![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#302 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is al gewist, er staat wat anders.
![]()
![]() |
#303 | ||
|
![]() Citaat:
@1000 1.9 = 150Nm 1.6 = 120Nm snijpunt @ 1250 toeren, dus daar onder 1.9 sterker, want turbo nutteloos. vrijloop = 600-800 toeren. Je moet eens zoeken naar koppelcurve van een oude 1.9 sdi (geen turbo) en kijken naar 1000 - 1250 toeren ![]() Citaat:
Je hebt een fantastisch voorbeeld gevonden om t evergelijken. Diesel @105pk = Evenveel CO2, meer roet, meer fijn stof en CO. En dan zie je ook de verhouding in liter brandstof aan gelijke energie. Dat wordt ook over het hoofd gezien. Diesel is vooral beetje zuiniger in de praktijk op financieel en enkel financieel vlak.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 14 februari 2011 om 16:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#304 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Best D-wiki nemen: http://de.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor#Meilensteine yep, 1903 schip... > 1933 auto. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Moesten de *europese richlijnen er niet zijn waardoor de accijns van de diesel geleidelijk langzaam moet stijgen, er zou hier wslk niets gebeuren, ook al gaan er hier en daar stemmen op dat te doen (van ergens moeten ze ooit dat gat in de staatskas vullen ![]() Citaat:
http://www.europa-nu.nl/id/vi40f2mtb..._dieselaccijns
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 14 februari 2011 om 17:22. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#305 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() je gaat toch met geen enkele motor onder de 1000 toeren rijden ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#306 |
Minister
|
![]() Ik heb een probleem met die curves.
Horen bij een ft/lbs en pk readout de curves niet te kruisen bij 5252 rpm en bij een Nm en Kw readout op 9549 rpm? Komt dit niet uit, dan klopt er iets niet hebben ze mij steeds verteld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#307 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#308 | |
|
![]() Citaat:
En of en toe komt dat voor hoor. Hoe ga je op een helling aanzetten met een caravan? 1500 toeren en koppeling laten schieten? ![]()
![]() |
![]() |
#309 |
|
![]() ![]() rechts: koppel mmmm benz om60x ... beste dieselblokken ooit gemaakt. je ziet duidelijk hoe vlak de koppelcurve is rond 1000 toeren en hoe de turboversie van 250 en 300 onder de 1100 toeren het af moet leggen tegen "zichzelf" zonder turbo (koppel duikt naar beneden). Ik ken iemand die een 300D had. Die schakelde in 4de. Ingekoppeld. DAN startte hij (met de elektrische motor dus) en gaf tezelfdertijd planché... bij 400 toeren startcontact los ... De kar ging van 0 naar 160/u in een versnelling. ![]() ![]() ![]() DAT zijn dieselblokken om van te houden. "maar" 110pk uit 3000cc, maar koppiger dan uw schoontante. Met een turbo on-mo-ge-lijk. Met een zware naft misschien.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 14 februari 2011 om 21:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#310 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#311 |
|
![]() Fuel delivery
A vital component of all diesel engines is a mechanical or electronic governor which regulates the idling speed and maximum speed of the engine by controlling the rate of fuel delivery. Unlike Otto-cycle engines, incoming air is not throttled and a diesel engine without a governor cannot have a stable idling speed and can easily overspeed, resulting in its destruction. Mechanically governed fuel injection systems are driven by the engine's gear train.[23] Diesel engines can accept super- or turbo-charging pressure without any natural limit, constrained only by the strength of engine components. This is unlike petrol engines, which inevitably suffer detonation at higher pressure.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 14 februari 2011 om 21:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#313 |
Minister
|
![]() Ik zie je raar kijken, maar het klopt toch wat ik zeg:
Watt heeft ooit beslist dat een gemiddeld paard van zijn tijd 550 pond gewicht 1 voet hoog kon heffen in 1 seconde en dus 550 voetpond arbeid levert per seconde (of 33000 voetpond per minuut). Hij publiceerde vervolgens zijn observaties en en stelde dat 33000 voetpond werk per minuut het equivalent was van wat een paard verricht, dus 1 pk. Als ge 1 pond gewicht (of weerstand in dit geval) dat op 1 voet afstand van het scharnierpunt van een hefboom 360˚ rond dat scharnierpunt wilt laten draaien bewwegt ge dat gewicht 6,2832 voet, bijgevolg leverden we dus 6,2832 voetpond aan arbeid. We weten nu dat 33000 voetpond werk per minuut 1 pk is. Als we de 6,2832 voetpond werk, geleverd om 1 rotatie te doen verdelen over 33000 voetpond, zullen we zien dat 1 voetpond koppel bij 5252 tpm gelijk is aan 33000 voetpond per minuut aan arbeid, dus 1 pk. Vermogen en koppel curve horen mekaar dus te snijden op 5252 rpm. Ik hoop dat het een beetje samenhangend is, heb verschrikkelijk weinig slaap achter de rug deze nacht ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#314 | |
|
![]() Citaat:
Antwoord: Verschillende waardenas links en rechts ..... ![]()
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 15 februari 2011 om 11:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | |
|
![]() dat was wiki en beter uitgelegd. Maar ik weet het ook zelf gewoon natuurlijk.
Citaat:
het enige dat in trappen kan werken is de turbo (als het een turbo is) door twee turbo's te steken of variabele geometrie. Maar ook dat is mechanisch, niet echt gestuurd.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 15 februari 2011 om 13:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#316 |
|
![]() ![]() beste kwaliteitswerkpaard ooit ![]() meer moet dat niet zijn ![]()
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 15 februari 2011 om 13:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#317 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De turbodruk speelt wel degelijk een rol, enerzijds bij de mechanische belasting en anderzijds omwille van de thermische belasting. Een variabele turbo kan en wordt soms toegepast, evenwel is het een relatief dure oplossing. 2 turbo's kan uiteraard ook maar is nog duurder. Sowieso hangt de motor nog altijd af van de kleptiming die de nokkenas je geeft. Een dubbele of variable turbo heeft o.m. om deze reden niet altijd zin. Immers, die toerenband waarbinnen de nokkenas goed functioneert kan onvoldoende zijn om de powerband van de turbo's te bereiken. Ik herinner me vooral de variabele turbo's van Honda, maar ik meen dat deze gecombineerd werden met een VTEC. Laatst gewijzigd door Yves38 : 15 februari 2011 om 21:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben nu aan het denken, dat was zekers zijn ESP of antislipregeling die zijn motor castreerde ? want anders kan dat toch niet ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#319 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() nog iets gehoord van de diesotto van mercedes ? komt dat eraan of was dat weer marketing
|
![]() |
![]() |
![]() |
#320 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |