Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Ben jij solidair met de zone die dreigt afgeschakeld te worden?
Zeer zeker: ik zal mijn uiterste best doen 9 18,37%
Bwa, ik zal wel ietske doen 1 2,04%
Just geen kloten. Integendeel. 39 79,59%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2014, 14:26   #201
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Men gaat soms wel verder dan die 3500 MW, maar niet lang. Als je vandaag de import van elektriciteit bekijkt schommelt dit eigenlijk heel de dag rond die 3500 MW. Je mag er zeker van zijn dat de industrie hier minder kon verbruiken, om toch maar niet over het maximum te gaan.
Ik denk dat je er vanuit kan gaan dat men vandaag op de rand van een afschakeling stond. Misschien was het nog net niet koud genoeg. De opbrengst uit PV en Wind was laag vandaag, wat overdag dus weinig hielp.
Nog net niet koud genoeg ?

Het was een graad of 8 zonder de minste zweem van vorst...

Wat gaat men doen als het eens deftig vriest ? Of zit 'men' te hopen op een zachte winter zoals vorig jaar ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 16:19   #202
araneus
Gouverneur

Standaard

Vandaag gaat men zelfs nog meer importeren als gisteren, momenteel al meer dan 3700 MW via de interconnecties!

Afschakelen of kan men nog wat meer industrie stilleggen! Bovendien is het nog maar 16:15, de echte piek moet nog komen.

Ik denk dat ik mijn laptoppeke al eens ga opladen, mijn gsm opladen, wasmachine aan en tegelijk mijn grote flatscreen en playstation eens ga aanzetten.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 16:46   #203
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Bij mij gaan 's avonds nog alle verlichtingen automatisch aan. De jacuzzi zal op temperatuur blijven (elektrisch 380V). De elektrische (bij)verwarmingen in badkamer en garages blijven opstaan (3 X 2000 Watt 24/24). Ik zal geen schakelaar afzetten. Ik betaal voor mijn elektriciteit dus ik gebruik ook mijn elektriciteit. Maar ik ben toch al eens gaan horen achter een noodvoorziening. Moest de elektriciteit uitvallen. Want dan gaat geen enkele elektrische poort meer open of dicht. Dan valt de verwarming (stookolie) uit. Dan valt heel de domotica en alarmsysteem uit. Dus ik wacht nog op een juiste offerte van de elektricien.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 16:48   #204
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Vandaag gaat men zelfs nog meer importeren als gisteren, momenteel al meer dan 3700 MW via de interconnecties!

Afschakelen of kan men nog wat meer industrie stilleggen! Bovendien is het nog maar 16:15, de echte piek moet nog komen.

Ik denk dat ik mijn laptoppeke al eens ga opladen, mijn gsm opladen, wasmachine aan en tegelijk mijn grote flatscreen en playstation eens ga aanzetten.
Onnodig.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 16:50   #205
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Bij mij gaan 's avonds nog alle verlichtingen automatisch aan. De jacuzzi zal op temperatuur blijven (elektrisch 380V). De elektrische (bij)verwarmingen in badkamer en garages blijven opstaan (3 X 2000 Watt 24/24). Ik zal geen schakelaar afzetten. Ik betaal voor mijn elektriciteit dus ik gebruik ook mijn elektriciteit. Maar ik ben toch al eens gaan horen achter een noodvoorziening. Moest de elektriciteit uitvallen. Want dan gaat geen enkele elektrische poort meer open of dicht. Dan valt de verwarming (stookolie) uit. Dan valt heel de domotica en alarmsysteem uit. Dus ik wacht nog op een juiste offerte van de elektricien.
Dus voor jou moet de afschakeling er wel komen.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 17:11   #206
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Neen die moet er niet komen maar ik ga mij er ook geen zorgen over maken moest die komen. En ik ga mij er ook niet voor aanpassen omdat enkele groene jongens de kerncentrales weg willen maar geen alternatieven aanbieden. Daarom dus noodgedwongen een noodstroomvoorziening plaatsen. Er zijn zelfs betaalbare noodstroomvoorzieningen op stookolie die 24/24 uur kunnen blijven draaien en toch genoeg leveren om een gans huishouden te voorzien. BTW aankoop van een noodstroomvoorziening is voor een bedrijf 100% fiscaal aftrekbaar.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 18:30   #207
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Op wat baseer jij je om te durven stellen dat nu reeds sommige industriële grootverbruikers verzocht worden om hun stroomverbruik te temperen ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 18:31   #208
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Neen die moet er niet komen maar ik ga mij er ook geen zorgen over maken moest die komen. En ik ga mij er ook niet voor aanpassen omdat enkele groene jongens de kerncentrales weg willen maar geen alternatieven aanbieden. Daarom dus noodgedwongen een noodstroomvoorziening plaatsen. Er zijn zelfs betaalbare noodstroomvoorzieningen op stookolie die 24/24 uur kunnen blijven draaien en toch genoeg leveren om een gans huishouden te voorzien. BTW aankoop van een noodstroomvoorziening is voor een bedrijf 100% fiscaal aftrekbaar.
Woon jij in je bedrijf?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 18:41   #209
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Woon jij in je bedrijf?
Generatoren om 1 huishouden te voorzien kunnen prima verplaatsbaar zijn.

Laatst gewijzigd door maddox : 27 november 2014 om 18:41.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 18:44   #210
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Generatoren om 1 huishouden te voorzien kunnen prima verplaatsbaar zijn.
Ja?
Ontkent er iemand dat dan?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2014, 07:03   #211
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Kerstverlichting laten branden? Boete

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141127_01398901

Het zal zoveel veiliger en sfeervoller zijn in de grootsteden...

Het volgende is simpel, inloggen op Politics of Facebook kunnen ze zien en dus weten ze dat mensen elektriciteit aan het verbruiken zijn. Boete dus...
T'zit er dik in dat velen hun kerstkalkoen gaan mogen oppeuzelen op den tast of met een zaklamp... tussen de kaarsjes en hopelijk spelen de kindjes dan nog niet teveel met de stekjes en schiet den tapis plein niet in brand van hun rijwoning, en brand heel de straat niet af...want de pompiers gaan moeilijk te bereiken zijn ook nog , alle gauw spektakel op komst ...in de kerstvakantie ... wie weet,
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2014, 07:21   #212
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
T'zit er dik in dat velen hun kerstkalkoen gaan mogen oppeuzelen op den tast of met een zaklamp... tussen de kaarsjes en hopelijk spelen de kindjes dan nog niet teveel met de stekjes en schiet den tapis plein niet in brand van hun rijwoning, en brand heel de straat niet af...want de pompiers gaan moeilijk te bereiken zijn ook nog , alle gauw spektakel op komst ...in de kerstvakantie ... wie weet,
Ik ga voor de volle 100 procent akkoord dat de vorige regeringen, dank zij hun energie-non-beleid ons richting Middeleeuwen katapulteren,
maar voor alle duidelijkheid:
in de kerstvakantie zijn vele grote bedrijven dicht, en net dan dreigt geen afschakeling.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 28 november 2014, 07:25   #213
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ja?
Ontkent er iemand dat dan?
Ontkennen, neen, maar uw vraag aan Porsche was veelzeggend.
Oud 28 november 2014, 07:25   #214
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ga voor de volle 100 procent akkoord dat de vorige regeringen, dank zij hun energie-non-beleid ons richting Middeleeuwen katapulteren,
maar voor alle duidelijkheid:
in de kerstvakantie zijn vele grote bedrijven dicht, en net dan dreigt geen afschakeling.

.
Ik hoop dat u gelijk gaat hebben , want zo niet moogt u aan een ferme verwachten ...
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2014, 07:37   #215
Allesstroomt
Gouverneur

Allesstroomt's schermafbeelding

Standaard

Het Vlaams Energie Bedrijf gaat een nieuwe kerncentrale bouwen. Probleem opgelost.
It's important not too confuse opposition against central planning with a dogmatic laissez faire attitude. The liberal argument is in favor of making the best possible use of the forces of competition as a means of coordinating human efforts, not an argument for leaving things just as they are. F.A.Hayek

"De besten missen elke overtuiging, terwijl de slechtsten overlopen van hartstochtelijke intensiteit" Yeats.
Allesstroomt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2014, 07:38   #216
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://www.standaard.be/plus/20141128/ochtend/6

Lampiris doet de test
Stroomverbruik zakt in tijdens black-outalarm

Citaat:
Stroomverbruik zakt in tijdens black-outalarm

De consument is best wel bereid zijn elektriciteitsverbruik te verminderen om een black-out te voorkomen. Een test van energieleverancier Lampiris leerde gisteren dat een halve kerncentrale (van het formaat Doel 1) uitgespaard kan worden. Een verslag vanuit het Luikse hoofdkwartier.
Stroomverbruik zakt in tijdens black-outalarm 3 foto's

Aan 140.000 Belgen wordt gevraagd om tussen 6 en 7 uur hun elektriciteitsverbruik te verlagen

Van onze redacteur Pascal Sertyn

16:53het sms-offensief

Energieleverancier Lampiris is aan een sms-offensief bezig. Aan 140.000 Belgen wordt gevraagd om tussen 6 en 7 uur hun elektriciteitsverbruik te verlagen. Voor besparingstips kunnen ze terecht op de website. ‘We mikken vooral op elektrische bijverwarming, de vaatwasser, wasmachine en het elektrisch fornuis’, meldt Tom Van de Cruys, algemeen directeur van Lampiris. In doordeweekse omstandigheden is dat precies het tijdstip is waarop al die toestellen worden ingeschakeld. De verlichting doven, raadt Lampiris niet aan, want dat weegt te veel op het comfort in huis. De energieleverancier heeft zich wel voorgenomen om zelf als symbolische daad het licht te doven in zijn kantoren.

17:46te weinig stroom

Een kwartier voor de test begint, ligt het stroomverbruik een stuk hoger dan verwacht. De Belgische hoogspanningsbeheerder vraagt Lampiris zelf om zijn waterkrachtcentrale Platte Taille, tussen Charleroi en Philippeville, te laten draaien, zodat er meer stroom beschikbaar is om het verbruik in ons land te dekken. Het voordeel van zo’n waterkrachtcentrale is dat ze heel snel extra stroom kan leveren. België is op dat moment aan het afstevenen op een vrij hoge verbruikspiek voor de tijd van het jaar.

Opvallend: zodra de test is afgelopen, is er zelfs bijkomende productie nodig, omdat het stroomverbruik hoger ligt dan verwacht

18:00de start

Als de 140.000 deelnemers aan de test de daad bij het woord voeren, moet het stroomverbruik nu beginnen te dalen. Maar in de warroom van Lampiris moeten ze nog zeker een kwartier geduld oefenen, vooraleer de eerste gegevens over het stroomverbruik binnenlopen. Toch komt er goed tien minuten later al een eerste indicatie dat het verbruik aan het dalen is: Elia vraagt aan Lampiris om zijn waterkrachtcentrale weer stil te leggen. ‘Het gaat de goede kant op. Er is blijkbaar te veel energie op dit moment’, zegt Tom Van de Cruys.

18:36te veel stroom

Het voorbije kwartier toonde het duidelijk aan: de deelnemers hebben hun stroomverbruik teruggeschroefd.

Pieter De Man, die er bij Lampiris op moet toezien dat de energieleverancier altijd voldoende stroom heeft om zijn klanten te bevoorraden, wijst naar een grafiek op een beeldscherm. Die bewijst dat het stroomverbruik sterk is teruggevallen. In die mate zelfs dat de vooraf verwachte verbruikspiek er niet gaat komen. De consumptie ligt zelfs iets lager dan voor de start van de besparingstest.

18:56de politie schat

In de warroom zijn ze er nu zeker van dat ze iets hebben losgeweekt bij de verbruiker. ‘Wij gaan ervan uit dat tussen 100 en 200 megawatt is uitgespaard’, zegt Van de Cruys. Van hoogspanningsbeheerder Elia heeft hij net te horen gekregen dat het maar om 50 �* 60 megawatt zou gaan. Hoe verklaart hij deze uiteenlopende cijfers? ‘Het is zoals bij een betoging. De schattingen van de politie (Elia, red.) en de organisator (Lampiris, red.) lopen altijd uiteen’.

19:08opnieuw te weinig stroom

Lampiris meldt per sms dat hun nationale black-outtest is afgelopen. Tot 19.30 uur gebeurt dat in vier sms-golven richting verbruikers.

Amper tien minuten na het einde van de test komt algemeen directeur Van de Cruys met de melding dat in geen tijd het verbruik zich heeft genormaliseerd. Meer zelfs: er is zelfs bijkomende elektriciteitsproductie nodig omdat het stroomverbruik hoger ligt dan verwacht.

Eerste, voorlopige besluit van de Lampiris-directeur: de Belgen zijn bereid om bijzonder snel hun verbruik terug te schroeven, maar ze gaan even snel weer méér consumeren als het alarm wordt opgeheven.

Oud 28 november 2014, 08:13   #217
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Maddox

maar de vakbond is tegen kernenergie, dan komt er ook geen kernenergie
http://blogs.acv-online.be/ACVBHV/po...Deel-1%29.aspx

Climaxi vind ik toch een neutralere tekst over het probleem hoe het ontstaan is... Aardgas is te duur, men heeft een pak aardgascentrales stilgelegd, en nieuwe vergunningen zijn gewoonweg niet uitgevoerd, de stegs kunnen niet rendabel stroom maken als zij gewoon 50% van de tijd tijdens de piek moeten draaien, spreek je van centrales die nauwelijks 10% van de dag moeten werken
http://www.climaxi.be/zonderstroom

Laatst gewijzigd door brother paul : 28 november 2014 om 08:18.
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2014, 08:39   #218
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ontkennen, neen, maar uw vraag aan Porsche was veelzeggend.
Met een generator die een volledig huishouden, zeker eentje zoals dat van Porsche te voorzien, gaat wel wat groter en zwaarder uitvallen dan gemiddeld. (15 kVa ?) en dan denk ik niet dat je dit zomaar aan het verplaatsen bent.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2014, 08:49   #219
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Met een generator die een volledig huishouden, zeker eentje zoals dat van Porsche te voorzien, gaat wel wat groter en zwaarder uitvallen dan gemiddeld. (15 kVa ?) en dan denk ik niet dat je dit zomaar aan het verplaatsen bent.
Ik vraag me af of er nu werkelijk iemand zou zijn die denkt dat "Porsche" bedrijfsleider is. Een beetje een typetje zoals Duc D'Enghien maar nog net iets minder grappig. Flauw afkookseltje ervan.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2014, 08:57   #220
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Daarvoor bestaat een aanhanger om achter de dikke Porsche te hangen.

Het enige dan rest is een afdakje aan het bedrijfpand en de woning om die aanhanger onder te zetten.

Mijn piepkleine 2 kw weeg iets meer dan 20 kg en ik heb die in een geluidswerende omkasting gestoken die op een karretje staat.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be