Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2008, 16:35   #201
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Dit is eerder een voorbeeld dat tegen Vlaams-Nederlandse samenwerking spreekt... Vlaanderen wil een wegenvignet invoeren, Balkenende zeg "non" en ineens laat de Vlaamse regering haar plan varen. Klinkt dat de Vlaams-nationalisten niet bekend in de oren?

Om in het Vlaams-nationalistische jargon te blijven: op de buik gaan voor de Walen is blijkbaar erger dan op de buik gaan voor de Nederlanders.
U kent de geschiedenis van het wegenvignet?
Vlaanderen wilde het niet, Wallonië wél. Vlaanderen ging overstag. Totdat Leterme met Balkenende ging overleggen...
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2008, 16:37   #202
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
@ Santos

Eigenlijk, mijn beste, zie ik het niet zitten om hier met u het klassieke W/VL spelletje te spelen. Om te beginnen kan ik er niet bij waarom uitgerekend een Luxemburger hier de Belgicist zit te spelen, maar soit. En daarnaast ben ik zelf niet meer met het verleden bezig (dat formatiecircus in Brussel is theater, er is niemand die het nog echt meent), maar met de toekomst. Daarin speelt een nieuwe relatie tussen Vlamingen en Walen een rol, los van de besmeurde Belgische structuur. Ik zoek Vlamingen en Walen die directe banden willen ontwikkelen op basis van een fatsoenlijke verhouding. Als ge daar iets in ziet, weet het te zeggen.
En als inwoner van de provincie luxemburg ben ik geen belg meer?
Iedereen wil fatsoenlijke verhoudingen hoor, niet iedere waal stemt FDF.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2008, 16:39   #203
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Waarom? Andere mogelijkheden worden al onderzocht:

'Wellicht voor het eerst wapperde de Vlaamse leeuw op het Binnenhof'

Zeker niet voor de laatste keer. Dit soort bilaterale samenwerkingen smaakt beide naar meer.

'Wallonië wil desnoods alleen verder'.
Symbolisch?
EN waar staan we, nergens hé. We hebben nog geen vignet en er is nog zeker geen akkoord laat staan een overeenkomst binnen de Benelux. En dan ziet u al een opening naar groot nederland. Kwa grap kan dat al tellen hé, als u zo verder doet gaat u nog in SPAM komen vanavond.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2008, 16:39   #204
Geert C

Standaard

Citaat:
U kent de geschiedenis van het wegenvignet?
Vlaanderen wilde het niet, Wallonië wél. Vlaanderen ging overstag. Totdat Leterme met Balkenende ging overleggen...
Ik ken het blijkbaar beter dan u, het wegenvignet was namelijk van oorsprong een Vlaams voorstel.

Vlaanderen wou het, Wallonië wou het iets sneller. Maar beiden wilden het het, tot Leterme naar Balkenende trok.

In feite zijn beide voorstellen onzin, er zou op het niveau van de Benelux een systeem van kilometerrijden of een wegenvignet moeten komen, maar dat geheel terzijde.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 7 maart 2008 om 16:42.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2008, 16:46   #205
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
EN waar staan we, nergens hé. We hebben nog geen vignet en er is nog zeker geen akkoord laat staan een overeenkomst binnen de Benelux. En dan ziet u al een opening naar groot nederland. Kwa grap kan dat al tellen hé, als u zo verder doet gaat u nog in SPAM komen vanavond.
Beste Santos, Geert ook,

U ziet het niet echt, laat mij u verlichten:
De Vlaamse en Nederlandse regeringen luisteren naar elkaar en respecteren elkaar. In hetzelfde artikel stond een stuk over de uitdieping van de Westerschelde. Balkenende heeft Peeters ondertussen beloofd dat hij er zelf persoonlijk mee gaat bemoeien dat het vlug wordt opgestart.

Ik zie hier geen mensen die elkaar willen dwarsliggen. Vlaanderen luistert naar Nederlandse argumenten, Nederland luistert naar Vlaamse argumenten.

Meer is het niet maar het spreekt boekdelen.
Oud 7 maart 2008, 16:47   #206
Geert C

Standaard

Citaat:
Beste Santos, Geert ook,

U ziet het niet echt, laat mij u verlichten:
De Vlaamse en Nederlandse regeringen luisteren naar elkaar en respecteren elkaar. In hetzelfde artikel stond een stuk over de uitdieping van de Westerschelde. Balkenende heeft Peeters ondertussen beloofd dat hij er zelf persoonlijk mee gaat bemoeien dat het vlug wordt opgestart.

Ik zie hier geen mensen die elkaar willen dwarsliggen. Vlaanderen luistert naar Nederlandse argumenten, Nederland luistert naar Vlaamse argumenten.

Daar niet van, maar u had toch een beter voorbeeld kunnen geven.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2008, 16:51   #207
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Daar niet van, maar u had toch een beter voorbeeld kunnen geven.
Wellicht dat u beter geïnformeerd bent over het wegenvignet maar de charmante mevrouw met de rinkelende oorbellen die in Nederland een vurig pleidooi voor het middeleeuwse wegenvignet kwam houden, zei dat het er kwam 'op aandringen van haar Waalse collega'.
Oud 7 maart 2008, 16:55   #208
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wellicht dat u beter geïnformeerd bent over het wegenvignet maar de charmante mevrouw met de rinkelende oorbellen die in Nederland een vurig pleidooi voor het middeleeuwse wegenvignet kwam houden, zei dat het er kwam 'op aandringen van haar Waalse collega'.
Kathleen Van Brempt?
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2008, 16:58   #209
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

http://www.lesoir.be/forum/editos/le...7-582554.shtml

Citaat:
Le bricolage provisoire de Leterme Ier

vendredi 07 mars 2008, 06:37

Au secours ! Les années 1970 et 1980 sont de retour. En Belgique, la période se caractérisait alors par une instabilité gouvernementale chronique. De fortes pressions budgétaires et institutionnelles empêchaient toute vision ambitieuse. Notre pays vivait une mutation douloureuse vers un État fédéral.

Un processus permanent, avertissait-on déj�* au Nord. En effet…

Nous voil�*, un quart de siècle plus tard, avec un gouvernement intérimaire appelé �* devenir définitif, tout en restant une coalition forcée. Et provisoire. Les cinq partis au pouvoir gouvernent ensemble �* contrecœur. Il leur reste deux semaines avant l’intronisation de Leterme Ier et l’on ne sait toujours pas quel projet ils défendront. Les Belges ne peuvent pas en attendre plus qu’une gestion prudente, raisonnable, en espérant que l’on n’endommage pas davantage un pays malmené depuis un an. Parce que l’essentiel est ailleurs.

Le futur de la majorité est hypothéqué �* plus d’un titre. Nul ne sait si Yves Leterme aura la capacité – ne fût-ce que physique – de diriger une pentapartite chancelante. Les perspectives budgétaires sont mauvaises, remettant en cause les maigres acquis du budget 2008. Et le couperet est annoncé pour la mi-juillet, quand arrivera �* échéance l’ultimatum déposé par un CD&V toujours pressé par la N-VA.

Le gouvernement ne s’ouvrira ni �* Ecolo, ni au SP.A, ni �* Groen !? Qu’importe, finalement. Car le seul enjeu véritable, imposé par la Flandre, se négociera dans un cénacle où ces trois formations seront bel et bien représentées. L�* où l’on se penchera sur l’avenir du pays. L�* où l’on déterminera si une réforme de l’Etat est susceptible de réorienter la Belgique vers l’avenir en la détachant du mal communautaire.

Tant qu’il n’y aura pas de nouveau pacte des Belges, il ne pourra y avoir de projet mobilisateur. Tant que l’on n’aura pas abordé les sujets qui fâchent, on ne pourra savoir s’il est encore possible de se retrouver ou s’il vaut mieux se séparer. Le gouvernement Leterme Ier ne promet d’être qu’une parenthèse boiteuse, une route parsemée de tensions et de crises. Comme dans les années 1970 et 1980.

Avant un basculement vers un cadre que l’on n’ose encore nommer : le confédéralisme.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 7 maart 2008 om 17:15.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2008, 17:23   #210
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
En als inwoner van de provincie luxemburg ben ik geen belg meer?
Voorlopig nog wel, maar Belg zijn staat toch niet gelijk met Belgicist zijn?

Citaat:
met een gelukje zitten de vlamingen gekneld in een minderheid binnen de federale regering. Voor een vlaams-nationalist zijn er toch beter scenario's.
Een regering die gebaseerd is op de Franstaligen: dat wordt een pracht van een symbool voor het feit dat een groeiende groep Vlamingen niet meer geïnteresseerd is in België. Hoe langer die aanblijft, hoe meer anti-België reclame die zal maken in Vlaanderen.

Ja, die minderheidsregering wordt een vruchtbaar scenario voor de Vlaamsnationalisten.
Oud 7 maart 2008, 17:48   #211
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Avant un basculement vers un cadre que l’on n’ose encore nommer : le confédéralisme.

En indien er een confederaal pact kan gesloten worden tussen Vlaanderen en Wallonië, is een uitbreiding met Nederland sowieso niet meer uitgesloten als toekomstmodel.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 7 maart 2008 om 17:49.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2008, 19:04   #212
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is eerder een voorbeeld dat tegen Vlaams-Nederlandse samenwerking spreekt... Vlaanderen wil een wegenvignet invoeren, Balkenende zegt "non" en ineens laat de Vlaamse regering haar plan varen. Klinkt dat de Vlaams-nationalisten niet bekend in de oren?

Om in het Vlaams-nationalistische jargon te blijven: op de buik gaan voor de Walen is blijkbaar erger dan op de buik gaan voor de Nederlanders.
Het was het plan van de Franstaligen om een wegenvignet in te voeren, omdat de Waalse wegenkwaliteit onder niveau is.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2008, 19:24   #213
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:

Het is in elk geval heel wat anders dan het eeuwige gedreig, gescheid en ge-eis van onze Franstalige landgenoten. Het lijkt op normale relaties, quoi.

De Vlaamse politieke klasse is het intolerante gedrag van de Franstalige politici grondig beu aan het worden (zie de laatste evoluties binnen de CD&V). Het dag-en-nacht verschil met de relaties met Nederlandse politici zal zijn uitwerking niet missen.
Oud 8 maart 2008, 13:48   #214
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U heeft toch een eigenaardig begrip van hoffelijkheid. Een plagerig 'menneke' vindt u niét hoffelijk maar mensen ideologieën aankleven waarmee ze geen enkele affiniteit hebben wél?

U beschuldigt mij, maar ook anderen, in het wilde weg. Het is ironisch te zien dat juist ú de term 'etiketplakkerij' gebruikt. U linkt mij aan 'NSV, Dietsland, geschiedsvervalsing en revisionisme'. Ik weet niet waar u dit vandaan haalt maar fraai is het allemaal niet.

Om uw ondemocratische België te verdedigen gebruikt u dezelfde retoriek als Hans1 en zelfs Erlich maar het plakt niet (meer). Ook uw Hollanderhaat is achterhaald. Steeds meer mensen beseffen dat België niet werkt en zijn op zoek naar positieve, democratische oplossingen. Dat u het er moeilijk mee heeft blijkt uit uw berichten.
Doe zoals ik en verwaarloos gewoon meer en meer België. Pas op, ik ben niet voor de splitsing van het land. Ik heb gewoon met de tijd minder en minder interesse voor dit land. Als Franstalig voel ik me Fransman, bijna totaal verbonden met Frankrijk en dus bijna niet meer met België : ik kijk veel meer naar Franse TV dan naar de RTBF of RTL-TVI bijvoorbeeld, mijn dagelijkse leven toont ook duidelijk dat ik meer met Frankrijk leef dan met België. Was ik Vlaming, zou dit hetzelfde zijn maar met Nederland in plaats van Frankrijk.
Als ik zie hoe België aan het draaien is, kan ik alleen maar meer en meer schaamte voor dit land hebben.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2008, 13:54   #215
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad u geeft al een antwoord op uw eigen onzin, groot-nederland is een utopie en in utopieen denken is contraproductief.
Groot-Nederland net als de aansluiting van Wallonie met Frankrijk zijn zowiezo utopies. Nederland en Frankrijk hebben al niet zich te bemoeien met wat het hier gebeurt; dat zijn hun zaken niet ten eerste. En ten tweede verdient België niet door andere landen "geholpen" te worden.
Oud 8 maart 2008, 14:09   #216
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad u geeft al een antwoord op uw eigen onzin, groot-nederland is een utopie en in utopieen denken is contraproductief.
Neen hoor, het biedt weerstand tegen fatalistisch denken.
Oud 8 maart 2008, 14:12   #217
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Ja maar dat zal de toekomst uitwijzen.
Uw grootste argument is het feit dat België al bestaat en u - ja - klampt daar aan vast.
Wij komen af met beleidsvoordelen, economische tendensen, dagdagelijkse link tussen Vlaanderen en Nederland (nooit naar Sesamstraat gekeken dan? of wellicht naar rue de sesam?).

Vastklampen? Ik ben al afgestapt van een langdurig onafhankelijk Vlaanderen. En u blijft mij me dunkt linken aan extreemrechtse groepjes en dat doet u dichtklappen.
Het aantal Nederlandse artiesten die in Vlaanderen scoren heeft niets te maken met het aantal Franse artiesten die in Franstalig België scoren. Franstalig België leeft duidelijk met de Franse cultuur en nee, dat heeft niets te maken met het feit dat Frankrijk een grotere oppervlakte dan Nederland heeft. Op het culturele vlak zijn Franstalige Belgen Fransen.

Lees eens Franstalige dagbladen als "Télé-Moustique" of "Ciné-Télé-Revue" (het equivalent van "Dag Allemaal", enz... bij ons) en je zal heel vlug zien dat het verband met de Franse cultuur, TV-wereld, enz............ er zeer sterk is. Meestal heb je het indruk een FRANSE dagblad te lezen en geen FRANSTALIG BELGISCHE dagblad. "Dag Allemaal" is meer bezig met hun "Bekende Vlamingen" dan met de Nederlandse cultuur, TV-wereld, enz.............
Oud 8 maart 2008, 14:13   #218
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Groot-Nederland net als de aansluiting van Wallonie met Frankrijk zijn zowiezo utopies. Nederland en Frankrijk hebben al niet zich te bemoeien met wat het hier gebeurt; dat zijn hun zaken niet ten eerste. En ten tweede verdient België niet door andere landen "geholpen" te worden.
Toch wel, de Belgische regering heeft in het (verre en niet verre) verleden de Nederlandse regering ervan beticht dat het België in de steek laat en zich er te weinig om bekommert. Nu de tendens omkeert zijn we opeens verkeerd bezig? Het (=de Belgische situatie) gaat heel Europa aan, zeker de buurlanden van België.
Oud 8 maart 2008, 18:40   #219
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U heeft toch een eigenaardig begrip van hoffelijkheid. Een plagerig 'menneke' vindt u niét hoffelijk maar mensen ideologieën aankleven waarmee ze geen enkele affiniteit hebben wél?

U beschuldigt mij, maar ook anderen, in het wilde weg. Het is ironisch te zien dat juist ú de term 'etiketplakkerij' gebruikt. U linkt mij aan 'NSV, Dietsland, geschiedsvervalsing en revisionisme'. Ik weet niet waar u dit vandaan haalt maar fraai is het allemaal niet.

Om uw ondemocratische België te verdedigen gebruikt u dezelfde retoriek als Hans1 en zelfs Erlich maar het plakt niet (meer). Ook uw Hollanderhaat is achterhaald. Steeds meer mensen beseffen dat België niet werkt en zijn op zoek naar positieve, democratische oplossingen. Dat u het er moeilijk mee heeft blijkt uit uw berichten.
Eerst nog iets over die Hollandhaat of beschuldigingen. Haat is er bij mij niet bij. Is er bij mij nooit bij. Maar Nederlanders hebben zich niet te bemoeien met onze binnenlandse politiek. In die mate bent u arrogant. Zo eenvoudig is het. U bemoeit zich met Balkenende en wij met Leterme, met Reynders, met Verhofstadt, met Dewever of met Di Rupo. En zo moet het blijven. U hebt al genoeg last met Wilders. Ik moei me daar ook niet mee.

U spreekt over een ondemokratisch België. Of ons land ondemokratisch is of niet, (u bent weer daar met uw opgestoken vingertje) dat zullen wij zelf wel uitmaken. U bent hier geen enkele betrokken partij in. Ik denk dat wij ons meer kunnen permiteren in de kritiek bijvoorbeeld over onze koning dan u over uw koningin.Nederigheid van uwentwege past zeker, óók in deze. Maar zelfs dan. Nogmaals, u bent in geen enkele mate met de belangen van ons land betrokken ook al denkt u steeds maar ons hier de les te moeten komen spellen.

U plakt mij het etiket 'belgicist' op, wat ik dus niet ben. Dus vooraleer u iemand iemand beschuldigt of er een etiket op plakt, moet u zelf eerst op dit vlak zonder zonden zijn. En dat bent u dus niet.

Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2008 om 18:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2008, 18:46   #220
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Eerst nog iets over die Hollandhaat of beschuldigingen. Haat is er bij mij niet bij. Is er bij mij nooit bij. Maar Nederlanders hebben zich niet te bemoeien met onze binnenlandse politiek. In die mate bent u arrogant. Zo eenvoudig is het. U bemoeit zich met Balkenende en wij met Leterme, met Reynders, met Verhofstadt, met Dewever of met Di Rupo. En zo moet het blijven. U hebt al genoeg last met Wilders. Ik moei me daar ook niet mee.

U spreekt over een ondemokratisch België. Of ons land ondemokratisch is of niet, (u bent weer daar met uw opgestoken vingertje) dat zullen wij zelf wel uitmaken. U bent hier geen enkele partij in. Ik denk dat wij ons meer kunnen permiteren in de kritiek bijvoorbeeld over onze koning dan u over uw koningin.Nederigheid van uwentwege past zeker ook in deze. Maar zelfs dan. U bent in geen enkele mate met de belangen van ons land betrokken ook al denkt u steeds maar ons hier de les te moeten komen spellen.

U plakt mij het etiket 'belgicist' op, wat ik dus niet ben. Dus vooraleer u iemand iemand beschuldigt of er een etiket op plakt, moet u zelf eerst op dit vlak zonder zonden zijn. En dat bent u dus niet.
U spreekt uitsluitend namens u zelf, niet namens "ons".

"Ons", daar hoor ik bij samen met vele andere Vlamingen die vinden dat Noord-Nederlanders landgenoten zijn die welkom zijn in ons politiek bedrijf. Ik ontzeg u dus het recht om namens "ons" te spreken.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be