![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() De grote meerderheid van de gevangenen zitten in hun land van herkomst: hier
Laatst gewijzigd door filosoof : 1 mei 2008 om 01:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Er is weinig kans dat die ministers ooit nog naar school zullen moeten of in een sociale woning zullen wonen. ![]() BTW, in een atheneum in Koekelberg is vorig jaar de trap gewoon ingestort (ik herinner me niet of er slachtoffers waren) Laatst gewijzigd door filosoof : 1 mei 2008 om 01:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
kunnen we al die gevangenen niet allemaal de ganse dag laten fietsen en met ene dynamo produceren ze toch groene stroom dan ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
en dwangarbeid moet niet altijd betekenen dat er een pak meer bewakers moeten komen. We kunnen misschien anders gevangenissen maken zoals die in de TV reeks prison brake, die sona gevangenis in panama lijkt me wel leuk, laat ze mekander maar kapot maken. voor de kleine criminelen kan men dan nog aparte gevangenissen gebruiken die iets meer luxe hebben |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niets tegen een discussie over het wel of niet herinvoeren van de doodstraf, maar de doodstraf mag zeker geen argument zijn binnen het zoeken naar een oplossing voor het tekort aan cellen.
Laatst gewijzigd door Rudy : 1 mei 2008 om 09:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
Vreemd genoeg heb ik nu de indruk dat u nog nooit in een gevangenis bent geweest. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Indien u echter goed die bijdrage las dan kon u vaststellen dat in hetgeen ik voor ogen heb, geen sprake is van een tweetal extra legioenen cipiers. Centralisatie heet zoiets. Dus vanuit mijn redenering kan alles met minder cipiers en ontstaat ruimte voor besparing op dit vlak én voor loonsverhoging voor de gevangenenbewaarders. Persoonlijk ben ik niet zo te vinden voor dwangarbeid omdat zoiets me aan slavernij doet denken. Neen, gevangenen moeten werken om, primo hun verblijf te betalen (als je vrij bent zijn je kost en inwoon evenmin gratis), secundo - en zeer belangrijk - om de schade (materiële en eventueel emotionele, hoewel deze laatste moeilijk omschrijfbaar is) die hun misdaden met zich bracht te vergoeden en tertio om voor zichzelf een spaarpotje op te bouwen waardoor hun terugkeer in de vrije samenleving enigszins makkelijker kan verlopen. Binnen de NV Gevangenis is voldoende ruimte om elke gevangene aan een gepaste job te helpen (naar zijn/haar mogelijkheden) tegen een verloning zoals die in de vrije samenleving van toepassing is. De bewakingskosten (cipiers en beveiligingsinvesteringen) blijven ten laste van de overheid; al het overige ten laste van NV Gevangenis (bijvoorbeeld de huisvesting, voeding en kleding waarvoor de gevangene betaalt). Andere zaken zoals een ziekte -en hospitalisatieverzekering vallen evenzeer ten laste van de gevangene en kunnen via groepsvorming voordelig worden afgesloten. Voor de wetenschappelijke ontwikkeling van het door NV Gevangenis aangeboden product kan worden samengewerkt met universiteiten en hogescholen. Laten we eens uitgaan van een jaarlijkse verkoop van 30.OOO wagens tegen €25.000 per wagen. Rekeninghoudend met een vervangperiode van 5 jaar zou NV Gevangenis 150.000 klanten moeten genereren. Dit betekent (ruwweg) dat NV Gevangenis een marktaandeel van 2,5% moet nastreven als we weten dat er in dit land ongeveer 6.000.000 personenwagens rondtoeren. Lijkt me haalbaar. NV Gevangenis realiseert dus een omzet van €750 miljoen. Laten we €75 mln aftrekken (10%) voor verkoop en distributie; €22,5 mln (3%) voor O&O, management en omkaderingsdiensten; €262,5 mln productiekosten, grondstoffen et al (35%) en €75 mln (10%) voor wederinvesteringen en financiële kosten. Laten we een winst op de omzet nastreven van 2% ofte €15 mln. Laat deze winst twintig procent zijn van het eigen vermogen van NV Gevangenis dat via beursgang werd opgehaald (na allerhande totaal overbodige belastingen houdt de aandeelhouder een mooi rendement over). Dit betekent dat de beursgang €75 mln opbracht en dat dit bedrag in de beginfase wordt aangevuld met €125 mln vreemd vermogen. Dan wordt de NV Gevangenis opgericht met een totaal vermogen van €200 mln. Met acht miljard oude Belgische kan je al eens een fabriekje met een jaarlijkse productiecapaciteit van 30.000 wagens opzetten me dunkt. In het totaal vermogen van NV Gevangenis is de bouw van de verblijven van de gevangenen niet begrepen. Daarvoor richt NV Gevangenis een 100%-dochteronderneming op (bijvoorbeeld NV Jailhouse Rock) die ei zo na volledig met langlopende kredieten wordt gefinancierd (de terugbetaling is verzekerd door de al even zekere verhuring aan gevangenen). Maar goed, na dit alles rest jaarlijks 40% van de omzet ter besteding aan lonen of een bedrag van €300 miljoen. Uitgaande van een gemiddelde, jaarlijkse loonkost van €50.000, betekent dit een tewerkstelling van 6.000 personen (niet inbegrepen de kosten voor cipiers en huidig gevangeniskader). Al bij al zou NV Gevangenis de zorg (en dit laatste is positief bedoeld zowel vanuit het oogpunt van de gevangene, zijn/haar slachtoffer als de samenleving) voor 5.000 gevangenen op zich kunnen nemen. Per vijf gevangene is er dan nog ruimte voor één externe werknemer (bijvoorbeeld veroordeelden onder probatie, elektronisch toezicht maar ook niet-veroordeelde burgers met een zekere vakbekwaamheid). Nu ja, ik denk zomaar snel even wat bijeen ...
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain Laatst gewijzigd door La Chunga : 1 mei 2008 om 15:00. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar de celstraf is een ander luik van een veroordeling, lijkt mij, nl. het beroven van de vrijheid als straf (en bescherming van de maatschappij tegen de veroordeelde.) Het verplicht arbeiden komt daar niet bij kijken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 1 mei 2008 om 15:05. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Geloof me maar, dat llopt fout. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Maar wel de zaken niet te erg op hun kop zetten natuurlijk... De schuld van een misdaad ligt nog steeds - ik weet dat mensen zoals jij dit liefst anders zien - bij de uitvoerder ervan, niet bij de benadeelde. Dus, 'de maatschappij' vraagt in beginsel niet om opsluiting maar de misdrijver doet dit door zijn daad. Het is dus de dader die de consequenties in totaliteit moet dragen; niemand anders. Citaat:
Het is de persoon die de schade aanricht die deze dient te vergoeden. Of zijn we al zo verdwaald in het overgecomplexeerd staatstraatje dat die eenvoudige logica onzichtbaar werd? Als de gevangene niet in staat is de schade met eigen middelen te betalen, dan moet die schade op een andere manier worden vergoed en die andere manier heet niet 'overheid'. Werken lijkt me dus niet onzinnig in deze. En ja, dan is dat werken een bijkomende straf. Als onze gasten de ruit van de veranda uitsjotten dan ruimen ze de boel op (verplicht!), wordt hun bewegingsvrijheid beperkt (gedurende lange tijd zullen ze niet meer voetballen waar ze het gewoon waren) en wordt een deel van hun zakgeld ingehouden of ze kunnen hun zakgeld houden maar dan moeten ze er 'dwangarbeid' voor presteren (wekelijks ruiten kuisen gedurende drie maand bijvoorbeeld). Als een gevangene zo vermogend is dat hij/zij de schade kan vergoeden en bovendien het opgelegd verblijf kan financieren dan mag die gevangene van mijn part twee of drie cellen huren en inrichten naar keuze. Wat ik beoog in vorige is dat niet de samenleving maar de feitelijke aanrichter van schade verantwoordelijk wordt gesteld voor elk aspect van de schade en de eventuele straf. Citaat:
Persoonlijk vind ik dat men veel te snel overgaat tot opsluiting. De helft van de gevangenispopulatie zit er niet op zijn plaats. Als ik het hierboven heb over 5.000 gevangenen dan doel ik niet op doetjes. Die van de vrijheid beroven op de manier die ik ruwweg beschreef, kan zowel de veroordeelde als de samenleving een betere toekomst verzekeren. Citaat:
Over een vrijheidbeknottende maatschappij moet je mij niks vertellen. Maar ik zie niet in waarom een samenleving zou moeten opdraaien voor het tijdelijk buiten die samenleving stellen van iemand die hier door (mis)daad zelf om vroeg.
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik dacht dat we daar nu al genoeg gevolgen van zien, van die "open grenzen", en ik zie er vooral zoniet uitsluitend negatieve... Voor al diegenen die hier zomaar binnenvallen, papieren en "belgendom" eisen en zich hier installeren is het zéér positief, dat wel! Laatst gewijzigd door andev : 1 mei 2008 om 16:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Opnieuw, de huidige omstandigheden van de gevangene niet projecteren naar de vooropgestelde. Eén gevangene, één verblijfscel voorzien van het nodige comfort eigen aan de betaalde verblijfprijs (soort huur all in).
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain Laatst gewijzigd door La Chunga : 1 mei 2008 om 16:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ofwel ga je extra dweilen en emmers laten aanrukken en aan de slag... ofwel zoek je het lek op, dicht je dat of draai je de hoofdkraan dicht Wat denk je, en waarom? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vooral niets eisen van die moordenaar! En ja, stel je voor: in vrijheid moorden en stelen enz, en eenmaal opgesloten willen ze "studeren, cultuur opdoen, sporten ... Dus kunnen we ze toch maar beter opsluiten en niet met onze voeten laten rammelen door gespuis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 1 mei 2008 om 16:14. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat zou De Meeuw vragen voor een container die geschikt is voor 4 "tijdelijk vrijheidsberoofden"?
Da's 2.4m*6m oppervlak. 4 bedden, tafel en 4 stoelen en een sanitair hoekje (misschien naar voorbeeld van een Nederlands WC/douche systeempje). Ter tijdverdrijf zou ik deze keuzes geven. Werken, leren of solitair vervelen.
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je opteert voor centralisatie om te besparen op cipiers, en het loon moet voldoende zijn om een aanzienlijk aandeel van de kosten te compenseren. |
|
![]() |
![]() |