![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Minister-President
|
![]() Nog niet zo in absolute termen, maar mijn inspanningen worden consistent beloond. Als 25jarige werknemer behoor ik waarschijnljk wel tot de top, op eigen kracht. Maar om even te laten zien wat mijn huidige budget is:
- ik betaal 100% mijn eigen appartement inclusief nuts, eten... - maandelijks kan ik me iets leuks veroorloven in de categorie van enkele honderden euro's - alle grote kosten worden direct uit loon betaald, daartoe is het ruim voldoende - daarnaast spaar ik een zeer mooi bedrag per maand Ik zou het slecht kunnen noemen, maar met nauwelijks een half jaar ervaring hoef ik niet te klagen. Einde van de maand (ongevraagd) loonsverhoging, ben benieuwd. Zelfs met nul euro verhoging ben ik tevreden op dit moment. |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Minister-President
|
![]() Wat dacht je van beiden houden elkaar boven water? In België is niemand arm, dat slechts durven beweren is een grove leugen. Die uitkeringen waar u van leeft zijn meer dan voldoende om een mooi leven van op te bouwen, raad eens wie die betaalt? Raad eens wie de economie draaiende houdt die BNP en daardoor belastingen genereert? Dat zijn alleszins niet werklozen, sociale fraudeurs en ambtenaren. Dat zijn hardwerkende ondernemers en hun hardwerkende werknemers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als men een politiek voert om de rijken minder rijk te maken heeft dit onlosmakelijk tot gevolg dat men de armen nog armer maakt.
![]() Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zijn er ergens politieke partijen die, op de essentiele veiligheidsfuncties van de staat na, al de rest willen aan het vrije initiatief overlaten en de markten zo vrij mogelijk laten, zonder inmenging ? Als je die vindt, dan heb je een liberale partij gevonden. Maar het is niet interessant om als echte liberaal aan politiek te doen. Als je aan politiek doet, wil je macht, wil je verkozen worden om dingen te doen. En een liberaal zou juist het gros van al die macht ongedaan moeten maken als hij een echte was. Dat is niet leuk. Je vindt wel veel liberalen, maar die mensen werken meestal in de prive. Die hebben hun zaak opgezet, of die doen aan dienstverlening of zo. Het laatste wat die willen is in het staatsapparaat terechtkomen dat ze zo verafschuwen. Trouwens, je zegt het zelf: de zogezegde liberalen corromperen de staat. Erger, een liberaal is ervan overtuigt dat je aan de staat niks anders dan corrupt kan zijn. Zijn basisredenering is nu net precies dat mensen geen beslissingen nemen in functie van het algemeen belang (maar dat natuurlijk wel zullen beweren), maar enkel in functie van eigenbelang. Dus is het NORMAAL dat iemand PROBEERT de staat te corrumperen, en is het NORMAAL dat de staatsfunctionaris daar op ingaat. Maar aangezien die staatsfunctionaris dwingende macht bezit, gaat het daar verkeerd. VANDAAR dat een liberaal geen staatsfunctionarissen wil zien die aan corporate (of andere) wellfare doen. Er is een groot verschil met jouw bewering, dat Stalin geen "echte communist" was, en mijn bewering, dat onze westerse DEMOCRATIEEN geen liberale maatschappijen zijn. De maatschappij waarin stalin aan de macht kwam, was wel degelijk geleest op communistische beginselen, en het is trouwens een vrij logisch gevolg van die beginselen, en de menselijke natuur, dat je aan een Stalin komt. Echter, onze westerse democratieen zijn NIET geleest op een liberaal principe. Zij zijn geleest op een DEMOCRATISCH principe. Een democratie zal nooit echt liberaal zijn, omdat een democratie (een 50% meerderheidsdemocratie) altijd een meerderheid aan "armen" de coercitieve mogelijkheid zal geven om een minderheid rijken uit te zuigen. Op zijn best zal een democratie enkele liberale elementen bevatten. Maar een democratie zal nooit echt liberaal zijn als die democratie niet "afgeknot" wordt in haar democratische rechten, en liberale principes boven democratische rechten zal stellen. (bijvoorbeeld, het recht op individuele economische vrijheid - dwz, je mag handelen (en dus rijk worden zoveel je wil) en je mag bezitten wat je wil, zonder dat de staat daar zijn (fiscale) neus in steekt).
![]() |
![]() |
#206 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
ocharme , ondernemers frauderen niet? Laatst gewijzigd door stropke1000 : 9 mei 2012 om 21:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn mensen die daarvoor veel willen betalen.
![]() |
![]() |
#208 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Als ik je voorgaande post lees, denk ik niet dat je veel politieke of economische consumptie gedaan hebt aan de universiteit...
![]() |
#210 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Men kan hier weer de zotste zaken lezen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Economie daarentegen, waarom stel je dat ? Maar uw punt is nu precies tegengesproken in uw eigen post. Je stelt ZELF dat de universiteit niet dient om een "job" te leren (Maw, om economisch bij te dragen). Maar wel voor de zelfontplooiing en dergelijke. Er zijn twee soorten activiteiten die ressources kosten he: - dingen die dienen om later meer te kunnen consumeren (investeringen) - dingen die dat niet doen (huidige consumptie). Allez, er is een derde: verspilling die tot niks dient: geen consumptie (behoeftebevrediging), en geen investering. Je stelt dus zelf dat universitaire studies geen economische investering zijn. Dus is het consumptie he. (Of anders tijdsverlies...) En het IS ook consumptie. Sterrekunde is pure consumptie, bijvoorbeeld. Daar is niks mis mee. Dat is niet neerkijkend. We doen tenslotte uiteindelijk alles om te consumeren. Maar ga sterrekunde niet beschouwen als een "investering". Dat gaat geen toekomstige consumptieverbeteringen veroorzaken. Daar gaan geen producten uitkomen die beter zijn dan zonder sterrekunde. Sterrenkunde is ZELF het product. Wil je sterrekunde consumeren door het aan de unief te leren, dan moet je ervoor betalen, zoals je betaalt om naar een pretpark te gaan of een wereldreis te maken.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 mei 2012 om 07:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Minister-President
|
![]() Een van de weinige zinnige dingen die u ooit op dit forum heeft gezegd. Het klopt als een bus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Minister-President
|
![]() Er zijn meer dan 2 arbeidsplaatsen, en de sector waarin ik werk heeft al 20 jaar een structureel tekort aan werknemers. Honderden vacatures die structureel niet ingevuld geraken, die allemaal mijn loon aangeboden krijgen.... ik denk niet dat ik iemand's arbeidsplaats ingepikt heb.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | ||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zoals ik al eerder zei: liever "oneconomische" universitaire richtingen met inhoud dan brol"opleidingen" zoals KMO management, event management en dergelijke meer. Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#218 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#219 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je maakt keuzen om je behoeften te bevredigen, en dat NOEMEN we consumptie. Of je maakt indirect keuzen om toekomstige behoeften te bevredigen ook al maak je hierdoor niet de keuze die je ogenblikkelijk de grootste voldoening geeft, en dat is een investering. Of je maakt keuzen die geen van beide doen, en dat is dan gewoon dom. ELKE beslissing kan in dat kader bekeken worden, als je "behoeftebevrediging" (en dus consumptie) maar ruim genoeg opvat. Elke bewuste keuze valt daaronder. Opstaan of in mijn bed blijven liggen. Confituur of nutella. Mijn vrouw afblaffen of doen alsof ik vriendelijk ben. Het is telkens een afwegen van alle mogelijkheden, het voldoen van ogenblikkelijke behoeften, en het trachten te voorzien van de gevolgen op mijn behoeftebevrediging in de toekomst. Citaat:
Doe ik het omdat ik het interessant vind, een verrijkende ervaring, dan is dat consumptie. Doe ik het ook al had ik liever een partijtje voetbal gespeeld, dan is dat omdat ik denk dat ik daar later genot zal van hebben: een investering. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#220 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik ben geen liberaal die stelt dat alles goed zal gaan met vrije markten. Ik ben mij ten volle bewust van hun instabiliteiten en hun rare dynamiek. Maar dat moet je erbij nemen om dat hoogste goed, het individualisme, te vrijwaren. Omdat je DEZELFDE rare streken vindt in staatsdynamieken, maar deze keer met dwang opgelegd. Dezelfde cupiditeit, de zelfde kortzichtigheid, dezelfde hypocrisie als je aan marktagenten kan aanwrijven, vind je ook in staatseconomieen terug, maar deze keer met dwingelandij. Elke egoist, dwingeland, bedrieger, leugenaar die je in een vrije markt vindt, ga je uiteraard terugvinden aan de hoogste toppen van dwingende staten. En dan heb je geen keuze meer.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 mei 2012 om 10:34. |
||
![]() |
![]() |