![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk staat het iedereen vrij aanwezig te zijn bij die mis of niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
België hoogstens goed als voetmat Podiumbestormers krijgen rake klappen tijdens ijzerwake Van onze redacteur © EDM [/size] STEENSTRATE - Minder Dietsland, nog meer Vlaanderen. Dat was de klemtoon van de IJzerwake dit jaar. Goed 2.000 Vlamingen blijven er de harde kern van de Vlaamse onafhankelijkheidsstrijd vormen. Dat sommigen geen lieverdjes zijn, hebben twee Belgicistische podiumbestormers geweten. IETS minder volk dan vorig jaar op de IJzerwake, maar daar zit het miezerige weer voor iets tussen. De wake is nu al voor het vierde jaar op rij het toevluchtsoord voor het conservatieve en extreme deel voormalige IJzerbedevaartgangers, die weigeren nog langer naar de bedevaart - volgende zondag in Diksmuide - te gaan. De drijvende krachten achter de IJzerwake, rechts-nationalistische verenigingen zoals Were Di, Voorpost, VNJ en NSV hebben dit jaar de Groot-Nederlandse gedachte op stal gehouden. ,,De klemtoon ligt anders, sommigen vonden dat het vorig jaar wat te veel over Dietsland ging. Maar onze boodschap verandert niet'', zegt comitévoorzitter Johan Vanslambrouck, ook voorzitter van de extreem-rechtse vereniging Voorpost. ,,175 jaar België is voor ons geen feest, het is daarentegen meer dan ooit het moment om definitief de Vlaamse onafhankelijkheid te eisen. Het overlegmodel met Wallonië heeft afgedaan, men overlegt niet met een agressieve imperialistische mogendheid, die elke gelegenheid aangrijpt om Vlaanderen te saboteren'', zegt Vanslambrouck. Als hij later in zijn speech dezelfde woorden herhaalt, begint de weide ,,België barst'' te scanderen. De wakegangers vegen ook letterlijk hun voeten aan België; een van de deelnemers heeft onder een spervuur van vijandige blikken een Belgische vlag meegenomen op de weide, maar de sfeer slaat om als blijkt dat de vlag zal dienst doen als voetmat. Gretig vegen de omstaanders hun bemodderde schoenen af aan de tricolore. Het anti-Belgische orgelpunt komt er als twee jonge mannen, het bovenlijf zwart-geel-rood geschilderd, het podium bestormen. Het effect overtreft dat van een rode lap in een arena vol stieren. Meteen veren tientallen kaalhoofdigen recht. Vorig jaar al bestormden vijf leden van de BUB - een piepklein partijtje dat pleit voor een unitair België - het podium van de IJzerbedevaart in Diksmuide. Dat een deel van het wake-publiek er toch iets minder vredevolle principes op na houdt, mogen de twee beschilderden ter plekke ondervinden. Eentje vlucht weg achter het podium en wordt daar blauw geschopt, een ander wordt afgevoerd terwijl hij rake klappen van omstaanders moet incasseren. De twee dienen laterklacht in, er worden even administratief aangehouden. Ondanks het verbod op partijsymbolen, loopt heel wat volk op de IJzerwake rond met Vlaams Belang-symbolen aan. Een enkeling heeft een N-VA-regenjasje aan. De voorzitter van Vlaams Belang, Frank Vanhecke, geflankeerd door Vlaams Parlementslid Marie-Rose Morel houdt zich wat afzijdig door zich aan de rand van de weide op te stellen. Op de weide zelf een heel pak mindere goden van Vlaams Belang: parlementsleden zoals Johan Deckmyn, Koen Bultinck, Frieda Van Themsche, Werner Marginet en Christian Verougstraete zijn trouw ingegaan op de oproep van het Belang om aanwezig te zijn. Hun anonimiteit steekt af tegen het enige aanwezige N-VA-parlementslid, Mark Demesmaeker, die voor televisie mag uitleggen waarom hij hier is. ,,Ik sta 100 procent achter de boodschap van onafhankelijkheid voor Vlaanderen. Bovendien weiger ik de Vlaamse symbolen uit te leveren aan extreem-rechts, de Vlaamse symbolen zijn geen exclusieve eigendom van links noch rechts'', zegt Demesmaeker. ,,Of N-VA-minister Geert Bourgeois hier zou kunnen rondlopen? Hij is niet het type dat van dit soort massabedoeningen houdt.'' Dat de IJzerwake krampachtig blijft worstelen met het oorlogsverleden van de Vlaamse beweging, blijkt uit de keuze om dit jaar geen groot portret van Staf De Clercq (leider van het fascistische Vlaams Nationaal Verbond (VNV), die tijdens de Tweede Wereldoorlog volop collaboreerde met de Duitsers) aan het podium te hangen. ,,Sommigen vonden dat iets te nadrukkelijk'', zegt Vanslambrouck. Tijdens de plechtigheid drukt men herhaaldelijk op het onrecht dat de ,,Vlaamse helden aan het Oost- en Westfront'' is aangedaan, in de repressie na de beide wereldoorlogen.[size=2]Over de fouten van het nazi-regime aan wiens zijde die tijdens de oorlog ten strijde trokken geen woord. [/size] 22/08/2005 Wouter Verschelden [edit]DE MORGEN: [size=7]BELGISCH OPSTOOTJE OP DE IJZERWAKE[/size] De vierde IJzerwake is gisteren in Ieper opgeschrikt door een incident. Ruim tweeduizend mensen, iets meer dan de helft van het aantal beschikbare zitjes, woonden het gebeuren aan het monument van de gebroeders Van Raemdonck bij. Tussen de eucharistieviering en de toespraken van voorzitter Johan Vanslambrouck en Hugo Portier, erevoorzitter van het Antwerps Nationaal Zangfeest, werd de ordedienst in snelheid gepakt door twee mannen die plots het podium oprenden. Voor iemand goed wist wat er gebeurde, ontblootten de twee hun in Belgische kleuren beschilderde bovenlijf. Onder luid boegeroep van het publiek renden de twee na enkele seconden weer weg. Ze werden onmiddellijk gevat en incasseerden enkele slagen. Een van de twee Belgischgezinde mannen is lid van de Belgische Unie (BUB). “Gezien het extremistische karakter van deze bijeenkomst kan deze actie als een ware heldendaad worden bestempeld die past in de niet-aflatende strijd van de Belgischgezinden tegen de ouderwetse Vlaams-nationalisten, die België bij monde van de voorzitter van de IJzerwake een schurkenstaat noemen”, stelde de BUB later in een opeisingsbrief. Zoals de traditie het voorschrijft, lag de nadruk vooral op anti-Belgische stellingnamen. Voorzitter Johan Vanslambrouck trok van leer tegen wat hij “175 jaar wanbestuur noemde in België” en pleitte opnieuw voor een onafhankelijk Vlaanderen. Voor Vanslambrouck is zestig jaar Belgische repressie een veel belangrijker item in 2005. [size=5] Twee Belgischgezinden ontbloten in nationale kleuren beschilderd bovenlijf op podium[/size] De vzw IJzerwake streeft naar zelfbestuur voor Vlaanderen, wil nooit meer oorlog en wil godsvrede stimuleren en uitdragen. De vereniging ontstond enkele jaren geleden uit onvrede met de koers die het IJzerbedevaartcomité was ingeslagen. Onder de aanwezigen bevonden zich tal van Vlaams Belang-mandatarissen, zoals nationaal voorzitter Johan Vanhecke en boegbeeld Philip Dewinter. Ook Marc Demesmaeker (N-VA) tekende present. [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Patriot! : 22 augustus 2005 om 18:29. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dit terwijl bubbel BCD hier nog ontkende dat de BUB daar ook maar voor iets tussen zat... Of hoe de bubbels eens te meer elkaars ruiten aan het ingooien zijn... Die bubbels toch, echte narren! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is onze schuld niet dat die linkse onzin-gazet niet beter nadenkt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb alleszins geen weet van een opeisingsbrief dus ik denk dat de Morgen met de natte vinger gewerkt heeft.
![]() |
![]() |
#207 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als dat al fout is, wat moet er dan gedacht worden van de rest van het artikel, ook die passages waar jullie nu zo gretig naar verwijzen. Allemaal uit een "onzin-krant", zoals een van jullie bubbels zopas stelde. Nogal merkwaardig trouwens om een artikel uit een "onzin-krant" aan te halen als bewijsmateriaal... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#209 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wat betreft de laffe knokpartij van een groepje gefrustreerden op de IJzerwake van gisteren heb ik maar één ding te vertellen: onvoorstelbaar. Ik dacht dat de vrije meningsuiting zo belangrijk was voor de Vlaamskiljons? Of geldt dat alleen maar in één richting?
Deze laffe gefrustreerden zullen hun straf niet ontlopen!
![]() |
#212 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eén van de twee Belgischgezinden was van de BUB, maar de actie gebeurde niet onder BUB-vlag. Het Nationaal Secretariaat van de BUB heeft kort na de actie een persbericht uitgestuurd waarin de twee helden geprezen worden (dit bericht staat ook op het forum onder de titel 'Belgische vlaggen op de IJzerwake'), maar eist op geen enkel moment de actie op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bubbel Yanneman, weet u eigenlijk het verschil tussen vrije meningsuiting en ordeverstoring? Blijkbaar niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat is net zoals uw anti-Belgische houding. Ongefundeerde onzin.
![]() |
![]() |
#216 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#218 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
Banneling
|
![]() Sinds wanneer verdedigt u De Morgen?
Ik vind het wel fijn dat die jongens iets positief over ons schrijven. Zo slecht zijn ze niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wiet is overigens des duivels. Drie dagen pukkelpop in de wiet-dampen van een groot deel van de bezoekers hebben mijn afkeer ervan enkel nog verergert. Bah. |
|
![]() |
![]() |