![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#341 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#342 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Daarna zeg je dat dit niet moet gaan zoals in een gevangenis. Veel plaats voor nuance zie ik toch niet. Dergelijke mensen zijn verloren en zullen nooit meer integreren en altijd een gevaar vormen. Eventuele behandeling of begeleiding zal nooit een wezenlijk verschil maken. |
|
|
|
|
|
|
#343 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Maar in mijn ogen bestaat er geen énkele reden om een kerel als Dutroux, wiens schuld dubbel en dik bewezen is, nog langer te laten leven. Elke boterham die daar in gestopt word is er voor mij één gestolen aan een behoeftige mens ergers in het land. Of hij ooit nog " beter " kan worden interesseert mij ook al geen snars, hetgeen hij gedaan heeft kan men niet meer ongedaan maken, en verdient een voorbeeldige straf, die tegelijkertijd 100 % zeker maakt dat hij nooit, nergens en met niemand zijn misdaden kan overdoen, zélfs niet binnen de muren van de gevangenis. Die straf, dat is de doodstraf. |
|
|
|
|
|
|
#344 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dan nog.
Dutroux mag van mij levenslang aan den arbeid in de lik. Geen TV, PC en andere onnodige luxe in zijn cel. En daar blijven tot de dood erop volgt. Doodstraf hoort bij landen met weinig respect voor mensenrechten. VS, China, Iran, Afghanistan en dat soort landen |
|
|
|
|
|
#345 | |||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Maar u verwart mijns inziens twee dingen: enerzijds de maatregelen die moet verhinderen dat hij het opnieuw probeert en anderzijds de straf die aan hemzelf (en wellicht aan eventuele volgelingen) duidelijk moet maken dat de samenleving dit soort gedrag niet pikt. U ziet een oplossing voor die twee in de doodstraf. Maar we weten dat de doodstraf niemand afschrikt: ze bestaat in sommige landen maar weerhoudt er misdadigers er daar niet van te doen wat ze doen aangezien misdadigers er altijd van uitgaan dat ze niet gepakt zullen worden en dat die doodstraf dus niet op hen van toepassing is. Of het zet hen ertoe aan om eventuele ooggetuigen ook maar ineens uit de weg te ruimen. Het maakt hen gewelddadiger. Dat is dus een stap achteruit. Ik denk dat de samenleving ook het signaal moet geven dat wij allemaal geen Dutroux's zijn. Het zit niet in onze genen, het maakt geen deel uit van ons karakter en wij hebben niet de gewoonte medemensen als afval of gebruiksvoorwerpen te beschouwen. Wij zijn beter dan Dutroux en daarom behandelen we mensen beter dan hij deed. Zelfs hemzelf. Wij zijn zo niet, wij zijn een gecultiveerd volk met goede manieren en het is daarom dat Dutroux niet bij ons hoort. Daarom vind ik de doodstraf in alle gevallen verwerpelijk: ze verlaagt ons tot het niveau van de dader. Wat de maatregelen betreft om hem ervan te weerhouden hetzelfde zelfs nog maar te proberen, ja, dat kan niet anders dan vrijheidsberoving zijn. Vraag is dan hoe we vrijheidsberoving zien. Daar komt Kiko op de proppen die schrijft: Citaat:
Tegen dat soort maatregelen zal ik me niet te hard verzetten, ik denk dat het zinvol kan zijn. Voor een korte periode, met een duidelijk doel en afhankelijk van de inbreuk. Dat is ook het begin van de Amerikaanse gevangenissen (correctional facilities), nota bene door de Quakers waarbij de gevangene voor enkele dagen (!) werd opgesloten met alleen maar een bijbel in zijn cel, onder het motto 'denk maar even na'. Dat vond men aanvankelijk al een bijzonder harde straf. Mensen die zeer ernstige feiten hebben gepleegd en waarvan we niet zeker zijn dat een dergelijke maatregelen zin heeft, moeten we heel anders behandelen. Die moeten we dus al niet samen in de gevangenis steken waar ze de meer onschuldige gevangenen kunnen beïnvloeden. Die horen ergens anders en moeten totaal anders behandeld worden. We gaan er van uit dat de maatregel niet dient om hen te straffen aangezien dat een zinloze bezigheid is: ze zijn niet vatbaar voor straf aangezien ze daarin een bevestiging van hun eigen gelijk zien en de haat er alleen maar door groeit. Ze trekken zich van straf niets aan. Tegen dergelijke mensen moeten we dus zeggen: "het spijt ons, maar jij blijft hier en je doet wat wij zeggen. Ga daar maar een putteke graven en begin maar alvast met de patatten te rooien. En als je daarmee klaar bent ga je de muur schilderen en als je goed meewerkt mag je straks naar het nieuws en een film kijken. En je krijgt daarna een uurtje voor jezelf als je heel braaf bent." Ik zie dat niet als dwangarbeid maar als gedwongen bezigheidstherapie: de mensen zinvolle arbeid laten verrichten zodat ze hun aandacht daarop concentreren en niet op hun scheve fantasie, ze permanent bezighouden en ver weg van hun zieke obsessie. En ze hebben elke dag nood aan een therapie waarbij een psychiater of andere therapeut hen behandelt: via gesprekken, opgelegde taken, hen inzicht verschaft in de pijn en het lijden van wie is achtergebleven en ervoor zorgen dat ze die pijn en dat lijden als van zichzelf zien, niet iets dat buiten hen staat. Ik ben er verder erg voor om die mensen daarnaast bijzonder humaan te behandelen, 't is te zeggen hen in open lucht op het land te laten werken (zij het in een volledig afgesloten omgeving), hen te voorzien in hun basisbehoeften, ze tijd te gunnen om aan henzelf te werken, enz. Niet omdat zìj daar beter uitkomen of omdat zìj daar beter van worden maar omdat wij ons daar als samenleving beter bij voelen. We zetten ons op een moreel veel hogere standaard en dat kunnen we hen elke dag voorhouden: "zie hoe wij doen en zie hoe jij deed. Zie het verschil: wat wij doen is des mensen, jij gedroeg je als een roofdier." Ik zou hen ook verplichten om elke dag te schrijven of een dagboek bij te houden en hun diepste zieleroerselen op papier te zetten. Dat kan interessant zijn om te trachten hen te begrijpen en te onderzoeken wat waar juist is foutgelopen. Ik denkd at we daar veel aan kunnen hebben om in de toekomst gelijkaardige gevallen sneller op te sporen, misschien zelfs voor ze echt tot moord ontvoering en doodslag overgaan. Want we moeten er ons bij neerleggen: per 100.000 inwoners zitten er zo'n paar psychopaten en sociopaten tussen. Dat is altijd en overal zo. Het is een kwestie die op te sporen, liefst zo snel mogelijk en hen te isoleren van de rest van de samenleving, desnoods hun hele leven lang. Ik zou verder vooral werken in functie van schadeherstel: hoe kunnen de gevangenen zelf en direct bijdragen aan het herstellen van wat ze beschadigd hebben. Op financieel vlak, emotioneel, praktisch, psychologisch. Hoe kunnen ze dienstig zijn om de slachtoffers te helpen om hun lijden te verzachten. Wraak is een zeer slechte raadgever. Het heeft ook niets met gerechtigheid te maken. 'Oog om oog en tand om tand' komt uit de bijbel en het hoort bij dat soort primitief woestijndenken. Ik zou ons graag zien evolueren naar een toestand van verlichting waarbij we weliswaar efficiënt en vastberaden optreden tegen gevaarlijke mensen die anderen en zichzelf in de vernieling rijden maar waarbij heel ons handelen gericht is op humaniseren van de samenleving. Doodstraf hoort daar duidelijk niet bij. Het appeleert aan het meest primitieve in ons niet aan het hoogste. Wat mij bij criminaliteit interesseert is niet 'hoe pakken we de criminelen aan' maar 'hoe pakken we de criminaliteit aan'. Dat is een heel ander uitgangspunt en het vergt natuurlijk veel meer studie, geduld, nuance, onderzoek en maatregelen die niet alleen betrekking hebben op de crimineel zelf maar op de samenleving in haar geheel. Citaat:
U. Kekkonen
Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 13 oktober 2010 om 13:10. |
|||
|
|
|
|
|
#346 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#347 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Voor de " monsters " blijf ik de doodstraf als ultieme oplossing zien. Want je kan wel zeggen dat deze niet afschrikt, maar levenslang opgesloten zitten schrikt die mannen blijkbaar ook niet af. Het geld dat we besparen op hun onderhoud, kan gebruikt worden om gewone gevangenen beter te behandelen, volgens de door jou vernoemde methodes hierboven. Want dit kost natuurlijk allemaal geld, en dat komt niet zomaar uit de lucht vallen. Dat het dan op z'n minst gespendeerd word voor het onderhoud van mensen voor wie er nog hoop op beteren is... |
|
|
|
|
|
|
#348 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik zeg met nadruk jullie land want het is het mijne niet meer. Kan niet zeggen dat ik veel mis. |
|
|
|
|
|
|
#349 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|