![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Banneling
|
![]() Volgens Everytime MOET ge uw moedertaal zeker niet verliezen.... dus al die ingeweken vlamingen in la Wallonie zouden beter thuis en onder mekaar Nederlands spreken en hun kinderen in het Nederlands opvoeden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
waarom bekijk je alles toch zo zwart/wit? Kan je nu niet gewoon aannemen dat er ook een grijze zone is, waar iedereen de taal spreekt die hij wil? ![]() Ik kom ook soms bij vrienden van vreemde origine, en die spreken de twee talen zelfs door elkaar. Mag dat dat niet ofwat? tuurlijk wel! Als je op straat met iemand praat, dan moet jij (die als vreemde) toch niet verstaan? zolang de twee gesprekspartners elkaar maar begrijpen he..
![]() |
![]() |
#203 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
jij bent nochtans al vijf bladzijden lang aan het pleiten dat elke marokkaan tot in die 27ste generatie HIER zijn eigen arabisch of berbertaaltje blijft behouden. maar nogmaals: ik heb er geen probleem mee als er ééntje in de tram een taal broebelt die ik niet begrijp. Ik heb er wel een probleem mee dat 3/4 van die tram een taal spreekt die onbegrijpbaar is en ik meen in mijn eigen thuisstad te rijden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
wat mij problematisch lijkt is volgende vb: klein mannen die antwerps dialect aan't spreken zijn op de bus ; enkele haltes verder stapt iets oudere jongere op; die de klein mannen vermanend aanspreekt dat zij marokkaans moeten spreken in 't openbaar. Zo'n mentaliteit lijkt mij problematisch. Nu eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik kenissen die algemeen bekakt nederlands spreken ook terechtwijs hoor. ![]()
![]() |
![]() |
#205 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#206 | |
|
![]() Citaat:
Jij spreekt hier nu toch ook zo?
![]() |
![]() |
#207 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() omdat er niks beschaafd aan is ; beschaving is dialect.
![]() |
#209 |
|
![]() maar hier lees ik toch ook geen dialect in jouw posts?
![]() |
#210 | |
|
![]() Citaat:
Het is niet dat ze dat ineens kunnen wissen he..
![]() |
![]() |
#211 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ik ben van mening dat je moeite doet om elkaar te begrijpen, welke taal gesproken wordt is niet relevant; mijn fulmineren tegen is enkel omdat a.n. in hetzelfde rijtje thuishoort als dragen van een kostuum en/of volgen van een religie. Het merendeel vind zichzelf beter dan anderen en dat is niet gezond.
![]() |
![]() |
#212 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bart de Wever verzocht zélf de regeringsonderhandelingen in 't Frans te doen. Het hele Vlaamse onderwijssysteem is gericht op aanpassing. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een beetje gelijk hebt u wel. Zeker ivm de regeringsonderhandelingen. Maar tracht het eens wat anders te brengen, niet altijd overal muziek bij te sleuren.
Zo is 't. Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 18 november 2011 om 15:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#215 |
Vreemdeling
|
![]() Ik schrik echt van deze resultaten. Hoe kun je je nu in godsnaam bedreigd voelen door het taalgebruik van anderen? Vervelend, daar kan ik enigszins inkomen, maar bedreigend?! Volgens mij licht het eerder aan de huidskleur van de spreker in plaats van de taal zelf.
In Antwerpen zie ik - net als iedereen - veel mensen die er vreemd uitzien en hoor ik veel vreemde talen. Het kan me echter geen bal schelen hoeveel pigment iemand in zijn huid en haar heeft, of welke geluiden ze in hun strottenhoofd en mond produceren als ze willen communiceren. Zolang ze het maar doen in het Nederlands als ze met iemand anders spreken wiens moedertaal Nederlands is. Als ik op de tram zit en ik bel met mijn moeder moet ik het dan in het Nederlands doen, zodat mijn medereizigers kunnen horen dat ik een goede Vlaming ben? |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind het heel begrijpelijk als een net naar hier geëmigreerd paar onder elkaar en met mogelijke landgenoten hier hun moedertaal spreekt. Maar ik hoop dat ze het verstand hebben om zo spoedig mogelijk Nederlands te leren zodat ze hun plan kunnen trekken op het werk, in de winkel enzovoort. Als zij dan kinderen krijgen, kan ik er ook inkomen dat die kinderen nog de taal van de ouders leren, maar dan hoop ik weer op het gezond verstand van de ouders te kunnen rekenen om hun kinderen onze taal ook bij te brengen zodat zij zich hier geen vreemden moeten voelen al zijn ze hier geboren. Als die kinderen dan ook kinderen krijgen en ze blijven de kinderen in de taal van de grootouders opvoeden, dan vrees ik dat er iets mis is en dat er helemaal geen sprake is van zich willen aanpassen aan het land waarin zij wonen. Geen probleem als die nieuwe generatie besluit om de taal van hun grootouders te leren zoals wij Duits, Spaans of wat dan ook leren en bij hun grootouders gaan oefenen. Maar als zij die taal voorrang blijven geven op het Nederlands ... ![]()
![]() |
![]() |
#219 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#220 | |
Banneling
|