![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 | ||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar door een aankondiging vooraf waren de Groningers en Drenten erop voorbereid geweest, waardoor ze waarschijnlijk niet in een opwelling van boosheid de zaal waren uitgelopen. Bij de bijeenkomst dit jaar bleef iedereen zitten, ondanks dat Johannes Kramer wederom Fries sprak en uit het door mij geciteerde mailtje blijkt dat (een deel van) de Groningse en Drentse afvaardiging het er nog altijd niet mee eens is dat er Fries wordt gesproken. Nu wist men er echter van, omdat Kramer het van tevoren had aangekondigd. Citaat:
Ik stel helaas vast dat je het blijft bekijken vanuit een steriel theoretisch perspectief, omdat je denkt dat de situatie vergelijkbaar is met België, en niet bereid bent tot andere inzichten te komen. Dan houdt het inderdaad op. Ik begrijp wel je idealisme van de totale gelijkwaardigheid van alle talen op alle niveaus, maar ik denk dat je ook realistisch moet zijn om te beseffen dat dat niet haalbaar is. Wel de gelijkwaardige behandeling van alle talen, maar niet op alle niveaus. Maar goed, er zijn ongetwijfeld heel wat onderwerpen waar we wel overeenkomen. ![]() [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Dimitri : 27 september 2005 om 20:34. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#302 | |
|
![]() Egidius, (en Dimitri),
Citaat:
Ook uit de staatsrechtelijke vorm komen we wel, lijkt me. Een compromis (om mee te beginnen) zou kunnen zijn om de huidige indeling in provincies te handhaven maar deze meer bevoegdheden te geven. Om te starten is het praktisch, want de benodigde organen bestaan al. Van daaruit kan men dan verder werken aan staatkundige hervorming. Met mij kun je ook praten over directe democratie, hoewel ik het niet in alles met je eens ben. Ik ben er in ieder geval voor afschaffing van de kiesdrempel en voor stemrecht in plaats van stemplicht. (Dit, om een zogenaamde dikke-lul-stem te voorkomen) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#303 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk kan ik enigszins in de redenering inkomen, maar dan niet benaderd vanuit dat perspectief. Wel echter redenerend vanuit de situatie die we bijvoorbeeld in Zwitserland aantreffen. Daar spreekt een Alemannische Zwitser in nationale vergadering Duits, terwijl de Frans- of Italiaanstalige Zwitser gewoon in de eigen taal antwoordt. Dit is natuurlijk heel mooi, maar dan zie je ook dat de echt minder belangrijke talen hier uit de boot vallen. Van een Reto-Romaanstalige Zwitser zal redelijkerwijze verwacht worden dat hij geen Reto-Romaans spreekt, maar zich bedient van een van de drie hoofdtalen. De reden is heel eenvoudig: de taal wordt door de meeste Zwitsers niet aangeleerd, begrepen of gesproken. Net zo valt Fries in dat laatste denkschema. Heel anders dus dan in België waar twee talen elkaar min of meer in evenwicht houden en waar de Zwitserse situatie eigenlijk van toepassing zou kunnen zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#304 |
|
![]() JVDB. Mijns inziens slaat u de spijker op de kop.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#305 | |||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Egidius |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#306 | |
|
![]() Citaat:
Maar er gaan hier al veel stemmen op om in ieder geval de burgemeester rechtstreeks te verkiezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#307 | ||||||||
|
![]() Citaat:
Maar er zijn natuurlijk nog verschillen. Zo is Friesland tweetalig en Vlaanderen niet. Nederlands is voor Friezen niet de vreemde taal die Frans wel is voor Vlamingen. Bijna alle Friezen zijn immers tweetalig. Ik heb daar eens een gesprek over gehad met een Fries, die heel duidelijk het verschil aanvoelde met bijv. de Antillen, waar het Nederlands wel als vreemde taal wordt beschouwd. Op Curaçao kun je zonder goede kennis van het Nederlands prima overleven; in Friesland absoluut niet. Het zal je meteen opvallen hoeveel Nederlands, of beter gezegd hoe weinig Fries je ziet en hoort. En dat maakt de koers die sommige Friese taalactivisten lijken te volgen meteen ook zo onbegrijpelijk (voor mij tenminste). Waarom zo vijandig richting het Nederlands van niet-Friezen als in eigen provincie niet eens iedereen overtuigd is van het gebruik van het Fries. Uit alle enquêtes blijkt wel dat Friezen behoud en bescherming van de taal belangrijk vinden, maar ze lijken er niet altijd naar te handelen. Waarom zijn er immers zo relatief weinig tweetalige scholen? Hoe komt het dat er nog steeds ouders zijn die hun kinderen bewust geen Friese maar een Nederlandse opvoeding geven? Hoe komt het dat er in de justitie nauwelijks gebruikt gemaakt wordt van de mogelijkheid om gerechtelijke stukken in het Fries te ontvangen? Hoe komt het dat de provincie voor zichzelf een quotum moet instellen om te zorgen dat ocharme 25% van de ambtelijke stukken in het Fries verschijnt? Hoe komt het dat op de website van veel gemeenten (zelfs die, die hun naam hebben laten verfriezen!) geen woord of hooguit een enkele pagina in het Fries te vinden is? Hoe komt het dat in het straatbeeld nauwelijks Friese opschriften te vinden zijn? Bedrijven adverteren haast uitsluitend in het Nederlands. Bij mijn laatste bezoek aan Friesland heb ik welgeteld twee Friestalige reclames gezien: de ene was voor een Fries cultureel festival en de ander was nota bene van de uit Vlaanderen overgewaaide BOB-campagne van de Rijksoverheid, waarvoor alleen in Friesland de leus 'Bob boppe!' (naar analogie met 'Fryslân boppe!', Friesland boven!) gebruikt wordt. Het lijkt mij al met al een veel nuttiger taak om de eigen Friese bevolking ervan te overtuigen Fries te gebruiken, i.p.v. zonodig Fries tegen andere Nederlanders te willen spreken. Want dat las ik laatst in De Volkskrant als een van de belangrijke punten van de Friese Beweging, om meer Fries tegen niet-Friezen te gaan spreken: "Als iemand ‘fiifennjoggentich’ de eerste keer niet verstaat, kun je het best een keer herhalen in plaats van meteen ‘vijfennegentig’ te zeggen." Ik zou eerst maar eens zorgen dat de Friezen (in het Friese taalgebied) zelf allemaal Fries spreken en gebruiken, denk ik dan. Citaat:
Is het overigens niet zo dat in Zwitserland alleen Duits en Frans de 'werktalen' van de Bond zijn en dat ook Italiaanstaligen zich moeten aanpassen? Ik dacht eens zoiets gelezen te hebben. Volgens mij werd daarbij vermeld dat, opmerkelijk genoeg, de Italiaanstaligen kozen voor het Duits en niet voor het Frans als werktaal. Nu, ook voor Reto-Romaanstaligen staat het Duits waarschijnlijk verder af van de eigen taal dan Frans, maar die wonen in een kanton met Duitstalige meerderheid.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Dimitri : 28 september 2005 om 20:03. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#308 | |
|
![]() Citaat:
In de Nederlandse politiek is men het er echter niet over eens hoe het huidige systeem dan veranderd moet worden. De ene groep (VVD, LPF, D66) wil een rechtstreeks gekozen burgemeester, de andere groep (PvdA, SP, GroenLinks) wil een door de gemeenteraad gekozen burgemeester, terwijl ChristenUnie en SGP het huidige systeem willen behouden en het CDA zich schikt naar de wil van de coalitiepartners (maar eigenlijk ook voor het huidige systeem is). Per saldo verandert er daardoor voorlopig niets. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#309 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#310 |
|
![]() Zo zie je maar..... Zelfs vanuit het heelal zien we eruit als één.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#311 |
|
![]() Een mooie droom. Enkel dat uitsteekseltje aan de onderzijde van het Koninkrijk der Verenigde Nederlanden stoort me
![]()
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#313 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#314 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De lintbebouwing in Vlaanderen, Branbant en Limburg is ook niet fraai. Zaken die we na de hereniging natuurlijk meteen gaan aanpakken! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#316 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#317 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#319 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zelfs mijn achternaam verwijst naar een Vlaamse stad. Het hart van de Nederlandse cultuur ligt voor een behoorlijk groot deel in Vlaanderen, dus wellicht moet je spreken van een retro-vervlaamsing. Vlaanderen dient op te passen dat het niet nog meer verfranst wordt. O, ja ik ben blond met lange echte tanden, maar dat zullen de Noormannen wel op hun geweten hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#320 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als Vlaanderen graag beklemmende lintbebouwing, decandente fermette's,... wil, dan is dat de Vlaamse zaak. Als we dat niet willen, is dat ook onze zaak. Bovendien zijn er binnen het RSV een hoop ingrepen om meer concentratie te krijgen in de kernen. Ik heb er geen enkel bezwaar tegen dat u de Vlaamse lintbebouwing afgrijselijk vindt. Maar kan u die kolonialistische reflex aub even achterwege laten?[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 1 oktober 2005 om 21:58. |
|||||
![]() |
![]() |