![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |||||
Minister
|
![]() Citaat:
"Hemel en aarde zijn geboren uit mijn ogen, hardheid en zachtheid,koude en hitte zijn voortbrengselen van mijn lichaam, zoete geur en kwade zijn van mijn neusgaten". Net zoals een mens de zintuigen heeft van eeuwenoude evolutie,zo heeft de mens absolute gevoelens meegekregen van het goddelijke in ieder van ons.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare. Novalis Laatst gewijzigd door Grellig : 2 augustus 2005 om 16:39. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar het leven is heel kostbaar voor zij die van het leven kunnen genieten, al wat minder kostbaar voor hen die door allerlei omstandigheden daar moeite mee hebben. Je lijkt me een kamer vol mensen die het koud hebben...... Mag ik je wat verwarmen want de mens is meer dan chemie.......
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |||||||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Laat [size=1](als je eens de tijd hebt) [/size]je verstand dan eens plaats ruimen voor denkloze verwondering. Sla gewoon de dingen gade, zonder er bij 'na te denken', zonder woorden, zonder namen, zonder enig concept van je opvoeding of culturele bagage. Vrij dus. Bekijk bv. je hand eens zoals je haar voor de eerste keer zou aanschouwen en bekijk alles eens met open en kalme aandacht zoals je voor de eerste keer van je leven zou kunnen zien met je ogen, voor het eerst horen, ademen, ruiken, tasten, proeven... Probeer dit eens 1 minuut of zolang je kan. (remember: no words, no thinking) Het zou me verbazen dat je niet verbaasd zou beginnen worden over je eigen bestaan ! ![]() Dan is het best mogelijk dat je een glimp van vervoering door je lichaam heen voelt, van iets dat zich roert uit een lang vergeten herkenning. Wel, Dát Zijt Gij, de eeuwige god, nooit geboren, nooit gestorven... Hier 'sterft' je kleine Ego en wordt dan opnieuw geboren als Zoon van... Dát is het menselijke levensdoel en de betekenis van de woorden verlossing, verlichting, samadhi, de mystieke bruiloft, eenwording mét .....enz. Beseffen dat ge leeft en bestaat als de Ene en niets dán. Ons intellectueel zelfbeeld en meestal overbodige verlangens en handelingen die eruit voortspruiten, blijken dan slechts uit voorbijgaande schimmen en hersenspinsels te bestaan, even categorisch zoals de grot van Plato. [size=1]([/size] [size=1]Dank U, o Wijze Griek)[/size] ![]() Deze innerlijke ervaring van het eeuwig goddelijke is dan ook de oorspronkelijke bron van inspiratie geweest, om dit onnoembare en onuitsprekelijk besef van bestaan via allegoriën, riten en 'heilige schriften' over te brengen naar de 'oningewijden'. Alle oude volken en beschavingen ter wereld beschik(t)ken, elks eigen uitdrukkingsgewijs, over deze 'godskennis', waarbij de mens en de natuur/kosmos centraal staan, als onafscheidelijk van elkaar en er naar handelen. Ik heb begrip voor uw aversie tegen alles wat naar het goddelijke ruikt, maar de meesten op deze topic weten ook wel dat het Vaticaan, Jeruzalem en Mekka er op zijn minst een vuil en troebel boeltje van de 'religie' hebben gemaakt, dat is gekend en so be it, maar dat is geen reden om het kind met het orthodoxe badwater weg te gooien. Er zijn andere bronnen die U iets rechtstreekser kunnen aanduiden waar het om gaat. Uiteraard kan U vrijblijvend hiervan, het waarheidsgevoel ervan toetsen aan uw eigen vertrouwde, realistischer waarheidsgevoel. Als U over geen enkele kok tevreden bent, gaat U toch zelf receptboeken ter hand te nemen en een eigen potje koken, of blijft U liever hardgekookte eieren en droge beschuiten met confituur eten ? Misschien proeft U wel hier en daar toch een kruid of smaak van uw eerder afgekeurde menu's en buitengekegelde koks. Daarna kan U eventueel hier en elders, alle in iets gelovende mafketels en andere crackpots met hun eigen 'wapens' bestrijden en die 'crap' uit hun verwarde hoofden praten door beproefde kennis van zaken. U heeft een leven de tijd. Fair toch ? ![]() De Waarheid zit in U, straffer nog: ge Zijt ze ! Hope ya find out soon. ![]() Ciao.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Diego Raga : 2 augustus 2005 om 23:23. |
|||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
|
![]() Citaat:
Woordgrapjes zijn leuk beste skaldis maar, los van mijn waan over de uwe, verklaart U dan eens hoe bovenvernoemde bestanddelen, als materiële concepten en de kosmische totaliteit ervan, oorspronkelijk tot bestaan zijn gekomen ? Indien U, naar ik hoop, mocht weten hoe het 'materiebeginsel' van bv. een druppel water, een ster of een planeet met leven tot stand is gekomen, dan had ik hier graag iets meer van vernomen. Kwestie van mijn waan niet te láng te laten duren hé. ![]() Ciao. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iedereen zijn kwartier verlichting. Citaat:
Liever honger afzien dan zooi vreten. Ik stap trouwens enkel 't restaurant binnen van koks die zichzelf een ster aanmeten. Dan wil ik wel 'waar voor mijn geld' Geen zure oprisping in de trant van: "Kook zelf als het u niet goesteert" Citaat:
Citaat:
Ik wil dat aannemen, maar dat staat in schril contrast met uw ietwat hautaine weerstreven van mijn 'waarheid' (of wat gij ervoor aanziet) Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() @skaldis
Uw visie op de realiteit, spreekt me enorm aan. Laat u niet inpakken door de verlichtingsverkopers. Ze willen u een doos cornflakes verpatsen. 't Is zoet, maar ge hebt niks substantieels binnen als ge die zooi vreet.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 3 augustus 2005 om 00:52. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#209 | |
|
![]() Citaat:
Die is er altijd al geweest. Zoniet, hoe is uw God oorspronkelijk tot bestaan gekomen?
![]() |
![]() |
#210 | ||
|
![]() Vergelijk
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#211 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Flippend Rund, Diego Raga en Grellig hangen een ietwat omzwachtelde solipsistische visie aan. Zeer handig in discussies. Ik ben er ook niet vies van. We zijn zelf een deel van het universum en scheppen het met ons bewustzijn zoals wij alleen het kunnen scheppen. Ze scheppen zich al dan niet goden, als het hen uitkomt: in the long run, zijn wij die goden zelf want: hun bedenkers. Je kan daar ver in gaan, maar een paal door een andere schepper bedacht en op je weg geplaatst, kan je met geen mogelijkheid weg-scheppen. Weiger je dat in te zien, dan hou je bij botsing met andermans schepping uit koppigheid zelfs wat blauwe ogen of erger over.
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wie gelooft dat het universum niets meer is dan het afdraaien van een zielloos 'dom' mechanisme, krijgt dit argument immers als een boomerang terug op de werking van zijn eigen hersens. Beseffen jullie dat dit mechanistisch universum in het begin van de 20ste eeuw zijn wetenschappelijke dood is gestorven? ___________________________ Vrijheid van meningsuiting betekent blijkbaar: als je iemand ontmoet die dik, lelijk of marginaal is, dan mag je hem uitschelden voor dik, lelijk of marginaal. 3055 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hij voelt het universum eerder aan als een immense koude lege plaats. En zeg nu zelf: ons bewustzijn is een leuk gegeven, maar als het mechaniekje dat het op gang houdt sputtert of stilvalt, dan gaat ook dat lichtje uit hoor.
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een goeie incentive om er nu alles uit te halen wat erin zit. 't Is onze enige kans.
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
idd Wat betreft die waarheid waar ik het over had, ik doelde helemaal niet op de waarheid, gebruikte het woord enkel als een bij wijze van spreken. Zoals elk woord trouwens. Woorden zijn waan, ze maken het mogelijk waan te vormen en door te geven, maar evengoed zijn ze beperkend, is taal serieus beperkend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Het alziend oog is echter overal, beste Staaf ! Deze uitspraak van U staat ergens op een andere topic geplaatst. Leest U even mee: Citaat:
Wel dan, met zo'n keper van formaat in uw gezicht kan U alvast een kruis timmeren om me hierop vast te spijkeren. De zelfzekere en onderbouwde weerwoorden die U op ander subfora hanteert zullen hierbij goed van pas komen, als U op de bal speelt tenminste, waarbij ik dan niet meer zo cassant op uw bullocks hoef te reageren. ![]() Ciao |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ciao |
|
![]() |
![]() |