![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Wie vind dat levenslang "levenslang" moet zijn ? | |||
JA |
![]() ![]() ![]() |
57 | 64,77% |
NEE |
![]() ![]() ![]() |
31 | 35,23% |
Aantal stemmers: 88. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gedeeltelijk mee eens. Dit betekent niet dat je wie een gevaar vormt voor de omgeving vrij moet laten rondlopen, ook al verblijft die met 4 celgenoten op 7 vierkante meter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je kan je ook de vraag stellen of het zinvol is om iemand die ondertussen tot inkeer is gekomen, en geen gevaar meer vormt voor de maatschappij, nog verder op te sluiten. Opsluiten enkel om het geweten van slachtoffers en/of nabestaanden te sussen is een dure optie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Eénmaal de crimineel spijt betuigd heeft, mag hij gewoon naar huis. In elk geval wordt hiermee het tekort aan cellen drastisch opgelost. Je vermoord dus vb. een halve familie, je zegt aan de rechter dat je spijt hebt en... klaar is kees. oops... pardon... o zo spijtig zeg! OPGELOST.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het aan hun ligt... ![]()
![]() |
![]() |
#206 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Levenslang gelukkig, zeker! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Minister-President
|
![]() Uiteraard is elke criminaliteit teveel, in de betekenis dat het niet had mogen gebeuren. Maar het is de overheid die dat 'teveel' maar moet verwerken. Zij besloot immers dat het opportuun was om celstraffen op te leggen.
![]() |
#208 |
Minister-President
|
![]() Ik las gisteren nog iets over een wet die gestemd zou zijn geweest in 2005 (?) die ervoor moest zorgen dat de gevangene weet over welke rechten hij beschikt. Ik neem aan dat de uitvoering van die wet dode letter is gebleven...
![]() |
#209 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#210 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou het niet weten want ik blijf er netjes buiten.
![]() |
#211 |
|
![]() Een goede oplossing, spijtig genoeg heeft niet iedereen die luxe. Vraag het maar eens aan die mensen die lang in voorarrest zitten en dan vrijgesproken worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is juist maar in 90% van de gevallen komt er toch een veroordeling hoor, terecht of niet terecht. Vrijspreken wie in voorarrest zit doen ze niet graag. Maar het komt natuurlijk wel eens voor. Maar kijk, wie zich nergens mee inlaat zal er ook niet gauw terecht komen. En zo is dat goed.
![]() |
![]() |
#213 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#214 | |
|
![]() Citaat:
Ik denk dat meer dan 50% van de mensen die binnen zitten voorarresten zijn. Kijk eens naar de cijfers, we spreken vele duizenden mensen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Meestal is het schuldig tot het tegendeel is bewezen. Allez voor de gewone mens dan toch.
![]() |
![]() |
#216 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel weet ik van vroeger dat ze soms naar huis mochten gaan en dat er dan waarschijnlijk verder niks meer van in huis kwam of zo. Maar het fijne weet ik er niet van. Trouwens ik spreek over toch al een redelijke lange tijd geleden, nu kan dat wat anders liggen allemaal.
![]() |
![]() |
#217 | |
|
![]() Citaat:
Herinner u het Outlaw assiesenproces, 3 x levenslang terwijl de rechter goed weet dat er 2 bij waren die het niet gedaan hadden. Dan hadden ze maar moeten spreken zei de rechter. Franchimont rechten gebruiken = maximumstraf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#219 |
|
![]() Toch onder omstandigheden het minste uit alle kwaden, want gelukkig doet onze BESCHAVING niet meer aan doodstraffen.
![]() |
#220 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat het toch iets gecompliceerder is. Van gevangenispersoneel wordt verwacht dat die kan inschatten of het nog relevant is iemand achter de tralies te houden. Recidive kan je nooit 100 % uitsluiten. Zware seksuele delinquenten worden nooit echt vrijgelaten. Ze blijven steeds onder een of ander toezicht. Uiteindelijk gaat het om de vraag of je iemand nog een tweede kans mag gunnen. Wat is het verschil tussen iemand die na 10 jaar vervroegd vrijkomt en wie z’n 15 jaar uitzit. Het verschil kan wel eens 5 jaar leven op kosten van de gemeenschap zijn. Trouwens, de trend is om een gevangenisstraf niet louter te beschouwen als een vrijheidsberovende straf, uit weerwraak, oog om oog. Ook als voorbereiding op een nieuw leven. Ik zie Dutroux nog niet direct vrijkomen. Het collectief geweten zou sowieso worden aangetast. Misschien moeten we ons ook eens de vraag stellen hoe groot de gevangenispopulatie zou zijn indien ieder zijn straf volledig uitzit? Ik vind niet dat de gevangenispoorten moeten worden opengezet. Ik vind wel dat er eens serieus moeten worden nagedacht over relevantie, zonder kosten en baten uit het oog te verliezen, en zeker niet de gevoelens van slachtoffers en nabestaanden. Wat mij het meest stoort, is dat rechters zwaardere vrijheidsberovende straffen uitspreken in functie van de vervroegde vrijlating. |
|
![]() |
![]() |