP HET WERK constant te lopen mekkeren over zijn of haar persoonlijke religie/levensovertuiging.
Of vind je het aanvaardbaar dat het diensthoofd bevolking zich uitdost een een SM lederen pakje als hij komt werken?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 10:31   #191
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
uiteraard.

Maar het is dan ook niet toegestaan om OP HET WERK constant te lopen mekkeren over zijn of haar persoonlijke religie/levensovertuiging.
Heb je er problemen mee dat je collega vertelt over de plechtige communie van de kinderen?
Oud 18 december 2010, 10:36   #192
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Heb je er problemen mee dat je collega vertelt over de plechtige communie van de kinderen?
er is een verschil tussen een collegiaal verhaal over de gebeurtenissen tijdens het weekend en een dagelijkse preek over het volgen van de christelijke levenswijze.

Net zoals er een verschil is tussen het vertellen over het zondagse uitstapje naar het zwembad en het dagelijks in badpak komen werken.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 10:45   #193
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Raf, bent u niet een beetje te 'humanistisch' voor dit forum?

Sorry hoor. Ik vind het gewoon grappig hoe eenvoudig u hier zelfbedrog als dusdanig ontmaskerd, en ik ben niet te vergevingsgezind vandaag.
Hoe ik zelfbedrog ontmasker? Ik ben niet mee, vrees ik...

Citaat:
Oud 18 december 2010, 12:04   #194
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk van wel. Er was hier iemand die beweerde dat een hoofddoek altijd een religieus symbool is. Dat is dus niet zo.

Een vergelijking die niet opgaat. Maar dat weet je zelf ook wel, denk ik... Wanneer iemand een hoofddoekje draagt, dan worden jouw en mijn rechten daar op geen enkele manier door geschonden. Wanneer iemand jou of mij probeert te verhinderen om te trouwen, dan worden onze rechten wel degelijk geschonden.
Als ik zie hoe onze maatschappij evolueert in de verkeerde zin, namelijk niet in de richting van meer seculier, en dus terug in de richting van godsdienstimperialisme, dan ben ik wel degelijk geschonden in mijn rechten.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 12:10   #195
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nog iets anders, om aan te tonen hoe genuanceerd alles is:

er is al wat gepalaberd dat een werknemer het recht heeft - terecht - om zijn overtuiging te hebben/discreet te tonen ..

Kan je je inbeelden dat een verkoopster van een modieuze kledingwinkel geen boerka mag dragen ?
Kan je je inbeelden dat in de banksector ...

Maar straffer, en hier wou ik toe komen: mag de werkgever eisen stellen ?
Mag een kmo-leider eisen van zijn personeel dat ze op gezette tijden mee moeten het hoofd richten naar Mekka - hij betaalt ze zelfs verder door tijdens die pauzes -, en als ge niet akkoord zijt moet ge maar ander werk zoeken ??

Nu, neem een minder extreem voorbeeld: een zeer vroom man die zijn personeelsleden vraagt om een mooi klein kruistekentje (van de zaak niewaar ... deel van arbeidskledij) te dragen, desnoods half onder uw hemd weggestopt ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 18 december 2010, 12:30   #196
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik zie hoe onze maatschappij evolueert in de verkeerde zin, namelijk niet in de richting van meer seculier, en dus terug in de richting van godsdienstimperialisme, dan ben ik wel degelijk geschonden in mijn rechten.
Bijlange niet. Zo lang niemand jou verplicht een hoofddoekje te dragen, worden jou rechten op geen enkele manier geschonden door mensen die wel zo'n doekje dragen.

Citaat:
Oud 18 december 2010, 12:32   #197
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Bijlange niet. Zo lang niemand jou verplicht een hoofddoekje te dragen, worden jou rechten op geen enkele manier geschonden door mensen die wel zo'n doekje dragen.
geeuw
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 12:32   #198
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben niet mee, vrees ik...
wat een verrassing
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 12:36   #199
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bijlange wel. En ik sta erop.
(nogmaals, ik hoop dat binnen een aantal jaren het zover gaat komen dat dat religieuse symbool niet meer als problematisch beschouwd zal kunnen worden; maar dat is nu zeker nog niet het geval.)

Oud 18 december 2010, 12:39   #200
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu, neem een minder extreem voorbeeld: een zeer vroom man die zijn personeelsleden vraagt om een mooi klein kruistekentje (van de zaak niewaar ... deel van arbeidskledij) te dragen, desnoods half onder uw hemd weggestopt ...
Maakt dat bij een grote werkgever in dit land al geen deel uit van het uniform?

Bij diezelfde werkgever maakt een hoofddoek voor vrouwen overigens ook deel uit van het uniform:

Citaat:
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be