Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 december 2012, 14:13   #2981
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Het is wel een huwelijk zodra er familie en vrienden en kennissen bij aanwezig zijn en gewoonten en wat een mens bezig houdt. En als het homo-koppel gelovig is, dan moeten ze in de kerk kunnen trouwen.De Kerk heeft geen monopolie over menselijke allianties. Als ze een monopolie wilt uitoefenen dan moet ze ondergronds gaan of er zich aan verwachten dat er concurrentie komt. Die concurrentie is er eigenlijk al.
De Kerk is geen evenementenbureau dat de mensen op hun grillen en grollen bedient. Als katholiek schikt men zich naar de regels, net zoals men ook naar de regels schikt van een vereniging waarvan men lid wil zijn. Niemand verplicht u daartoe immers.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 14:15   #2982
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
O neen, wel integendeel. Van allerlei kanten probeert men ons wijs te maken dat homoseksualiteit in niets verschilt van heteroseksualiteit. Elkeen met een beide gezond boerenverstand weet echter het omgekeerde.
De seksuele techniciteit is anders. Maar het gaat over liefde (bij huwelijken).
Je ontkent de gelijkwaardigheid van de homoliefde.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 14:16   #2983
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Procreatie is een natuurlijke gebeurtenis die al een eeuwigheid bestaat. Het huwelijk is een kunstmatige, door de mens uitgevonden instelling die pas veeeeeeeeeeeeel later is ontstaan.
Het huwelijk bestaat al heel lang. In de Codex Hamoerabi wordt er al over het huwelijk en de daaraan verbonden plichten en rechten gesproken. En dan spreken we toch over iets van een paar duizend jaar voor Christus.
Oud 23 december 2012, 14:18   #2984
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Vroeger was het huwelijk niet alleen een bezegeling van liefde, maar ook een verbond tussen twee tegenpolen (ying en yang). die, hoe wij het ook wenden of keren, uiteindelijk tot doel had het voortbrengen van een gezin.

Alleen dat was vroeger, die dingen veranderen. Dat nostalgische gejank over het huwelijk, is dus gewoon misplaatst.

En toch blijven veel mensen die tegen het homohuwelijk zijn, dat wel doen.
Dat heeft niets met nostalgie te maken, maar alles met het fundament waarop de kritiek is gebaseerd, nl. het antropologisch standpunt. Wie zijn we als mens en hoe verhouden mensen zich tegenover elkaar.
Oud 23 december 2012, 14:19   #2985
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Huwelijken tussen oude weduwenaars en oudere weduwen waren dus ook al altijd uit den boze ? Alvast dat moet ik dus besluiten uit uw "uiteindelijk doel" van het huwelijk.

En voordat enig christelijk huwelijk wordt afgesloten is er een verplicht vruchtbaarheidsonderzoek neem ik aan? Uiteraard enkel bij de vrouwkes, want de mannen zijn altijd vruchtbaar zeker?
En als de vrouwkes niet vruchtbaar zijn, dan mogen ze scheiden ? zoals Fabiola door den Bode aan de kant werd gezet omdat ze geen kroonprinsjes kon maken?

Jaja mensen, katholieke huwelijken dienen ENKEL en ENKEL EN ALLEEN om kinnekes te maken volgens onze katholieke experts.
Of hoe u weer veel onzin uitspuwt. De "katholieke experts" zeggen dat helemaal niet.
Oud 23 december 2012, 14:22   #2986
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

en wie zegt dat de kinderkes van een lesbienne niet van de spermabank kunnen komen?
alleen homo-mannen hebben een probleem omdat ze steeds een draag-baar-moeder moeten vinden.
Raar dat net met de problematiek van holebi huwelijken de machtspositie van de vrouw zo goed in de verf wordt gezet.
Alle mannelijke hegemonie van de voorbije tweeduizend jaar ten spijt.
Kuch. Dus, "de voorbije tweeduizend jaar" konden mannen wel kinderen krijgen?
Oud 23 december 2012, 14:27   #2987
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had een post van Nietsche gequote.

Jullie zullen toch eens onder elkaar moeten uitmaken wat het nu is.

En wat trouwens als de kinderkes groot zijn? Mogen ze dan scheiden en de mannekes opnieuw trouwen om nieuwe kinderkes te maken, terwijl de gemenopauzeerde vrouwkes in het klooster moeten?

en wie zegt dat de kinderkes van een lesbienne niet van de spermabank kunnen komen?
alleen homo-mannen hebben een probleem omdat ze steeds een draag-baar-moeder moeten vinden.
Raar dat net met de problematiek van holebi huwelijken de machtspositie van de vrouw zo goed in de verf wordt gezet.
Alle mannelijke hegemonie van de voorbije tweeduizend jaar ten spijt.
U zoekt verbanden die er niet zijn. Ik kom hier slechts voor mijn eigen mening uit. En die menig is er een van iemand die, als "law abiding citizen" steevast van plan is de wet op het holebi-huwelijk te respecteren (net zoals ik evenzeer de holebi's zelf respecteer), maar die er persoonlijk een mening op nahoudt die verschilt van de filosofie die tot deze wet heeft geleid.

"Wij" hoeven bijgevolg niet "onder elkaar uit te maken wat het nu is". Want onderling is er, tussen de personen die hier in deze zaak een min of meer gelijklopend standpunt innemen, nog steeds een verschil. Ik ben gelovig maar niet christen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 14:41   #2988
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wilt u dan zo goed zijn mij de passage aan te wijzen waar de paus verklaart dat "het homohuwelijk een ernstige bedreiging voor de wereldvrede" inhoudt?

Kijk, men kan gerust kritiek hebben op de uitspraken van de paus, maar zaken hem toeschrijven die hij niet gedaan heeft, getuigt niet bepaald van enige objectiviteit. Mij komt het voor dat De Morgen schijnbaar eigen agenda heeft als het op kerkelijk nieuws aankomt.

Hierbij de Engelse vertaling van de pauselijke toespraak tot de curie:

http://www.catholicherald.co.uk/news...-to-the-curia/
Ik heb de tekst gelezen en van wat ik ervan kan maken zie ik er inderdaad geen graten in en ik dus ook mijn vragen bij de interpretatie van De Morgen.

Ik ben het voor een groot deel zelfs eens met zijn analyse, nml dat we schepper ontkennen en ons zelf willen creëren. Kijk naar IVF, dit is daar ook een voorbeeld van.

Maar ik beschouw dit als een positieve evolutie, niet als een negatieve.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 14:42   #2989
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het huwelijk bestaat al heel lang. In de Codex Hamoerabi wordt er al over het huwelijk en de daaraan verbonden plichten en rechten gesproken. En dan spreken we toch over iets van een paar duizend jaar voor Christus.
Voortplanting bestaat zelfs al langer dan de mens. De twee hebben dus geen knijt met mekaar te maken.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 15:07   #2990
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of hoe u weer veel onzin uitspuwt. De "katholieke experts" zeggen dat helemaal niet.
is Nietsche dan fout in zijn uitspraak dat het doel van het huwelijk procreatie is?

wat is het nu?

Is het doel van het christelijke huwelijk procreatie of niet?
Is het de bedoeling om kinnekes te maken of niet.
Eindigt het huwelijk als er geen kinnekes van komen?
Is het verboden te huwen als er op voorhand geweten is dat er geen kinnekes van kunnen komen?

Of mag sex enkel met het doel om raak te schieten in het "juiste gaatje", ook al weet men dat procreatie niet zal lukken? Mag men in voorkomend geval de kerk uit voordat het zingen begint, want schieten op het laken is dan ook niet echt met de bedoeling om "raak" te schieten;
Mogen katholieke mannen zich laten sterilizeren? of moeten ze dan ineens stoppen met sex vermits ze met zekerheid niet meer raak kunnen schieten?
Mogen vrouwen wier baarmoeder werd verwijderd nog wel sex hebben? want daar loopt dan ook wel 't een en 't ander scheef.
Mogen vrouwen na de menopauze nog wel sex hebben of ook niet? En wat met hun echtgenoten? die moeten dan ook aan sex-abstinatie doen als hun vrouwen de menopauze gepasseerd zijn, of niet?

Willen de katholieken hier nu eens eindelijk een rechtlijnig antwoord op geven?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 23 december 2012 om 15:15.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 15:29   #2991
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
is Nietsche dan fout in zijn uitspraak dat het doel van het huwelijk procreatie is?

wat is het nu?

Is het doel van het christelijke huwelijk procreatie of niet?
Is het de bedoeling om kinnekes te maken of niet.
Eindigt het huwelijk als er geen kinnekes van komen?
Is het verboden te huwen als er op voorhand geweten is dat er geen kinnekes van kunnen komen?

Of mag sex enkel met het doel om raak te schieten in het "juiste gaatje", ook al weet men dat procreatie niet zal lukken? Mag men in voorkomend geval de kerk uit voordat het zingen begint, want schieten op het laken is dan ook niet echt met de bedoeling om "raak" te schieten;
Mogen katholieke mannen zich laten sterilizeren? of moeten ze dan ineens stoppen met sex vermits ze met zekerheid niet meer raak kunnen schieten?
Mogen vrouwen wier baarmoeder werd verwijderd nog wel sex hebben? want daar loopt dan ook wel 't een en 't ander scheef.
Mogen vrouwen na de menopauze nog wel sex hebben of ook niet? En wat met hun echtgenoten? die moeten dan ook aan sex-abstinatie doen als hun vrouwen de menopauze gepasseerd zijn, of niet?

Willen de katholieken hier nu eens eindelijk een rechtlijnig antwoord op geven?
Alle katholieken die ik bezig gezien heb, en zie, en dat zijn er heel wat, trekken zich daar allemaal allang niets meer van aan, behalve Jan

Laatst gewijzigd door eno2 : 23 december 2012 om 15:30.
Oud 23 december 2012, 16:08   #2992
nachtwaker
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nexer Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...21117_00372262

Als er ooit iets gebeurt met het vaticaan, kan den Benedictus waarschijnlijk nog wel aan den bak bij het Vlaams Belang. Daar denken ze ook zo over "het gezin".

Is er feitelijk een wet, in Frankrijk of elders, die zegt dat de Katholieke kerk, uitgaand van die strekking die het Vaticaan vertegenwoordigd, de bewakers van "de maatschappelijke rol van het gezin" zijn?
Mannen die niet mogen trouwen van hun geloof zouden over trouwen & gezin beter hun ondeskundige mond houden.
nachtwaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 16:29   #2993
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Alle katholieken die ik bezig gezien heb, en zie, en dat zijn er heel wat, trekken zich daar allemaal allang niets meer van aan, behalve Jan
daar gaat het hem niet om. Het gaat over DE LEER.

Ze gaan 's zondags ook niet meer naar de kerk, ze eten op vrijdag vlees, ze houden hunnen Pasen niet meer, gaan nooit meer te biechten en gaan niet nuchter naar de communie. En bovendien scheiden en hertrouwen ze voor de wet �* volonté. Maar daar heb ik het dus niet over.

Ik heb het over de katholieke LEER en de reden waarom ze het huwelijk aangaan volgens die leer.

Maar alle katholieken hier zitten een beetje in het hoekje nu hun argumenten niet waterdicht blijken te zijn.
Andere argumenten zoeken dan maar zeker?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 23 december 2012, 16:40   #2994
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
daar gaat het hem niet om. Het gaat over DE LEER.

Ze gaan 's zondags ook niet meer naar de kerk, ze eten op vrijdag vlees, ze houden hunnen Pasen niet meer, gaan nooit meer te biechten en gaan niet nuchter naar de communie. En bovendien scheiden en hertrouwen ze voor de wet �* volonté. Maar daar heb ik het dus niet over.

Ik heb het over de katholieke LEER en de reden waarom ze het huwelijk aangaan volgens die leer.

Maar alle katholieken hier zitten een beetje in het hoekje nu hun argumenten niet waterdicht blijken te zijn.
Andere argumenten zoeken dan maar zeker?
Aanhangers van de orthodoxe leer: twee man en een paardenkop en die enorme paardenkop zit hier op forum

Laatst gewijzigd door eno2 : 23 december 2012 om 16:41.
Oud 23 december 2012, 16:45   #2995
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aanhangers van de orthodoxe leer: twee man en een paardenkop en die enorme paardenkop zit hier op forum
ga terug in je hoekje met de blokskes spelen als je niet kan volgen eno.

Het gaat over de houding en de actie van de paus over BURGERLIJKE homohuwelijken.

Niet over een man en een paardenkop.

allez, koest nu!

Oud 23 december 2012, 16:54   #2996
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
ga terug in je hoekje met de blokskes spelen als je niet kan volgen eno.

Het gaat over de houding en de actie van de paus over BURGERLIJKE homohuwelijken.

Niet over een man en een paardenkop.

allez, koest nu!

Hou je manieren
In je kot

Niemand geeft nog een fluit om de leer in de praktijk, zeker de meerderheid van de katholieken niet.

Laatst gewijzigd door eno2 : 23 december 2012 om 17:01.
Oud 23 december 2012, 16:59   #2997
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hou je manieren
In je kot
een propere opgevoede hond heeft een BENCH, geen kot.

Oud 23 december 2012, 17:47   #2998
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zozo, een gluurder.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 17:59   #2999
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Zozo, een gluurder.
Mijn neef, een uitgetreden pastoor, maar nog steeds heel katholiek, heeft zich laten steriliseren

Laatst gewijzigd door eno2 : 23 december 2012 om 18:00.
Oud 23 december 2012, 18:02   #3000
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Zozo, een gluurder.
Mijn ex was en is ook katholiek, ze is zelfs burgerlijk hertrouwd met een andere gescheiden katholiek, een van de grootste promotoren van Pater Damiaan.

Laatst gewijzigd door eno2 : 23 december 2012 om 18:09.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be