Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2009, 14:00   #201
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Een waarheid als een koe.

En door (oa) territoriale eisen te stellen sta je uiteindelijk onderaan het laddertje van immigranten binnen de Nederlandstalige gemeenschap.

Of u dat bevalt of niet.
jij gelooft toch niet dat de franstaligen in de rand de perceptie hebben van onderaan het laddertje te staan.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 14:11   #202
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Dat komt vanwege de locatie. Dat gedeelte van Elsene is één van de 'bastions' van Francofinie in Brussel (in de zin van: daar wonen/werken/studeren te weinig aantal Vlamingen in vergelijking met de rest van de bevolking (ja, ik weet dat dat geen perfecte excuus is maar ja... business is business hé? Trouwens, in het management van Hollandse winkelketens in Belgie zijn er meestal wel Vlamingen aanwezig... het zou dus eigenlijk niet mogen gebeuren

Als je naar hartje Brussel afdaalt zul je wel zien dat er een ander beleid gevoerd wordt. Daar zorgen diezelfde Hollandse ketens er wel voor dat er minstens één Nederlandstalige personeel altijd aanwezig is (meestal toch - ik heb in iedere geval nooit anders ervaren).
Elsene is voor meer dan 95% franstalig. Waar je nog Nederlands hoort is in hartje Brussel, Molenbeek en Anderlecht en daar stopt het.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 14:27   #203
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Om de draadstarter even te citeren: 'wanneer je andermans grondgebied opeist, betaal je daar een prijs voor'. En de prijs die de Franstaligen in Vlaanderen daarvoor betalen is dat ze in Vlaams-Brabant hoe langer hoe minder met open armen ontvangen worden. Iets wat nog zal toenemen mocht het zover komen dat Brussel uitgebreid zou worden. De Franstaligen die op dat moment in Vlaams-Brabantse gemeenten wonen, zullen daar het slachtoffer van worden, want zij zullen in steeds grotere mate geconfronteerd worden met wantrouwen door de plaatselijke bevolking. En het zullen dan niet langer exclusief radicale Vlaamsgezinde groeperingen zijn die voor dat klimaat zorgen. Maar misschien is dat wel juist de bedoeling van diegenen die voor de uitbreiding van Brussel pleiten, om zo de gemoederen in Vlaams-Brabant steeds verder op te hitsen en vervolgens de Vlamingen met de vinger te kunnen wijzen?
De Franstaligen zullen zeggen dat ze aansluiting zoeken bij Brussel net omdat ze altijd maar minder welkom zijn in Vlaanderen. Eenzijdige splitsing van BHV, splitsing van het gerechtelijk arrondissent, verstrenging van de interpretatie van de faciliteitenwetgeving (met als gevolg niet benoemen van burgemeesters), taalvoorwaarden voor alles en nog wat van het kopen van woningen tot het deelnemen aan sociale activiteiten en zo kunnen we wel nog een tijd doorgaan. En wie denkt u dat de internationale gemeenschap zal geloven?

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 9 december 2009 om 14:31.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 15:34   #204
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Hierdoor zijn de Vlamingen dan weer kwaad op die uitgeweken Brusselaars omdat ook in de rand het vastgoed onbetaalbaar wordt.
Geklets uit de nek.

Hoezo kwaad? Heel wat Vlamingen konden hun onroerend goed in de Rand voor de hoofdprijs (in hun kabouterogen althans) verkopen aan iemand uit Brussel.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 15:41   #205
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Elsene is voor meer dan 95% franstalig. Waar je nog Nederlands hoort is in hartje Brussel, Molenbeek en Anderlecht en daar stopt het.
Aha, de Hogere Franstalige Wiskunde weer. Iedereen in Brussel is Franstalig mits/tenzij....

De feiten:

Thuistaal in Ixelles/Elsene in 2008:

De trend in Ixelles?

Elk jaar 1 % Franstaligen minder en 1% anderstaligen erbij.
Oud 9 december 2009, 15:48   #206
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
jij gelooft toch niet dat de franstaligen in de rand de perceptie hebben van onderaan het laddertje te staan.

Mwahh, gemengde gevoelens toch.

Er zijn heel wat voorkomende, uitstekend Nederlands sprekende, Franstaligen in de Rand die zich in toenemende mate negatief benaderd zien door Nederlandstaligen.

Ja dus. Veel hebben in de gaten dat door de capriolen van hun politici de animositeit ten opzichte van de Franstaligen toeneemt, en tegelijkertijd de negatieve lading en de politieke dimensie die het gebruik van het Frans heeft eveneens toeneemt.
Oud 9 december 2009, 16:13   #207
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
In Vlaanderen verberg ik helemaal niet dat ik Franstalig ben, hoor. Ik spreek er Nederlands met de Vlamingen maar met mijn accent horen ze al onmiddellijk dat ik geen Vlaming ben. Waarom zou ik dat verbergen? Vanwege de mogelijke kritieken omdat ik Franstalig ben? Maken ze kritieken, overschakel ik direct naar het Frans en het kan me helemaal niet schelen als dat hen dan niet bevalt. Als ik respect tegenover u en uw taal toon, verwacht ik ook respect vanuit de andere kant en dat is logisch. Ik weet dat de aanwezigheid van Franstaligen in Vlaanderen een probleem voor sommige Vlamingen is maar dat is het probleem van die Vlamingen in kwestie en helemaal niet van de Franstaligen. Het is zeker niet de groei van het Vlaams-Nationalisme die mij zal stoppen naar Vlaanderen te gaan. Integendeel, zelfs!
Tjah. Ik heb weet van mensen die het Frans als moedertaal hebben en hun accent kunnen verbergen. Dat is omdat ze van jonge leeftijd in Vlaanderen wonen.
Verder is het een normale volwassen houding om het Vlaams-nationalisme en Vlaams-gezindheid (niet hetzelfde, want de meeste Vlamingen voelen zich gewoon Vlaming, omdat ze dat zijn hè?) niet te verwarren met francofobie.
Dat de aanwezigheid van Franstaligen in Vlaanderen enkelen zou storen, wellicht, maar in totaal zijn we zo'n klein volk nu ook niet hoor.

Nu, er is wel een hele bangmakerij over Vlaanderen in jullie media, of heb ik het mis?
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 20:27   #208
Maximus Aurelius
Staatssecretaris

Maximus Aurelius's schermafbeelding

Locatie: in een absurde realiteit van alcohol, sigaretten & werk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Ben je altijd zo onbeschoft?

jazeker!
Oud 9 december 2009, 20:31   #209
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
die voelbaar is tot bij de jonge generatie (want de geschiedenis is vastgelegd). De Franse cultuur kende een bloeiperiode in de XIXde eeuw, en dat is in geschiedkundige termen zo goed als gisteren.
Van het Nederlands daarentegen is de geschiedenis van zijn hoogtijperiode (XVIIde eeuw) een vergeten glorie en amper leesbaar voor Nederlandstaligen. Het Nederlands moet het hebben van zijn hedendaagse cultuur.

Een extra element is dat de Gouden Eeuw (17e eeuw) in Vlaanderen in het officiele geschiedenisonderwijs een achtergestelde positie heeft, want te "Hollands". En daarmee potentieel een verlangen oproepend bij de jonge leerlingen naar een reorganistie van de indeling van de Benelux.

Vlaanderen durft sowieso niet terug te grijpen op haar geschiedenis als deze te Nederlands is.
Dat hebben de Walen in hun geschiedeniscurriculum toch een stuk ongecompliceerder aangepakt. Zij zijn een deel van het Franstalige imperium, en onbeschaamd trots.
Oud 9 december 2009, 20:35   #210
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Maar de invloeden reiken slechts mondjesmaat tot Belgisch Francofonië (als tweede taal), door onze geschiedenis van marginaliteit als langdurige nawee van de Franse Bezetting en omverkiepering van de culturele balans van de Zuidelijke Nederlanden.

De hand moet in eigen boezem.

De Belgicisten onder de Vlamingen hebben besloten met 6 miljoen ipv 23 miljoen de (cultuur)strijd tegen de Europese Francophonie aan te gaan die 67 miljoen enthousiaste belijders kent.
Dat is een keuze die de Vlaamse elite zelf maakt.
Oud 9 december 2009, 20:42   #211
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Om bij hen te kunnen horen moet je maar enkel hun taal kunnen spreken, maar de Franstalige cultuur is cultiveert een geslotenheid naar vreemde talen. Dat is een ramp voor individuen uit economisch zwakke gebieden die wonen lang een taalgrens waar werkgelegenheid in groter aanbod bestaat.
De Waal is om die reden ook één der ongelukkigste Europeanen. Hij ziet dat alle belangrijke postjes door Vlamingen worden weggejat. Hij kan minder luxe betalen. Zijn stad kent meer verloederde getto's. Zijn onderwijssysteem lijkt op niets.
Als hij Nederlands had geleerd had dat allemaal niet gemoeten, maar de elite heeft beslist dat die taal leren not done is. Er bestaan zelfs fabeltjes dat het onmogelijk zou zijn en veel jonge Walen kennen bijgevolg enkel de woorden 'ja' en 'nee' uit pure desinteresse gecultiveerd uit hun rijke zorgeloze verleden.

Citaat:

Vaak kan een Franstalige nog geen Nederlandse standaardtaal zelfs lezen. Onze kranten kunnen lezen is nochtans erg nuttig voor hun. Dit is zeker een nadeel voor hun. Vlamingen zullen altijd alle werkgelegenheid hebben zolang wij meertaliger blijven.
Franstaligen kunnen vaak geen woord Nederlands, zelfs niet de kleinste basis. Dit is het gevolg van geen moeite gedaan te hebben. Het is van niet willen, niet van niet kunnen. Dit komt omdat de elite dat zo heeft gestuurd.

Je gaat volledig voorbij aan het feit dat Brussel een stad is met 61 % vreemdelingen, waar 31 % van alle Brusselse primaire scholieren in het Nederlands school loopt (17 % in anderstalig onderwijs), en waar Franstaligen in de Rand bijna allemaal in het Nederlands naar school gaan.

Ergo wij krijgen met een zeer grote groep Franstaligen (Als je ze nog zo kunt noemen) te maken die zéér goed Nederlands spreken ( zelfs beter en accentlozer dan vele Vlamingen).

Dus die zelfgenoegdzaamheid dat Vlamingen superieur op taalgebied zouden zijn (das war einmal), kan ook wat dat betreft in de prullebak.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 9 december 2009 om 20:45.
Oud 9 december 2009, 20:59   #212
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Allé, gaan ze in de brusselse ziekenhuizen op den duur ook nog nederlands kunnen spreken. Maar ondertussen zullen we maar wat dromen zeker
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 21:30   #213
Dinosaurus
Provinciaal Statenlid

Dinosaurus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je gaat volledig voorbij aan het feit dat Brussel een stad is met 61 % vreemdelingen, waar 31 % van alle Brusselse primaire scholieren in het Nederlands school loopt (17 % in anderstalig onderwijs), en waar Franstaligen in de Rand bijna allemaal in het Nederlands naar school gaan.

Ergo wij krijgen met een zeer grote groep Franstaligen (Als je ze nog zo kunt noemen) te maken die zéér goed Nederlands spreken ( zelfs beter en accentlozer dan vele Vlamingen).

Dus die zelfgenoegdzaamheid dat Vlamingen superieur op taalgebied zouden zijn (das war einmal), kan ook wat dat betreft in de prullebak.
Haha, heel grappige post...!

Of... geloof je dat ècht???

Pas op, mocht je gelijk hebben, ik zou het toejuichen, hoor...
Maar tot nader order merk ik daar in Brussel nog absoluut niks van.
Nada!
Dinosaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 21:39   #214
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De zelfgenoegzaamheid van de vlaming heeft zich vertaalt in werk en aanbieding(kennis),de zelfgenoegzaamheid van de franstalige elite was hun een doorn in het oog,men kan niet de gewone franstalige verwijten dat de aanbieding in franstalige scholen miniem en zelfs tegen de nederlandse taal gericht was,maar dan moet men ook begrijpen dat de jobs er niet voor het rapen liggen,mss dat hun ogen open gegaan zijn?
Mss is het de vlaming de strot uitgekomen en vertikken zij het nu op hun beurt om de taal van de elite te spreken.
Ik heb trouwens nooit begrepen waarom er in brussel en wallonie geen verplichte taalkeuze gemaakt werd voor het nederlands,zijn wij landgenoten of zijn wij het niet?
Jaren werd op de nederlandstalige tv de films ondertiteld in het frans,terwijl er voor nederlands nooit geen plaats was bij de franstalige zenders,moet men dan verschieten dat wij ons minderbedeeld voelden?
Oud 9 december 2009, 21:48   #215
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Gisteren een bumperklevende trut op haar plaats gezet. Het enige wat eruit kwam was "sale flamand"...
Bumperkleven van franstaligen bij vlamingen = gelijk aan voor geld zagen.
Oud 9 december 2009, 22:32   #216
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamer Bekijk bericht
Het waren enkel de " sjieke " mensen, of zij die voor zulks wilden doorgaan of ambitieerden te worden die Frans ( met haar op ) blaften, pardon spraken ( pas naar Jaques Brel geluisterd ). In Antwerpen kwam je zulk volk ook tegen. Gewone, normale mensen spraken Nederlands.
" In den tijd " waren de beste scholen franstalig , dat deed er ook wat aan. Iedereen die wat geld verdiende stuurde daar zijn kinderen naartoe, in de hoop dat ze sociaal hogerop zouden komen. Veel hedendaagse franskiljons hebben zo een jeugd achter zich. Hoeveel FDF-ers met Vlaamse achternamen kom je niet tegen ?
Ik ken er zo ook een deel, die zelfs niet eens weten dat hun naam van oorsprong Vlaams is.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 22:35   #217
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Ben je altijd zo onbeschoft?
Alleen op Zon-,en feestdagen waarschijnlijk. Achter dat hij een paar pintjes uit heeft en het noorden kwijt is.

Laatst gewijzigd door Garry : 9 december 2009 om 22:37.
Oud 9 december 2009, 22:41   #218
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pas op. Wat gij Nederlands noemt.
Ge moet volstrekt tweetalig zijn om dat Nederlands van ginder te verstaan.
Oud 9 december 2009, 22:52   #219
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een extra element is dat de Gouden Eeuw (17e eeuw) in Vlaanderen in het officiele geschiedenisonderwijs een achtergestelde positie heeft, want te "Hollands". En daarmee potentieel een verlangen oproepend bij de jonge leerlingen naar een reorganistie van de indeling van de Benelux.
In het vak geschiedenis is de Gouden Eeuw overgeslagen, dat klopt. Men repte zelfs geen woord over de Tachtigjarige Oorlog, thans beter bekend als de Nederlandse Opstand. Enkel in het lager onderwijs heb ik er een belgocentrische oppervlakkige vermelding van gekregen en daar stopte het ook.
Doch heb ik bij het vak Nederlands Vondel, P.C. Hooft, Bredero, Constantijn Huyghens, enz... moeten lezen en was het zeker geen overgeslagen materie.
Wat me trouwens opvalt is: de Walen weten net als wij zo goed als niets over de geschiedenis van de Zuidelijke Nederlanden. Sterker, de Walen weten wel alles over de gemeenschappen van hun nakomelingen in Wisconsin en Zweden, maar over de inbreng van protestantse Walen tot het succes van de Republiek is er totale onwetenheid en desinteresse.
Een Walin heeft me eens tussen haakjes gezegd: "ik heb niets tegen Nederlanders, maar, ik ervaar de Hollandse cultuur als een andere wereld" en "Wallonië is geen laag gelegen land" zo maar uit het niets (want ik begon niet over het onderwerp, ik merkte enkel op dat ze graag Nederland bezoekt en deelde mee dat het me positief verraste). Waarschijnlijk omdat ze die BeNeLux-kaarten van Heel-Nederlanders heeft gezien en deze maar een enge bedoening vindt. Daarom zie je ook weinig in het Frans geschreven bronnen over Waalse Nederlanders, zij zijn als de dood voor het heelnéerlandisme.

Ook onbekende materie in Wallonië (behalve bij wallinganten) is geschiedenis van de Waalse Garde, die een soort elite-regiment uitmaakten van het Habsburgse leger. Dezen hebben ook een grote rol gespeeld in de scheuring der Nederlanden. Weinig Walen weten zelfs dat deze heeft bestaan tot 1820! Ik zie bijna enkel bronnen in het Spaans daarover.
Mij valt op dat men er de gedeelde geschiedenis met de Nederlanden wil wegwissen. Het feit dat ze officieel de Franse Gemeenschap heten bezie ik ook als een statement om te benadrukken dat zij de banden met de Lage Landen hebben weggesneden.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 december 2009 om 23:20.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 23:42   #220
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mij valt op dat men er de gedeelde geschiedenis met de Nederlanden wil wegwissen. Het feit dat ze officieel de Franse Gemeenschap heten bezie ik ook als een statement om te benadrukken dat zij de banden met de Lage Landen hebben weggesneden.
De Franstaligen hebben volkomen gelijk bij hun orientatie op het Moederland. Het zijn de Nederlandstalige Belgen die hun eigen geschiedenis kunstmatig vernauwen.

De hand moet dus in eigen boezem.

De Belgicisten onder de Vlamingen hebben besloten met 6 miljoen ipv 23 miljoen de (cultuur)strijd tegen de Europese Francophonie aan te gaan die 67 miljoen enthousiaste belijders kent.
Dat is een keuze die de Vlaamse elite zelf maakt.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be