Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2008, 09:26   #201
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Waarom is dat totaal iets anders?
Je stelt dus zelf ook vast dat de Franstalige politici duidelijk begaan zijn met het lot van 'Jean-met-de-pet' en er alles aan doen om Wallonië uit het economische slop te halen.

De Anschluss van Vlaamse gemeenten is daartoe klaarblijkelijk het grote wondermiddel, dat er kost wat kost en boven alles moet komen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 09:26   #202
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
@ straatrue : Dit is een oorlogsverklaring van heel Franstalig België aan Vlaanderen, dat zie je toch in hoop ik.
Valse hoop....
Oud 11 januari 2008, 09:27   #203
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Je stelt dus zelf ook vast dat de Franstalige politici duidelijk begaan zijn met het lot van 'Jean-met-de-pet' en er alles aan doen om Wallonië uit het economische slop te halen.

De Anschluss van Vlaamse gemeenten is daartoe klaarblijkelijk het grote wondermiddel, dat er kost wat kost en boven alles moet komen.
Oud 11 januari 2008, 09:30   #204
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Valse hoop....
Wel, beste Knuppel, ik heb geen zin in oorlog. Ik wil én juiste machtsverhoudingen én geen oorlog. Dat vergt nogal wat zoek- en probeerwerk, ik geef het toe.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 09:30   #205
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Blijft de vraag, waarom dit topprioriteit is voor de Franstaligen....in een Belgique dat één en eendrachtig blijft....
Oud 11 januari 2008, 09:31   #206
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Wel, beste Knuppel, ik heb geen zin in oorlog. Ik wil én juiste machtsverhoudingen én geen oorlog. Dat vergt nogal wat zoek- en probeerwerk, ik geef het toe.

Welke burger had, heeft, en zal er ooit wél zin hebben in oorlog?
Oud 11 januari 2008, 09:32   #207
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerst moeten de ouders overtuigd zijn.
En de kinderen die in hun vroege jeugd negatiefs gehoord hebben over het NL zitten nu op de schoolbanken in het middelbaar.
Ik vind dat ik daar toch de laatste zin van dit artikel moet aan toevoegen:"De cijfers staan in schril contrast met het secundaire onderwijs, waar de interesse voor de tweede landstaal daalt."

Het is zoals je zegt inderdaad pas na de schoolgang dat men openstaat voor het Nederlands. Op de Waalse schoolbanken is de toestand nog aan het verslechteren. Hoe komt dat?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 09:33   #208
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En intussen wachten we op braaf op het antwoord van straatreu op deze vraag om oorlog te vermijden:

Citaat:
@ straatrue : Dit is een oorlogsverklaring van heel Franstalig België aan Vlaanderen, dat zie je toch in hoop ik.
Oud 11 januari 2008, 09:40   #209
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Welke burger had, heeft, en zal er ooit wél zin hebben in oorlog?
Tja, dan komt het er op aan actief naar strategieën te zoeken om oorlog te vermijden en tegelijk toch niet plat op de buik te gaan hé?
Oud 11 januari 2008, 09:46   #210
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er staat vandaag een mooi artikel van sinardet in De standaard.
<snip>
Bijv: splitsing ontwikkelingssamenwerking was ooit eis PS en federale kieskring stond in programma's van VL partijen.
Ik vond dit allesbehalve een 'mooi' artikel. De clou van zijn argument was dat wat in de nota als Vlaamse eisen werd voorgedragen helemaal geen Vlaamse eisen waren en omgekeerd, en dat men daarom moest afstappen van de Noord-Zuid tegenstelling.

Een voorbeeld dat hij gaf was de federale kieskring. Aangezien Open-VLD en Groen nu recent voor zijn, moet dit volgens hem ook bij de 'Vlaamse eisen' worden ingedeeld. Het is wat triestig dat iemand als Sinardet niet het onderscheid kan maken tussen 'Vlaams' als komende uit Vlaanderen, en 'Vlaams' als ten voordele van de regio Vlaanderen / standpunt van de Vlaamsgezinde partijen. De term 'Vlaamse eisen' verwijst wel duidelijk naar het tweede, en ik verwijs naar de meest recente verkiezingen.

Argumenteren dat aangezien een Belgicistische maar Vlaamse partij iets goed vindt, dit dus per definitie pro-Vlaams moet zijn, is een opportunistisch standpunt. Dat de scheidingslijn in opinie wel degelijk tussen noord en zuid loopt zou een evidentie moeten zijn voor elke politieke wetenschapper.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 10:14   #211
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bijgevolg is er dus geen reden om ontwikkelingssamenwerking weer op het federaal niveau te brengen.

En welke "Vlaamse eisen" werden in het verleden dan door de Franstaligen nog verdedigd? Splitsing BHV? Financiële verantwoordelijkheid voor de deelstaten? Regionalisering van de SZ?

Er is een heel belangrijke reden om ontwikkelingssamenwerking naar het hoogst mogelijke niveau te brengen, namelijk het tegen gaan van de versnipperong van de mogelijkheden en het eindelijk deftig kunnen gaan werken aan ontwikkelingshulp. In ontwikkelingshulp maken vele kleintjes namelijk niet één grote, maar enkel veel zinloze projecten en veel weggesmeten geld.

En ook de SZ mag niet gesplitst worden, zelfs de diensten die daar toezicht op houden zouden terug federaal moeten worden, zodat er terug één regeling komt voor de SZ
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 10:47   #212
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er is een heel belangrijke reden om ontwikkelingssamenwerking naar het hoogst mogelijke niveau te brengen, namelijk het tegen gaan van de versnipperong van de mogelijkheden en het eindelijk deftig kunnen gaan werken aan ontwikkelingshulp. In ontwikkelingshulp maken vele kleintjes namelijk niet één grote, maar enkel veel zinloze projecten en veel weggesmeten geld.

En ook de SZ mag niet gesplitst worden, zelfs de diensten die daar toezicht op houden zouden terug federaal moeten worden, zodat er terug één regeling komt voor de SZ
Als het over geld wegsmijten gaat moet je in Wallonië zijn.
Idem met de sociale zekerheid.
Juist daarom moet ALLES gesplitst worden.
Oud 11 januari 2008, 10:50   #213
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nu of de MR werkelijk zo'n grote mafiosi zijn als jij beweerd durf ik wel in twijfel te trekken hoor, het is juist de PS die bewezen mafia praktijken gebruikt.

En het grote probleem is, dat men er in Wallonie te lang heeft op vertrouwd dat de koolmijnen en de wapen en staalfabrieken van de staat daar de welvaart zouden in stand houden.
Daar komt bij dat Vlaanderen lang heeft gezwegen en de Waalse PSer dus de tijd heeft gehad om zijn kiezers te doen denken en geloven dat de achteruitgang van de Waalse levenstandaard de schuld was van de Vlamingen.

We moeten als Vlamingen dus ook durven toegeven dat we evenveel schuld hebben aan de problemen van wallonie. We zijn veel te laat opgestaan om hen terecht te wijzen.

Pas toen het VB is beginnen roepen dat het goed fout zat in het Waalse beleid zijn de Vlamingen hun ogen open gegaan. De moederpartij van het VB heeft zelfs bijna nooit voldoende stemmen gehaald om de huidige kiesdrempel te halen.
Als er toen dus een kiesdrempel zou hebben bestaan, was er nooit sprake geweest van de dochterpartijen van de VU. Hoewel de opdeling in regionale besturen op hetzelfde ogeblik plaats vond en dat ook een belangrijke rol kan hebben gespeeld om de Vlamingen de ogen te openen.
Ik zeg net dat de PS mafiosi zijn en ondanks de verkiezingsuitslag zitten we nog met de PS opgescheept.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 10:55   #214
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het over geld wegsmijten gaat moet je in Wallonië zijn.
Idem met de sociale zekerheid.
Juist daarom moet ALLES gesplitst worden.

Daar gaan we weer, de vlamingen kunnen er anders ook iets van maar dat is getolereerd omdat de sommige dan zeggen "ja en, het is toch ons geld".
Er wordt aan beide kanten geld weggesmeten, om maar te zwijgen van alle instellingen die per regio moeten onderhouden worden omdat men te zaken altijd maar wil opsplitsen.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 10:56   #215
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Daar ben ik het mee eens.

Maar zoals ik al in 2004 voorspelde: de Franstaligen zullen NON blijven zeggen.... tot het ermee gedaan is.
denk ik ook want VL kunnen niet weg want dan zijn ze Brussel en (deel van) de rand kwijt.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 11:00   #216
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ik vind dat ik daar toch de laatste zin van dit artikel moet aan toevoegen:"De cijfers staan in schril contrast met het secundaire onderwijs, waar de interesse voor de tweede landstaal daalt."

Het is zoals je zegt inderdaad pas na de schoolgang dat men openstaat voor het Nederlands. Op de Waalse schoolbanken is de toestand nog aan het verslechteren. Hoe komt dat?
Destexhe schreef gisteren ook in De Morgen:

veel jonge Franstaligen stellen pas wanneer ze werk beginnen zoeken, tot hun verbazing vast dat het NL vaak belangrijker is dan het EN.
Oud 11 januari 2008, 11:04   #217
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
denk ik ook want VL kunnen niet weg want dan zijn ze Brussel en (deel van) de rand kwijt.
Zelfs bij mij, die niet tegen elke prijs weg wil, begint dit stilaan op de lachspieren te werken, jong.
Oud 11 januari 2008, 11:07   #218
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zelfs bij mij, die niet tegen elke prijs weg wil, begint dit stilaan op de lachspieren te werken, jong.
Dat is misschien lachwekkend, maar ik ben er 100% zeker van dat dat hun gedachtegang is.
Oud 11 januari 2008, 11:23   #219
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is misschien lachwekkend, maar ik ben er 100% zeker van dat dat hun gedachtegang is.
Ik geloof zeker dat 100 pct is wat je zou wensen. Helaas, mijn beste, het is niet zo. Als je Vlaams-Brusselse vrienden had, zou je van hen het geklaag kunnen horen over de provincie-Vlamingen die meer en meer bereid zijn Brussel te laten vallen en hen in de steek te laten.
Oud 11 januari 2008, 11:42   #220
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik geloof zeker dat 100 pct is wat je zou wensen. Helaas, mijn beste, het is niet zo. Als je Vlaams-Brusselse vrienden had, zou je van hen het geklaag kunnen horen over de provincie-Vlamingen die meer en meer bereid zijn Brussel te laten vallen en hen in de steek te laten.
Het werk roept; maar redenering FRbelgen is wellicht zo:

Groot-Brussel is de trofee die moet binnengehaald worden.

We geven VL meer autonomie; maar prijs is dat we baas worden in uitgebreid Brussel of VL trekt de stekker uit en... dan is Brussel ook van ons.

Niet dom want baas zijn in Brussel is van levensbelang voor een regio.

De VL kunnen ook kiezen voor status quo van nu = transfers naar WL blijven aanvaarden maar zo ook medezeggenschap hebben/behouden in Brussel.

Volgens mij denken FRpolitici zo.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be