![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#201 | |||||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Verkiezing na verkiezing groeit het aantal mensen dat in het cordon sanitaire terechtkomt. De politici van de regeringspartijen roepen dan steevast dat zij het 'verloren electoraat zullen moeten terugwinnen'. Maar dat doen ze niet, althans zolang de drempel van 50% niet overschreden wordt. Voil�* het 'democratisch deficit'. Stemplicht in ons land gekoppeld aan het cordon en een machteloos parlement, ontslaat momenteel elke politicus van de verplichting om zijn verkiezingsbeloftes te houden. Als je mensen dwingt tot iets, zal het zelden van harte gaan. Want het feit dat je ze moet dwingen, betekent al dat je vanuit psychologisch gezichtspunt ervan uit gaat dat ze het niet graag doen of zelfs niet willen doen. En als je daarvan uit gaat, betekent dat je zéér goed beseft wat daar de reden van zou kunnen zijn en vooral WIE. En het dus is veel makkelijker de mensen te dwingen om te gaan stemmen in een systeem waar je als politicus op het einde van de verkiezingen uiteindelijk toch nog de touwtjes zelf in handen houdt, dan om de democratie zodanig te organiseren dat het de mensen enthousiasmeert zodat ze het stemmen uit eigen beweging als hun verdomde plicht gaan zien. Mensen bevelen is gemakkelijker dan ze overtuigen. Betrokkenheid leidt tot verantwoordelijkheid. Daar ben ik zelfs van overtuigd, als een niet onverdienstelijke, parttime (meestal tijdens verkiezingen) misantroop. PS @ Superstaaf Thx, zeer interessante topic. Ik kan hem van harte aanbevelen aan Sancho. Hoewel ik Vermeersch als een zeer intelligent man beschouw, verliest hij met betrekking tot ons Belgisch politiek systeem blijkbaar alle rede.[edit] [size=1]Edit:[/size]
'T Laatst gewijzigd door Morduk : 13 juni 2005 om 20:35. |
|||||
|
|
|
|
|
#202 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ze is dan ook makkelijk te weerleggen. Lijphart schrijft hier zomaar beleidsvoorkeur toe aan niet-stemmers. Dat is kompleet nonsensicaal. Immers: een niet-stemmer wordt door stemrecht niet weerhouden om zijn houding te veranderen. Als niet-stemmers waarlijk beleidsvoorkeur hebben, of een tegengoesting opliepen van het beleid waar ze bij vorige stemming onverschillig voor thuisbleven, dan staat het hen steeds vrij om deze uit te drukken en wel-stemmer te worden.
|
|
|
|
|
#203 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Eigenlijk behoor je blij te zijn dat niemand er diep op ingaat. Jij antwoordt niet eens op de simpele vraag naar een 'doemscenario' in één van de vele landen waar er geen opkomstdwang is. Ik beperk me dan ook tot het summier behandelen van jouw tekst. Citaat:
Uit de losse pols beweren 'de staat mag zus-of-zo' is een louter gezagsargument, waarvoor in dit geval geen enkele redelijke grond bestaat. Als de staat de Joden niet in treinen en gaskamers mag bijeendrijven, dan zie ik ook geen reden waarom de staat de mensen in kieshokjes mag bijeendrijven om ze onder dwang een mandaat te ontfutselen. Citaat:
Thuisblijvers geven een heel duidelijk signaal: het interesseert hen niet om een mandaat te geven. Deze mensen dwingen om te komen heeft imprecieze uitslag tot gevolg, die hun wens allerminst tot uitdrukking brengt. Dat is onethisch (wegens het proberen afdwingen van een vrije keus en ingaan tegen de vrije keus om thuis te blijevn en niet te mandateren. En dat is ook ondemocratisch: je dwingt een niet-authentiek mandaat af om achteraf te faken dat het de wens van de burger is: er was geen wens.
|
|
|
|
|
#204 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het is expliciet zeggen dat de uitslag je niet interesseert. Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
|
#205 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Bij de nep-referenda met te hoge opkomstdrempel (cfr. Italie-IVF) wordt de zwijgende meerderheid opgeteld bij het standpunt van de machthebber. Dat lijkt me heel wat ondemocratischer dan de instemming te claimen voor wat de meerderheid der stemlustige burgers besliste.............
|
|
|
|
|
#206 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het is je vergeven, want het spruit voort uit je onbekendheid met referenda en de wijze waarop ze gehouden en voorbereid worden. Lees eens na hoeveel tijd erover gaat en besluit samen met mij heel snel dat uit de praktijk al heel snel de onmogelijkheid en ongegrondheid van je 'bezwaar' blijkt........ http://www.directe-democratie.be/watisdd/index.html
|
|
|
|
|
#207 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik blijf steeds bereid om systematisch je pleidooi voor opkomstdwang te behandelen én je argumenten tegen stemrecht.
Ik toonde mijn goede wil door je bezwaren punt voor punt te weerleggen. Hoogtijd om jouw allereerste bezwaar hard te maken. Je beweerde dat stemrecht zonder opkomstdwang leidt tot rampen. Nu graag een voorbeeld uit de praktijk. (3e maal dat ik er vergeefs om verzoek)
|
|
|
|
#208 | ||||||||
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
Eerst en vooral eventjes het misverstand uit de weg ruimen dat ik stelde dat er zonder opkomstdwang rampscenario's gebeuren zoals men in Hollywood rampenfilms zou kunnen aantreffen. Hier is wat ik werkelijk heb gesteld : Citaat:
Citaat:
Nu dus een bespreking van de tegenargumenten : Citaat:
Jos Verhulst ontkent in zijn tekst deze voorbeelden helemaal niet, zo komen zelfs niet ter sprake... Het enige wat Jos Verhulst doet is affirmeren dat elke beinvloeding bij de beslissing al dan niet te gaan stemmen uit den boze is. Hij vind opkomstplicht een mogelijke maar geen noodzakelijke remedie tegen deze beinvloeding. Ik daarentegen beweer dat opkomstplicht wel degelijk een noodzakelijke remedie is om beinvloeding tegen te gaan. Citaat:
De voorbeelden 1 en 2 tonen juist aan dat dit NIET het geval is, omdat er beinvloeding in het spel kan zijn! Citaat:
Ja, dat is nog steeds mogelijk maar zal niet op grote schaal kunnen gebeuren daar de maatschappij gaan stemmen als norm stelt en afwijkingen beboet. Citaat:
Men kan hier een systematsich herhaalde onwaarheid weer eens opnieuw lezen : opkomstdwang verplicht namelijk niet om een moreel oordeel of een stem geven, maar biedt enkel optimale voorwaarden om dit te doen. Het enige wat verplicht is, is een verplaatsing. Als men echter blanco of ongeldig stemmen ook definieert als "een stem uitbrengen", dan geldt dat OOK voor thuisblijven. Op die manier is men dus ook zonder opkomstdwang verplicht om "een stem" uit te brengen... Citaat:
Ontkent u dan dat de voorbeelden 1 en 2 plaats hebben gevonden of vinden? |
||||||||
|
|
|
|
|
#209 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#210 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#211 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#212 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
Bovendien is het zeer onwaarschijnlijk dat deze heer Lijphart niet enige studie hieromtrent gedaan heeft, als gerespecteerd wetenschapper. Men kan dit dus niet zomaar afdoen als "compleet non-sensicaal", op zijn minst zou men hieromtrent zich verder moeten informeren. |
|
|
|
|
|
|
#213 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Het gaat over dwang. Mensen dwingen kost moeite en energie en als ze het gevoel hebben dat ze geen keuze hebben, resulteert dit tenslotte in het feit dat er een heel aantal gaan afhaken. Die komen dan in het cordon terecht. Want ze gedragen zich niet 'verantwoordelijk' genoeg als kiezer. Je kan dat cordon afdoen als niets meer dan een formele afspraak rond een partij, feit blijft dat ze die kiezers niet terugwinnen. En bijgevolg 25% van de kiezers buiten spel staan. Weet je wat mij beangstigt? En als het zo blijft groeien, wordt er straks enkel nog rekening gehouden met een aantal kiezers dat niet hoger ligt dan in een land waar er geen opkomstdwang van kracht is. Ben je dan meer gerust dat er met iedereen rekening wordt gehouden?
|
|
|
|
#214 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#215 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Je vervangt de opkomstdwang door het volgende: Je zet in de kieswet duidelijk dat wanneer iemand niet gaat stemmen hij: 1) niet bij het aanwezigheidsquorum wordt gerekend; 2) geacht wordt zich neer te leggen bij het resultaat van de verkiezingen ook al nemen ze niet deel. Vervolgens stuur je toch iedereen een kiesbrief waarop die vermeldingen van de kieswetgeving staan. Roep het om op TV en radio, hang affiches op ..affijn iets meer dan de loutere publicatie in het staatsblad. Als men dan nog niet komt opdagen, heeft men impliciet ingestemd met de voorwaarden.
|
|
|
|
#216 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#217 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het is veel aannemelijker dat thuisblijvers, al dan niet met een mening, geen interesse hebben om mee het beleid te bepalen. Dat moet je respecteren. Zoniet vervals je het resultaat, en dwing je op illegitieme wijze een nep-mandaat af.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 16 juni 2005 om 12:41. |
|||||
|
|
|
|
|
#218 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ze blijven thuis en laten de beslissing aan de kiezer over. Dat is de enige legitieme wijze om democratie te beoefenen, en om precies de wil van de burger te kennen: Ja Neen Interesseert me niet. Bij opkomstdwang krijg je per definitie afgedwongen, ongemotiveerde, atavistische, foert en andere illegitieme stemmen die het mandaat vervalsen.
|
|
|
|
|
#219 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Vermeersch tekst waarin hij opkomstdwang probeert goed te lullen, en waarvoor jij in zwijm valt, heeft bij mij geleid tot een uiterst kritische houding tegenover die kerel. Zijn nep-democratische gelul waarin hij zichzelf als een latente hoer van het regerende systeem onthult, deden mij waarlijk over de nek gaan. Voor mij is die al zijn krediet kwijt. 't Komt nooit meer goed.
|
|
|
|
|
#220 | ||
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
Citaat:
|