Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juli 2010, 20:42   #361
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Ik heb universitaire studies gedaan en ik ken maar 3 talen, waarvan er nog één compleet overbodig is; namelijk het Frans, als ge in Leuven studeert maakt het niks uit dat ge geen letter Frans kent. Als ge geen Engels kent daarentegen dan ziet het er hopeloos uit aangezien, vooral in de mastervakken, minstens 1/3 van de vakken in het Engels gedoceerd worden met Engelstalige cursussen. Nu, de wetenschappelijke wereld heeft gelukkig wel door dat het veel beter is dat er slechts 1 taal wordt gebruikt voor internationale publicaties en conferenties. Een wetenschapper die alle talen spreekt behalve Engels staat er veel slechter voor dan een wetenschapper die alleen Engels kent. Talen leren gaat enkel nog zijn nut hebben indien ge moet communiceren met de lagere lagen uit een bevolkingsgroep, daarom dat een arst of een journalist die in het buitenland werkt wel beter zoveel mogelijk talen spreekt. Voor de rest is het verloren tijd. Waarom Chinees gaan leren als de Chinezen zelf Engels aan het leren zijn?
Hoe kunt u nu met enige ernst stellen dat het leren en beheersen van een taal « compleet overbodig » is, mijnheer Rapture, en al zeker als het in uw geval om één van de officiële talen van uw land gaat ?

Overigens frons ik zo mogelijk nog méér de wenkbrauwen als ik verder in uw stelling lees : “Talen leren gaat enkel nog zijn nut hebben indien ge moet communiceren met de lagere lagen uit een bevolkingsgroep…..

Bent u zinnens de rest van uw wellicht nog jong leven enkel en uitsluitend te communiceren met de “hogere lagen” van een bevolkingsgroep ?

Geeft men in Leuven heden ten dage aan de studenten dergelijk soort ingesteldheid mee ?
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 21:09   #362
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Enkel als ge voor de federale overheid gaat werken, anders heeft het weinig zin.
Toch wel.

Als u in Brussel of de omgeving daarvan gaat wonen kunt u zich snel aanpassen.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 21:27   #363
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Toch wel.

Als u in Brussel of de omgeving daarvan gaat wonen kunt u zich snel aanpassen.
Het doet mij veel plezier u te kunnen melden dat een goede kennis van het Frans wel wat méér mogelijk maakt dan dat zich snel aanpassen, ook en misschien zelfs vooral in Brussel of omgeving.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 23:01   #364
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Als ik naar het buitenland ga, kan ik zien dat ik daar de taal van de arts (en van gans de geneeskundige meute spreek, schoonmaakpersoneel inbegrepen). Zo simpel is dat.
Dat is waar, maar daar zeg je nu net wat ik ook al heel de tijd aanhaal. Dus is er ook geen reden waarom WIJ weer maar eens Engels zouden moeten gaan brabbelen omdat ze ons overal zouden kunnen verstaan.
Als ze naar hier komen, dat ze dan maar moeite doen om onze taal te spreken en als ze dat niet willen, dat ze dan weg blijven. Foert met uw Engels.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 23:09   #365
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb universitaire studies gedaan en ik ken maar 3 talen, waarvan er nog één compleet overbodig is; namelijk het Frans, als ge in Leuven studeert maakt het niks uit dat ge geen letter Frans kent. Als ge geen Engels kent daarentegen dan ziet het er hopeloos uit aangezien, vooral in de mastervakken, minstens 1/3 van de vakken in het Engels gedoceerd worden met Engelstalige cursussen. Nu, de wetenschappelijke wereld heeft gelukkig wel door dat het veel beter is dat er slechts 1 taal wordt gebruikt voor internationale publicaties en conferenties. Een wetenschapper die alle talen spreekt behalve Engels staat er veel slechter voor dan een wetenschapper die alleen Engels kent. Talen leren gaat enkel nog zijn nut hebben indien ge moet communiceren met de lagere lagen uit een bevolkingsgroep, daarom dat een arst of een journalist die in het buitenland werkt wel beter zoveel mogelijk talen spreekt. Voor de rest is het verloren tijd. Waarom Chinees gaan leren als de Chinezen zelf Engels aan het leren zijn?
Ik ben onlangs nog gaan spreken aan de Sorbonne en ben nu bezig aan het artikel voor de publicatie. In welke taal denk je dat dat verloopt? Idem met het gros van gezamenlijke publicaties in Italië: ook daar is de lingua franca in de wetenschap voor een belangrijk deel Frans. Maar het klopt wel dat Engels onontbeerlijk is in de gereedschapskist van de wetenschapper. Maar om daaruit af te leiden dat alle andere talen dan overbodig zijn, is wel heel erg kort door de bocht.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 23:12   #366
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus volgens u moet ge eerst de taal van een land leren voordat ge erheen trekt? Dus als ge op vakantie gaat naar Turkije moet ge eerst Turks leren?

Ik ben nochtans al 2 keer naar Italië geweest zonder dat ik een woord Italiaans ken. En ik heb geen scheve gezichten gekregen omdat ik ze niet in het Italiaans aansprak. Als we al van toeristen gaan verlangen dat ze de taal van het gastland moeten spreken, jawadde. Pech voor de mensen die een reisje naar China plannen, die mogen eerst nog eens een cursus van 3 jaar volgen.
Is anders niet meer dan beleefd zijn hoor, u de moeite getroosten om je op zijn minst een basis van de taal eigen te maken.

Wanneer jij in Italië geweest bent, niet verder dan de balie van het hotel of een toeristische dienst, eventueel hier of daar een gids, is het best mogelijk dat je geen scheve gezichten hebt gezien en dat je je uit de slag hebt kunnen trekken met wat Frans of Engels. In een commerciele situatie lachen ze overal ter wereld naar uw portemonnee. Maar dat is geen contact hebben met de plaatselijke bevolking hé. Ik verzeker je, daar gaan de deuren pas open wanneer ze horen dat je de taal min of meer eigen bent. Je moet mij Italië niet leren kennen. 't Is mijn tweede thuisland. Eigenlijk voel ik me er meer thuis dan hier.

Laatst gewijzigd door Garry : 12 juli 2010 om 23:14.
Oud 12 juli 2010, 23:18   #367
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Is anders niet meer dan beleefd zijn hoor, u de moeite getroosten om je op zijn minst een basis van de taal eigen te maken.

Wanneer jij in Italië geweest bent, niet verder dan de balie van het hotel of een toeristische dienst, eventueel hier of daar een gids, is het best mogelijk dat je geen scheve gezichten hebt gezien en dat je je uit de slag hebt kunnen trekken met wat Frans of Engels. In een commerciele situatie lachen ze overal ter wereld naar uw portemonnee. Maar dat is geen contact hebben met de plaatselijke bevolking hé. Ik verzeker je, daar gaan de deuren pas open wanneer ze horen dat je de taal min of meer eigen bent. Je moet mij Italië niet leren kennen. 't Is mijn tweede thuisland.
Awel Garry, voor een zeldzame keer ben ik het 100% met je eens. Dat mag dan ook eens gezegd worden.

Verder bedroeft het mij enorm te zien dat er een generatie staat te springen om een van onze vermeende troeven vrolijk uit handen te geven. Na generaties lang onszelf op de borst te kloppen omdat de Vlaming uitblinkt in meertaligheid, hoeft het blijkbaar allemaal niet meer zo nodig. Nee, de Vlaming zijn steenkolenengels volstaat tegenwoordig.
Oud 12 juli 2010, 23:19   #368
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
maar als je later werk zoekt; zou FR heel nuttig kunnen zijn.
Tenzij hij in Engeland werk gaat zoeken tussen al die andere daar die te dom zijn om een andere taal te leren natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Garry : 12 juli 2010 om 23:20.
Oud 12 juli 2010, 23:23   #369
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Awel Garry, voor een zeldzame keer ben ik het 100% met je eens. Dat mag dan ook eens gezegd worden.

Verder bedroeft het mij enorm te zien dat er een generatie staat te springen om een van onze vermeende troeven vrolijk uit handen te geven. Na generaties lang onszelf op de borst te kloppen omdat de Vlaming uitblinkt in meertaligheid, hoeft het blijkbaar allemaal niet meer zo nodig. Nee, de Vlaming zijn steenkolenengels volstaat tegenwoordig.
Zo is het, en veel meer hebben we al niet te bieden in dit apenlandje, dan een meertalige bevolking. Van onze grondstoffen moeten we het zeker niet hebben.
Oud 12 juli 2010, 23:29   #370
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Hoe kunt u nu met enige ernst stellen dat het leren en beheersen van een taal « compleet overbodig » is, mijnheer Rapture, en al zeker als het in uw geval om één van de officiële talen van uw land gaat ?

Overigens frons ik zo mogelijk nog méér de wenkbrauwen als ik verder in uw stelling lees : “Talen leren gaat enkel nog zijn nut hebben indien ge moet communiceren met de lagere lagen uit een bevolkingsgroep…..

Bent u zinnens de rest van uw wellicht nog jong leven enkel en uitsluitend te communiceren met de “hogere lagen” van een bevolkingsgroep ?

Geeft men in Leuven heden ten dage aan de studenten dergelijk soort ingesteldheid mee ?
Behoeft geen woorden.
Oud 12 juli 2010, 23:41   #371
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wanneer jij in Italië geweest bent, niet verder dan de balie van het hotel of een toeristische dienst, eventueel hier of daar een gids, is het best mogelijk dat je geen scheve gezichten hebt gezien en dat je je uit de slag hebt kunnen trekken met wat Frans of Engels. In een commerciele situatie lachen ze overal ter wereld naar uw portemonnee. Maar dat is geen contact hebben met de plaatselijke bevolking hé. Ik verzeker je, daar gaan de deuren pas open wanneer ze horen dat je de taal min of meer eigen bent. Je moet mij Italië niet leren kennen. 't Is mijn tweede thuisland. Eigenlijk voel ik me er meer thuis dan hier.

Gary = Verhofstadt?

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 12 juli 2010 om 23:42.
Oud 12 juli 2010, 23:59   #372
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... Na generaties lang onszelf op de borst te kloppen omdat de Vlaming uitblinkt in meertaligheid, hoeft het blijkbaar allemaal niet meer zo nodig. Nee, de Vlaming zijn steenkolenengels volstaat tegenwoordig.

De Vlaming heeft nooit uitgeblonken in meertaligheid. Armzalig Nederlands vaak in dialectvorm, en beroerd Engels en Frans. Dat is de gemiddelde Vlaming.

In Brussel , daar vinden we meertaligen. Jongeren die flitsend overschakelen van Frans naar Tamazight, naar Arabisch, naar Verlan.

Jongeren van de Europese Scholen die vloeiend drie Europese talen spreken en schrijven.

Verreweg de meeste jongeren in Brussel komen uit anderstalige of taalgemengde gezinnen.

En dan denkt de (ondertitelings)Vlaming uit de provincie dat hij hiermee kan concurreren?
Lachwekkend.
Oud 13 juli 2010, 00:01   #373
Steve_M

Standaard

Citaat:
De Vlaming heeft nooit uitgeblonken in meertaligheid. Armzalig Nederlands vaak in dialectvorm, en beroerd Engels en Frans. Dat is de gemiddelde Vlaming.

In Brussel , daar vinden we meertaligen. Jongeren die flitsend overschakelen van Frans naar Tamazight, naar Arabisch, naar Verlan.

Jongeren van de Europese Scholen die vloeiend drie Europese talen spreken en schrijven.

Verreweg de meeste jongeren in Brussel komen uit anderstalige of taalgemengde gezinnen.

En dan denkt de (ondertitelings)Vlaming uit de provincie dat hij hiermee kan concurreren?
Lachwekkend.
Ik had het dan ook over "vermeende troeven".
Oud 13 juli 2010, 00:03   #374
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gary = Verhofstadt?
Nee. Die zit in een andere regio.
Oud 13 juli 2010, 00:17   #375
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had het dan ook over "vermeende troeven".
Dat had ik gezien, maar de zin was niet echt eenduidig. Zelf ik had ik het dan als volgt geformuleerd:

...van onze vermeende troeven vrolijk uit handen te geven. Na generaties lang onszelf op de borst te kloppen omdat de Vlaming zou uitblinken in meertaligheid

Maar goed blijkbaar zijn we het over die zogenaamde superieure talenkennis van de Vlaming eens.
Oud 13 juli 2010, 00:22   #376
Steve_M

Standaard

Citaat:
Dat had ik gezien, maar de zin was niet echt eenduidig. Zelf ik had ik het dan als volgt geformuleerd:

...van onze vermeende troeven vrolijk uit handen te geven. Na generaties lang onszelf op de borst te kloppen omdat de Vlaming zou uitblinken in meertaligheid

Maar goed blijkbaar zijn we het over die zogenaamde superieure talenkennis van de Vlaming eens.
Daar kan ik me in vinden. Dat neemt nog steeds niet weg dat ik vind dat de Vlaming het op zijn minst moet proberen. Die hele houding van Nederlands (nu ja ...) en Engels (andermaal nu ja ...) volstaan wel, vind ik maar niets.
Oud 13 juli 2010, 00:36   #377
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Steve heeft gelijk wanneer hij zegt dat meertaligheid de gemiddelde Vlaming eigen is. In Vlaanderen zouden ze zelfs een topchinees trachten in zijn taal verder te helpen. Moet ge totaal niet gaan zoeken bij de Franstalige, Engelstalige. De meeste onder hen kunnen nog geen drie woorden Vlaams na dat ze hier al meer dan 10 jaar woonachtig zijn, laatstaan dat ze een vreemde taal zouden leren in hun eigen land. Dat die Turken en Marokkanen Turks, Marokkaans en frans of Nederlands kunnen, is niet meer dan logisch, wanneer ze hier wonen. Ga maar eens naar hun thuisland en hoort daar maar eens hoe meertalig dat ze zijn. In Marokko het Frans ja, maar daar houd het dan ook mee op.

Armenische en Georgiërs zijn ook meertalig. Die spreken meestal buiten hun taal ook Russisch, maar daar stopt het ook mee, Engels en Frans rien de knots. Over de Fransen en de Walen zullen we maar zwijgen zeker.

Laatst gewijzigd door Garry : 13 juli 2010 om 00:41.
Oud 13 juli 2010, 00:58   #378
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar kan ik me in vinden. Dat neemt nog steeds niet weg dat ik vind dat de Vlaming het op zijn minst moet proberen.
On topic:

Zoals ik eerder stelde is het verwerven van Frans voor 90% van de mensen in Vlaanderen tijdverlies en weggegooid geld.
Het feit dat iedereen verplicht werd en wordt deze taal aan te leren heeft dan ook nog eens verregaande politieke en territoriale consequenties gehad, en nog.

Desalniettemin stelt niemand in deze draad dat het Frans verboden zou moeten worden op Vlaamse scholen (politiek gezien zou dat echter wél een interesssante marsroute zijn). Mensen zouden daar voor moeten kunnen kiezen.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 13 juli 2010 om 00:58.
Oud 13 juli 2010, 01:11   #379
Steve_M

Standaard

Citaat:
On topic:

Zoals ik eerder stelde is het verwerven van Frans voor 90% van de mensen in Vlaanderen tijdverlies en weggegooid geld.
Het feit dat iedereen verplicht werd en wordt deze taal aan te leren heeft dan ook nog eens verregaande politieke en territoriale consequenties gehad, en nog.

Desalniettemin stelt niemand in deze draad dat het Frans verboden zou moeten worden op Vlaamse scholen (politiek gezien zou dat echter wél een interesssante marsroute zijn). Mensen zouden daar voor moeten kunnen kiezen.
Politiek heb je een punt, maar ik vind niet dat we onze schoolgaande jeugd per se moeten gebruiken als politiek hulpmiddel. In ideale omstandigheden zou iedereen viertalig de schoolbanken verlaten. Frans lijkt mij daar een essentieel onderdeel van uit te maken, omdat het een van de landstalen is en omdat we een groot buurland hebben waar dat de taal is. Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar ik heb in al mijn jobs al Frans nodig gehad. Om nog maar te zwijgen van de fijne ervaringen die ik gehad heb met de Franse cultuur.

EDIT: voor een groot deel van de bevolking zijn aardrijkskunde, geschiedenis, fysica, biologie en chemie ook overbodige vakken. Moet dat dan ook allemaal maar optioneel worden?

Laatst gewijzigd door Steve_M : 13 juli 2010 om 01:14.
Oud 13 juli 2010, 07:28   #380
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo is het, en veel meer hebben we al niet te bieden in dit apenlandje, dan een meertalige bevolking. Van onze grondstoffen moeten we het zeker niet hebben.
Daar zit uw fout.
Onze 1ste grondstof is het Belgisch Bier.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be