Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2012, 16:40   #181
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ja, ik weet het.
Niet omdat ik zelf ooit in ploeg werkte, maar ik ken genoeg mensen die in ploeg werken.
Dan moet je als getrouwde moeder nog het geluk hebben dat de werkuren van je man nog leefbaar zijn.

Zelfs mensen met een "9 to 5" job (niemand die dan aan 8 uur geraakt met een middagpauze), die nog wat afstand moet afleggen om op het werk te geraken, moeten de kinderen meer dan 10 uur achterlaten in de opvang of op school. Dat is toch niet kindvriendelijk.
Dat zou natuurlijk opgelost zijn als de werkgevers het charter van de Boerinnenbond onderschrijven... en toepassen.

Gelukkig geven onze vrouwelijke ministers het goede voorbeeld hoe het wel kan...
fantoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 16:42   #182
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Er was ooit (zo'n 20 jaar geleden?) een trend bij de grotere multinationals om kinderopvang te voorzien (een crèche dus) OP de werkvloer.

Blijkbaar is het niet echt aangeslagen, want ik heb er niks meer over gehoord.
Nooit iets over gehoord of gelezen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 16:50   #183
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Nooit iets over gehoord of gelezen.
In Nederland heb ik dat ik verschillende 'kleinere' ondernemingen gezien (in één van een 50 man en andere van 100-150)
Oud 11 maart 2012, 16:54   #184
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hardwerkende mannelijke misbaksels kwamen toen goed van pas. Inderdaad toendestijds een geluk. Kostwinners. Voor de rest, groot vraagteken.
En toch. Je zou van die vrouwen enige dankbaarheid verwachten.
Het wordt tijd dat er een jaarlijkse week van de man wordt georganiseerd. Onderwijs, klasse.be, stelt mannen ondertussen in de picture.
Zoals vrouwen nu neerkijken op mannen. Zo kan het niet meer. Het wordt tijd dat ieder zijn/haar plaats kent.
Kostwinners? Ik zei toch dat het een geluk was dat ik nog getrouwd was OMDAT ik toen werkte!
Er wordt van een vrouw enorm veel soepelheid verwacht en een jonge moeder heeft het zwaarder dan menige man zich kan inbeelden.
Maar ik waardeer ook wat mannen doen, zeer zeker. De meeste mannen spelen het klaar klusjes op te knappen of dingen met elektriciteit en motoren te doen waarvan mijn mond steeds openvalt want ik snap het niet.
Net daarom ben ik geen voorstander van een vrouwendag omdat ik vind dat vrouwen en mannen moeten gewaardeerd worden. En nu emancipatie toch echt wel gevorderd is, kunnen de resterende eisen beter op andere manieren afgedwongen worden dan door één keer per jaar te zeggen dat we onszelf in de bloemetjes willen zetten. Voor mij is vrouwendag afgezwakt naar een soort secretaressedag.
Maar wat u zegt dat u "dankbaarheid" verwacht van vrouwen, d�*t is sterk! Moet uw moeder u bedanken omdat ze u op de wereld heeft mogen zetten? Moet ik mijn kinderen bedanken omdat ik ze met veel moeite heb grootgetrokken? Moet ik mijn ex bedanken omdat ik mij tijdens een groot stuk van mijn leven van alles moest ontzeggen zodat hij de grote jan kon uithangen?
Het wordt zeker tijd dat iedereen zijn plaats kent, ja. Mannen en vrouwen!
Oud 11 maart 2012, 17:01   #185
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fantoom Bekijk bericht
Ja, klopt, behalve als men in den 'ketting' zit (ik heb dat eens gezien in Nederland).

En als men dan de overste van dat atelier nog eens glijdende uren geeft.. dan zou dat bedrijfje wel eens figuurlijk kunnen stikken.
Ik ken niet veel van professionele stikateliers en heb even moeten nadenken over die "ketting". Ik vermoed dat het een systeem is dat inhoudt dat de eerste een zoom stikt, de volgende de rits, de volgende de zijnaad, de volgende knoppen. Zoiets.
Dat is op te lossen. Werk in een cirkel in plaats van in een lijn en het geraakt even goed gedaan. Degenen die de éne dag laat beginnen zullen meer werk vinden maar ook meer kunnen doorgeven aan degenen die vroeger beginnen.
Of geef hen de kans verschillende zaken te mogen doen. Ritsen afwisselen met zomen, het zou misschien nog voor motivatie kunnen zorgen omdat men niet 8 uren aan een stuk hetzelfde moet doen.
Wat uw opmerking over de overste betreft, dat die niet van de eerste tot de laatste seconde alle werkneemsters in het oog zou kunnen houden, daar kan ik alleen op repliceren dat u erg weinig vertrouwen hebt in personeel.

Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 11 maart 2012 om 17:17.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 17:02   #186
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Hardwerkende mannelijke misbaksels kwamen toen goed van pas. Inderdaad toendestijds een geluk. Kostwinners. Voor de rest, groot vraagteken.
En toch. Je zou van die vrouwen enige dankbaarheid verwachten.
Het wordt tijd dat er een jaarlijkse week van de man wordt georganiseerd. Onderwijs, klasse.be, stelt mannen ondertussen in de picture.
Een jaarlijkse internationale mannendag zou zeker nuttig zijn.
Steeds meer mannen willen 4/5 werken, zodat zij ook een dag per week toegewijde papa kunnen zijn, maar niet alle werkgevers en collega's zijn daar welwillend in.
Ook mannen moeten het recht hebben om keuzes te kunnen maken.

Citaat:
Zoals vrouwen nu neerkijken op mannen. Zo kan het niet meer. Het wordt tijd dat ieder zijn/haar plaats kent.
Dit meen je toch niet.

Laatst gewijzigd door artisjok : 11 maart 2012 om 17:03.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 17:14   #187
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, ik weet het.
Niet omdat ik zelf ooit in ploeg werkte, maar ik ken genoeg mensen die in ploeg werken.
Dan moet je als getrouwde moeder nog het geluk hebben dat de werkuren van je man nog leefbaar zijn.

Zelfs mensen met een "9 to 5" job (niemand die dan aan 8 uur geraakt met een middagpauze), die nog wat afstand moet afleggen om op het werk te geraken, moeten de kinderen meer dan 10 uur achterlaten in de opvang of op school. Dat is toch niet kindvriendelijk.
Ja, tijdens mijn vroeges en lates was niet enkel mijn ex onmisbaar maar ook mijn moeder:
vroege : ikke weg, ex staat half uurtje later op, maakt zichzelf en de kinderen klaar en brengt hen naar mijn moeder die hen naar de school bracht of bijhield ingeval er schoolverlof was.
late : kinderen kwamen na school naar mijn moeder die hen bijhield tot mijn ex thuiskwam (ook variabel omdat hij dikwijls langer wegbleef), hij zorgde dat ze bijtijds in bed kwamen.
Ik wil hier alleen maar even aantonen dat er bij sommige jobs heel wat organisatietalent nodig is en meerdere mensen moeten ingeschakeld worden om te zorgen dat de kinderen naar behoren verzorgd worden. Een moeder moet zo'n schema op voorhand kunnen uitdokteren voor ze een bepaalde job aanneemt.
Indien ze zo'n job aangeboden krijgt, zal de man gewoonlijk zeggen : da's goed, schat, als het lukt met de kinderen en het huishouden, ga dan daar maar werken, hé.
In het tegenovergestelde geval (dus de man krijgt een job in ploegensysteem of met variabele uren) is het gewoonlijk : ik ga daar werken, zie dat er een oplossing is voor de kinderen want ik kan daar nu niet meer bij helpen.
Oud 11 maart 2012, 17:30   #188
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ja, tijdens mijn vroeges en lates was niet enkel mijn ex onmisbaar maar ook mijn moeder:
vroege : ikke weg, ex staat half uurtje later op, maakt zichzelf en de kinderen klaar en brengt hen naar mijn moeder die hen naar de school bracht of bijhield ingeval er schoolverlof was.
late : kinderen kwamen na school naar mijn moeder die hen bijhield tot mijn ex thuiskwam (ook variabel omdat hij dikwijls langer wegbleef), hij zorgde dat ze bijtijds in bed kwamen.
Ik wil hier alleen maar even aantonen dat er bij sommige jobs heel wat organisatietalent nodig is en meerdere mensen moeten ingeschakeld worden om te zorgen dat de kinderen naar behoren verzorgd worden.
Ja, veel gezinnen zijn genoodzaakt om ook nog beroep te doen op familie.

Citaat:
Een moeder moet zo'n schema op voorhand kunnen uitdokteren voor ze een bepaalde job aanneemt.
Indien ze zo'n job aangeboden krijgt, zal de man gewoonlijk zeggen : da's goed, schat, als het lukt met de kinderen en het huishouden, ga dan daar maar werken, hé.
In het tegenovergestelde geval (dus de man krijgt een job in ploegensysteem of met variabele uren) is het gewoonlijk : ik ga daar werken, zie dat er een oplossing is voor de kinderen want ik kan daar nu niet meer bij helpen.
Ik denk dat zo'n mentaliteit het gevolg is van het ingebakken rollenpatroon.
Langzaamaan verandert deze mentaliteit. O.a. dank zij de vrouwendag, die o.a. hiervoor nog steeds broodnodig is.
Oud 11 maart 2012, 18:35   #189
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wil hier alleen maar even aantonen dat er bij sommige jobs heel wat organisatietalent nodig is en meerdere mensen moeten ingeschakeld worden om te zorgen dat de kinderen naar behoren verzorgd worden. Een moeder moet zo'n schema op voorhand kunnen uitdokteren voor ze een bepaalde job aanneemt.
Het is zeker niet steeds gemakkelijk de rol als ouders te combineren met werk maar een vrouwendag is helemaal niet nodig!
Maak iedere dag tot jou dag, ik heb het echt niet nodig omwille van gender een "dagje" te krijgen!
We hebben al moeder en vaderdag, mooi toch?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 19:54   #190
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kostwinners? Ik zei toch dat het een geluk was dat ik nog getrouwd was OMDAT ik toen werkte!
Er wordt van een vrouw enorm veel soepelheid verwacht en een jonge moeder heeft het zwaarder dan menige man zich kan inbeelden.
Maar ik waardeer ook wat mannen doen, zeer zeker. De meeste mannen spelen het klaar klusjes op te knappen of dingen met elektriciteit en motoren te doen waarvan mijn mond steeds openvalt want ik snap het niet.
Net daarom ben ik geen voorstander van een vrouwendag omdat ik vind dat vrouwen en mannen moeten gewaardeerd worden. En nu emancipatie toch echt wel gevorderd is, kunnen de resterende eisen beter op andere manieren afgedwongen worden dan door één keer per jaar te zeggen dat we onszelf in de bloemetjes willen zetten. Voor mij is vrouwendag afgezwakt naar een soort secretaressedag.
Wat je uiteindelijk zegt is dat mannen en vrouwen elkaar kunnen compenseren. Wat is daar uiteindelijk mis mee. Mee eens. Volmondig.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 22:13   #191
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ken niet veel van professionele stikateliers en heb even moeten nadenken over die "ketting". Ik vermoed dat het een systeem is dat inhoudt dat de eerste een zoom stikt, de volgende de rits, de volgende de zijnaad, de volgende knoppen. Zoiets.
Dat is op te lossen. Werk in een cirkel in plaats van in een lijn en het geraakt even goed gedaan. Degenen die de éne dag laat beginnen zullen meer werk vinden maar ook meer kunnen doorgeven aan degenen die vroeger beginnen.
Of geef hen de kans verschillende zaken te mogen doen. Ritsen afwisselen met zomen, het zou misschien nog voor motivatie kunnen zorgen omdat men niet 8 uren aan een stuk hetzelfde moet doen.
Wat uw opmerking over de overste betreft, dat die niet van de eerste tot de laatste seconde alle werkneemsters in het oog zou kunnen houden, daar kan ik alleen op repliceren dat u erg weinig vertrouwen hebt in personeel.
Marie, ik zal het doorgeven als ik eens iemand van een atelier tegenkom.

Op papier is trouwens alles te regelen en zo simpel.
En het wordt nog simpelder als men kan programmeren als de beste...
Oud 11 maart 2012, 22:14   #192
fantoom
Banneling

Standaard

Om de dames volledig ter wille te zijn kunnen we natuurlijk het werken ook afschaffen.

Uiteraard met behoud van loon.
Oud 11 maart 2012, 22:18   #193
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Om de dames volledig ter wille te zijn
Kan ik nog die namen krijgen van de kleine linkse partijtjes?
Oud 11 maart 2012, 22:27   #194
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Kan ik nog die namen krijgen van de kleine linkse partijtjes?
Jj bent wel een bijtertje he.
Oud 11 maart 2012, 22:29   #195
fantoom
Banneling

Standaard

De Zwiters hebben zo juist via een referendum 6 weken verlof (ipv de huidige 4) afgewezen.
Citaat:
In Zwitserland heeft de bevolking zich via een referendum zondag uitgesproken tegen een uitbreiding van de jaarlijkse minimumvakantie, van vier naar zes weken. Een duidelijke meerderheid, namelijk 67 procent van de stemmers, was tegen het voorstel van de overkoepelende vakbondsassociatie Travail Suisse.
Gezins- en vrou
Oud 11 maart 2012, 22:39   #196
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om de dames volledig ter wille te zijn kunnen we natuurlijk het werken ook afschaffen.

Uiteraard met behoud van loon.
Nergens gelezen dat dames dat willen maar u lijkt hen vooral thuis te willen houden?
Oud 11 maart 2012, 22:54   #197
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Nergens gelezen dat dames dat willen maar u lijkt hen vooral thuis te willen houden?
Het lijkt niet altijd zoals het is.
Oud 12 maart 2012, 05:28   #198
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat we tegenwoordig typische vrouwenberoepen heten, of de beroepen die ondertussen vervrouwelijken, worden niet minder goed betaald dan vroeger. Stel je eerst de vraag waarom mannen niet meer geïnteresseerd zijn, of toch minder. De macho-tijd van de meester en mijnheer de doktoor zijn voorbij. Zo is dat. En die functies worden ondertussen ingevuld door vrouwen uit opportunisme, en toch zagen dat er geen venten meer zijn. De vrouwen zouden mogen content zijn, ipv aan tweezakkerij te doen.

Zie het onderwijs, dé job waar werk en kindjes synchroon kunnen samengaan, vakantie, thuis als de kindjes thuis zijn, en toch geen vent geïnteresseerd. Leerkrachten worden nochtans goed betaald per gepresteerd uur, zeker de regenten en de licentiaten. Klasse.be moedigt mannen aan, tevergeefs. Met veel vrije tijd valt geen eer te verdienen.
De job waar werken en kindjes synchroom kunnen samengaan? Als tijdelijke heb ik zeer vaak mijn kinderen 48 uren lang niet gezien.
Je staat in drie scholen of in twee of in vier al naargelang de opdrachten in zoveel steden tegelijkertijd. Alle klasseraden, alle ouderavonden, alle kaas-en wijnavonden die niet samenvallen op hetzelfde ogenblik moet je doen. Dat is niet betaald.
Dus als ik 's morgens naar Laken, naar Anderlecht, naar Zaventem, naar... met de trein vertrok, zag ik mijn kinderen niet. Mijn moeder deed ze naar school. Ik moest veel vroeger vertrekken. Als ik 's avonds een klasseraad of een ouderavond, of wat ook verplicht moest bijwonen, dan kwam ik laat thuis en dan sliepen mijn kinderen al. En 's morgens vertrok ik terug zonder mijn kinderen te zien.

En je wordt beloond hoor, als je tijdelijke opdrachten aanneemt om aan een full-time te geraken. De kinderbijslag heeft eens geen kinderbijslag betaald omdat ze niet aan al die interims aan uit kon. Die overlapten elkaar, het aantal uren verschilde, enz. Zij konden die administratie blijkbaar niet aan. Wat heb ik me uitgesloofd om het duidelijk te beschrijven.
In één jaar tijd ben ik in een school driemaal niet uitbetaald geweest omdat die onnozelaar van klerk in de school te laat mijn papieren naar Brussel had gestuurd omdat meneer er van uitging dat tijdelijken nog bij hun ouders woonden (zijn pover excuus).
Op een school komen en vernemen dat er geen handboeken zijn, of vernemen dat het leerprogramma veranderd is, eindeloos nieuwe lesvoorbereidingen maken tot één of twee uur 's morgens. Van Latijn-wiskunde tot en met beroeps en tegelijkertijd. En drie vakken: Frans, Engels en Geschiedenis.
En als tijdelijke werd je in juli uitbetaald als werkloze. En eind augustus wist je vaak helemaal niet of je nog werk had. Elk jaar opnieuw. En andere mensen zien kapotgaan.
Opportunisme? Ja, voor een kleine elite benoemden met connecties.

Toen mannen nog als leerkrachten in de meerderheid waren, was een klasseraad nog betaald.
Het beroep van leerkracht is een voetmatjob geworden. Tenzij je connecties hebt natuurlijk.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 12 maart 2012 om 05:33.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 06:09   #199
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Jj bent wel een bijtertje he.
Geef je nu die namen dan die kleine linkse partijtjes? Of was dat maar gezever?
Oud 12 maart 2012, 09:52   #200
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het lijkt niet altijd zoals het is.
Blij dat te horen!
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be