![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#301 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#302 |
Banneling
|
![]() Het Vlaams gevoelen is nog maar recent. Dat komt ook natuurlijk omdat de term 'Vlamingen' eerder ongelukkig gekozen is om alle Belgen aan te duiden die Zuid-Nederlands spreken. Zoals ik reeds zei, de term 'Vlaming(en)' is eerder een 'pars pro toto'.
Laatst gewijzigd door system : 23 december 2010 om 17:16. |
![]() |
![]() |
#303 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
'Vlaanderen mijn land'... Tja, soms wel, soms niet. Al bij al kies ik toch voor 'Limburg mi landj' . En als staatsverband verkies ik België wegens de diversiteit van de culturen. Cultureel echter voel ik me een Vlaming, in de zin van een Nederlandssprekende Belg die staat op zijn taal, maar die zich verplicht 'Vlaming' moet noemen. Edoch, ik vind dit niet zo erg. Laatst gewijzigd door system : 23 december 2010 om 17:26. |
|
![]() |
![]() |
#304 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#305 |
Banneling
|
![]() Ik vrees dat ook zonder bedoelde soep, ik onoverwinnelijk ben of toch bijna. Alleen de dood zal me ooit overwinnen. Dat is nu eenmaal zo bij alle halfgoden, maar ook bij gewone stervelingen.
|
![]() |
![]() |
#306 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het Limburgs gevoelen is nog maar recent. Dat komt ook natuurlijk omdat de term 'Limburgers' eerder ongelukkig gekozen is om alle Groot-Nederlanders aan te duiden die Ripuarisch, Limburgs of Platdietsch spreken, terwijl Limburg van oorsprong een Waals Hertogdom was. Zoals ik reeds zei, de term 'Limburg(er)' is eerder een 'pars pro toto'.
|
![]() |
![]() |
#307 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 23 december 2010 om 17:43. |
|
![]() |
![]() |
#308 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zeker en vast wel. Waarom wil je daar per se onnozel over twijfelen? Feiten zijn feiten. Feit : Vlaanderen = alle 5 Vlaamse provincies. En zo wordt dat ook aangevoeld door de bevolking. Negationisme op zijn "shadowkes"?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
![]() |
![]() |
#309 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
kan de Heer System zwemmen ? |
|
![]() |
![]() |
#310 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Wat was de draad ?
Onderhandelen met een ijzeren, koperen of gouden draad ? |
![]() |
![]() |
#311 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De Belgen kunnen onmogelijk 9 miljoen negers vermoord hebben in Congo-Vrijstaat. Zelfs al hadden ze dit gewild (wat een abominatie is natuurlijk), materieel hadden ze dat niet gekund. Er woonden 100 �* 200-tal Belgen in de Vrijstaat. En ze zullen zeker met niet veel meer geweest zijn dan een 1000-tal toen de Vrijstaat werd overgedragen aan België (ik meen dat het er iets van rond de 1200 of 1500 waren). Ik heb de cijfers eertijds eens gezien. Dat zijn dus allemaal allemaal fabeltjes die u hier ophangt. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat op de rubberplantages niet onmenselijk werd opgetreden. Het zou gek zijn dit te ontkennen. Maar ook de katholieke missies deden hun duit in het zakje op dit vlak. En daar hoor ik toch maar zelden iets over. Misschien omdat er overwegend Vlaamse paters bij betrokken waren. Zwarten werden gewoon behandeld als tweederangs-mensen. Net zoals de Indonesiërs in het 'Land van Smaragd' (lees: het 'Land van Smart'). P.S. (*) Personele unie: Een personele unie is een constructie waarbij twee of meer staten hetzelfde staatshoofd hebben maar voor het overige wat betreft binnen- en buitenlands bestuur zelfstandig zijn. Een personele unie dient niet te worden verward met een federatie zoals de Verenigde Staten, die als één enkele staat wordt beschouwd. Laatst gewijzigd door system : 23 december 2010 om 18:37. |
|
![]() |
![]() |
#312 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() V
Citaat:
Maar zeg eens: wanneer werd het koloniale museum in Tervuren gebouwd? Voor of na de overdracht? Wanneer werden de gigantische investeringen in Oostende gedaan? Voor of na de overdracht? België als staat heeft rijkelijk geprofiteerd van het geld van de exploitatie van Kongo, het kan daarom zijn verantwoordelijkheid niet zomaar van zich afschuiven door te verwijzen naar het feit dat het maar een "personele" unie was waar ze niets mee te maken hadden. België heeft van het geld geprofiteerd, en het was perfect op de hoogte dat het bloedgeld was! De manier waarop je van een paar honderd uiteindelijk 100 �* 200 maakt is wel echt van de pot gerukt. De getallen van het aantal ambtenaren is historisch onmiskenbaar. Er waren in Kongo-Vrijstaat maar een paar duizend blanken, waarvan de helft Belgen. Met genoeg zwarten die in het leger ingelijfd werden (onder bevel van Belgische officieren) was dat meer dan genoeg om de ongewapende en ongeorganiseerde Kongolezen onder de knoet te houden. Voor wat de katholieke missies betreft: de missionarissen zijn de eerste geweest om het probleem aan te kaarten! Laatst gewijzigd door fonne : 23 december 2010 om 18:42. |
|
![]() |
![]() |
#313 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik durf wedden van niet.
|
![]() |
![]() |
#314 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Leopold II was overigen zeker niet uit op uitbuiting. Integendeel zelfs. Het is tijdens de Conferentie van Berlijn (1884) geweest, dat men hem het mes op de keel heeft gezet. Hij zou het gebied definitief verwerven, op voorwaarde dat hij 'de vrijhandel' niet zou tegenwerken. En Leopold heeft moeten zwichten toen, omdat hij wist dat, indien hij dat niet deed, anderen met de buit zouden gaan lopen (oa. Engeland). Zo zit het in mekaar. Dat Leopold nadien een fortuin heeft verdiend aan de rubber, dat staat buiten kijf. Vandaar het verfraaien van Brussel, Oostende, enz, enz. Laatst gewijzigd door system : 23 december 2010 om 19:02. |
|
![]() |
![]() |
#315 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#316 |
Banneling
|
![]() Kom nu, uw beseft niet wat 9 miljoen mensen zijn zeker? En dit zou dan gebeurd zijn door een handvol Belgen. Toch een beetje ernstig blijven, niet?
Als er hier een geschiedsvervalser aan het werk is, dan is het diegene die beweert dat 'de Belgen 9 miljoen negers vermoord hebben'. Laatst gewijzigd door system : 23 december 2010 om 18:52. |
![]() |
![]() |
#317 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
#318 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() De Belgische staat is verantwoordelijk voor het uitmoorden van ergens tussen de 6 en de 13 miljoen negers. Het is best mogelijk dat velen door hun eigen soortgenoten zijn uitgemoord op bevel van Belgische officieren. Maar over de grootte-orde van het aantal doden bestaat geen twijfel. En dat had kunnen voorkomen worden indien die mensen die op de hoogte waren van de gebeurtenissen hadden ingegrepen. En dat waren dus Belgen. Belgen die door missionarissen, en later door de Britten, systematisch werden gewezen op de onaanvaardbare gruwelijkheden van de kolonialisten. De zware verantwoordelijkheid van de Belgen is niet te ontkennen. Het volstaat echt niet daarbij te verwijzen naar excuses van de aard van "jamaar het was geen Belg die de handjes afhakte". |
|
![]() |
![]() |
#319 | ||
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 23 december 2010 om 19:04. |
||
![]() |
![]() |
#320 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Natuurlijk is de Belgische staat niet verantwoordelijk. Integendeel zelfs , de Belgische staat zat verveeld met de zaak. België was de geruchten over wreedheden beu, maar kon slechts moeilijk optreden vermits het een persoonlijk gebied was van Leopold II en België geen rechtsbevoegdheid had in Congo-Vrijstaat. Laatst gewijzigd door system : 23 december 2010 om 19:11. |
|
![]() |