![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Zouden scholen beter af zijn ZONDER religie? | |||
Ja, GEEN religie in ons onderwijs. |
![]() ![]() ![]() |
38 | 64,41% |
Nee, alle officieel erkende religies in ons onderwijs, zoals nu het geval is. |
![]() ![]() ![]() |
19 | 32,20% |
Geen idee, ik heb hier nog nooit deftig over nagedacht. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,39% |
Aantal stemmers: 59. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 | ||||||||||||||||
Partijlid
|
![]() Citaat:
'k Moet zeggen dat dit een mooie poging is om na te denken. Chapeau! Maar het is niet omdat jij de eindeloze hoeveelheid tekenen die God ons geeft van zijn bestaan, niet ziet dat het niet zou bestaan. Ik beschouw God als onzijdig, niet als mannelijk. Bovendien is het denken over God veel ouder dan 2000 jaar. De Joodse variant is meer dan 5000 jaar oud, en ook dat was niet de oudste. Voordien kenden de mensen ook al denken rond God. 'Het woord van God' de (Joodse) bijbel, de koran zijn inderdaad menselijke interpretaties van God. Het 'Goddelijke' ervan is dat ze met oprechte bekommernis om het welzijn van de mensheid gemaakt zijn. Dat neemt echter niet weg dat ieder mens de 'heilige boeken' interpreteert volgens zijn persoonlijkheid. Haatfundamentalisten vinden excuses voor hun haathobby overal waar zij dat wensen, tot in de krant toe. Citaat:
Nog een mooie denkpiste, proficiat. Er zijn heel wat oude verhalen die tijdloos, en universeel waardevol blijven, maar we moeten wel het kaf van het koren zien te onderscheiden. De hokus pokus rond Jezus, dat is kaf, dat laat men beter vallen. De profeet Mohammed heeft in de zevende eeuw al voorgesteld om dat te laten vallen. Dat was niet naar de zin van de Europese machthebbers, omdat hun macht gebaseerd was op die hokus pokus. De islam en het judaïsme zijn gedemoniseerd geweest omdat ze te liberaal waren. Die leugens hebben altijd, door de eeuwen heen, een gretige afzet gehad bij haatfundamentalisten. Haatfundamentalisten vinden hun haat belangrijker dan hun eigen welzijn, belangrijker dan hun voortbestaan. Haatfundamentalisten hebben liever dat hun huis platgebombardeerd wordt, dat hun familie vermoord wordt, dan dat ze hun haat zouden loslaten. Dat geldt misschien niet voor jou, maar ik zeg het je toch maar. Citaat:
Het is een natuurwet dat een mens zijn territorium moet verdedigen. Als je dat niet doet, dan verlies je het leven. Ik denk niet dat jij het zover wil laten komen. God is een bevrijdend concept. Het is aan ieder van ons om niet toe te staan dat God als een verknechtend instrument wordt gebruikt. Als je God overboord gooit, ben je sowieso ook het bevrijdende kwijt. Het weigeren van onder ogen te zien dat de moslims slechts rechtmatig hun territorium verdedigen tegen de VS, getuigd van egoïsme. Wie spreekt over 'moslimterrorisme' zegt in die term al dat hij of zij er niet wil zijn voor zijn medemens, dat hij of zij niet geïnteresseerd is in rechtvaardigheid, niet in solidariteit. je hebt wel graag dat anderen jou steunen, maar zelf wil je er niet zijn voor anderen. zo werkt het niet. Citaat:
Citaat:
Ik vind dat je je dwaas aanstelt, maar dat is mijn mening. Citaat:
Toch, je verwerpt rechtvaardigheid, en wentelt jezelf in egoïsme. Als je de gouden regel niet snapt, dan is er iets mis met je geweten. [quote]Dus als ik teveel rook, straft god mij met longkanker? Dus die longkanker is dan niet het gevolg van het roken? maar dus van god? waarom mogen wij dan niet roken in restaurants, want het roken zelf is niet schadelijk als god beslist wie er ziek van moet worden...[quote] God of de natuur, dat is één en hetzelfde begrip. Atheîsten noemen God gewoon 'de natuur'. Atheïsme is ook een geloof, dat in de meeste gevallen alleen de slechte dingen van de religie waaruit ze zijn voortgekomen met zich meenemen in hun atheïsme. Waarom vervloek je de natuur niet? Boos zijn op God omdat de natuur niet naar je zin is, dat is erg verkleuterd gedrag. maar troost je, je bent in het gezelschap van Etienne Vermeersch. Citaat:
Dat ziet er opnieuw wat beter uit. Inderdaad, als je je niet wil laten manipuleren door mensen die God als manipulerend instrument gebruiken, dan is dat een goede zaak. God dient niet om te verknechten, zoals ik eerder al uitlegde. Maar dat wil niet zeggen dat wij aan onze menselijkheid kunnen ontsnappen. Als onze vrijheid ons wordt ontnomen, dan kunnen wij niet anders dan oorlog voeren. De 'wetenschap' heeft daarover publicaties gemaakt die wat de 'heilige boeken' schrijven, bevestigen. Volgens mij is wetenschap ook een geloof, en is religie niets statisch, maar iets wat altijd in beweging is. Het zou rechtvaardig zijn, en van een hart voor medemensen getuigen, als je zou begrijpen dat mensen wiens land bezet is met als doel het te plunderen, zich daartegen verzetten, ongeacht of hun argumentatie een staaltje is van juridische spitstechnologie of niet. Citaat:
Zoals ik al zei, mensen hangen voor 90% met geloof aan mekaar. Wetenschap is ook geloof. De ene dokter gelooft dit, en de andere gelooft het tegenovergestelde. Misschien geloven dieren ook. De onderzoekers die met apen praten zouden dat kunnen onderzoeken. Citaat:
Geloven beperkt zich niet tot de kerk. Je snapt het gewoon niet. Citaat:
De waarheid is datgene waar mensen naar zoeken die er oprecht in geïnteresseerd zijn. Ik kan mij voorstellen dat je wat in de war bent omdat je bent opgegroeid in een religie waar het om macht draaide. Ik heb in een andere post al uitgelegd waar het om gaat. Citaat:
Die afweging is voor iedereen moeilijk. Citaat:
Zoals ik al zei, je snapt er in de verste verte niets van. Citaat:
Misschien is dat zo, maar mensen wiens rechten geschonden zijn, hebben het recht zich te verdedigen. Het kwaad ligt in de partij die de rechten schendt. Het zijn de lafaards die het kwaad in de slachtoffers leggen. Citaat:
daar heb ik al op geantwoord, maar of het baat, betwijfel ik. Je kan het gewoon niet volgen. Dat is wat ik vaststel. Citaat:
Wel, aangezien jij gelooft in egoïsme, in harteloosheid, in lafheid, in geen begrip hebben voor je medemensen, in er niet zijn voor slachtoffers van onrecht, heb je je punt wel gemaakt betreffende jouw geloof. Citaat:
De machtigen vechten nooit zelf, ze maken gebruik van de frustratie, de negatieve gevoelens, de boosheid, en woede die leeft bij diegenen die ze zelf onderdrukt hebben, om ze als instrument te gebruiken om nog meer mensen te onderdrukken, en uit te buiten. mentaal ben je in ieder geval rijp, lijkt mij. Ik heb eerder al uitgelegd dat geloof in twee richtingen werkt. Als jij je laat verknechten door iemand die God als instrument gebruikt, dan is dat jouw probleem. God is een bevrijdend concept, voor mij is God vrijheid, en ik laat mij mijn vrijheid niet afnemen. Ik ben bereid om daar op mijn manier voor te vechten. |
||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#302 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#303 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nu Eva blijkbaar weer online is, hoop ik dat ze ondertussen reeds wat meer klaarheid heeft over...
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#304 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook dit nog even ter sprake brengen:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#305 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
gezien god een menselijke uitvinding is, is de menselijke evolutie de enige weg. Al de rest is bedoelt om u onder de knoet te houden.
![]() |
![]() |
#306 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#307 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Zou het niet beter kunnen zeggen.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg :: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens :: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn |
![]() |
![]() |
![]() |
#308 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#309 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Of je jezelf onder de knoet wil laten houden, dat is jouw keuze. Misschien denk je dat je kiest voor vrij zijn, maar dan is het nog niet zo eenvoudig om het feitelijke verbaal, en mentaal gedrag in overeenstemming te brengen met de intenties die men heeft. Nogmaals, als het je een troost mag zijn, Etienne Vermeersch is al over de 70, is professor geweest, en vice-decaan van de universiteit van Gent, en slaagt er ook niet in zijn verbaal gedrag in overeenstemming te brengen met de intenties die hji beweert te hebben. Er is dus niets vreemds aan daar moeite mee hebben. Laatst gewijzigd door Eva123 : 13 juni 2007 om 12:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#310 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Wrong.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg :: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens :: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn |
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
aub kom tot inkeer en verlos uzelve (met n of zonder?).
![]() |
![]() |
#312 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#313 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#314 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#315 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#316 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Je snapt het niet. Alleen de mens heeft de capaciteit om fragmenten van het concept God te begrijpen. God is onzijdig, niet mannelijk. het klopt dat je waarheid en bedrog moet leren onderscheiden, maar je maakt de fout die alle zwakkeren maken, je legt het kwaad in de anderen. We hebben allemaal kwaad in ons. Het er niet willen zijn voor de anderen, hen niet willen begrijpen, en hen afschilderen als godsdienstfanatici, dat is kwaadaardig. Wat tegenwoordig 'wetenschap' wordt genoemd, dat zijn ook religies, de staat dat is ook een kerk. het is niet omdat je er een andere term voor bedenkt, dat je aan je menselijkheid kan ontsnappen. We zijn allemaal mensen die het moeilijk hebben met onze menselijkheid, dat probleem hebben we gemeenschappelijk. Als we niet bereid zijn dat gezamenlijk, hand in hand, en met wederzijds begrip, en barmhartigheid, op te lossen, dan kunnen we niet overleven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#317 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
wat dat gebedje betreft, ik zal het eens aan mijn strijkijzer vragen.
Wij, alle mensen op aarde hebben een gemeenschappelijk probleem met onze menselijkheid. Als we niet bereid zijn dat gezamenlijk, hand in hand, en met wederzijds begrip, respect, en barmhartigheid voor mekaar, op te lossen, dan kunnen we niet overleven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Dat moet je me toch even beter uitleggen. Onder onze meest actieve leden bevinden zich iraniers, afghanen, marokkanen, tunesiers, mensen die met een moslim gehuwd zijn... we worden gevraagd als ondersteuning van het comité voor ex-moslims in Nederland en in België... maar "EVA" vindt dat het CGKR ons even moet komen dwarsbomen omdat WIJ racistisch zijn? ![]()
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#319 |
Banneling
|
![]() Maar dat is nu juist het probleem: de mens kan een (mogelijk) wezen als God niet (en nooit) begrijpen. Men kan in een God geloven, maar begrijpen dat is onmogelijk. Zelfs hem benoemen schiet tekort, laat staan hem begrijpen.
Laatst gewijzigd door system : 13 juni 2007 om 15:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#320 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Charlatans...
|
![]() |
![]() |