Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2008, 16:48   #21
reinaert68
Gouverneur

reinaert68's schermafbeelding

Standaard

Heb mijn eindverhandeling over India-China-VS relaties gemaakt. Echt wel interessant. Van een Chindia tandem kunnen we echter nog lang niet spreken. In de jaren 60 is er zelfs nog oorlog geweest tussen beide en er zijn nog steeds grensdisputen tussen beide landen. De verbannen Dailai Lama is na de Tibetaanse oorlog door India opgevangen bijvoorbeeld. Sinds een paar jaar zijn de grenzen weer open maar de onderlinge samenwerking/handel is marginaal. In het Pakistaans-Indisch conflict kiest China ook resoluut de kant van Pakistaan (hoewel dat de laatste jaren wat is getemperd).

China is ook massaal bezig met het proberen doorstoten naar de Indische oceaan. Hoewel ze er niet aan grenzen zijn er plannen om grote havens in Bangladesh te bouwen om zo ook West-China economisch te ontwikkelen. Deze havens zouden dichter bij Afrikaanse reserves en Europese afzetmarkten staan. India beschouwt de Indische oceaan dan weer als haar achtertuin en investeert massaal in maritieme slagkracht om haar greep erop te verstevigen.

Ondanks het feit dat ze geen vrienden zijn is het niet ondenkbaar dat ze op termijn de handen in elkaar zouden slaan. Beide landen zijn in de eerste plaats gericht op het tot stand komen van een mulitpolaire wereldeconomie en energie om hun economische groei te kunnen blijven realiseren. De VS heeft er alle baat bij om kort op de bal te zitten.

Laatst gewijzigd door reinaert68 : 28 januari 2008 om 16:49.
reinaert68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 16:50   #22
reinaert68
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Voor alles is een eerste keer.
Blijkbaar
Oud 28 januari 2008, 17:34   #23
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reinaert68 Bekijk bericht
Wowowow... China is naar mijn weten tot 1500 na Christus de grootste beschaving in de wereld geweest! Dat heb ik nog nooit een historicus weten ontkennen...
Ik ontken het nu. Trouwens, wat is "China"? Als het tot 1500 na Christus de grootste was, wat deden die Mongolen er dan?
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 17:37   #24
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Toen de germanen nog het diepste stilzijgen beoefenden in hun heilige wouden, hadden de chinezen het buskruit reeds uitgevonden en de indiërs het getal nul.
En de zwarten hadden maniokchips. Ik bedoel, uiteraard zit er in elke streek wel iets leuk en innovatief. Ik had het over de plak zwaaien.
Oud 28 januari 2008, 18:46   #25
reinaert68
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik ontken het nu. Trouwens, wat is "China"? Als het tot 1500 na Christus de grootste was, wat deden die Mongolen er dan?
Akkoord dat de Chinese beschaving gedurende een eeuw serieus onder de voet is gelopen door Mongoolse hordes maar misschien hebben die zich wel meer aangepast aan de Chinezen dan omgekeerd. Marco Polo is tijdens de mongoolse Yuan dynastie in China geweest en zijn getuigenis doet toch iets heel anders vermoeden dan uw prompte stelling dat er geen beschaving was. Bij de vereniging van het rijk onder de Ming dynastie in de 14de eeuw werden deze Mongolen overgins alweer snel verdreven (met buskruit en kanonnen!).
Met een staand leger van een milioen man, een hierarchische staatsstructuur waarnaast zelfs de organisatie van het Romeinse Rijk verbleekt, gigantische bibliotheken (er is al sprake van drukkunst in de 11de eeuw), gigantische steden, landbouw ondersteund door een vergevorderde irrigatie en een ijzeroutput die die van Groot-Brittanië evenaarde in het begin van de industriële revolutie eeuwen later kun je de toch moeilijk stellen dat er nooit beschaving is geweest in China?

Ik weet niet welke maatstaven u gebruikt voor beschaving maar als u deze (beperkte) opsomming over deze erg korte periode in de Chinese geschiedenis niet overtuigend acht verwijs ik u gerust door naar volgende standaardwerken:
P. Kennedy, Rise and fall of Great Powers
McNeill, Rise of the West
Roberts, History of the World
Specifieker en uitgebreider:
W. Eberhard, A History of China
Hucker, China's Imperial Past

Laatst gewijzigd door reinaert68 : 28 januari 2008 om 18:51.
Oud 28 januari 2008, 18:51   #26
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Akkoord dat de Chinese beschaving gedurende een eeuw serieus onder de voet is gelopen door Mongoolse hordes maar misschien hebben die zich wel meer aangepast aan de Chinezen dan omgekeerd. Marco Polo is tijdens de mongoolse Yuan dynastie in China geweest en zijn getuigenis doet toch iets heel anders vermoeden dan uw prompte stelling dat er geen beschaving was. Bij de vereniging van het rijk onder de Ming dynastie in de 14de eeuw werden deze Mongolen overgins alweer snel verdreven (met buskruit en kanonnen!).
Met een staand leger van een milioen man, een hierarchische staatsstructuur waarnaast zelfs de organisatie van het Romeinse Rijk verbleekt, gigantische bibliotheken (er is al sprake van drukkunst in de 11de eeuw), gigantische steden, landbouw ondersteund door een vergevorderde irrigatie en een ijzeroutput evenaardie die van Groot-Brittanië in het begin van de industriële revolutie.

Ik weet niet welke maatstaven u gebruikt voor beschaving maar als u deze (beperkte) opsomming over deze erg korte periode in de Chinese geschiedenis niet overtuigend acht verwijs ik u gerust door naar volgende standaardwerken:
P. Kennedy, Rise and fall of Great Powers
McNeill, Rise of the West
Roberts, History of the World
Specifieker en uitgebreider:
W. Eberhard, A History of China
Hucker, China's Imperial Past
Het punt is dat al deze zaken zich situeren in een tijdperk toen het onmogelijk was ten dege invloed te zoeken op zulke afstand. Kijk naar het diplomatiek contact tussen Romeinen en Chinezen.

Ik begrijp dus je verantwoording niet. "China een supermacht in 200 na Christus", fijn, maar wat is de wezenlijke inhoud daarvan? Het ging me om de plak zwaaien, iets wat de draadstarter zei ("Ze komen in opgang, dus ...") en ik ontken, wijzende op het feit dat ze dat in geheel de geschiedenis nog niet konden waarmaken.

De plak zwaaien, zoals een gigantische vloot bouwen, er expedities mee doen tot aan India, Amerika en verder, en ze dan laten rotten.
Oud 28 januari 2008, 20:34   #27
reinaert68
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Het punt is dat al deze zaken zich situeren in een tijdperk toen het onmogelijk was ten dege invloed te zoeken op zulke afstand. Kijk naar het diplomatiek contact tussen Romeinen en Chinezen.
De wereld is inderdaad pas echt opengebroken in 1500 (hoewel de Chinezen daarvoor dus inderdaad al heel wat overzeese ondekkingsreizen hadden gemaakt) maar de absolute economische output cijfers, technologische ontwikkelingen en landbouw zijn weldegelijk te onderzoeken én te vergelijken. De grote handelsroutes over land vertrokken voor een groot stuk in China.

Citaat:
Ik begrijp dus je verantwoording niet. "China een supermacht in 200 na Christus", fijn, maar wat is de wezenlijke inhoud daarvan? Het ging me om de plak zwaaien, iets wat de draadstarter zei ("Ze komen in opgang, dus ...") en ik ontken, wijzende op het feit dat ze dat in geheel de geschiedenis nog niet konden waarmaken.
Mijn verantwoording? Al voor 200 na Christus was China gewoon fundamenteel voor op onze beschaving. Op wetenschappelijk, economisch en cultureel vlak. Dat is ook de wezenlijke inhoud.

Om je nog even te citeren:

Citaat:
En al duizenden jaren lang verbleken ze bij beschaafde, vooruitstrevende landen die hen zo onder de voet (kunnen) lopen.
Dat is dus gewoon fundamenteel onwaar. De Chinezen zijn voor 1500 slechts een dikke honderd jaar door de Mongolen overheerst. Zoals de Romeinen zich Griekse allures gingen aanmeten hebben de Mongolen dat met de Chinese beschaving gedaan, zij het heel eventjes maar (daarvoor waren ze ronddwalende oorlogszuchtigen in vergelijking). Ik zie dan ook niet in welk rijk er voor 1500 beschaafder of rijker was dan China laat staan de mogelijkheid had om het te overheersen "duizenden jaren lang".

Citaat:
De plak zwaaien, zoals een gigantische vloot bouwen, er expedities mee doen tot aan India, Amerika en verder, en ze dan laten rotten.
Amerika dacht ik niet? Arabie zeker wel. Chinese schepen uit de Ming dynastie moeten heel indrukwekkend zijn geweest volgens de bronnen.

Laatst gewijzigd door reinaert68 : 28 januari 2008 om 20:47.
Oud 28 januari 2008, 22:04   #28
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Pantoffeldiertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Chinese schepen uit de Ming dynastie moeten heel indrukwekkend zijn geweest volgens de bronnen.
Klopt. Wanneer een land geen schatting wou betalen, was het voldoende om de ergens voor de kust van dat land de Chinese vloot neer te poten om ze tot inkeer te laten komen..
Oud 29 januari 2008, 02:16   #29
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De wereld is inderdaad pas echt opengebroken in 1500 (hoewel de Chinezen daarvoor dus inderdaad al heel wat overzeese ondekkingsreizen hadden gemaakt) maar de absolute economische output cijfers, technologische ontwikkelingen en landbouw zijn weldegelijk te onderzoeken én te vergelijken. De grote handelsroutes over land vertrokken voor een groot stuk in China.

Mijn verantwoording? Al voor 200 na Christus was China gewoon fundamenteel voor op onze beschaving. Op wetenschappelijk, economisch en cultureel vlak. Dat is ook de wezenlijke inhoud.

Om je nog even te citeren:

Dat is dus gewoon fundamenteel onwaar. De Chinezen zijn voor 1500 slechts een dikke honderd jaar door de Mongolen overheerst. Zoals de Romeinen zich Griekse allures gingen aanmeten hebben de Mongolen dat met de Chinese beschaving gedaan, zij het heel eventjes maar (daarvoor waren ze ronddwalende oorlogszuchtigen in vergelijking). Ik zie dan ook niet in welk rijk er voor 1500 beschaafder of rijker was dan China laat staan de mogelijkheid had om het te overheersen "duizenden jaren lang".

Amerika dacht ik niet? Arabie zeker wel. Chinese schepen uit de Ming dynastie moeten heel indrukwekkend zijn geweest volgens de bronnen.
Doe geen moete op dit forum moet je al sensationeel uit de hoek komen voor je serieus genomen wordt, en liefst met een paar verwijzingen naar een of andere epocalips/world conspiracy of toch tenminste naar de communautaire futiliteiten (sorry, faciliteiten) in België. De Belgische politieke interesse is gewoon bijzonder enggeestig en wat buiten België gebeurt interesseert alleen de weirdo's (zoals op dit forum) of de politicologen/filosofen die erop uit zijn hun eigen abstracte theorie/ideologie te bewijzen. De ECHTE mondialisering is in België niet doorgedrongen, iedereen zit gebeiteld in z'n eigen ambacht/beroep en met z'n eigen kleine besognes, net als vroeger. Spijtig want België is echt het centrum van de wereld in meer dan een opzicht en de communicatiemiddelen zijn voorhanden, maar helaas, de interesse ontbreekt. Behalve natuurlijk bij de bedrijfsleiders en consoorten, die maar al te goed weten wat er in de wereld te koop is...

Laatst gewijzigd door tomm : 29 januari 2008 om 02:26.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2008, 21:46   #30
allstar
Vreemdeling

Standaard

De Chinezen zullen wel minder invloed hebben op West-Europa dan Amerika. De blanke Amerikanen zijn ook gewoon Europeanen die naar de VS verhuist zijn. Hier in Europa blijft de "linga franca" het Engels.
allstar is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be