Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juli 2023, 09:35   #181
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard Icoon - meesterwerk?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht

Putin geeft een zeshonderd jaar oude russische ikoon terug aan de Russisch-orthodoxe kerk. Dit gebeurde na talrijke verzoeken van orthodoxe gelovigen. Het was na de russische revolutie door de Staat in beslag genomen en werd bewaard in de Tretjkov galerij. Het schilderij is talloze keren gekopieerd en gebruikt als voorbeeld voor een eigen versie van het motief. De Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn ontsproten aan de verbeelding en inspireren nog steeds miljoenen Russen en Russinnen.

Samenvatting.
1. Een van Ruslands grootste kunstschatten is door het Kremlin geschonken aan de Russisch-orthodoxe kerk. Het is een zes eeuwen oude icoon met 'De Heilige Drievuldigheid' als inderwerp. Het grote paneel, geschilderd door Andrej Roebljov, staat tijdelijk voor het altaar van de monumentale Verlosserskathedraal.

2. De voorstelling volgt de traditie van icoonschilderijen met dit onderwerp. De 'drievuldigheid is gesymboliseerd door de drie engelen die Abraham bezochten en bij hem aan tafel gingen. In de compositie van Andrej Roebljov is dat verhaal tot zijn essentie teruggebracht. Dee compositie is symmetrisch qua vorm en structuur en kleuren. Verbeelding van ruimte is ondergeschikt aan de beeldconstructie.

3. Is dit icoon een meesterwerk?. Wat zijn daarvoor de criteria? Een meesterwerk moet begrepen en gewaardeerd kunnen worden, evenals een goed muziekstuk. Daarvoor moet het icoon voldoen aan algemene compositieregels. Het moet een compositorische eenheid zijn en een bepaalde emotie verbeelden en bij de beschouwer oproepen.

4. Een goed muziekstuk boeit de toehoorders van begin tot einde. Zuj beleven de muziek, de melodie, ritmes, harmonie en klankkleuren, samen met de mucici. De eerste maten creëeren een spanning die vraagt om uitwerking als in een verhaallijn met een spanningsboog tot in de slotmaten. Het stuk is daardoor een compositorische eenheid met een bepaalde stemming, zoals verdriet of gelatenheid, vrolijk of triomfaal. Geldt dat ook voor de icoon van Andrej Roebljov? Ik denk van wel.

Laatst gewijzigd door Piero : 13 juli 2023 om 10:05.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2023, 10:50   #182
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Voor wie nog steeds in die oude rommel gelooft en de nieuwe Bijbel niet wil lezen en meent dat de Drievuldigheid reeds bij Abraham was gegeven.
Oud 14 juli 2023, 08:41   #183
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Drie zwarte koppen, die kun je toch moeilijk engelen noemen, maar het zijn Lenin, Stalin en Poetin...
Oud 15 juli 2023, 09:19   #184
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard Kunst

In 1870 schrijft F. Niezsche in zijn aantekeningen: "In deze tijd moet ik vaak denken aan de waarde en de kracht van kunst. En hoe we de neiging hebben om cultuur vooral weerspiegeld te zien in de vorm van oude gebouwen, kerken, schilderijen. Ja, eigenlijk dus in materie, steen, hout, linnen, stof, met verf, kleur, pigmenten. De kwetsbaarheid van de kunst is groot. Dat willen we graag beschermen."
Oud 15 juli 2023, 09:58   #185
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In 1870 schrijft F. Niezsche in zijn aantekeningen: "In deze tijd moet ik vaak denken aan de waarde en de kracht van kunst. En hoe we de neiging hebben om cultuur vooral weerspiegeld te zien in de vorm van oude gebouwen, kerken, schilderijen. Ja, eigenlijk dus in materie, steen, hout, linnen, stof, met verf, kleur, pigmenten. De kwetsbaarheid van de kunst is groot. Dat willen we graag beschermen."
Houd het oude lijk in ere, maar vernieuwing is beter: de heilige kunst van mijn nieuwe Bijbel en atoomtheorie.
God is dood en zo is Nietzsche.
Laat de doden de doden begraven.
Oud 15 juli 2023, 14:24   #186
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
4. Een goed muziekstuk boeit de toehoorders van begin tot einde. Zij beleven de muziek, de melodie, ritmes, harmonie en klankkleuren, samen met de mucici. De eerste maten creëren een spanning die vraagt om uitwerking als in een verhaallijn met een spanningsboog tot in de slotmaten. Het stuk is daardoor een compositorische eenheid met een bepaalde stemming, zoals verdriet of gelatenheid, vrolijk of triomfaal. Geldt dat ook voor de icoon van Andrej Roebljov? Ik denk van wel.
5. Het grote verschil met muziek is dat de icoon zijn "partituur" in eens vertoont. Daarom moet een verhalend schilderij een beeldcentrum hebben als steunpunt voor de verkenning van het tafereel door de toeschouwer. Dat centrum is hier de tafel en deze is onder het geometrisch centrum van het beeld. Het oog kan er omheen dwalen en de drie engelen met hun symbolen rustig in zich opnemen. De drie engelen zijn bijna gelijkwaardig door hun afmetingen en houdingen. De hoofden zijn gebogen en de handen rusten. De stemming van dit "muziekstuk" is melancholisch", maar niet tragisch.

6. Er is een actieve verbinding tussen de drie figuren. De engel in het midden zit namelijk in een gedraaide houding. Zijn hoofd neigt naar de engel rechts van hem, terwijl zijn lichaam naar de engel links van hem is gekeerd. Deze gedraaide houding van de centrale figuur wordt in de compositieleer toegepast om het oog te leiden en verbanden te tonen tussen figuren in een verhalend schilderij. De gedraaide figuur is de handelende persoon en de figuren terzijde zijn door die figuur "lineair" met elkaar in één handeling verbonden. Het aspect tijd doet zijn intrede. De engel links start de actie, de centrale engel draagt de impuls over naar de engel rechts.

7. Hierij komt het valse perspectief van pas. Het versterkt de de verbondenheid van de drie figuren. De aandacht is centraal gericht en de aandacht wordt niet afgeleid naar de wereld buiten het icoon. Wat betekent de hier onthulde actie voor de betekenis van deze icoon?
Oud 16 juli 2023, 10:21   #187
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
5. Het grote verschil met muziek is dat de icoon zijn "partituur" in eens vertoont. Daarom moet een verhalend schilderij een beeldcentrum hebben als steunpunt voor de verkenning van het tafereel door de toeschouwer. Dat centrum is hier de tafel
De tafel is licht en de beker is zwart.
How come?
Het moet dan wel de lijdensbeker zijn.
Maar het is de lichte tafel die verbindt tot een drie-eenheid.
Blijkbaar zijn die drie zwarte mannen nog niet zo ver.
Het zijn nog duivels en geen engelen.
Oud 16 juli 2023, 15:02   #188
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
7. Hierbij komt het valse perspectief van pas. Het versterkt de verbondenheid van de drie figuren. De aandacht is centraal gericht en wordt niet afgeleid naar de wereld buiten het icoon. Wat betekent de hier onthulde actie voor de betekenis van deze icoon?
8. Volgens de Russisch Orthodoxe kerk gaat de Heilige Geest uit van God de Vader, via de Zoon. Dat is in de compositie verbeeld. God de Vader zit links, de Zoon zit in het midden en Hij kijkt naar de Vader, terwijl zijn lichaam naar de Heilige Geest is gekeerd. De handeling verloopt van links naar rechts. Boven de figuren is een symbool dat hun identiteit verklaart. (Eerst dacht ik dat de Vader in het midden is gezeten).

9. Het huis: Jezus zei: In het huis van mijn Vader is ruimte voor velen .. Ik ga heen om een plaats voor u te bereiden - Johannes 14:2,3.
De wijnstok: Jezus zei tot zijn leerlingen: Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. Elke rank aan Mij die geen vrucht draagt, snijdt Hij af ... Gij zijt al rein dankzij het woord dat Ik tot u gesproken heb. - Johannes 15: 1-3.
De wijnbeker op de tafel (en de hostie op de rand van de beker nog wel zichtbaar op een ander icoon - zie hiervoor - illustreren Johannes 6:54 Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.
De berg: Op de berg Sinai (hoogte 2285 meter) heeft Mozes de Wet ontvangen en "De ‘wet’ van de Geest die in Christus Jezus het leven schenkt, heeft u vrijgemaakt van de wet van de zonde en de dood". - Romeinen 8:2.

Conclusie: Het icoon kan worden begrepen door de doelgroep. Het toont Gods mededogen met de lijdende en sterfelijke mens en schenkt hoop. De lijdzame houdjngen van de engelen dienen als voorbeeld voor de gelovigen. Zij moeten hun smartelijk lot dragen en geloven in een hiernamaals. Het is een meesterwerk.
Oud 17 juli 2023, 08:30   #189
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Rembrandt - van Gogh - Harriechristus.
Oud 17 juli 2023, 16:13   #190
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf Bekijk bericht
heb je nix grooters
Pijltjestoetsen even gebruiken even terug dan weer naar de draad dan is die in een kleiner formaat, bij mij toch.
Oud 18 juli 2023, 00:06   #191
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard Kan niet doorgaan.

Tretyakov Gallery Defies Putin's Orders to Hand Historic Icon to Church - The Moscow Times

https://www.themoscowtimes.com/2023/...-church-a81253

24 mei 2023 — The Russian Orthodox Church said it “understands” the Tretyakov Gallery's refusal to hand over Rublev's “Trinity,” according to Interfax.

Moscow’s Tretyakov Gallery has refused to hand over a renowned Orthodox icon to the Russian Orthodox Church in defiance of President Vladimir Putin’s orders, the Fontanka.ru news website reported Tuesday.

According to Fontanka, a May 15 Tretyakov Gallery expert meeting with Church members concluded that Andrei Rublev’s “Trinity” cannot be taken out of the art museum due to its “complicated and unstable condition.”
Oud 18 juli 2023, 09:08   #192
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
8. Volgens de Russisch Orthodoxe kerk gaat de Heilige Geest uit van God de Vader, via de Zoon.
De Vader is de Geest als schepper en de Geest van de Wet, de Zoon is de Liefde en de Heilige Geest is het denken en begrijpen als geopenbaard door de Klein-Zoon.

Die laatste ben ik.
Oud 18 juli 2023, 09:12   #193
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De heilige drie-eenheid van de schilderkunst:

Rembrandt - Judas die de zilverlingen terug brengt naar de hogepriester.
Van Gogh - Vincents slaapkamer.
HarrieChristus - God leeft in ons als een microwezentje.

Amen.
Oud 18 juli 2023, 10:12   #194
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard DIT IS ALLEEN voor iconogtaaf en exegeet.

Zie voor mijn complete interpretatie de onderstaande link. In deze post geef ik de interpretaties weer van Wikipedia in 6 talen, de Tretjakov Gallery en een Russisch kunsthistorica. We zien hier hoe maakbaar een godsdienst is.

Citaat:
8. Volgens de Russisch Orthodoxe kerk gaat de Heilige Geest uit van God de Vader, via de Zoon. Dat is in de compositie verbeeld. (...)

9. Het huis: Jezus zei: In het huis van mijn Vader is ruimte voor velen .. Ik ga heen om een plaats voor u te bereiden - Johannes 14:2,3.
De wijnstok: Jezus zei tot zijn leerlingen: Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. Elke rank aan Mij die geen vrucht draagt, snijdt Hij af ... Gij zijt al rein dankzij het woord dat Ik tot u gesproken heb. - Johannes 15: 1-3.
De wijnbeker op de tafel (en de hostie op de rand van de beker nog wel zichtbaar op een ander icoon - zie hiervoor - illustreren Johannes 6:54 Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.
De berg: Op de berg Sinai (hoogte 2285 meter) heeft Mozes de Wet ontvangen en "De ‘wet’ van de Geest die in Christus Jezus het leven schenkt, heeft u vrijgemaakt van de wet van de zonde en de dood". - Romeinen 8:2.
Wukipedia engels.
The Trinity was painted on a vertically aligned board. It depicts three angels sitting at a table. On the table, there is a cup containing the head of a calf. In the background, Rublev painted a house (supposedly Abraham's house), a tree (the Oak of Mamre), and a mountain (Mount Moriah).

Wikipedia Nederlands.
Het huis op de achtergrond links stelt de tent van Abraham voor, de rotsen rechts zijn het symbool van de woestijn, de boom in het midden is de eik van Mamre, de plaats waar het verhaal zich afspeelt. Vaak wordt in iconen de tegenstelling weergegeven tussen de geciviliseerde mensenwereld (gebouwen) en de ruwe natuur (rotsen). De boom is dan het symbool van de Bijbel. De kelk op de tafel is een voorafbeelding van de eucharistie.

Wikipedia Duits
Die drei Engel sitzen um einen Tisch, auf dem ein Kelch steht. Im Hintergrund sind das Haus Abrahams, der Hain Mamre und der Berg Morija zu sehen.

Wikipedia Pools - vertaald door Google.
Rublev verwijderde het toneel van historische draden, elimineerde alle personages en liet alleen de engelen over, wat een tijdloze betekenis gaf. Er is geen Abraham en Sarah in de horeca. Er is een huis, een boom en een rots. Op de tafel staat een kom - een symbool van een kelk. Het icoon drukt het idee uit van de eenheid van de mens met God en de eenheid tussen mensen - in navolging van de Heilige Drie-eenheid.

Wikipedia Frans.
Roublev fait abstraction de la figure d'Abraham et celle de son épouse Sarah, réduit le symbole aux trois anges pèlerins tenant un long sceptre (mêrilo) entre leurs doigts, ... Le paysage participe ce mystère : le tronc noueux du chêne, le rocher en surplomb qui s'incline au même rythme que les anges. ...

Wikipedia Italiano.
La maggior parte degli storici dell'arte (tra cui Irina Antonova, Mikhail Alpatov e Victor Lazarev) considerano Dio Padre alla sinistra, il Salvatore al centro e lo Spirito Santo sulla destra[17]. Ciò corrisponde all'ordine rigoroso del Credo: Padre, Figlio, Spirito Santo, ma non è questa la ragione che ispira questi storici. È nel simbolismo che dobbiamo trovare la giustificazione che danno[

-- Ma questa casa può essere anche la casa di Abramo. Nel Vangelo di Giovanni, Gesù dice: "Nella casa di mio Padre ci sono molte dimore... Ti preparerò un posto" (Giovanni, 14,2[24]). Il personaggio sotto la casa è quindi designato come il Padre.

-- Dietro di lui, in quest'ultima interpretazione, c'è l'albero della vita, l'albero della creazione. Egli è il creatore.

--- La roccia proviene dal sogno di Nabucodonosor, dove si parla del profeta Daniele che designa il Messia, il Figlio di Dio, che stabilir un regno eterno, invece dei quattro imperi del male[21]. Questa roccia può ancora essere la grotta di Betlemme dove Gesù nato, e ancora la tomba di Cristo.

Tretjkov Gallery.
The Trinity is considered to be his greatest achievement, painted to celebrate the canonization of the founder of the Trinity Monastery.
The painting depicts the Holy Trinity's visit to Abraham when they promise him that he will have a son. The icon represents a scene of the three nearly identical angels sitting around a table, symbolizing the Father, the Son and the Holy Spirit, from left to right. But, as you can see, each angel is wearing a different color garment. The one on the left is wearing a blue outfit, the color of divinity, and a golden robe represents the kingship of God. The second angel, in the middle, wears clothing typically associated with Jesus in traditional iconography: the red symbolizes the humanity of Christ and the blue that reminds us of his divinity. The third angel, on the right, is wearing a blue robe and a green mantle, indicating the earth and the Holy Spirit’s mission of renewal. According to Orthodox tradition, green is also the liturgical color worn on Pentecost, the holy day that celebrates the descent of the Holy Spirit upon the Apostles 50 days after the Resurrection. The angels in the middle and on the right of the composition have their heads tilted slightly to the left, to show that the Son and the Holy Spirit come from the Father.

In the background you can see Abraham’s house, an oak tree that recalls the tree of life in the Garden of Eden and the cross on which Christ died to save the world from Adam's sin [ik zie daar geen kruis - the cross - in de achtergrond is uniek]

https://www.tretyakovgallerymagazine...e-holy-trinity

There comes the conclusion that the "Holy Trinity" was, on the one hand, the result of the spiritual and historic progress of the Russian people, and encouraged them on the way to a new spiritual and historic endeavour, such as national unity and mutual love; and a preference for heavenly values over earthly ones, on the other hand.

---- DUS: Piero is de eerste en enige die in de "boom" boven de midelste engel een wijnstok herkent en de relatie net Johannes 15. Alleen Piero ziet in de berg rechts de berg Sinaï en de verwijzing naar de Wet versus Romeinen 8:2 en de wet die de HG op de harten van de gezalfden schrijft. Alleen Piero en Wikipedia Italiano zien in het huis achter de engel links een relatie met Johannes 15.
Maar, Piero is al 40 jaar afvallig. Hij heeft het christendom namelijk beter begrepen dan de christenen.
Oud 19 juli 2023, 08:13   #195
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De heilige drie-eenheid van de muziek:

Bach: Mattheus Passion.
Verdi's Rquiem.
Wagner's Der Ring des Nibelungen.
Oud 20 juli 2023, 10:57   #196
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De manlijke Mona Lisa.

Schilderij Leonardo da Vinci duurste kunstwerk ooit

Salvator Mundi, een schilderij van Leonardo da Vinci, heeft op een veiling in New York 400 miljoen dollar (339 miljoen euro) opgeleverd. Inclusief veilingkosten kost het werk de koper 450,3 miljoen dollar. Het is daarmee het duurste kunstwerk ooit.

Vooraf werd verwacht dat het schilderij zeker 100 miljoen dollar zou opleveren. Wie het kunstwerk gekocht heeft, is nog onbekend.

Het schilderij, in het Nederlands Verlosser van de wereld, is een portret van Jezus. Het werd rond het jaar 1500 geschilderd. Het schilderij doet denken aan het beroemdste schilderij van Da Vinci, de Mona Lisa, en wordt daarom ook wel de 'mannelijke Mona Lisa' genoemd.

https://nos.nl/artikel/2203042-schil...kunstwerk-ooit
Oud 21 juli 2023, 09:09   #197
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De heilige drie-eenheid van de literatuur:

De oude Bijbel.
Dante's Goddelijke komedie.
De nieuwe Bijbel.
Oud 22 juli 2023, 08:40   #198
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De heilige drie-eenheid van de filmkunst:

De tien geboden met Charlton Heston als Mozes (1956).
Het evangelie van Mattheus van Pasolini (1964).
Jesus Christ Superstar (1973).
Oud 12 augustus 2023, 13:49   #199
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard Verrijzenis

De opstanding van Christus (Jezus) is het onderwerp van hetcentrale paneel van het veelluik op het hoogaltaar in de kathedraal van San Sepolcro In Tuscanie. Het herinnert aan de oorsprong van de christelijke gemeenschap in die stad in vroeger tijden; namelijk de pelgrims die een paar brokstukken van het graf van Jezus meebrachten van een reis naar Palestina. De afbeelding toont alleen nog de rand van de sarcofaag. Er onder zjjn slapende soldaten afgebeeld die volgens het evangelie de opdracht hadden het graf te bewaken om te voorkomen dat de discipelen het lichaam zouden stelen en beweren dat Jezus uit de dood was opgestaan.

De herrezen Christus staat met het linkerbeen op de rand van de sarcofaag, niet om er uit te stappen, maar als pose, om het moment te kunnen vereeuwigen. Zijn lichaam komt niet in beweging. Hij kijkt recht vooruit over onze hoofden heen in de verte. In de rechterhand houdt hij een staf met een witte wimpel en daarop een rood kruis. Het symbool van de Witte Welven (guelfi e ghinzbellini), de kardinalen met aanhang die de macht van de paus over geestelijke en wereldse zaken steunen. San Sepolcro was deel van de Pauselijke Staat.

Christus is naakt, ofschGuelvenoon een doodskleed over de linker schouder en knie en rond de heupen is gedrapeerd. Het kleed is van licht roze zijde, zodat het geen groot contrast vormt en niet afleidt met de blanke huid op Christus' borst. De centrale figuur is één afzinderlijke vorm in de compositie. Het kleed is gevoerd met grijs fluweel. Het is omzoomde met gouden borduursel en er zijn twijgjes op geborduurd. Op Zijn borst zien we de wond tussen de ribben als gevolg van de prik met de lans. De wond bloed niet meer. Jezus was dood, maar nu leeft Hij. De schildel Niccolo di Segna, heeft dit nog subtiel benadrukt; want met de linkerhand houdt Christus het kleed vast, zodet het plooit tussen de vingers.

Christus verrijst in een mandorla, een amandelvorm bestaande uit twee cirkelsegmenten. Het is een voorchristelijk symbool dat onmiskenbaar een vagina afbeeldt. Het wil zeggen dat alle leven uit God is, maar ook dat Christus daar niet werkelijk in de sarcofaag staat. De mandorla verschijnt uit de vurige hel die terzijden is afgebeeld. Christus was "neergedaald ter helle" en Hij is daaruit opgestaan om de zielen te bevrijden die in de hel gelouterd zijn. Ze zijn als kinderkopjes afgebeeld rond de mandorla: met een gouden aureool als schijf achter het hoofd, net als bij Christuss.
Oud 12 augustus 2023, 14:22   #200
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De opstanding van Christus (Jezus) is het onderwerp van hetcentrale paneel van het veelluik op het hoogaltaar in de kathedraal van San Sepolcro In Tuscanie. Het herinnert aan de oorsprong van de christelijke gemeenschap in die stad in vroeger tijden; namelijk de pelgrims die een paar brokstukken van het graf van Jezus meebrachten van een reis naar Palestina. De afbeelding toont alleen nog de rand van de sarcofaag. Er onder zjjn slapende soldaten afgebeeld die volgens het evangelie de opdracht hadden het graf te bewaken om te voorkomen dat de discipelen het lichaam zouden stelen en beweren dat Jezus uit de dood was opgestaan.

De herrezen Christus staat met het linkerbeen op de rand van de sarcofaag, niet om er uit te stappen, maar als pose, om het moment te kunnen vereeuwigen. Zijn lichaam komt niet in beweging. Hij kijkt recht vooruit over onze hoofden heen in de verte. In de rechterhand houdt hij een staf met een witte wimpel en daarop een rood kruis. Het symbool van de Witte Welven (guelfi e ghinzbellini), de kardinalen met aanhang die de macht van de paus over geestelijke en wereldse zaken steunen. San Sepolcro was deel van de Pauselijke Staat.

Christus is naakt, ofschGuelvenoon een doodskleed over de linker schouder en knie en rond de heupen is gedrapeerd. Het kleed is van licht roze zijde, zodat het geen groot contrast vormt en niet afleidt met de blanke huid op Christus' borst. De centrale figuur is één afzinderlijke vorm in de compositie. Het kleed is gevoerd met grijs fluweel. Het is omzoomde met gouden borduursel en er zijn twijgjes op geborduurd. Op Zijn borst zien we de wond tussen de ribben als gevolg van de prik met de lans. De wond bloed niet meer. Jezus was dood, maar nu leeft Hij. De schildel Niccolo di Segna, heeft dit nog subtiel benadrukt; want met de linkerhand houdt Christus het kleed vast, zodet het plooit tussen de vingers.

Christus verrijst in een mandorla, een amandelvorm bestaande uit twee cirkelsegmenten. Het is een voorchristelijk symbool dat onmiskenbaar een vagina afbeeldt. Het wil zeggen dat alle leven uit God is, maar ook dat Christus daar niet werkelijk in de sarcofaag staat. De mandorla verschijnt uit de vurige hel die terzijden is afgebeeld. Christus was "neergedaald ter helle" en Hij is daaruit opgestaan om de zielen te bevrijden die in de hel gelouterd zijn. Ze zijn als kinderkopjes afgebeeld rond de mandorla: met een gouden nimbus als schijf achter het hoofd, net als bij Christuss.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be