Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 september 2012, 14:23   #241
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Een stoet met 1000 deelnemers en 20000 toeschouwers valt inderdaad in het niets bij een paar honderd arrestanten.
dus jij vind het normaal dat er bij een evenement met 20000 deelnemers meer dan 230 arrestaties volgen
alles is goed om dat crapuul te verdedigen blijkbaar
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 14:29   #242
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ik denk niet dat je hier veel mensen zal vinden die menen dat de westerse waarden (waaronder de vrije meningsuiting) niet moeten verdedigd worden.
Maar het klopt natuurlijk niet dat er geen vertegenwoordigers van de moslimgemeenschap zijn die dat verdedigen. Je moet het alleen willen horen. De vrije meningsuiting impliceert immers ook dat je mag zeggen dat je aanstoot neemt aan een film of cartoon. En meer dan dat doen de meeste moslims echt niet.
Ik heb het, eerlijk gezegd, niet gehoord, en dat zweer ik op mijn zuiver en maagdelijk communiezieltje.

Kan jij mij ergens verwijzen naar vertegenwoordigers van de moslimgemeenschap die ergens erop wijzen dat dat soort filmpjes het volste recht zijn van de maker ervan, en dat hij/zij ten volle dat recht verdedigt en wil respecteren ?

Citaat:
Overigens vind ik het een beetje voorbarig om te beweren dat het filmpje in kwestie de normaalste zaak van de wereld is. Want blijkbaar is er het één en ander niet koosjer (zoals achteraf andere teksten laten inspreken of de werkelijke inhoud van de film voor de acteurs verzwijgen).
Dat het door een bedrieger gemaakt is, heeft niks te maken met het fundamentele recht om zo een filmpje te maken.

Citaat:
Als dat klopt dan is dat toch van een totaal andere orde dan de Mohammed Cartoons. Daarmee wil ik niet zeggen dat het dan maar verboden moet worden, maar dat maakt het wel niet de normaalste zaak van de wereld, zoals jij beweert.
De wijze waarop dat filmpje tot stand gekomen is, speelt geen rol. Waar het hem om gaat is dat het een fundamenteel recht is om zo een filmpjes te maken. Trouwens, het is minder "schokkend" dan The life of Brian dat echt als parodie bedoeld was, terwijl dit filmpje - slecht gemaakt als het is - gewoon maar wat onhandig de ahadith verfilmt voor zover ik er iets van heb begrepen. De auteur van de film gaat er blijkbaar vanuit dat zelfs een gewone representatie van de ahadith op zich al zoveel "boekdelen" spreekt dat hij er niet eens ironisch moet gaan over doen. Het is een fundamenteel recht om zo een filmpjes te maken, en daar gaat het hem om: een gematigde moslim zou dat standpunt moeten verdedigen - zelfs al vindt hij/zij het wat wansmakelijk, zoals een diepgelovig katholiek waarschijnlijk de Life of Brian wansmakelijk vindt - en misschien zelfs niet eens !

Voltaire's standpunt dus: het onderscheid kunnen maken tussen een eventueel wansmakelijk en slecht geapprecieerde uitspraak, en het fundamentele recht om zo een uitspraken mogen te maken.

En JA, natuurlijk hebben moslims het recht om kritieken te schrijven waar ze dat filmpje met de grond afbreken ! Ze hebben zelfs het recht om in een toegelaten betoging aan te geven op welke wijze ze niet akkoord gaan met de inhoud van dat filmpje. Maar ze moeten - als ze willen aangeven dat ze geintegreerd zijn - tevens dat fundamentele recht, dat toelaat van dat filmpje te maken, VERDEDIGEN (niet alleen aanvaarden, maar ook verdedigen).

Citaat:
Ik vind het bovendien ook niet meer dan normaal dat men grenzen trekt aan de vrije meningsuiting. Laster en eerroof, maar ook aanzetten tot discriminatie of haat moeten niet toegelaten worden. Ik vind het dan ook logisch dat Sharia4Belgium daarvoor wordt vervolgd.
Uiteraard. Laster en eerroof zijn geen "vrije meningsuiting", maar hebben de bedoeling een persoon of een groep van personen nadeel te berokkenen door hen in een slecht daglicht te plaatsen op leugenachtige wijze.

Discriminatie is enkel maar een kwestie van daden he (bijvoorbeeld iemand buiten smijten uit zijn job, of iemand niet toelaten in een club, enkel maar gebaseerd op prive-eigenschappen van die persoon die voor de activiteit in kwestie geen rol spelen).

En aanzetten tot geweld of andere illegale acties is ook geen "meningsuiting".

Hier gaat het over een kritische kijk op een GEDACHTENGOED. Dat is de kern zelf van "vrije meningsuiting", he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 20 september 2012 om 14:32.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be