Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 september 2007, 20:08   #201
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zinloosheid is het handelsmerk van Hans maar toch weet hij niet van ophouden.
Oud 21 september 2007, 07:55   #202
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Toch gek wat er hier allemaal beweerd wordt over Limburg.
Wie er gewoond en gewerkt heeft gedurende de laatste nagenoeg 70 jaar, weet wel beter.
Limburgs- en Luiks Haspengouw waren altijd nauw met mekaar verbonden, of het nu als groot gedeelte van het Graafschap Loon en/of Prinsbisdom Luik was, of ten tijde van het Luiks staal om er gaan te werken toen de Hasseltse "Tramstraat" (Katholieke en/o ACV kringen) de mensen van de Kempen en gedeeltelijk de Maaskant lomp en arm hield. Haspengouwers en Zuid-Maaskanters wilden zelfs van Ford te Genk niet veel weten toen de Luikse industrie nog goed draaide.
Met het zogenaamd Vlaanderen hebben de grootste gedeelten van Limburg nooit een band gehad... tenzij in de paar laatste decennia toen de Vlaamse instanties met alle mogelijke pesterijen de goede band gesaboteerd heeft, zogenaamd omdat er geen interesse meer voor was, doch werkelijk omdat een reeks decreten en verordeningen (gemeenschappelijk vervoer, onderwijs, etc...) het zogenaamd Vlaanderen door de strot duwde.
Ik herhaal, tijdens mijn vele contacten de laatste weken heb ik helemaal geen groot enthoesiasme voor een afgescheiden Vlaanderen gemerkt, noch in Midden-Limburg, noch in Limburgs Haspengouw. Eerder een weerzin voor de bemoeienenissen van de extremistisch tuig van de ad hoc partijen en zelfs een belachelijk vinden van de grote mislukking van de tjeven en hun Westvlaamse geitenboer Leterme... al de beweringen van Vandeurzen te spijt... Leterme ging alles eens vlug oplossen, na zijn windbuilen van beloften over betrouwbaarheid, etc...
Oud 21 september 2007, 07:57   #203
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
Wie er gewoond en gewerkt heeft gedurende de laatste nagenoeg 70 jaar, weet wel beter.
Limburgs- en Luiks Haspengouw waren altijd nauw met mekaar verbonden, of het nu als groot gedeelte van het Graafschap Loon en/of Prinsbisdom Luik was, of ten tijde van het Luiks staal om er gaan te werken toen de Hasseltse "Tramstraat" (Katholieke en/o ACV kringen) de mensen van de Kempen en gedeeltelijk de Maaskant lomp en arm hield. Haspengouwers en Zuid-Maaskanters wilden zelfs van Ford te Genk niet veel weten toen de Luikse industrie nog goed draaide.
Met het zogenaamd Vlaanderen hebben de grootste gedeelten van Limburg nooit een band gehad... tenzij in de paar laatste decennia toen de Vlaamse instanties met alle mogelijke pesterijen de goede band gesaboteerd heeft, zogenaamd omdat er geen interesse meer voor was, doch werkelijk omdat een reeks decreten en verordeningen (gemeenschappelijk vervoer, onderwijs, etc...) het zogenaamd Vlaanderen door de strot duwde.
Ik herhaal, tijdens mijn vele contacten de laatste weken heb ik helemaal geen groot enthoesiasme voor een afgescheiden Vlaanderen gemerkt, noch in Midden-Limburg, noch in Limburgs Haspengouw. Eerder een weerzin voor de bemoeienenissen van de extremistisch tuig van de ad hoc partijen en zelfs een belachelijk vinden van de grote mislukking van de tjeven en hun Westvlaamse geitenboer Leterme... al de beweringen van Vandeurzen te spijt... Leterme ging alles eens vlug oplossen, na zijn windbuilen van beloften over betrouwbaarheid, etc...
Steenbok is weer eens zijn frustratie aan het braken... Al vele jaren gaat het steeds over hetzelfde.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 07:58   #204
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Steenbok is weer eens zijn frustratie aan het braken... Al vele jaren gaat het steeds over hetzelfde.
Neen, Steenbok heeft voor een groot stuk historisch gelijk. Limburg en Luiks-haspengouw hadden wel degelijk een historische band met mekaar. En zeker een grotere band met Luik dan met Brugge, Gent, Oostende of Antwerpen. De band die de Limburgers hadden met die steden was praktisch nihil. Zeker weten.

Laatst gewijzigd door system : 21 september 2007 om 08:04.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 08:00   #205
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U draait het om. Ik zeg dat een groot gedeelte van het huidige Limburg, dus grote stukken van het tegenwoordige Limburg, behoorden vroeger tot het het prinsbisdom Luik. Het graafschap Loon maakte sinds 1356 deel uit van het prinsbisdom Luik. Dus Sleypen heeft wel in zekere zin gelijk.

Als u zo spreekt kunnen we ook maar moeilijk bepalen wat nu een 'echte Vlaming' is. Limburger zijn heeft niet alleen te maken met 'afkomst'. Het heeft zelfs relatief weinig te maken met 'afkomst'. Mensen van Poolse of Italliaanse afkomst, die meer dan 60 jaar in Limburg wonen, beschouw ik ook als Limburgers.
Vooreerst zie ik niet goed in wat een politieke constructie uit een ver verleden van enige betekenis is voor een huidig identitair besef van een inwoner van die streek. Delen van Letland behoorden vele eeuwen tot het rijk van de Duitse ridderorden en later tot het Duitse Rijk. Zijn de huidige Letten dan Duitsers of moeten zij politiek een eenheid gaan vormen met de huidige Duitsers?

Ik hanteer dan ook een begrippen als "echte Vlaming". Anderen kwamen wel af met iets gelijkaardigs als "echte Limburger". Bijgevolg, wat verwijt u aan iemand die in Limburg is komen wonen en zijn mening geeft over bepaalde zaken?
Oud 21 september 2007, 08:00   #206
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, Steenbok heeft voor een groot stuk historisch gelijk.
U bedoelt?
Oud 21 september 2007, 08:02   #207
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U bedoelt?
Zie boven.
Oud 21 september 2007, 08:04   #208
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Vooreerst zie ik niet goed in wat een politieke constructie uit een ver verleden van enige betekenis is voor een huidig identitair besef van een inwoner van die streek. Delen van Letland behoorden vele eeuwen tot het rijk van de Duitse ridderorden en later tot het Duitse Rijk. Zijn de huidige Letten dan Duitsers of moeten zij politiek een eenheid gaan vormen met de huidige Duitsers?

Ik hanteer dan ook een begrippen als "echte Vlaming". Anderen kwamen wel af met iets gelijkaardigs als "echte Limburger". Bijgevolg, wat verwijt u aan iemand die in Limburg is komen wonen en zijn mening geeft over bepaalde zaken?
Ik verwijt niemand iets.
Oud 21 september 2007, 08:04   #209
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zie boven.
Waar dan wel?
Oud 21 september 2007, 08:05   #210
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik verwijt niemand iets.
Fijn zo, maar wat was dan wel de bedoeling van die vraag waarin u het had over "echte Limburger"?
Oud 21 september 2007, 08:09   #211
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met andere woorden: Limburg bestaat uitsluitend uit steenbokskes en zijn klonen.
Oud 21 september 2007, 08:14   #212
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Fijn zo, maar wat was dan wel de bedoeling van die vraag waarin u het had over "echte Limburger"?

Dat ik er bijna 60 jaar woonde maakt van mij geen échte' Limburger. Reden: ik denk er niet hetzelfde over als het tweespan SS. System en Steenbok.
Oud 21 september 2007, 08:28   #213
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Dat ik er bijna 60 jaar woonde maakt van mij geen échte' Limburger. Reden: ik denk er niet hetzelfde over als het tweespan SS. System en Steenbok.
Dat u zich niet echt Limburger voelt had ik reeds door. Dat komt misschien omdat u te lang in 'Vlaanders' gezeten heeft. Dat laat sporen na bij een mens. U hebt uw Limburgse identiteit verloochend. Dat merken we elke dag.

Laatst gewijzigd door system : 21 september 2007 om 08:30.
Oud 21 september 2007, 09:36   #214
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat u zich niet echt Limburger voelt had ik reeds door. Dat komt misschien omdat u te lang in 'Vlaanders' gezeten heeft. Dat laat sporen na bij een mens. U hebt uw Limburgse identiteit verloochend. Dat merken we elke dag.

Jouw oordeel en waarnemingsvermogen zijn al even waardeloos als je vermogen om te lezen wat er staat. Ik heb meermaals gezegd dat ik bijna 60 jaar in Limburg woonde. Om zelfs maar even lang in Vlaanderen te hebben kunnen wonen zou ik nu zo'n 120 jaar oud moeten zijn.
Als er dus sporen bij mij zijn nagelaten dan zijn het Limburgse.

Limburg is een deel van Vlaanderen. Het is dus nogal moeilijk om mijn identiteit te verloochenen. De enige identiteit die ik verloochen is deze die op mijn paspoort staat. En die verloochen jij evengoed vermits je laat verstaan dat er een Limburgse identiteit bestaat. Je bent bovendien een separatist als je Limburg van Vlaanderen wil afscheiden en samenvoegen met Nederlands Limburg en/of Luik. De Limburgers System en Knuppel lijken dus meer op elkaar dan jij ooit zult willen toegeven.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 21 september 2007 om 09:39.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 09:40   #215
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oud 21 september 2007, 10:00   #216
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar u hebt toch ook lang in de 'Vlaanders' gewoond volgens mij. Letterlijk dan. Tenminste dat zei u zelf. Nu, dat merkt men dan ook.

Laatst gewijzigd door system : 21 september 2007 om 10:04.
Oud 21 september 2007, 10:05   #217
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Jouw oordeel en waarnemingsvermogen zijn al even waardeloos als je vermogen om te lezen wat er staat. Ik heb meermaals gezegd dat ik bijna 60 jaar in Limburg woonde. Om zelfs maar even lang in Vlaanderen te hebben kunnen wonen zou ik nu zo'n 120 jaar oud moeten zijn.
Als er dus sporen bij mij zijn nagelaten dan zijn het Limburgse.

Limburg is een deel van Vlaanderen. Het is dus nogal moeilijk om mijn identiteit te verloochenen. De enige identiteit die ik verloochen is deze die op mijn paspoort staat. En die verloochen jij evengoed vermits je laat verstaan dat er een Limburgse identiteit bestaat. Je bent bovendien een separatist als je Limburg van Vlaanderen wil afscheiden en samenvoegen met Nederlands Limburg en/of Luik. De Limburgers System en Knuppel lijken dus meer op elkaar dan jij ooit zult willen toegeven.
U hebt toch geen moeite met separatisten. Of wel?
Oud 21 september 2007, 10:12   #218
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
och Jan, met alle respect voor je historische kennis waaruit ik veel leerde.
Maar hier is het de waarheid. Limburgers voelen zich helemaal niet verbonden met de door de voorstanders verlangde afsplitsing Zuid-Noord, noch met het artificieel wangedrocht Vlaanderen.
Wij hadden daar veel discussies over en het is zo dat ik binnenkort 70 word en op enkele maanden in twee periodes na genomen ik steeds in Limburgs Haspengouw en Midden-Limburg gewoond heb. Ik heb heel veel sociaal contact en weet dus zeker beter waarover ik praat dan een leerkracht uit Waregem die wel historisch veel belezen is, doch ver van de waarheid staat inzake de waangedachten en/of droombeelden van de Vlaams Nationalisten. Ook al heb je contacten met zielsgenoten, het blijven mensen uit kernen van je gedachtengoed, nationalisten en anderen.
Ik ben helemaal niet gefrustreerd, verre van, maar de waarheid zoals ze beleefd wordt door een echte Limburgse en Luikse Haspengouwer mag hier ook aan bod komen in dit forum.
Na een professioneel leven van meer dan 50 jaar in de Limburgse industriële streek weet ik daar ook wel het een en ander van wat er leeft.
Weliswaar dat ik veel geode contacten heb met de Genkse politiekers van alle slag, uitgezonderd de VB'ers, want die zijn nog erger dan de ergsten qua negativisme en waanbeelden, zonder dat ze ook maar het minste presteren. Hun succes bij de gemeenteraadsverkeizingen: enkel en alleen gebaseerd op de foert stemmen zoals op vele plaatsen, want het kan niet dat men objectief ten gun,ste denkt van dat samenraapsel van echt gefrustreerden inzake vreemdelingenhaat, anti-institutionelen, etc...

En dat het al vele jaren over hetzelfde zou gaan... tja, jij toch ook...
al ben jij nooit als peuterke ineengetimmerd door tuig van het voor- en tijdens de oorlog nazisme en racisme onder de mom van VNV, SS-Vl, etc....
die waren er ook al in Genk... getuige de vele veroordelingen en zelfs terechtstellingen van door rechtbanken schuldig bevondenen...

ik ben liever gefrustreerd voor een goede zaak dan voor een waanbeeld van nationalisme waarvoor er trots alle peilingen bijlange geen meerderheid bestaat...
Oud 21 september 2007, 10:21   #219
system
Banneling

Standaard

Citaat:
och Jan, met alle respect voor je historische kennis waaruit ik veel leerde.
Maar hier is het de waarheid. Limburgers voelen zich helemaal niet verbonden met de door de voorstanders verlangde afsplitsing Zuid-Noord, noch met het artificieel wangedrocht Vlaanderen.
Wij hadden daar veel discussies over en het is zo dat ik binnenkort 70 word en op enkele maanden in twee periodes na genomen ik steeds in Limburgs Haspengouw en Midden-Limburg gewoond heb. Ik heb heel veel sociaal contact en weet dus zeker beter waarover ik praat dan een leerkracht uit Waregem die wel historisch veel belezen is, doch ver van de waarheid staat inzake de waangedachten en/of droombeelden van de Vlaams Nationalisten. Ook al heb je contacten met zielsgenoten, het blijven mensen uit kernen van je gedachtengoed, nationalisten en anderen.
Ik ben helemaal niet gefrustreerd, verre van, maar de waarheid zoals ze beleefd wordt door een echte Limburgse en Luikse Haspengouwer mag hier ook aan bod komen in dit forum.
Na een professioneel leven van meer dan 50 jaar in de Limburgse industriële streek weet ik daar ook wel het een en ander van wat er leeft.
Weliswaar dat ik veel geode contacten heb met de Genkse politiekers van alle slag, uitgezonderd de VB'ers, want die zijn nog erger dan de ergsten qua negativisme en waanbeelden, zonder dat ze ook maar het minste presteren. Hun succes bij de gemeenteraadsverkeizingen: enkel en alleen gebaseerd op de foert stemmen zoals op vele plaatsen, want het kan niet dat men objectief ten gun,ste denkt van dat samenraapsel van echt gefrustreerden inzake vreemdelingenhaat, anti-institutionelen, etc...

En dat het al vele jaren over hetzelfde zou gaan... tja, jij toch ook...
al ben jij nooit als peuterke ineengetimmerd door tuig van het voor- en tijdens de oorlog nazisme en racisme onder de mom van VNV, SS-Vl, etc....
die waren er ook al in Genk... getuige de vele veroordelingen en zelfs terechtstellingen van door rechtbanken schuldig bevondenen...

ik ben liever gefrustreerd voor een goede zaak dan voor een waanbeeld van nationalisme waarvoor er trots alle peilingen bijlange geen meerderheid bestaat...
Hebt u er veel van geleerd? Ik bitter weinig moet ik zeggen. Ik moet de man voortdurend wijzen op zijn onjuistheden.

Laatst gewijzigd door system : 21 september 2007 om 10:22.
Oud 21 september 2007, 10:44   #220
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U hebt toch geen moeite met separatisten. Of wel?
ALS ik al moeite heb met separatisten dan is het met die van 1830.
En neen, ik heb nooit gezegd dat ik allang uit Limburg weg ben. Dat maak jij ervan omdat ik niet klakkeloos jou zever beaam. Het zal trouwens geen zak verschil maken als ik zeg dat ik nog maar vijf jaar uit Limburg weg ben. Een fractie dus van de tijd dat ik wél in Limburg woonde. Een Limburgse volksverrader zal ik voor jou toch blijven.

Vermits iedereen echter sporen draagt van wat hij was zal ik ook Limburgse sporen blijven dragen. Hoezeer jij dat ook probeert te ontkennen. Ik ontken mijn afkomst niet en heb dat zelfs nooit geprobeerd. JIJ bent het die via alle mogelijke onzin de afkomst probeert te ontkennen van de Vlaamse kunst. De kunstenaars die deze kunst produceerde mogen Duitse roots hebben, onder druk veritaliaanst zijn, door Belqique geclaimd worden, maar niet Vlaams genoemd worden. Nochtans wordt dat in heel de wereld erkend.
Waarom is dat zo System als je Vlaanderen niet beweert te haten?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be