![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: De wereldeconomie in 2008 | |||
Wat vertraagde groei in het Westen/Oost-Azië, maar niks bijzonders |
![]() ![]() ![]() |
7 | 14,58% |
Een milde stagflatie in het Westen, Oost groeit gewoon stevig voort |
![]() ![]() ![]() |
16 | 33,33% |
Een klassieke recessie; dus niks om ons echt ongerust over te maken, maar zeker geen plezierige fase |
![]() ![]() ![]() |
7 | 14,58% |
We gaan naar een echte depressie; de Oost-Aziatische motor valt stil omdat Amerika wegzinkt, met globale gevolgen |
![]() ![]() ![]() |
6 | 12,50% |
Een grote wereldcrash, erger dan de Grote Depressie van de jaren '30; misschien zelfs het einde van het kapitalisme |
![]() ![]() ![]() |
12 | 25,00% |
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() Ik zou gewoon geld bijdrukken, dat kan ook nog steeds ...
Men noemt het zelfs economie, zal een grapje zijn, vermoed ik De mensheid in verval, meer ook niet |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Staatssecretaris
|
![]() Volgens mij, zal er een redelijke zachte landing van de economie in het Westen zijn, dus richting recessie uitgaand, maar niet om te zeggen dat we er heel hard iets van gaan merken. Azië blijft een groeipool, en Cuba, zoals hier al aangehaald zal na Castro's dood een enorme metamorfose ondergaan. Voor de verdere toekomst, zou ik zelfs durven te stellen dat enkele Afrikaanse landen enorm gaan groeien, maar dat is nog niet voor 2008.
Zuid - Amerika, en dan vooral Brazilië en de niet links-bestuurde landen daar, worden ook wel uit het oog verloren, of niet? Die zijn de laatste jaren toch ook enorm aan het groeien, of ben ik verkeerd?
![]() |
#23 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Europa blijft het best redelijk doen, de VS zakken iets weg, Oost-Azië blijft groeien, maar moet oppassen voor zeepbellen, ook ben ik zeer benieuwd wat de nieuwe rijkdom de komende decennia met de structuren, lonen, bedrijven etc daar gaat doen. Afrika blijft arm, het Midden-Oosten blijft een oorlogsgebied, met hier en daar een rijk oliestaatje waarin men (de sjeik en zijn familie, de rest van de inwoners zit in zijn huishouden) zich verrot lacht om de problemen van de buren. De verschillen tussen West- en Oost-Europa worden misschien wat kleiner, Zuid-Amerika blijft onbelangrijk op het wereldtoneel maar red zich wel. Dan heb ik alleen Australië, Polynesië en de andere landen in Noord-Amerika nog niet gehad, maar daar verwacht ik ook niet echt bijzondere veranderingen.
![]() |
![]() |
#24 |
Gouverneur
|
![]() Tweede keuze. Het feit dat paniek op de Oosterse beurzen tot paniek hier leidt zegt genoeg : het Oosten groeit fors en groeit gewoon door. Wij daarentegen, ondanks de miljarden die de centrale banken ertegenaan smijten een (milde) recessie hebben.
Afwachten. Ik ben 15, dus over mijn aandelen moet ik me alvast geen zorgen gaan maken...
![]() |
#25 |
Minister
|
![]() Laatste, misschien nog niet in 2008, maar spoedig.
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen" Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
China kan noch wil de koers van de dollar niet te snel en te ver laten zakken: (haar export dominantie zou dan te snel afbrokkelen uiteraard, maar ook ![]() Indien de chinezen (en laat ons niet vergeten de jappen eveneens) zouden stoppen met usa schuldpapier te kopen, dan zal de usd volledig en dramatisch in mekaar klappen. De usa wil dat uiteraard ook vermijden. Want in dat geval moet de vsa de rente zeer zwaar optrekken om kapitaal aan te trekken, en uiteraard zien we in dat geval de ecomonie en andere krediet bubbels barsten in de vsa ... Soit dat delicaat spelleke is eigenlijk al jaren bezig. En het is enkel en alleen de schuld van Greenspan en de neocons. het laatste woord is daarover zeker nog niet gezegd... Op lange termijn zal de usd blijven verzwakken, maar het is duidelijk dat dit voorlopig vooral tov de andere G7 munten gebeurd is. De europeanen gaan op bepaalde dag daar ook genoeg van krijgen... Iedereen heeft er dus belang bij dat de afslachting van de usd traag gebeurt, zodat de reele economie de kans heeft zich aan te passen... Laatst gewijzigd door straddle : 2 januari 2008 om 21:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De Chinezen & co blijven volgend jaar stevig doorgroeien, maar zodra lonen daar (explosief) stijgen, democratie min of meer zijn weg vindt en men daar vakbonden gaat ontdekken, is het daar gedaan met de pret. Dat is voor 2009 denk ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ben anderhalf jaar met hetzelfde idee begonnen, maar om god-weet-welke-reden is mijn Zuid-Afrikaanse goudmijn er niet in geslaagd om te profiteren van de torenhoge goudprijs. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
Good thinking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vandaag zijn we door de 850 grens ( laatste keer dat die koers gezien werd was in 1980...) gebroken naar boven. Als we deze week sluiten boven die koers, dan gaat goud nog verder stijgen (richting 1000 tegen midden/eind 2008) en zullen de koersen van de goudmijnen volgen en zelfs een inhaalbeweging maken. Dus, nog effe uitzweten. nog iets: goudmijnen moeten "bevestiging" zien dat de nieuwe hogere goudkoers een poos zal blijven aanhouden. pas dan zullen ze kapitaal willen aanwenden om dieper gelegen goudaders (en dus moeilijker te bereiken en dus kostelijker om te exploiteren) te gaan aanboren... de goudmijnen en bedrijven die over hoger gelegen goudaders beschikken zullen het uiteraard beter doen... een tip: het is m.i. beter van op een "goudindex" te beleggen ipv op specifieke goudaandelen. ikzelf heb op GLD (street tracks gold trust) belegd (zie google finance)... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Burgemeester
|
![]() De wereldeconomie is gedoemd tot instorten.Het oosten wil dezelfde levensomstandigheden als het westen en met enkele miljarden in China en India is dat voor deze planeet niet haalbaar.Het wereldkapitaal is in handen van enkele organisaties die de economie doen barsten omdat zij daar nog meer winsten uit kunnen boeken.Misschien dat Nesara een oplossing kan bieden.Hun opzet is veelbelovend maar hun tegenwerking van de gevestigde macht is zwaar.De huidige wereldstructuur is in verval en 2008 zal dat duidelijk maken.
Het is ook de hoogste tijd. De mensheid is aan vernieuwing toe.En de prognose is alweer een duidelijk bewijs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wereldeconomie = virtueel kapitalisme.
Investeren met geleend geld, activa niet echt bezittend, wel controlerend. De een maatschappij is bezit van de ander. Geleend wordt bij de bank. De bank die op haar beurt de centen van de spaarder manipuleert, van u en ik. ==> virtuele kapitalisten met "netto-waarde" NUL, direct terend op de geleende meerwaarde van morgen.
![]() |
#37 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat zeiden ze ook toen de slavernij werd afgeschaft ![]() Ik denk dat de "westerse beschaving" langzaamaan ingehaald wordt door China maar dat is een proces dat zeker nog 20 jaar zal duren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |