![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Burger
|
![]() Dimitri:
Jij kent persoonlijk niemand met een schotel, maar ik zei net dat we in Belgie op dit vlak ronduit achterlijk zijn. (door toedoen van de kabel-TV lobby dito politici met belangen hierin) Ga eens kijken in Nederland, Duitsland, Scandinavie, UK... Maar daar gaat de discussie hier eigenlijk niet over. |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Mensen met een kabelaansluiting en geen behoefte aan tropische zenders hebben echter haast nooit een schotel. Ik weet niet hoe het in België is, maar in Nederland valt het over het algemeen wel mee met de schotels. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#204 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#206 | ||
Vreemdeling
|
![]() TomB schreef:
Citaat:
Jan, ik geef ook toe dat het Esperanto geen lelijke taal is. Bovendien is het makkelijk te leren. Ik heb absoluut geen probleem met een kunsttaal - enkel met het Esperanto-gedram. Citaat:
Wij zijn niet bij machte iets aan de situatie te veranderen. Eddy |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#208 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het Engels is natuurlijk de taal van een bepaalde elite op economisch en diplomatiek vlak. Immers, de gewone man in de straat weet zich niet op een fatsoenlijke manier in het Engels uit te drukken. Enkele woordjes Engels, maar verder zal hij niet echt geraken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is nadere uitleg dan al "gedram"? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uiteindelijk straalt u bericht een ongelooflijke vorm van defaitisme uit. Betekent dit dan ook dat u niet langer gaat strijden voor uw eigen taal? Tegen de oprukkende verengelsing in het onderwijs bijvoorbeeld? Indien onze voorouders er dergelijke opvattingen op na hadden gehouden dan spraken we op dit ogenblik allemaal Frans. Dan was onze voertaal op dit forum het Frans. In de 19e eeuw was de macht van de Franse taal in België zo groot dat het wel leek of de Vlaamsgezinden voor een hopeloze zaak streden. Met taaie volharding hebben ze toch de situatie ingrijpend kunnen veranderen. Waar een wil is, is een weg. En dat geldt ook op andere vlakken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wil men een gesproken vorm van het Latijn leren dan vraagt men dat beter eens na bij enkele oude pastoors. Die hebben dat immers nog geleerd, maar dat was dan wel geen klassiek Latijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
|
![]() Over het argument dat je als je het Engels niet als moedertaal hebt, nooit helemaal op dezelfde voet staat als een Engelstalige.
Ik heb aan een aantal vrienden deze middag de vraag gesteld of zij soms opmerkten dat ik niet van de Verenigde Staten was als ze met mij praten. Teleurstellend: Van zes vrienden, zeiden er twee dat ze het heel soms konden opmerken door sommige zinsconstructies. Opmerkelijk: Geen van de zes kon zich voorstellen dat er ooit een misverstand zou ontstaan tussen ons gebaseerd op taalgebruik. Conclusie: Het is misschien niet 100% hetzelfde, maar dan toch zeker 99.9% (1 zin op duizend?) Ik zit wel een beetje boven de gemiddelde kennis met 11 jaar US en een Engelstalig gezin.
![]() |
#213 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, in een omgeving wonen waar een bepaalde taal dominant is is iets totaal anders dan een natuurlijke taal als brugtaal gebruiken buiten de normale omgeving waarin die taal gesproken wordt. |
|
![]() |
![]() |