![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Gouverneur
|
![]() Heb mijn eindverhandeling over India-China-VS relaties gemaakt. Echt wel interessant. Van een Chindia tandem kunnen we echter nog lang niet spreken. In de jaren 60 is er zelfs nog oorlog geweest tussen beide en er zijn nog steeds grensdisputen tussen beide landen. De verbannen Dailai Lama is na de Tibetaanse oorlog door India opgevangen bijvoorbeeld. Sinds een paar jaar zijn de grenzen weer open maar de onderlinge samenwerking/handel is marginaal. In het Pakistaans-Indisch conflict kiest China ook resoluut de kant van Pakistaan (hoewel dat de laatste jaren wat is getemperd).
China is ook massaal bezig met het proberen doorstoten naar de Indische oceaan. Hoewel ze er niet aan grenzen zijn er plannen om grote havens in Bangladesh te bouwen om zo ook West-China economisch te ontwikkelen. Deze havens zouden dichter bij Afrikaanse reserves en Europese afzetmarkten staan. India beschouwt de Indische oceaan dan weer als haar achtertuin en investeert massaal in maritieme slagkracht om haar greep erop te verstevigen. Ondanks het feit dat ze geen vrienden zijn is het niet ondenkbaar dat ze op termijn de handen in elkaar zouden slaan. Beide landen zijn in de eerste plaats gericht op het tot stand komen van een mulitpolaire wereldeconomie en energie om hun economische groei te kunnen blijven realiseren. De VS heeft er alle baat bij om kort op de bal te zitten.
We’re not going to play the blues anymore. Let the white folks play the blues. They got ‘em, so they can keep ‘em. -Miles Davis Laatst gewijzigd door reinaert68 : 28 januari 2008 om 16:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Gouverneur
|
![]()
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ontken het nu. Trouwens, wat is "China"? Als het tot 1500 na Christus de grootste was, wat deden die Mongolen er dan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En de zwarten hadden maniokchips. Ik bedoel, uiteraard zit er in elke streek wel iets leuk en innovatief. Ik had het over de plak zwaaien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Met een staand leger van een milioen man, een hierarchische staatsstructuur waarnaast zelfs de organisatie van het Romeinse Rijk verbleekt, gigantische bibliotheken (er is al sprake van drukkunst in de 11de eeuw), gigantische steden, landbouw ondersteund door een vergevorderde irrigatie en een ijzeroutput die die van Groot-Brittanië evenaarde in het begin van de industriële revolutie eeuwen later kun je de toch moeilijk stellen dat er nooit beschaving is geweest in China? Ik weet niet welke maatstaven u gebruikt voor beschaving maar als u deze (beperkte) opsomming over deze erg korte periode in de Chinese geschiedenis niet overtuigend acht verwijs ik u gerust door naar volgende standaardwerken: P. Kennedy, Rise and fall of Great Powers McNeill, Rise of the West Roberts, History of the World Specifieker en uitgebreider: W. Eberhard, A History of China Hucker, China's Imperial Past
We’re not going to play the blues anymore. Let the white folks play the blues. They got ‘em, so they can keep ‘em. -Miles Davis Laatst gewijzigd door reinaert68 : 28 januari 2008 om 18:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik begrijp dus je verantwoording niet. "China een supermacht in 200 na Christus", fijn, maar wat is de wezenlijke inhoud daarvan? Het ging me om de plak zwaaien, iets wat de draadstarter zei ("Ze komen in opgang, dus ...") en ik ontken, wijzende op het feit dat ze dat in geheel de geschiedenis nog niet konden waarmaken. De plak zwaaien, zoals een gigantische vloot bouwen, er expedities mee doen tot aan India, Amerika en verder, en ze dan laten rotten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Om je nog even te citeren: Citaat:
Citaat:
We’re not going to play the blues anymore. Let the white folks play the blues. They got ‘em, so they can keep ‘em. -Miles Davis Laatst gewijzigd door reinaert68 : 28 januari 2008 om 20:47. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Gouverneur
|
![]() Klopt. Wanneer een land geen schatting wou betalen, was het voldoende om de ergens voor de kust van dat land de Chinese vloot neer te poten om ze tot inkeer te laten komen..
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door tomm : 29 januari 2008 om 02:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Vreemdeling
|
![]() De Chinezen zullen wel minder invloed hebben op West-Europa dan Amerika. De blanke Amerikanen zijn ook gewoon Europeanen die naar de VS verhuist zijn. Hier in Europa blijft de "linga franca" het Engels.
|
![]() |
![]() |