Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juli 2007, 17:29   #221
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
En maakt het meteen onoplosbaar.

Dat weiger ik te geloven.
Je kan mensen trouwens ook iets leren.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 11 juli 2007 om 17:30.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2007, 19:31   #222
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Struggle for life, is waar overleven evident is meer struggle for pleasure geworden.
mooi gezegd
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2007, 19:38   #223
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het probleem is dan iedereen aanvaard dat er problemen zijn, maar dat niemand de zware verantwoordelijkheid wil nemen om de problemen te erkennen en er een oplossing voor te zoeken en nieuwe regels en wetten op te leggen aan de bevolking.

Politici zijn soms pioniers, maar meestal nalopers.
Pas als ze voelen dat er een zekere onderstroom op gang is gekomen durven ze al eens een boodschap in die richting formuleren.
Het is zaak die onderstroom op gang te brengen, zodat onze heren en dames politici hun koudwatervrees kunnen overwinnen.
Pas als je bij de bakker en de beenhouwer hoort zeggen dat er in feite toch wat veel mensen zijn zullen ook politici dit hardop durven zeggen.
Aan ons overtuigden om dit te bespoedigen.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2007, 19:59   #224
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou niet zo optimistisch zijn. In de "nabije toekomst" wordt verwacht dat India China zal voorbij steken qua inwonersaantal.

(Mag ik weten wat je studeert?)
Filosofie op universitair niveau. Economie en sociaal-politieke wetenschappenin de vrije tijd.

En waarom zal India China voorbijsteken?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2007, 20:00   #225
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zal waarschijnlijk geen ingang bij je vinden door te vragen of je het leuk vindt dat een wezen met meer mogelijkheden beslist onze soort weg te vagen of dit indirect doet door haar keuzes.

Sommige soorten zijn van levensbelang voor de mens, zelfs voor de economie.
Ik zou het niet bepaald leuk vinden als iemand langs komt en de Mensheid uitroeit. Maar het gaat hier helemaal niet over de mensheid. Het gaat hier over andere dieren.

En zoals je het zelf zegt. 'Sommige dieren'.

Kun je me kolossale natuurramp enes uitleggen toen dat de kiwi uitstierf?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 11 juli 2007, 20:02   #226
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is héél erg afhankelijk van de levensstandaard die je die 9 �* 12 miljard mensen wilt geven.
Daar ga je de mist in. Ik heb geen enkele berekenign gezien die zegt dat de mensen op de aarde aan hun huidige welvaart zouden moeten inboeten.

De hele wereld Westen-stijl, daar ben ik idd sceptisch over. Maar we weten allemaal. Als de welvaart stijgt, dan daalt (uiteindelijk) de nataliteit. Daarz ijn genoeg voorbeelden van in de geschiedenis.
Oud 11 juli 2007, 20:11   #227
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Daar ga je de mist in. Ik heb geen enkele berekenign gezien die zegt dat de mensen op de aarde aan hun huidige welvaart zouden moeten inboeten.

De hele wereld Westen-stijl, daar ben ik idd sceptisch over. Maar we weten allemaal. Als de welvaart stijgt, dan daalt (uiteindelijk) de nataliteit. Daarz ijn genoeg voorbeelden van in de geschiedenis.
Ik heb gezegd dat het sterk afhankelijk is van de welvaart, niet dat we aan welvaart naar onze huidige maatstaf moeten inboeten.

En inderdaad. In niet-westerse maatschappijen is men veel meer afhankelijk van nageslacht en familieleden om te overleven, ook op oudere dag. Ons maatschappijstelsel heeft die noodzaak om voor bestaanszekerheid op je familie en nageslacht te moeten rekenen ongedaan gemaakt. Door te zorgen dat de armoede zich daar oplost raak je ineens meerdere vliegen in één klap. Je bestrijdt de armoede daar en voorkomt zo ellende, je houdt de wereldbevolkingsgroei in toom en het is positief voor ons milieu.
Oud 11 juli 2007, 20:12   #228
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
mooi gezegd
Dank je.
Oud 11 juli 2007, 20:15   #229
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Filosofie op universitair niveau. Economie en sociaal-politieke wetenschappenin de vrije tijd.

Ah oké, ik vermoedde dat je sociale wetenschappen studeerde. Filosofie is interessant. (Sociale wetenschappen en economie zeker ook.)

Citaat:
En waarom zal India China voorbijsteken?
Dat is voorspelt obv de huidge economische en daarmee samengaande demografische expansie.
(Ook dat is in de geschiedenis hier in het westen, in het begin van het industriële tijdperk gebeurt.)
Vb. bron:http://www.hoesnel.nl/demografie_wer...dia-china.html
Oud 11 juli 2007, 20:20   #230
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb gezegd dat het sterk afhankelijk is van de welvaart, niet dat we aan welvaart naar onze huidige maatstaf moeten inboeten.

En inderdaad. In niet-westerse maatschappijen is men veel meer afhankelijk van nageslacht en familieleden om te overleven, ook op oudere dag. Ons maatschappijstelsel heeft die noodzaak om voor bestaanszekerheid op je familie en nageslacht te moeten rekenen ongedaan gemaakt. Door te zorgen dat de armoede zich daar oplost raak je ineens meerdere vliegen in één klap. Je bestrijdt de armoede daar en voorkomt zo ellende, je houdt de wereldbevolkingsgroei in toom en het is positief voor ons milieu.
En daarom moeten we ons niet al te veel zorgen maken.
De enige landen waar de welvaart daalt, zijn de landen zonder democratie.
Oud 11 juli 2007, 20:21   #231
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Ik zou het niet bepaald leuk vinden als iemand langs komt en de Mensheid uitroeit. Maar het gaat hier helemaal niet over de mensheid. Het gaat hier over andere dieren.

En zoals je het zelf zegt. 'Sommige dieren'.

Kun je me kolossale natuurramp enes uitleggen toen dat de kiwi uitstierf?
Niet echt, maar het gaat erom dat we moeilijk kunnen voorspellen wat uitsterven van bepaalde soorten zal teweegbrengen. Daarom knoei je mijns inziens beter niet in de voedselkringloop die door miljoenen jaren evolutie tot stand is gekomen, waarin alles dus perfect is aangepast aan mekaar.
Enfin, we kunnen alles zoveel mogelijk naar onze hand zetten. Maar er zijn grenzen.
Moest nu blijken dat de blaadjes van de kiwiplant een noodzaak zijn voor een bepaalde bladluis (ik zeg maar wat) die daar zijn voedsel haalde. Deze kever sterft hierdoor ook uit. Maar deze bladluis was net het voedsel van een bepaald insect dat de natuurlijke vijand was van beestjes die ons graan vernietigen. Enfin... planten en dieren hebben verschillende functies waarvan we ons soms pas bewust worden als het te laat is.
Oud 11 juli 2007, 20:21   #232
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah oké, ik vermoedde dat je sociale wetenschappen studeerde. Filosofie is interessant. (Sociale wetenschappen en economie zeker ook.)
Filosifie is zo 'simpel' dat ik genoeg tijd heb voor de rest. ^^

Citaat:
Dat is voorspelt obv de huidge economische en daarmee samengaande demografische expansie.
(Ook dat is in de geschiedenis hier in het westen, in het begin van het industriële tijdperk gebeurt.)
Vb. bron:http://www.hoesnel.nl/demografie_wer...dia-china.html
Als ik het goed lees.
'Omdat de nataliteit niet daalt, maar het sterftecijfer wel.' (Evenveel kinderen/mensen leven langer.)
Dat is idd de eerste demografische stap. De 2de is dat de nataliteit daalt.

En dat gebeurt als de welvaart stijgt. Hoera, zou ik zeggen.
Oud 11 juli 2007, 20:23   #233
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet echt, maar het gaat erom dat we moeilijk kunnen voorspellen wat uitsterven van bepaalde soorten zal teweegbrengen. Daarom knoei je mijns inziens beter niet in de voedselkringloop die door miljoenen jaren evolutie tot stand is gekomen, waarin alles dus perfect is aangepast aan mekaar.
Ik heb mijn twijfels bij dat woordje 'perfect'.
Ik geloof niet echt in een 'evenwicht' in de natuur. Ik geloof dat bepaalde revoluties leiden tot andere revoluties. Ineens alle vleeseters dood zal niet efficient zijn.
Maar of nu de Siberische tijger uitsterft.

Het coole is dat de dieren die we het meeste 'nodig' hebben, een enorme reserve hebben.

Citaat:
Moest nu blijken dat de blaadjes van de kiwiplant een noodzaak zijn voor een bepaalde bladluis (ik zeg maar wat) die daar zijn voedsel haalde. Deze kever sterft hierdoor ook uit. Maar deze bladluis was net het voedsel van een bepaald insect dat de natuurlijke vijand was van beestjes die ons graan vernietigen. Enfin... planten en dieren hebben verschillende functies waarvan we ons soms pas bewust worden als het te laat is.
Dit is veel te lineair. Ondertussen kan een ander insect ineens doorgroeien en eet die die bladluis, etc.
Oud 11 juli 2007, 20:27   #234
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Ik heb mijn twijfels bij dat woordje 'perfect'.
Ik geloof niet echt in een 'evenwicht' in de natuur. Ik geloof dat bepaalde revoluties leiden tot andere revoluties. Ineens alle vleeseters dood zal niet efficient zijn.
Maar of nu de Siberische tijger uitsterft.
Ik geloof in een dynamisch evenwicht.
En van mij mag die tijger gerust blijven leven, sterker nog, met welk recht zullen wij dat voorkomen, als is het indirect door hun leefgebied te verkleinen? Het zijn trouwens prachtige dieren.

Citaat:
Het coole is dat de dieren die we het meeste 'nodig' hebben, een enorme reserve hebben.
Welke dieren bedoel je en over welke reserve heb je het?

Citaat:
Dit is veel te lineair. Ondertussen kan een ander insect ineens doorgroeien en eet die die bladluis, etc.
Dit is dan weer wat te optimistisch. De evolutie heeft miljoenen jaren nodig gehad, een organisme kan zich niet plotsklaps aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Daarom sterft het uit.
Het zal waarschijnlijk gebeuren op termijn. Maar geen termijn waarop we kunnen wachten als we met 6 miljard hongerige monden zitten, wat dan nog enkel de mens betreft.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 11 juli 2007 om 20:28.
Oud 11 juli 2007, 20:29   #235
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Filosifie is zo 'simpel' dat ik genoeg tijd heb voor de rest. ^^

Als ik het goed lees.
'Omdat de nataliteit niet daalt, maar het sterftecijfer wel.' (Evenveel kinderen/mensen leven langer.)
Dat is idd de eerste demografische stap. De 2de is dat de nataliteit daalt.

En dat gebeurt als de welvaart stijgt. Hoera, zou ik zeggen.
Zoals je zelf reeds min of meer aanhaalde komt er op lange termijn een stagnatie en mogelijk zelfs een daling. Dat is dus wel positief. Maarja, we moeten eerst nog door die stijging heen. Terwijl energie-, voedsel- en watercrisissen nu al bij de een steeds groter wordend aantal landen aankloppen.
Enfin: neen, binnen 100 of 1000 jaar is er waarschijnlijk niets aan de hand geweest en was het maar een euveltje wat nauwelijks iets betekent in het licht des aanschijns. De mens als soort zal er waarschijnlijk wel doorkomen. En zo niet, wat dan nog? Maar het gaat erom dat er nu wel veranderingen zullen moeten gebeuren, willen we de komende jaren zonder al te veel miserie overbruggen.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 11 juli 2007 om 20:32.
Oud 11 juli 2007, 20:38   #236
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals je zelf reeds min of meer aanhaalde komt er op lange termijn een stagnatie en mogelijk zelfs een daling. Dat is dus wel positief. Maarja, we moeten eerst nog door die stijging heen. Terwijl energie-, voedsel- en watercrisissen nu al bij de een steeds groter wordend aantal landen aankloppen.
Qua hoeveelheid is er van géén enkel van deze 3 zaken een crisis.
Qua spreiding wel.

Citaat:
Enfin: neen, binnen 100 of 1000 jaar is er waarschijnlijk niets aan de hand geweest en was het maar een euveltje wat nauwelijks iets betekent in het licht des aanschijns. De mens als soort zal er waarschijnlijk wel doorkomen. En zo niet, wat dan nog? Maar het gaat erom dat er nu wel veranderingen zullen moeten gebeuren, willen we de komende jaren zonder al te veel miserie overbruggen.
Da's waar.
Oud 11 juli 2007, 20:43   #237
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Qua hoeveelheid is er van géén enkel van deze 3 zaken een crisis.
Qua spreiding wel.
Dat klopt. Maar de verwachting is dat dit eerste er in de toekomst wel zit aan te komen. Zoals 'jantje' zei: we eten de aarde leeg (ook al eten we er maar met nog niet eens de helft van de wereldbevolking van. )

Ik heb trouwens net iets gevonden over het belang van die natuurlijke kringloop:
http://www.newscientist.com/article/...each-bums.html
Oud 11 juli 2007, 20:58   #238
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt. Maar de verwachting is dat dit eerste er in de toekomst wel zit aan te komen. Zoals 'jantje' zei: we eten de aarde leeg (ook al eten we er maar met nog niet eens de helft van de wereldbevolking van. )
Ik denk echt niet dat we de aarde kunnen leegeten.
Als we de moderne landbouwtechnieken wereldwijd zouden gebruiken, dan vergroten we deproductie met minimum 50%.
Immers, verre van de gehele wereld gebruikt de modernste middelen.

Citaat:
Ik heb trouwens net iets gevonden over het belang van die natuurlijke kringloop:
http://www.newscientist.com/article/...each-bums.html
Je had even goed met de killerbees ofzo kunnen afkomen.
Oud 12 juli 2007, 00:13   #239
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk echt niet dat we de aarde kunnen leegeten.
Als we de moderne landbouwtechnieken wereldwijd zouden gebruiken, dan vergroten we deproductie met minimum 50%.
Immers, verre van de gehele wereld gebruikt de modernste middelen.

Je had even goed met de killerbees ofzo kunnen afkomen.
Veel van die nieuwetechnieken zijn helemaal geen nieuwe technieken, maar enkel manieren om de voedselvoorziening in handen te krijgen en winsten te kunnen maken omdat iemand het durft voedsel te kweken.

Een plant heeft nu éénmaal zijn tijd nodig om te kunnen groeien en een dier zijn tijd om geslachtsrijp te worden en zich voort te planten.
En welke middelen men ook aan wend aan die zaken kan men gewoon niets veranderen.

En we hebben de zeeën reeds voor 3/4 leeg gerooft en zijn nu bezig de laatste resten ervan op te eten.
Verder is er bijna geen plaats meer op nog voedsel te kweken en te winnen, want het grootste deel van de vruchtbare gronden is vol geouwd met woningen en industrie.
De gronden die nu nog vrij zijn, spoelen weg omdat we alle bomen hebben omgehakt en zijn woestijnen en woestenijen waar we geen voedsel kunnen winnen.

Als we bezig blijven zoals we nu bezig zijn hebben we binnen een paar 10 talle jaren enkel elkaar nog om op te eten.

En dit is geen onzin maar zuivere realiteit.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2007, 00:19   #240
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Politici zijn soms pioniers, maar meestal nalopers.
Pas als ze voelen dat er een zekere onderstroom op gang is gekomen durven ze al eens een boodschap in die richting formuleren.
Het is zaak die onderstroom op gang te brengen, zodat onze heren en dames politici hun koudwatervrees kunnen overwinnen.
Pas als je bij de bakker en de beenhouwer hoort zeggen dat er in feite toch wat veel mensen zijn zullen ook politici dit hardop durven zeggen.
Aan ons overtuigden om dit te bespoedigen.
We zijn bezig, maar met sommige mensen is het heel moeilijk om er iets van aan hun verstand te kunnen brengen.
Zij denken dat voedsel in fabrieken word gemaakt van een paar chemische producten en dat de rest enkel maar bangmakerij is.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be