![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Rommel, zoals je die in je bibliografie terugvindt, kan me maar matig boeien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/ku...on-132023.html Of jij dat nu graag hebt of niet, wij moeten en zullen voor een verdere doorgedreven federalisatie (of confederalisatie) doorgaan. En als de Belgische Franstaligen daarin met ons niet willen meestappen, dan zal het zonder hen zijn. Ik ben er behoorlijk zeker van dat Nederland in een Vlaams confederatievoorstel zeker zou geïnteresseerd zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#263 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Wanneer andere u met uw neus op iets drukken dat u niet bevalt, dan kan het mijnheer maar matig boeien... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
. 1. Van Severen was dus geen kollaborateur in tegenstelling tot hetgeen ge uit de losse pols beweert. (Zie waar ik u citeer in mijn vorige post.) Ge wilt u opgooien als een kenner ter zake maar zelfs het meest elementaire is u blijkbaar onbekend... 2. Het Verdinaso was geen partij. Bij mijn weten nam ze niet één enkele keer deel aan de verkiezingen. Het heette trouwens geen partij te zijn; de "ver" staat voor verbond. 3. Grootdiets? Hebt gij dat zelf uitgevonden? Grootdiets is een pleonasme omdat diets(land) op zich reeds betrekking heeft op een groter geheel. (Met een beetje goede wil zou men Grootdiets kunnen gelijkstellen met Heelnederlands; alleen is dat iets wat in de praktijk niet voorkomt. En ja, als ge Grootsdiets googelt zult ge weliswaar op zeer karige zoekresultaten stoten;er valt U dus nog niets eens de eer te beurt van een neologisme te lanceren.) Het lijken misschien details maar het toont eens te meer aan dat ge een leek zijt in die materie, maar desondanks de pretentie hebt van anderen de les te spellen. Is dat beroepsmisvorming of zo? Sorry zenne, maar ik vind zo een houding toch wel erg. Zo, en daarmee blijven er nog vijf te geven antwoorden over op de zes (ipv 4 )verantwoordingsvragen die ik u stelde: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=226 Het zou u sieren als ge nu zoudt stellen, ja Jacob, ik heb me in één post een zestal maal vergist, maar ge mist blijkbaar de intellektuele grootmoedigheid van dat toe te geven.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 maart 2014 om 23:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zullen we het even bij het onderwerp houden, echter?
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 6 maart 2014 om 11:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#266 | |
|
![]() Citaat:
Kunt u mij met voorbeelden eens aangeven waar u dit uit zou kunnen halen? Om het actueel te houden, de afgelopen 10 jaar. Postma probeerde eind jaren 90 politici wakker te schudden voor een dergelijk idee, maar gaf van zichzelf aan dat hij enige was. Hij nam het z'n collega's kwalijk dat ze zich niet met het onderwerp bezig hielden. D66 serveerde het af als dagdromerij. Ik ben nadien vooralsnog niet tegengekomen dat bij de politiek er een toenemende interesse zou zijn ontstaan (Behalve Wilders een aantal jaren terug, nu hoor je hem niet meer). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#267 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
1 Hij heeft inderdaad de tijd niet gehad om zijn fasciserende en antisemitische gedachtengoed concreet uit te werken. Hij was wat ik zou noemen een 'cultureel collaborateur' die de Duitse bezetters zelf aanporde om de jodendeportatie grondiger aan te pakken! Hij koppelde ontegensprekenlijk de groot-Nederlandse gedachte aan Nieuwe Orde-ideeën. Wie dat loochent, liegt. 2 Geen partij? Een beweging dan, een zweepbeweging, perfect in de geest van de tijd. Toch schrijft Bruno De Wever in zijn boek Groot-Nederland: Utopie en Mythe :Het Verdinaso : de eerste Groot-Nederlandse ‘partij’ in Vlaanderen 3 Grootdiets heeft tal van referenties in literatuur en naslagwerken. H. Claus schrijft het ontstaan van het collaborerende Vlaanderen toe aan de opkomst van de grootdietse gedachte. En als toemaatje...(Wiki) Leden van (ver)dinaso zouden de stap naar actieve collaboratie tot het uiterste doorzetten als "Jodenjager", namelijk vrijwillig in opdracht van de SIPO/SD Joodse burgers opsporen, arresteren en uitleveren voor deportatie naar o.a. Auschwitz. André Laureys, August Schollen, René Bollaerts, Gustaaf Vanniesbecq, Pol Martens, Frans Packet en Jos Remacle waren allen Verdinaso, later Algemeene SS Vlaanderen. Luc Remacle, broer van Jos, was Dolmetscher (tolk) in dienst van de SIPO/SD. Ook valt op dat bij het ontstaan van de Algemeene SS Vlaanderen de ganse top uit het Verdinaso kwam. Bingo! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#268 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eigenlijk komt het hier op neer: Vlaanderen wil absoluut nog meer beleidsbevoegdheid aan de deelstaten zien toebedeeld worden. De Belgische francofonie is daar vierkant tegen. Als de verkiezingsuitslag op 25 mei ons meezit, dan zal in de daaropvolgende maanden de druk op die francofonie toenemen. M.a.w. wij moeten hen voor het blok zetten en hen duidelijk maken dat deze staat nog niet hervormd is tot het punt zoals wij dat willen. Als ze pertinent weigeren met ons mee te stappen dan vind ik dat we best hen duidelijk laten voelen dat ze, dank zij de nooit aflatende Vlaamse transfers eigenlijk genieten van een systeem van sociale voorzieningen die hun eigen economie normaal nooit kan opbrengen. Aan deze gratis en ongeremde Vlaamse financiering van hun sociale consumptie moet een deadline gezet worden. Na x jaar moet het stoppen en horen ze voor zichzelf te kunnen instaan. Bij hardnekkig "non" is het perspectief van een onafhankelijk Vlaanderen de volgende fase. En dan kan er met Nederland gepraat worden over een nauwe samenwerking. In welke juridisch format dit zou gegoten kunnen worden daar zijn alle wegen nog voor open. Dit kan gaan van een eenvoudig samenwerkingsverdrag tot een confederatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat betwist ik niet, maar daarover ging het dan ook niet! Citaat:
Citaat:
Daar ging de diskussie over en daar beging je een flater van jewelste door hem op één lijn te stellen met kollaborateurs, hetgeen toch wel terecht vragen doet rijzen over uw parate kennis ter zake, al uw instant gegoogel ten spijt. Al uw gekronkel over ‘kulturele kollaboratie’ ten spijt. Wat Van Severen zou gedaan hebben mocht hij langer blijven leven hebben, is gewoonweg een open vraag. Wat we wel weten is dat zijn opvolger, Emiel Thiers, begin ’41 toen de Duitsers de Dinaso’s verplichtten van op te gaan in het VNV, zijn ontslag indiende omdat hij weigerde met het VNV in de onvoorwaardelijke kollaboratie te stappen. En daarmee hield het Verdinaso dan ook op te bestaan. Tegenover uw toemaatje dat ge onnozel-triomfantelijk besluit met: Bingo!, stel ik eerder een Tilt! vast met betrekking tot uw objektiviteit, doordat ge uit datzelfde Wikistuk het volgende schoontjes weglaat: http://nl.wikipedia.org/wiki/Verbond...g_en_bezetting Want inderdaad, tal van Dinaso’s gingen precies mede omwille van hun Grootnederlandse ideeën in het verzet. De top van de SS-Vlaanderen mocht dan wel uit oud-Dinaso’ bestaan, de top van de Grootnederlandse beweging Nederland Eén !, bestond eveneens uit oud-Dinaso’s, en datzelfde Nederland Eén! ging weeral uit onvrede met de kollaboratiepolitiek van het VNV in het verzet. (Bingo!, dus maar dan met betrekking tot uw subjektiviteit...) Bruno De Wever: In en aan de rand van het VNV groeide een semi-clandestiene Groot-Nederlandse beweging die het niet eens was met de VNV-politiek. De belangrijkste waren Nederland Eén !, het Diets Eedverbond en het Diets Studenten Keurfront (DSK). En dat is natuurlijk niet zo verwonderlijk; de échte, overtuigde Dietser zag vrij vroeg in dat Dietsland geen enkele kans maakte bij Hitler en de SS die Vlaanderen en Nederland wilden annexeren in het Grootduitse Rijk, en dat uiteindelijk ook deden. Vlaanderen en Wallonië werden uiteindelijk Reichsgauen van dat Grootduitse Rijk. De tegenstelling met de realisatie van Dietsland kon niet groter zijn. De Grootnederlandse gedachte komt dus niet zo besmet uit de oorlog zoals ge in uw subjektivietit en onwetendheid of kwaadwilligheid ons wilt doen geloven. Integendeel, dank zij precies het niet-verbrande deel van de Grootnederlandse strekking kreeg vroeg na de oorlog het Vlaams-nationalisme weer een kans. Uw geliefde bron,Bruno de Wever, schrijft in dat verband: Het is opmerkelijk dat de eerste naoorlogse Vlaams-nationalistische initiatieven opnieuw Groot-Nederlands geïnspireerd waren. Dat was niet zo verwonderlijk. De eerste initiatiefnemers waren leden van de dissidente Groot-Nederlandse groepen en dinaso’s die buiten de collaboratie waren gebleven. Ze waren niet of maar licht gestraft en hadden daardoor voldoende bewegingsvrijheid om initiatieven te nemen. Citaat:
Citaat:
En ik vraag mij echter af seniel Claus reeds moet zijn geweest als het inderdaad zo is wat ge stelt, dat de oorzaak van de kollaboratie in Vlaanderen moet gezocht worden bij de Grootnederlandse gedachte…. De kollaboratie was er niet door maar ondanks de Grootnederlandse gedachte.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 maart 2014 om 21:24. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
De zesde staatshervorming is nog niet uitgewerkt en daar komen de ultra-separo-nationalisten al aandraven met een zevende... Kafkaiaans. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De bevoegdheidspakketten zijn immers weer eens dermate weinig samenhangend dat zich de noodzaak tot een nieuwe bijstelling zal opdringen. Dit is nu eenmaal het probleem met alle Belgische staatshervormingen: het rommelig karakter ervan, waardoor er geen evenwicht en stabiliteit ontstaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Wie als loyale federalist de dogma's van de Vlaamse separo-nationalisten durft in vraag te stellen, krijgt hier al gauw de ganse reutemeteut separo-nationalisten op de nek. "Klojo, docent van mijn kloten, Beulemans"...Forumgangers dus die schimpen verwarren met argumenten.
Zielig kliekje fanatici. |
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#275 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() ...en een achtste en een negende enz. Misschien, maar toch niet als de zesde nog niet geïmplementeerd is. Dat is pas independentische waanzin. En dan maar in de media komen kakelen dat voorrang moet gegeven worden aan de economische uitdagingen...Neen, er moet permanent op de communautaire vlam geblazen worden. Bedriegers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Wat "nietszeggende replieken" betreft, daar ben je toch dé kampioen in! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 8 maart 2014 om 10:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb nog geen onvertogen woord tegenover je gebruikt maar toch waag je het enkele forummers waaronder mijzelf de meest walgelijke associaties aan te smeren.
![]() |
![]() |
#279 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Typisch Belgicistisch om op een dergelijke manier te communiceren.
![]() |
![]() |
#280 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het communautaire is nu eenmaal verweven met het economische: leg alle hefbomen bij de deelstaten, waardoor ze een eigen economische politiek kunnen voeren. Vlaanderen is nu eenmaal Wallonië niet. In die zin kan Wallonië alleen maar welvaren bij een eigen economische politiek die gericht is op het overwinnen van de bepaalde problemen in grote delen van Wallonië. |
|
![]() |
![]() |