![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#302 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Aeternitas : 27 december 2007 om 22:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#303 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De gewone man ligt niet wakker van de Taalunie, Groot Dictee, ezn... Tien voor Taal wordt zelfs niet meer uitgezonden door de VRT; zoveel unie is er. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#304 |
Minister-President
|
![]() Ik zie geen arguuumeeentjeeees....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#305 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#306 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De EU doet is immers om de vier jaar een groot taalonderzoek. De laatste keer gebeurde dat in 2006. Hieruit bleek dat Frans en Duits als vreemde taal binnen de EU evenredig groot zijn, nl. respectievelijk 25% en 22%. Als we even de resultaten bekeken van hoe men binnen de EU de beide talen beschouwd naar nuttigheid, dan blijkt dat het Duits, naast het Engels, een koploper is en het Frans ver achter zich laat: 48% vindt Duits nuttig tegenover slechts 5% voor het Frans. Slechts over het VK bent u juist, maar de toestand in het VK kan niet uitvergroot worden naar de andere landen. Uit datzelfde EU-onderzoek bleek dat het Duits in zowat alle voormalig Oostbloklanden de eerste vreemde taal is na het Engels: in Tsjechië (55% t.o.v. het Frans met 5%), Litouwen (28% t.o.v. 4% voor het Frans), Polen (46% t.o.v. nogmaals de schamele 5% voor het Frans), Hongarije (55% t.o.v. 4%)... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#307 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In ieder geval, de verschillen tussen het Nederlands in Vlaanderen en Nederland zijn duizendmaal kleiner dan de verschillen die bestaan in de standaardtaal in de Duitstalige wereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#308 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#309 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#310 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je zal mijn bericht moeten quoten, want straatrue kan het nu niet lezen: hij heeft mij immers op de negeerlijst gezet. Waarschijnlijk zijn mijn bijdragen iets te pijnlijk voor hem als ik voor de zoveelste keer zijn beweringen ontkracht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | ||
Minister-President
|
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#313 |
Banneling
|
![]() Ach, er valt geen land te bezeilen met die man.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#314 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#315 |
Minister-President
|
![]() Daarom schreef ik ook (West-)Europa omdat ik wel weet dat Duits nu erg populair is in Oost-Europa; maar in de EU nog altijd EN en FR belangrijker.
ook in de UEFA en FIFA, Eurovisie, enz = EN en FR als werktalen. En het ging over prestigeFR & NL: FR heeft wereldwijd meer prestige dan NL (het populaire Duits kan daarbij niet helpen). Bovendien moet je in bijv. o.a. de Balkan niet te veel laten zien dat je Duits spreekt want te veel nare herinneringen aan WO2. |
![]() |
![]() |
![]() |
#316 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#317 |
Minister-President
|
![]() Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De gewone man in Parijs ligt ook heus niet wakker van de beslissingen van de Académie Française. En de arme zwarte uit het zogenaamd Franssprekende Haïti al evenmin. In ieder geval, de verschillen tussen het Nederlands in Vlaanderen en Nederland zijn duizendmaal kleiner dan de verschillen die bestaan in de standaardtaal in de Duitstalige wereld. °°°°° WL mensen vragen geen andere versie van de tekenfilms dan de Fransen uit Parijs. VL mensen willen dat wel meer en meer; willen geen Noord-Nederlandse versie. Ook in Duitsland, naar mijn weten, geen 2 Duitse versies van tekenfilms. Laatst gewijzigd door straatrue : 27 december 2007 om 22:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over de plaats van het Engels ging de discussie niet. Wel over uw bewering dat Frans "meer prestige" heeft in Europa dan bijvoorbeeld het Duits. Welnu, dat klopt niet. Frans en Duits verhouden zich in het algemeen als evenwaardige partners, waarbij het Duits grotendeels doorweegt in het Oosten en Frans in het Westen. Frans als werktaal wordt jaar na jaar teruggedrongen: zo heeft de internationale postunie het Frans voor het Engels omgeruild. Alhoewel de jure het Frans de taal van de postunie blijft, is het Engels de bijna exclusieve werktaal geworden. Men kon immers ook in deze internationale instelling de gewijzigde sociologische werkelijkheid niet langer negeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#319 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En mensen willen heus niet "meer" een bepaalde versies. Mijn kinderen kijken af en toe naar tekenfilms: de meeste ervan zijn in Noord-Nederlandse tongval. Nog nooit heb ik een van mijn kinderen (of vriendjes op bezoek) me horen opwerpen dat ze het niet begrepen of een andere taalversies wensten. U kletst maar uit uw nek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#320 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Aeternitas : 27 december 2007 om 22:56. |
|||