Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 maart 2020, 16:40   #181
discuz
Minister

Standaard

Het is absoluut gegarandeerd dat bij ons in België morgen ook de teller op 10 en later in de week op 100 staat. Italië toont aan dat de protocollen en draaiboeken die we hier ook hebben niet volstaan. Er zijn nu al bedden tekort voor de ergst getroffen mensen. Dat gaat de volgende weken alleen nog erger worden.

Zou het niet beter zijn om in de scholen en gemeenten opvang te voorzien, zodat leerlingen die komen opdagen opgevangen worden in kleine groepen, verspreid? Onder de hoede van 1 leerkracht per dag, niet voor ieder vak een andere. Opeengepakt in een schoolgebouw en elk uur van de dag van klas veranderen lijkt me een ideale situatie waarin het virus zich kan verspreiden. Gelukkig gaan niet zoveel kinderen erge symptomen hebben (hopen we), maar ze nemen het wel allemaal mee naar huis en besmetten daar de soms erg kwetsbare mensen in hun omgeving.

Wie voor een bedrijf en de overheid thuis kan telewerken, en dat zijn heel veel mensen, kunnen dat doen en terzelfdertijd hun eigen kinderen opvangen en die van de naaste buren. Zo hou je het lokaal en vermijd wie kan makkelijk openbaar vervoer en drukke plekken. Dat maakt de komende verdere isolatiemaatregelen en quarantaines veel makkelijker te overzien en te managen.

Het is compleet onverantwoord om de mensen op de mouw te spelden dat ze het virus niet kunnen verspreiden als ze geen symptomen hebben. Dat kan je wetenschappelijk en moreel niet maken. Wetenschappers en politici die willens en wetens op grote schaal kinderen misbruiken om hun grootouders te besmetten - heel goed wetende dat er niet genoeg ziekenhuiscapaciteit is - gaan meer slachtoffers maken dan massamoordenaars.

Laatst gewijzigd door discuz : 1 maart 2020 om 16:49.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2020, 16:47   #182
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Denk je dat Frankrijk zijn voetbalwedstrijden gaat afzeggen ? En mogen voetballers nog kussen na een doelpunt ? Want als er één soort mensen is die mekaar aflikken zijn het wel die kwibussen
Louvre is vanmiddag ineens gesloten. Weet gij hoeveel dat kost aan verloren inkomsten per dag?

Daar zijn nochtans niet veel klinken en veel gekust of handen geschud wordt er ook eerlijk gezegd niet, denk ik.
Oud 1 maart 2020, 16:56   #183
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Arme witmenschen toch, zo superieur waanden ze zich en nu stuurt een chinese virus hen in paniek, hé hé al die superioriteit blijkt toch maar weinig om handen te hebben.

Wanneer gaan jullie vechten om een ontsmettingsmiddel of de laatste pak WC-papier ?

Misschien helpt zwaaien met een Belgisch paspoort om het virus op afstand te houden ?
Witmenschen (en natuurlijk ook alle andere) hebben al duizenden jaren te maken met epidemies. In het woord quarantaine zit 'quarante'. 40 dagen dus, een getal waar de koopmannen van Venetië ten tijde van de pest proefondervindelijk toe zijn gekomen. Pragmatisch, heet dat.

De bijbel spreekt in Leviticus over 7 dagen en dan nog eens 7 dagen als het niet helpt, willen we daarmee beginnen dan of heeft de NVA eerst de zegen van de paus nodig?

Laatst gewijzigd door discuz : 1 maart 2020 om 17:18.
Oud 1 maart 2020, 16:58   #184
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Louvre is vanmiddag ineens gesloten. Weet gij hoeveel dat kost aan verloren inkomsten per dag?

Daar zijn nochtans niet veel klinken en veel gekust of handen geschud wordt er ook eerlijk gezegd niet, denk ik.
Het Louvre wordt gesloten maar de internationale voetbalwedstrijden gaan gewoon door. Nochtans staan daar niet zelden 50.000 mensen letterlijk opeen geplakt.
De dag dat ze dat gaan afschaffen zal ik geloven dat de toestand ernstig is zo niet.....lijkt het me gewoon paniekzaaierij.

Zolang brood en spelen doorgaan zolang is er niks aan de hand dat heeft de geschiedenis ons al telkenmale bewezen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 1 maart 2020 om 17:02.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2020, 17:00   #185
Boa
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Wie voor een bedrijf en de overheid thuis kan telewerken, en dat zijn heel veel mensen, kunnen dat doen en terzelfdertijd hun eigen kinderen opvangen en die van de naaste buren. Zo hou je het lokaal en vermijd wie kan makkelijk openbaar vervoer en drukke plekken. Dat maakt de komende verdere isolatiemaatregelen en quarantaines veel makkelijker te overzien en te managen.
Wat met bedrijven waar bedienden en arbeiders werken? Hoe gaat de rest van de werknemers reageren als de helt van de mensen thuis veilig achter hun pc zit?

De arbeiders mogen ziek worden, maar bedienden lekker thuis met de familie?
Boa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2020, 17:03   #186
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boa Bekijk bericht
Wat met bedrijven waar bedienden en arbeiders werken? Hoe gaat de rest van de werknemers reageren als de helt van de mensen thuis veilig achter hun pc zit?

Voor alle anderen (me inclusief) is er minder volk op het openbaar vervoer en op de weg. Toch ook een voordeel ?
Oud 1 maart 2020, 17:08   #187
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Voelen blanken zich heden ten dage dan nog zo superieur aan Aziaten ? Een paar eeuwen geleden had ik dat nog kunnen beamen maar nu ?
Ik zelf voel me helemaal niet superieur aan niemand.
Weet je wat het ergste is? De bedrijven in China bouwen intussen een voorsprong op in telewerk die de rest van de wereld nog moeilijk of niet zal kunnen inhalen.

Voka en de VLD en de EU hebben de mond vol over technologische vooruitgang maar ze zijn te stom om de opportuniteiten te zien. Wat een idioten. Want tel eens uit wat thuiswerk bespaart aan overheads. En uitkeringen.

Dat de grote globale bedrijven vergaderingen afzeggen en het vliegen voor veel werknemers gaat inperken gaat blijven hoor, dat is zowiezo nodig. Het ook is een dure luxe, ook voor de economie. Het levert niet zo veel op als de andere passagiers.

Het geld in de vliegindustrie en toerisme wordt al lang niet meer verdiend aan de business reizen. Het zijn de opkomende middenklassen in Azië en andere landen die voor de wereldgroei in veel sectoren zorgt. Massatoerisme, zo dicht mogelijk bijeengepropt en als vee van de ene naar de andere attractie, daar valt het geld mee te verdienen.

Laatst gewijzigd door discuz : 1 maart 2020 om 17:09.
Oud 1 maart 2020, 17:13   #188
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boa Bekijk bericht

Alle beetjes helpen om het virus te vertragen.

Arbeiders die willen zouden in technische werkloosheid moeten kunnen gaan. We houden best duizenden mensen achter de hand om als het nodig is de zieken te kunnen verzorgen, de voedselbedeling te regelen en voor veiligheid te zorgen.

Enne... Ik weet niet hoe het bij jou op de firma zit, maar wie gaat doorgaans het vaakst op citytrip, het kader of de mensen op de werkvloer? Quarantaine werkt aan twee kanten

Laatst gewijzigd door discuz : 1 maart 2020 om 17:15.
Oud 1 maart 2020, 17:16   #189
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het geld in de vliegindustrie en toerisme wordt al lang niet meer verdiend aan de business reizen. Het zijn de opkomende middenklassen in Azië en andere landen die voor de wereldgroei in veel sectoren zorgt. Massatoerisme, zo dicht mogelijk bijeengepropt en als vee van de ene naar de andere attractie, daar valt het geld mee te verdienen.
Net één van de redenen waarom ik ooit schreef dat men beter de business class zou opdoeken in vliegtuigen. Waar daar nu 20 zetels staan zouden er anders 60 kunnen staan. Dat zou een mooie geste zijn voor het milieu toch ?

Ik kreeg hier dan te lezen dat vliegmaatschappijen net hun winsten halen uit die Business class ?

Inzake dat massatoerisme geef ik je wel gelijk.....ganse konvooien Chinezen strijken nu overal ter wereld toe.....stappen van de ene wachtende bus op de andere en worden voor de poort gedropt van de meest absurde attracties.
Maar is niet veel anders bij Neckermann en andere van die groepen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2020, 17:29   #190
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Louvre wordt gesloten maar de internationale voetbalwedstrijden gaan gewoon door. Nochtans staan daar niet zelden 50.000 mensen letterlijk opeen geplakt.
De dag dat ze dat gaan afschaffen zal ik geloven dat de toestand ernstig is zo niet.....lijkt het me gewoon paniekzaaierij.

Zolang brood en spelen doorgaan zolang is er niks aan de hand dat heeft de geschiedenis ons al telkenmale bewezen.
Milaan San Remo zal al niet doorgaan dit jaar.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2020, 17:29   #191
discuz
Minister

Standaard

Citaat:

Man man. Naar het Louvre gaan ten eerste veel mensen uit de hele wereld. Ten tweede is de leiding van Louvre bij mijn weten zelf vrij om de deuren toe te doen, ze moeten daar niemand de toestemming voor vragen. Iets zegt mij dat de directeur en de personeelsleden niet alleen voor hun gasten, maar ook voor zichzelf bekommerd zijn.

Op dezelfde manier heeft iedere burgemeester, schooldirecteur en bedrijfleider, maar ook alle mensen wiens job van ver of dicht met veiligheid te maken heeft, enorm veel macht om zaken en machines stil te leggen, te sluiten en zelf maatregelen te treffen als dat niet doen hun eigen veiligheid en de veiligheid van de mensen waarvoor zij verantwoordelijkheid zijn in gevaar brengt. Sla het wetboek er maar op na.

Laatst gewijzigd door discuz : 1 maart 2020 om 17:30.
Oud 1 maart 2020, 17:36   #192
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
De Block noemt maatregelen Maingain 'disproportioneel'
De maatregelen die burgemeester Olivier Maingain (DéFI) van Sint-Lambrechts-Woluwe heeft afgekondigd om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen, zijn 'volledig disproportioneel'. Dat vindt minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD). Volgens haar zijn die maatregelen ingegeven door 'politiek activisme'.
Ze roept op tot kalmte. 'We hebben binnen de regering allerlei scenario's afhankelijk van de hoeveelheid patiënten. Nu is er sprake van één patiënt. Het is een griepvirus, dat later een gewone griep zal worden. We moeten geen disproportionele maatregelen nemen. We moeten de emotie loskoppelen van het wetenschappelijke. We kunnen het aan', aldus de minister.
Citaat:
Wie uit Venetië komt, mag zich niet meer vertonen op openbare plaatsen in Sint-Lambrechts-Woluwe
Olivier Maingain, de burgemeester van Sint-Lambrechts-Woluwe, wil mensen de toegang tot openbare plaatsen in zijn gemeente verbieden, als ze terugkomen uit een risicogebied.
Scholen, crèches, bejaardentehuizen, sportcentra, bibliotheken… Als het van Maingain afhangt, is het allemaal verboden terrein voor wie op reis is geweest in gebieden waar het coronavirus verspreid is. Het verbod geldt voor veertien dagen na de terugkeer in België.
Volgens Maingain volgt hij met een dergelijke maatregelen alleen maar de adviezen van de Wereldgezondheidsorganisatie op.
Het politiebesluit van Maingain geldt voor wie uit China, Thailand, HongKong, Singapore, Zuid-Korea, Iran, Venetië of Lombardije terugkeert.
Maingain roept de uitbaters of verantwoordelijken van de openbare plaatsen op om iedereen die binnenkomt te vragen naar hun verblijf in het buitenland.
De agenten van politiezone Montgomery staan paraat om mensen die het toegangsverbod negeren, aan de deur te zetten.
Wat een angsthazen overal.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2020, 17:39   #193
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Daarom dat Zuid-Korea het meeste gevallen heeft na China ?
En in Iran zullen ze ook wel niet zoveel kussen in publiek zeker ?
Dat weet ik niet. Ik heb overigens ook nergens geschreven dat de Aziatische vorm van begroeting de betrokkenen immuun zou maken voor Corona. Maar ik ben er toch van overtuigd dat groeten zonder lichamelijk contact in de huidige omstandigheden een heel stuk gezonder is.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2020, 17:39   #194
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Milaan San Remo zal al niet doorgaan dit jaar.
Als alles achter de rug is moeten we de timeline van het begin van de uitbraak in België nog maar eens goed bekijken, en wie wat wanneer wist.

In Nederland was het erg geregisseerd. Ik weet niet of het in deze omstandigheden geholpen heeft om hier dit weekend twee keer een internationale wielerkaravaan door de Vlaamse Ardennen te sturen. Terwijl al uit het buitenland bekend was dat dit een verhoogd risico is, zowel voor deelnemers, volgers als publiek. Maar goed, we zullen de volgende dagen wel zien waar clusters opduiken.

Laatst gewijzigd door discuz : 1 maart 2020 om 17:41.
Oud 1 maart 2020, 17:46   #195
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Wat een angsthazen overal.
Citaat:
Het is een griepvirus, dat later een gewone griep zal worden. We moeten geen disproportionele maatregelen nemen. We moeten de emotie loskoppelen van het wetenschappelijke. We kunnen het aan', aldus de minister.
Alleen uit winstbejag, welteverstaan. Het Merkel-moment van Maggie.
Oud 1 maart 2020, 17:51   #196
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Net één van de redenen waarom ik ooit schreef dat men beter de business class zou opdoeken in vliegtuigen. Waar daar nu 20 zetels staan zouden er anders 60 kunnen staan. Dat zou een mooie geste zijn voor het milieu toch ?

Ik kreeg hier dan te lezen dat vliegmaatschappijen net hun winsten halen uit die Business class ?

Inzake dat massatoerisme geef ik je wel gelijk.....ganse konvooien Chinezen strijken nu overal ter wereld toe.....stappen van de ene wachtende bus op de andere en worden voor de poort gedropt van de meest absurde attracties.
Maar is niet veel anders bij Neckermann en andere van die groepen.
Nee dat klopt maar daar zit nu eenmaal de winst. Massaconsumptie is wat de wereldeconomie laat groeien. In 2060 gaan er een miljard meer Afrikanen zijn die tot de middenklasse behoren. Daar wordt nu al druk op gespeculeerd, de winst is al ingecalculeerd. Het milieu of gezondheid, pffff, dat is voor losers.
Oud 1 maart 2020, 18:00   #197
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Het coronavirus is een gezondheidsprobleem dat op federaal niveau en wereldwijd aangepakt moet worden. Een besluit nemen op gemeentelijk niveau is grotesk", meent De Wolf
Wat een onzin. Als een schoolgebouw of kinderdagverblijf gesloten moet worden door een uitbraak moeten niet alleen al die mensen opgevolgd worden maar is zowiezo aan het de schooldirectie en de ouders en de gemeente om hun plan verder maar te trekken met de overige leerlingen.

Trouwens, waar zit Smartschool? Zowat heel Vlaanderen is aangesloten als ik mij niet vergis. Waar zitten die gasten? Hoog tijd dat een monopolie eens iets opbrengt.

Laatst gewijzigd door discuz : 1 maart 2020 om 18:02.
Oud 1 maart 2020, 18:08   #198
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Het politiebesluit van Maingain geldt voor wie uit China, Thailand, HongKong, Singapore, Zuid-Korea, Iran, Venetië of Lombardije terugkeert.
Maingain roept de uitbaters of verantwoordelijken van de openbare plaatsen op om iedereen die binnenkomt te vragen naar hun verblijf in het buitenland.
Mangain weet zelf ook wel dat de tweede patiënt uit Frankrijk kwam, we hebben echt niks aan dit soort theater.
Oud 1 maart 2020, 18:15   #199
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
A patient who has tested positive for coronavirus in Rotterdam, had been staying for a week at another hospital in the Netherlands, the news site Nu.nl reports.

The patient had stayed at the Beatrix hospital in nearby Gorchem, for a week without being tested, the site said. The hospital did not respond to comment but said it is closed to visitors and new patients.
Als dit waar is, dan hebben ze daar wel een probleem, denk ik. En wij dus ook, want wie zegt dat dit hier ook niet is gebeurd? Vergelijkbaar draaiboek, zelfde protocollen want gebaseerd op WHO guidelines.

Laatst gewijzigd door discuz : 1 maart 2020 om 18:17.
Oud 1 maart 2020, 21:57   #200
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Duitse autoriteiten in grensregio zijn gestopt met contactonderzoek

Duitse grensregio Heinsberg, nabij Roermond en Sittard, is zondag gestopt met contactonderzoek vanwege capaciteitsproblemen, nadat het aantal besmettingen is toegenomen tot 68. Dat bevestigt het hoofd Infectieziektebestrijding van de GGD Zuid Limburg, Christian Hoebe, na berichtgeving door persbureau ANP en de lokale omroep 1Limburg.

„We krijgen nu geen informatie meer van de Duitsers over mensen in Nederland die mogelijk contact hebben gehad met besmette mensen uit de Duitse grensregio”, zegt Hoebe. In Limburg, waar achttien mensen gemonitord worden op een mogelijke besmetting met Covid-19, wordt nog wel contactonderzoek gedaan.
68 besmettingen en de capaciteit voor contactonderzoek is op? Op is op natuurlijk, maar wat zegt de WHO daar over?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be