![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#181 |
|
Minister-President
|
Ik zou het trouwens eens moeten bekijken, maar zou de tram niet moeten kopmaken in Adinkerke/De Panne, om naar Duinkerken te rijden? Dan lijkt de renovatie van de spoorlijn me verstandiger...
|
|
|
|
|
|
#182 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Er is een keerlus in Adinkerke, dus met een bijkomende wissel mag dat geen enkel probleem zijn. Ik zie evenwel niet in waar men het tramspoor gaat leggen. Een nieuwe bedding zal een zware investering uitmaken (met dan nog eens een aanslag op de beschikbare vrije ruimte). Kiest men voor de oude spoorbedding, dan betekent dat ook een serieuze aderlating. Het bestaand traject moet immers weer opgekalafaterd worden. Daarna de bestaande sporen opgebroken, dan nieuwe gelegd en aangepaste bedrading. Masten en lichten die moeten werken op het systeem van De Lijn (waardoor alle bestaande Franse spoorweginfrastructuur eigenlijk eruit moet). Persoonlijk denk ik dan ook dat de doortrekking er gewoon niet komt. Hoogstens zal De Lijn - mocht dat wettelijk ooit mogelijk zijn - misschien kunnen opteren voor light rail op de bestaande sporen. Uit wat ik echter lees, verneem ik dat de Fransen niet echt geestdriftig zijn voor een doortrekking of heropening. Waarom is me niet duidelijk trouwens? Uit de rapporten over de grensoverschrijdende busverbinding komt immers tot uiting dat er meer Belgen richting Duinkerke gaan dan Fransen richting Adinkerke.
|
|
|
|
|
|
#183 | ||||||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Citaat:
Nieuwe stations zijn inderdaad prestigeprojecten. Zo ook de Nieuwe Sleutelprojecten (centraal stations van A'dam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht, en de stations van Breda en Arnhem) in Nederland. In Rotterdam is er onder invloed van het destijds nieuwe gemeentebestuur met Leefbaar Rotterdam uiteindelijk een stuk soberder ontwerp gekozen, zonder de eerder geplande 'champagneglazen' (hoge torens). Maar een aantal van die stations, waaronder Rotterdam Centraal, zijn gewoon aan vervanging toe en we hebben het natuurlijk wel over de drukste stations van Nederland. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
|
|
|
|
|
#184 | |||
|
|
Citaat:
Citaat:
Het valt me trouwens op dat er tussen Veurne en Adinkerke nog een station is, Koksijde, terwijl Koksijde zelf nog verder van de spoorlijn ligt dan De Panne. Dat station lijkt eerder de westkant van Veurne te bedienen. Anderzijds liggen er tussen Veurne en Lichtervelde wel allemaal dorpjes langs het spoor zonder station: Avekapelle, Oostkerke, Kaaskerke, Esen, Zarren, Handzame en Sint-Henricus. Niet dat elke drie huizen en een kerk nu een station verdienen, maar voor de bereikbaarheid zou het ongetwijfeld niet slecht zijn wat meer stations te openen, in combinatie met de inzet van lichte treinen. Vergelijk het met de lijntjes in Groningen en Friesland, waar ook bijna elk dorpje langs het spoor een station heeft. Zelfs plaatsen die niet langs het spoor liggen hebben daar een station! Men heeft in de ruimtelijke ordening ook de nieuwbouw geconcentreerd in de dorpen met een station, zodat het draagvlak voor de trein en de bereikbaarheid van mensen zo groot mogelijk bleef. Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#185 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Aan Belgische kant heeft men de neiging om de Vlaamse (en meestal ook oudere) variant te nemen van de huidige verfranste plaatsnaam. In Poperinge bijvoorbeeld staat er op de borden "Belle" en niet "Bailleul". "Bailleul" een soort naar klank verfranste omzetting van het oorspronkelijke "Belle" (op het wapenschild van Belle staat er ten andere ook een "bel"="klok"). Voor de Vlaamse plaatsnamen in Frans-Vlaanderen hanteert men in Belgisch-Vlaanderen dezelfde schrijfwijze. "Godewaertsvelde" blijft "Godewaertsvelde" en wordt dus niet "Godewaartsvelde". Op de autosnelwegen staat er steevast "Duinkerke" met slechts tussen haakjes en cursief "Dunkerque". |
|
|
|
|
|
|
#186 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Oostkerke had vroeger een stationnetje, maar dat is gesneuveld in de grote besparingswoede van 1984 (als ik me niet vergis tenminste). Hetzelfde geldt voor Avekapelle, Zarren en Handzame. Sint-Henricus schijnt nooit een station te hebben gehad. Handzame ligt tamelijk dicht bij Kortemark dat, mede doordat in die gemeente een heel bloeiende technische school is, een heel druk station is geworden. Nu ja, "druk", laten we zeggen "druk" voor zo'n plattelandsgemeente. Op schooldagen staat het perron rond vijf uur er afgeladen vol... |
|
|
|
|
|
|
#187 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
http://www.trekhaak73.be/ |
|
|
|
|
|
|
#188 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Ik vind niet dat ieder station volledig moet overkapt worden hoor. In Adinkerke staan er - als ik me niet vergis - enkele bushokjes om op de perrons te schuilen moest het regenen en er is nog de wachtzaal in het stationsgebouw. Het station 'Koksijde' ligt in een godvergeten en verlaten gebied. Het heet Koksijde omdat het in of net tegen de gemeente Koksijde ligt. Maar je bent sneller in het dorp Koksijde vanuit Veurne of met de tram vanuit De Panne. |
|
|
|
|
|
|
#189 |
|
|
Vandaag is trouwens al de nieuwe dienstregeling van de NS voor 2007 gepresenteerd. Vanwege de problemen met het vinden van geschikte treinen om over de nieuwe HSL te kunnen rijden, waarover nu al testritten plaatsvinden, zullen de vernieuwingen gefaseerd worden ingevoerd, eind dit jaar en eind 2008. Over het algemeen verbetert de bereikbaarheid van heel wat plaatsen en worden er veel nieuwe stations geopend, maar ik zag ook bij de plannen voor Zeeland dat de NS eind 2008 drie stations wil sluiten: Krabbendijke, Kapelle-Biezelinge en Arnemuiden. Ik denk dat daar nog wel het nodige verzet tegen zal ontstaan. Zo ook tegen de 'verstoptreining' van een aantal intercitylijnen. De namen stoptrein en sneltrein verdwijnen trouwens: de stoptreinen gaan "Sprinters" heten, de sneltreinen en intercity's worden samengevoegd onder de noemer "Intercity", wat op een aantal lijnen een lachertje is gezien het grote aantal stops op kleinere stations. Kortom: ik hoop dat er hier en daar nog aanpassingen doorgevoerd worden, anders zullen veel mensen straks langer onderweg zijn.
De plannen zijn samengevat in dit persbericht, met onderaan een verwijzing naar de uitwerking van de plannen. |
|
|
|
|
|
#190 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#191 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
http://users.pandora.be/pk/lijnen.htm#73 |
|
|
|
|
|
|
#192 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#193 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb me altijd al afgevraagd of die spoorlijn naar Zeeland eigenlijk rendabel is. Is het niet zo dat de meeste Zeeuwen het richting Holland zoeken. En bijgevolg de auto instappen? Met de trein gaat het toch eerst richting Noord-Brabant? Dit is toch wel een flinke ommetoer! |
|
|
|
|
|
|
#194 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#195 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat hoeft inderdaad niet, maar bij belangrijke stations die veel volk trekken vind ik het toch wel een noodzaak. Door Plopsaland sporen er nu heel wat mensen richting Adinkerke-De Panne, dus vind ik dat de NMBS wel had mogen samenwerken met De Lijn om ook het perron in dezelfde stijl te overkappen.
|
|
|
|
|
|
#196 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#197 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Een heel oude kaart van het Belgisch spoorwegnet. Daar staat reeds de lijn 73 op met al de toenmalige haltes/stationnetjes:
http://users.pandora.be/brail/kaart/k1875.jpg Als je dat met de huidige toestand vergelijkt, is er toch wel het een en ander gesneuveld... Euh, heel veel gesneuveld. Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 18 januari 2006 om 20:23. |
|
|
|
|
|
#198 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#199 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
De trein is altijd een beetje reizen |
|
|
|
|
|
|
#200 |
|
Minister-President
|
Wat ik bedoelde met mijn kritiek op A'pen Centraal, is dat voor een station met 14 sporen, waaronder 4 doorgaande, er in principe veel meer mogelijk moet zijn, dan waarschijnlijk mogelijk zal zijn, o.a. omdat er onvoldoende wissels zijn voorzien, in een station met 14 sporen, zelfs als 10 daarvan doodlopen, zouden veel meer treinen veel vlotter moeten kunnen worden ingepast. Een gemiste kans voor Antwerpen, ondanks de vele miljoenen euro's die er aan zijn besteed en nog aan besteed zullen worden.
De lijn naar Duinkerken loopt ook langs de kust(dorpjes), maar in tegenstelling tot de buslijn, rijdt-ie niet tot op het strand. Je moet dus een eindje lopen, en je moet eens weten wat een moeite dat dat is, voor een verwende reiziger... In de jaren '80 was men trouwens van plan lijn 73 (naar De Panne/Adinkerke) te sluiten vanaf Lichtervelde, dus geen station meer in Diksmuide, Veurne, Koksijde en De Panne. Een pretpark in Adinkerke (de toenmalige Meli, nu Plopsaland) trok echter zoveel volk, dat het echt niet wijs was. Dank u, pretpark, dus Wat met lijn 90 is gebeurd (die lijn in Henegouwen) is inderdaad een schande. Maar ach, voeg maar toe aan het lijstje met ongebruikte (pre)metrotunnels, snelwegbruggen zonder aansluiting (in Hasselt o.a.), stukken snelweg in the middle of nowhere... Kaaskerke, Oostkerke en Avekapelle verloren hun station/stopplaats al in 1955, Zarren, Handzame en Esen in 1981... (link) En snel als de NMBS is in het heropenen van nieuwe stations, zal de NMBS heel wat moeten veranderen om die terug open te krijgen... Dat een Nederlander klaagt over de oubollige schrijfwijze van plaatsnamen in Frans-Vlaanderen, vind ik wel een beetje grappig... Waar elders schrijven ze immers Vught, Goirle, 's-Hertogenbosch? |
|
|
|