![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
zoals sommigen de "Natuur" zien als een synoniem voor "God". Ook een absoluut relativisme is totaal van de pot gerukt ; de wetenschap schijnt ons hier toch op een bescheiden wijze tegemoet te komen : zo is er de recente vaststelling van de ouderdom van het heelal (75 miljard jaar dacht ik) - het gaat alleszins mijn bevattingsvermogen te boven .. een oneindigheid is even moeilijk te bevatten dan een eindigheid. Zo is het ook met die temporele wetenschap over het heelal : mijn gevoel begrijpt het niet : maar mijn verstand kan het begrijpen (de wetenschappelijke methode die aan het verwerven van dit inzicht vooraf gegaan is). Evenzo het dillemna Godsdienst vs. atheïsme - bij gebrek aan een rationele methode is dit tot op heden een gevoelsmatige zaak. Atheïsme kan echter niet afgedaan worden als een gebrek aan spiritualiteit - bepaalde (niet allemaal) atheïsten zullen in het atheïsme eerder een vervolleindiging van de religie zien dan een afwezigheid. De meeste spirituele vernieuwers werden altijd als "atheïsten" verkettert (Socrates). Geloof ik in het concept "Waarheid" - zeer zeker het is de waarheid die ons zal bevrijden - het is de onverdroten zoektocht naar Waarheid die ons zal verbinden - het is de belemmering van deze zoektocht door dogma's en verboden die deze tocht belemmert. Een goede discussie houdt in dat men zijn overtuigingen op het spel zet zonder het minste voorbehoud.
![]() |
![]() |
#283 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik wil niet zeggen dat een mens alles noodzakelijkerwijze 'relatief' moet vinden, in de zin dat hij niet 'overtuigd' kan zijn van iets. MAAR, indien deze overtuiging niet gedeeld wordt door een medemens, is het een teken van 'menselijkheid' (EN van 'goddelijkheid') de mogelijkheid open te houden van de 'niet absoluutheid', de 'niet overdraagbaarheid' naar de ander, van die overtuiging. Gedeelde overtuigingen hebben meer met conventie dan met absolute waarheid te maken. Die conventie kan verstrekkend zijn, zoals de 'wetenschap' daartoe dikwijls in staat is, of conflictief, zoals aangetoond door de verschillen tussen de bestaande religies.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Heb je iets te vertellen over de schepper, scheppingsbeeld, materie, eeuwigheid van materie en de oorsprong van het bestaan, de mens en het leven ? Trouwens, "moraliteit" en "doel van het leven" "zingeving" komt hier ook aan bod. Gegroet
![]() |
![]() |
#285 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Dat niet waaaaaaaaaaaaaarrr !!! ![]() ![]() Wij zijn geen vijanden maar wij zijn vrienden en wij moeten elkaar leren kennen. Elkaar begrijpen (ideologie, geloof, filosfische overtuiging, cultuur, ..) ... ![]()
Laatst gewijzigd door Averroes : 13 april 2008 om 16:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Je mag vanzelfsprekend "De waarheid" niet verwarren met "God" .. is u mening natuurlik hé , mijn mening is "De waarheid" met oorsprong van het bestaan, het leven en de mens verwarren is "noodzakelijk". Een andere mening: Je mag vanzelfsprekend "De waarheid" niet verwarren met "materie". ![]() Citaat:
Maar ik ben moslim en islam voor mij is een deen, vaak vertalen ze deen naar godsdienst of religie maar dat is ook niet echt waar. Ga naar deze link: http://www.youtube.com/profile_favorites?user=IbnoRushd Klik op what is the meaning of the arabic word (deen) .. er zijn 3 video's. Het atheisme is voor ook een "godsdienst".. godsdienst vs. atheisme mogen we dus niet zeggen maar misschien atheisme vs. theisme. Citaat:
![]() Zo iets wil ik graag lezen in mijn topic ![]() ![]() Nu de vraag is: hoe kunnen we aan "de waarheid" komen? ![]() Als je wilt dat ik deze vraag eerst moet beantwoorden, dan mag u het zeggen.
Laatst gewijzigd door Averroes : 13 april 2008 om 17:15. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() Het is veel beter om met argumeten te komen mijn beste vriend .. probeer maar mijn bewijzen te ontkrachten. Dat is veel beter dan "stelling" en "waarheid is relatief" te blijven bisseren. ![]()
Laatst gewijzigd door Averroes : 13 april 2008 om 17:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#291 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() misschien is eerlijkheid wel belangrijker dan waarheid
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Je spreekt jezelf tegen. Je zei "de waarheid is relatief" en ik vroeg wat je ermee bedoelt dan zei je "Het nederige besef dat ik me zou kunnen vergissen." en ik stelde de vraag of dat ook relatief is .. dan begint de komedie ![]() Ok .. ok beste vriend .. ik ga tijdelijk me u akkoord!! Citaat:
Mijn vraag nu is: Is "Het nederige besef dat ik me zou kunnen vergissen." waarheid of valsheid?
![]() |
![]() |
#293 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
vind jij 'atheisten' echt 'minderwaardig' aan 'gelovigen'? Ik heb ook 'waarheden'. Ik 'geef toe'. Ik 'geloof' bijvoorbeeld in de gelijkwaardigheid van de mens, ongeacht zijn geloof (of afwezigheid daarvan). Ik kan dit niet rationeel bewijzen. Het gaat hier om een 'intuitieve kennis'. Je hebt geen 'bewijzen' Averoes, en je hebt ze ook niet nodig. Je hoeft je superioriteit niet te bewijzen en je kan ze niet bewijzen. Je bent 'slechts' evenwaardig aan een atheist. Schaam je daar niet voor. Het maakt je des te menselijker. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 april 2008 om 17:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
Minister-President
|
![]() Toch wèèèèèèèl
![]() ![]() ![]() ![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Jeronimo : 13 april 2008 om 17:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() Schepper of materie ?? is er zo iets als eeuwigheid van materie?? waarom is het niet constant en waarom evoluties en veranderingen ?? wie veroorzaakt het allemaal ? - Ik daag alle atheisten in deze wereld uit om 1 bewijs van mij te ontkrachten: Infinite (eeuwig : zonder begin en zonder einde) opeenvolgen van de oorzaken = rationeel, empiricistisch, logisch en realistisch ONMOGELIJK !!
Laatst gewijzigd door Averroes : 13 april 2008 om 17:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
(En begin weer niet van "Ik heb ze hier al 100 000 keer gepost, dus zoek ze zelf maar...) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() maar he beste vriend, ik ben niet hopeloos om op alle inhoudloze berichten te reageren .. sommigen komen gewoon beledigen en uitschelden .. andere komen over mij praten: "je bent dit je bent dat" "jouw handtekening" "jouw avatar" "met deze topic wil je dit en dat" ... en sommigen komen hier copy&past onzin van media plaatsen .. en ga maar zo verder .. sommigen respecteren het onderwerp en de inhoud van topic helemaal niet. andere stellen vragen en doet jou denken dat je een gevaarlijke crimineel bent bij een politiebureau !!! en ga maar zo verder ..
![]() |
![]() |
#298 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
- Ik daag alle atheisten in deze wereld uit om 1 bewijs van mij te ontkrachten: Infinite (eeuwig : zonder begin en zonder einde) opeenvolgen van de oorzaken = rationeel, empiricistisch, logisch en realistisch ONMOGELIJK !!
![]() |
![]() |
#299 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Verder ga ik akkoord dat je sommige berichten beter kan negeren, maar jij negeert regelmatig ook berichten mèt inhoud. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het Nederlands heeft voor dit soort van vragen, heel handig, twee woorden uitgevonden 'Ja' en 'Nee'. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 april 2008 om 17:35. |
|
![]() |
![]() |