Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juli 2009, 03:46   #261
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik zou graag 3 concrete voorbeelden horen van "Nederlandse keurigheid".

Zuinigheid en hoogmoed tellen niet mee.
Je moeder ook niet. Wat een racistische post weer Henriske.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 04:02   #262
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Henri is de ideale propaganda tegen Belgisch nationalisme als je het mij vraagt, een godsgeschenk.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 07:46   #263
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackwater Inc Bekijk bericht
Verschillende soorten van woningen naast elkaar gebouwd, lintbebouwing ov eral, lelijke fermettes etc...
Toch beter dan die hollandse schoendozen modellen, allemaal eenheidsworst. In Vlaanderen is er bouwcreativiteit. In limburg zien we iets meer hier van terug omdat tot 1839 het nog één was. We hoeven die barakkenbouw hier niet.
Oud 4 juli 2009, 07:58   #264
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Om maar te zwijgen van slechte wegen.

Ik woon in een erg rustige straat waar bijna uitsluitend omwonenden doorrijden, maar meer dan tien jaar hebben wij een lelijke verwaarloosde weg vol putten en barsten in het asfalt gehad. Pas een jaar geleden is men de deelgemeente Ekeren (Antwerpen) gaan vernieuwen en heeft onze straat een mooie symmetrischere opbouw van klinkers en zijn de stoepen vernieuwd. Onze rijwoningen zijn niet zo keurig als de Nederlandse, maar we hebben wel nette woningen en er is geen totale willekeur bij ons, en daar ben ik zelf best dankbaar voor. Verder zijn onze inwoners voldoende op netheid gesteld en maken ze er werk van voorgevels proper en netjes te houden, voortuinen zorgvuldig te beplanten en af en toe de voegen van het huis schoon te maken. Voor een Vlaamse straat vind ik dat we sinds kort trots mogen zijn (ook al is het nog steeds niet zo keurig als bij jullie, dat geef ik na, maar daar hebben wij stervelingen zo weinig invloed op hè).

Nog iets, trouwens, wij Vlamingen zijn een wielrennersvolk, maar de modale niet-competieve Vlaming houdt ook wel eens van een gezellige fietstocht. Wist je dat Vlamingen het liefst van al in Nederland fietsen?
We moeten een kat een kat leren noemen en erkennen dat stratenplanning niet ons sterkste punt is of althans was in het verleden.
Wel als de Nederlanden een confederatie vormen heeft dat ook weer een voordeel van ruilen: int Zuiden de betere weginfrastructuur invoeren (betere fietspaden) en int Noorden de creatieve bouwstijl.
Zo, alletwee weer content.
Oud 4 juli 2009, 08:46   #265
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Wel als de Nederlanden een confederatie vormen heeft dat ook weer een voordeel van ruilen: int Zuiden de betere weginfrastructuur invoeren (betere fietspaden) en int Noorden de creatieve bouwstijl.
Wat kan het ons schelen , als ik een 'Spaanse' woning heb, mijn linkerbuurman een met Frans zadeldak, de rechterbuurman een Vlaamse fermette en de overbuurman een pastoriewoning. Wij moeten er wonen , niet de toevallige voorbijganger of toerist.
Oud 4 juli 2009, 13:03   #266
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Wat kan het ons schelen , als ik een 'Spaanse' woning heb, mijn linkerbuurman een met Frans zadeldak, de rechterbuurman een Vlaamse fermette en de overbuurman een pastoriewoning. Wij moeten er wonen , niet de toevallige voorbijganger of toerist.
Hier ben ik het volledig mee eens.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 17:24   #267
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
'keurigheid', het woord alleen al...

men kan zich amper de bloedarmoede voorstellen van het volk dat zijn trots moet halen uit een woord als 'keurigheid'.
en vervolgens ga je de Nederlanders misschien ook nog "arrogant" noemen? Uit welk woord "haal" jij je trots?
Oud 4 juli 2009, 17:31   #268
Shadowke

Standaard

Citaat:
maar een confederatie is niet stabiel en nergens bestaat dat nodig, op termijn moet je toch gaan naar een federatie zoals Duitsland.
niet zoals in België want dan is het weer misere.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 17:31   #269
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackwater Inc Bekijk bericht
Toch moet ik de starter van deze topic gelijk geven. In Engeland komt men verschillende stijlen van typische Nederlandse woningbouw tegen. Ik denk dat wij trots mogen zijn op onze bouwstijl. Geen chaos zoals in Vlaanderen.
Uit uw trots maak ik op dat u architekt of metselaar moet zijn.
Oud 4 juli 2009, 17:35   #270
Shadowke

Standaard

ruimtelijke ordening bestaat hier nog maar een 20 jaar.
logisch toch dat er chaos is.

dat is wederom door het belgisch regime.
dankzij het VLAAMSE regime is er tenminste een wet op de ruimtelijke ordening en die wordt redelijk strikt nageleven.
Oud 4 juli 2009, 17:37   #271
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zo werd tot 20 jaar geleden gebouwd in Vlaanderen. Mooi vind ik het niet.
Oud 4 juli 2009, 17:39   #272
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Zo werd tot 20 jaar geleden gebouwd in Vlaanderen. Mooi vind ik het niet.
wil je op iemand kappen, kap dan op belgie.
Oud 4 juli 2009, 23:59   #273
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
wil je op iemand kappen, kap dan op belgie.
Daar gaan we weer.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 4 juli 2009 om 23:59.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2009, 00:20   #274
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Daar gaan we weer.
Nee hoor, Henry premier, ik laat België en Vlaanderen met rust. Wilde alleen maar zeggen dat het nu niet meer kan. In Vlaanderen niet, en misschien ook niet in Wallonië: laten we hopen voor onze zuiderbuurtjes, hè.
Oud 5 juli 2009, 12:08   #275
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Nederland ziet in toenemende mate af van de eindeloos geplande (cf. Vinex) uniforme megawoonwijken. Dit verschijnsel zag men met name na de jaren 60, in de jaren 70 en 90. Het is nu zo goed als overboordgezet. Ja, er wordt nog grootschalig gepland, maar daar wordt zeer veel aandacht geschonken aan diversiteit, aan groedgebieden, aan bereikbaarheid. 10 a 20 woningen in dezelfde stijl, en dan weer iets anders, wat het geheel erg levendig maakt. Niet perfect, maar dat bestaat ook niet. In elk geval een stuk verbetert.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2009, 18:10   #276
Blackwater Inc
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch beter dan die hollandse schoendozen modellen, allemaal eenheidsworst. In Vlaanderen is er bouwcreativiteit. In limburg zien we iets meer hier van terug omdat tot 1839 het nog één was. We hoeven die barakkenbouw hier niet.
Goed, maar vergeet dan ook je een droom van een 'verenigd Nederland'. Het unieke en het mooie aan Nederland is juist de uniformiteit en de eenheidsworst. Rijtjeshuizen weerspiegelen perfect onze calvinistische geest, niet boven de middelmaat uitsteken want dat leidt tot jaloezie, egoisme en landschapvervuiling. Bovendien zijn rijtjeshuizen goed gebouwd en wordt elke ruimte in de woning optimaal benut. In Nederland gaat het algemeen belang boven het eigen belang. Misschien het dan toch maar houden bij Vlaanderen onafhankelijk, beste Vlamingen ????
Blackwater Inc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2009, 18:12   #277
Blackwater Inc
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Nederland ziet in toenemende mate af van de eindeloos geplande (cf. Vinex) uniforme megawoonwijken. Dit verschijnsel zag men met name na de jaren 60, in de jaren 70 en 90. Het is nu zo goed als overboordgezet. Ja, er wordt nog grootschalig gepland, maar daar wordt zeer veel aandacht geschonken aan diversiteit, aan groedgebieden, aan bereikbaarheid. 10 a 20 woningen in dezelfde stijl, en dan weer iets anders, wat het geheel erg levendig maakt. Niet perfect, maar dat bestaat ook niet. In elk geval een stuk verbetert.
Ik vind dat een zeer jammere evolutie. Uniformiteit schept orde en rust.
Blackwater Inc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2009, 18:23   #278
Shadowke

Standaard

Blackwater Inc, jullie kunnen toch verder bouwen zoals jullie willen en vlamingen zoals zij willen in hetzelfde land.
dat maakt toch ni uit.

bouwrichtlijnen worden nu éénmaal aangepast aan de omgeving/streek:
- rijhuizen in de dorps/stadskernen
- meer open bebouwing rond deze dorps/stadskernen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 5 juli 2009 om 18:25.
Oud 5 juli 2009, 19:01   #279
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet zozeer de stijl van de woningen is een probleem in Vlaanderen, maar de wijze waarop deze woningen worden uitgesmeerd over het landschap. Door deze woekerbouw blijft er weinig ruimte over voor andere dingen, zoals natuur. Nederland is ook dichtbevolkt, maar toch oogt Vlaanderen veel voller. Eigenlijk zou een kruising van die twee bouwculturen ideaal zijn.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2009, 19:04   #280
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Niet zozeer de stijl van de woningen is een probleem in Vlaanderen, maar de wijze waarop deze woningen worden uitgesmeerd over het landschap. Door deze woekerbouw blijft er weinig ruimte over voor andere dingen, zoals natuur. Nederland is ook dichtbevolkt, maar toch oogt Vlaanderen veel voller. Eigenlijk zou een kruising van die twee bouwculturen ideaal zijn.
er is jarenlang geen wet op ruimtelijke ordening geweest in België Spinoza.
men mocht bouwen waar men wilt.

in Nederland bestaat deze wet al lang.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be