![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De verschillende sociologische realiteiten in dit land zijn een feit. Zoals zij een feit zijn in de meeste andere landen, zeker in federale staten.
![]() |
![]() |
#203 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
in een federaal land met meerdere regio's kan dat zijn nut hebben maar hier voedt dat gewoon het wantrouwen tov elkaar.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dan? Dat verandert helemaal niets door het feit dat we allemaal in België leven, met inderdaad verschillende gemeenschappen. Dat is geen probleem in Zwitserland en is ook geen probleem voor de meesten in dit land. Alleen zeveraars zoals hier op het forum hebben problemen daarmee en reageren alsof dit het einde van de wereld was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
er is ook geen sprake van blokkeringen op allerlei vlakken. Hoeveel discussies vind je in de Zwitserse media over het aantal generaals en de taal dat die spreken?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#210 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- geen enkel land is democratisch, wat dan ook de vraag stelt naar de haalbaarheid van democratie - die landen zijn wel democratisch, wat impliceert dat er iets schort aan uw redenering.
![]() |
![]() |
#211 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar ik heb het niet over een enkele grendel, ik heb het over de combinatie van alle grendels die België rijk is. Daarin is België uniek en volstrekt ondemocratisch. Ik zie ook niet in waarom er iets mis zou zijn met mijn redenering als zou blijken dat de door u aangehaalde voorbeelden slecht zijn. Dat zijn ze ook, en vergelijken heeft amper zin, omdat alle staten verschillend zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En inderdaad, ieder land heeft zijn eigen systeem, waardoor ieder land ook uniek is, inclusief België.
![]() |
![]() |
#215 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Staatssecretaris
|
![]() In Zwitserland worden franstaligen gerespecteerd.
![]() |
#217 | |||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote=vlijmscherp;6718711]
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ze KUNNEN kijken naar elkaars zenders, maar doen het niet. Voor zover ik weet kan men in heel wallonie naar VRT kijken, maar hoevelen doen dat ? (laat ons eerlijk blijven, naar Vier kijkt quasi niemand, ook niet bij ons, en VTM is een zender voor zwakbegaafden, huisvrouwen, en mensen die graag naar Royals programmas kijken.) Aks die zenders daar niet te zien zijn is het omdat zijzelf daar de investering niet in wilden doen in hun financieel arrangement met de kabeldistributeurs. Citaat:
Citaat:
Of ik nu naar foto's van Dominique Trierweiler moet kijken in bikini, of van Maxima, dat is alletwee even oninteressant. Eigenlijk is dat geen nieuws, het is rommel voor in Story of Dag Allemaal. (hopelijk bespaart men ons foto's van Mathilde in bikini... ) Citaat:
Gelukkig is dat geen bepalende factor in onze politieke besluitvorming en onze manier als bevolking om naar politiek te kijken. De verschillen zijn er zeker, het tegendeel zou pas echt verbazen. Maar of dat nu allemaal zo belangrijk is ? Ik spreek net zoals iedereen enkel voor mijzelf. En ik voel mij natuurlijk meest verwant met een andere vlaming, maar voel me zeker niet vreemd aan een waal. Op enkele uitzonderingen na heb ik enkel goede ervaringen in mijn contacten met die mensen. In veel gevallen kunnen we nog wat leren op vlak van gastvrijheid en contactvaardigheid. Wie al eens op een feest bij de walen komt weet dat dit geen verzuurde mensen zijn. Weinig tralala en weinig show, maar plezier maken. Heel wat anders dan bij het spijtige fenomeen van de franstalige brusselaar die zich hautain dominant opstelt op sociaal vlak. (okee, nu generaliseer ik ook, maar het is dikwijls zo) Ga als ouder eens mee naar een jeugdwedstrijd basket tegen een waalse ploeg. Ik garandeer je dat zowel de jeugd als de supporters-ouders een leuke dag gaan beleven en dat iedereen goed overeen zal komen. Doe datzelfde richting brussel en je krijgt in sommige gevallen een heel ander beeld. Toch gaat de beeldvorming over Bruxellitis als ziekte zo uitvergroot worden, dat het voor velen lijkt alsof we inderdaad in twee andere landen wonen. Wat ik dus niet geloof, en mij tegen verzet. Just my opinion. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom klagen ze dan altijd over het overwicht van de Duitstaligen? Aangeboren afwijking van Franstaligen of zo?
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
ten tijde van de eerste staatshervorming zijn die grendels zeer breed besproken geweest in de pers, op radio, op televisie. Men zegde zeer duidelijk dat het de wil was van de volksvertegenwoordiging dat de ene taalgroep niet in blok zou kunnen stemmen tegen de andere taalgroep. Nu doet men sinds die Jean-Pierre Rondas na zijn pensionering daarover heisa is beginnen verkopen alsof dat "nu uitkomt". Dat was wel de bedoeling van de wetgever toen hee. Je kan er natuurlijk tegen zijn, niks mis mee overigens. Maar de geschiedenis gaan herschrijven is intellektueel niet eerlijk. Vormt de ongelijke verdeling van kiesmannen in de USA tussen rurale staten en dichtbevolkte staten geen soort grendel op het systeem ? Is daarom het democratische proces in de states in gevaar ? Is de overrepresentering van de landelijke provincies in GB geen vorm van een grendel die de conservatives structureel bevoordeelt ? Gaan we beweren dat GB geen democratie is ? We focussen veeel te veel op enkele feiten, en verliezen onze kijk over het geheel. Geen enkel systeem is optimaal. Ook het onze niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |