Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2009, 19:22   #21
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
Wat de niveaantjes blijkbaar niet willen zien is dat bourgois( nomen est omen)
voleldig het discours van het belgische estbalishment overneemt tav separatisme.

Volgens bourgois leidt separatisme( tiens hoe is belgie ontstaan) dus tot het terugplooien op een eiland. Wat voor een systeemslet is dat eigenlijk?

prescies alsof Slowakije, montenegro etc nu plots op een eiland leven.

Als ik zor ond mij kijk dan leeft hier verdorie heel de wereld ...en vaak nog op onze kosten ook. Dus mssh ware het wel beter geweest dat er nog wat grenzen zouden zijn.

Bourgois schakelt zich net las Dedecker al jaar en dag doet in de belgicistsiche visie op vlaams onafhnakelijkheidsstreven.

Dat is uiteraard foei. maar wedden dat deiezelfde bourgois zal staan te roepen om separatisme als het gaat om djihad moslims in de gazastrook. Dan is het plots wel goed. Zo lang het maar politiek correct is dan zit het voor die systeemslet goed.
Je bent een zeveraar! Als Hij zegt "minstens een confederatie" dan wil dit zeggen niet minder autonomie dan een confederatie waarbij een splitsing een betere gradatie op autonomie is dan een confederatie.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2009, 19:32   #22
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

VB vs NV-A hier

ipv op mekaar te KAPPEN zouden jullie beter SAMENWERKEN voor het welzijn en de welvaart van alle VLAMINGEN!
pas jullie programmapunten aan mekaar aan en doe die extreme kantjes weg (bvb de ethische punten ivm abortus en euthanasie van het VB moeten weg want die zijn tè katholiek en Vlaanderen is een ontkerkte regio).

Verdeel en Heers. dat is de werkmethode van de Walen om hun zin te krijgen!

Laatst gewijzigd door Shadowke : 7 januari 2009 om 19:33.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2009, 19:47   #23
SeanMorely
Burger

SeanMorely's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
VB vs NV-A hier

ipv op mekaar te KAPPEN zouden jullie beter SAMENWERKEN voor het welzijn en de welvaart van alle VLAMINGEN!
pas jullie programmapunten aan mekaar aan en doe die extreme kantjes weg (bvb de ethische punten ivm abortus en euthanasie van het VB moeten weg want die zijn tè katholiek en Vlaanderen is een ontkerkte regio).

Verdeel en Heers. dat is de werkmethode van de Walen om hun zin te krijgen!
Ook al heb je in theorie gelijk dat ze samen moeten werken om Vlaamse onafhankelijk te bereiken, denk ik eerlijkheidshalve niet dat een meer daar elkaar geneigd programma zou werken. Ze spreken allebei een groep Vlaamsgezinden aan, maar met totaal verschillende opvatting over ethiek, economie, de manier waarop Vlaanderen er moet komen, etc. Ik verwacht dat de echt Vlaamsgezinden toch sowieso op één van deze twee stemmen, dus ik zie eerlijk gezegd het probleem niet.

En de conservatieve ethiek gaat het VB zeker niet buiten gooien, ze zijn nu eenmaal een rechtse, radicale, conservatieve partij. Het zou hen toch niet (veel) toegankelijker bij het grote publiek dat hen nog altijd als halve neo-nazis zien en misschien zou het bij hun eigen achterban de partij minder populair maken.

Het "kappen" hier gaat er vooral over dat de N-VA blijkbaar zijn erg Vlaamse koers gaandeweg aan het afzwakken is. Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom ze dit doen, het is net hun Vlaams imago dat hen profileert en hen in 2007 aardig wat stemmen heeft opgebracht. Misschien willen ze door zich gematigder op te stellen terug in de dialoog komen, maar het idee daarachter is mij dan ook niet echt duidelijk..

Laatst gewijzigd door SeanMorely : 7 januari 2009 om 19:49. Reden: was nog wat vergeten
SeanMorely is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2009, 23:28   #24
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Geert Bourgeois: "Ik ben geen separatist"
"Ik beweer in elk geval niet dat ik een separatist ben, we zullen blijven samenwerken met Wallonië." Dat zegt N-VA-er Geert Bourgeois in het weekblad Knack.

De voormalige Vlaamse minister van Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Toerisme en Media ontkent in het interview een separatist te zijn. "Toch niet zoals onze tegenstanders dat begrip invullen. Separatisme betekent voor hen dat een regio zich afscheurt en op zichzelf terugplooit. Dat is niet wat de N-VA wil."

Wallonië
"Wij willen noch de band met Brussel noch de internationale positie van Vlaanderen verliezen. Bovendien zie ik niets in een scenario waarbij België wordt voortgezet zonder Vlaanderen. Met andere woorden: wellicht zullen we in een minimaal confederaal model met Wallonië blijven samenwerken", aldus de man.

Tegelijkertijd benadrukt Bourgeois dat een "onervaren" Kris Peeters het kartel tussen CD&V en N-VA "de facto heeft opgeblazen" en beschuldigd hij PS-voorzitter Elio Di Rupo van machiavellisme.

bron webstek knack

boer cois vindt het nodig om het enige interessante aan zijn partij nog eens gaan te verprutsen. Dat is nu eens de reden sé waarom ik nooit maar ook nooit een stem op de n-va zal overwegen . het is een partij van niets.

En Bourgois die stelt zich niet de vraag waarom het op geweld gebaseerde belgische separatisme legitiem zou zijn?

LDD = " je suis un vrai belgician" , " belgie splitsen zou een enorme stommiteit zijn", " meer migratie" etc

en nu de N-VA " ik ben geen separatist".

Het mag nu duidelijk zijn voor iedereen dat er maar één vlaamse partij is die onafankelijkheid wil en die vlaanderen herkenbaar vlaams wil houden.
Het volledige Knackartikel heb ik hier bij de hand en heb het met zeer gemengde gevoelens gelezen. Uitlatingen als "Ik beweer niet dat ik een separatist ben" horen niet voor een vooraanstaande N-VA'er.

Maar je citeert natuurlijk hetgeen in je kraam past. Wat hij ook zegt is bv "Wellicht zullen we in een minimaal confederaal model met Wallonië blijven samenwerken. Maar dan wel als twee staten, die allebei lid zijn van de Europese Unie. Dit is duidelijke taal die in tegenstelling lijkt te zijn met zijn voorafgaande verklaring. In feite bedoelt Bourgeois dat hij past voor een onafhankelijk Vlaanderen dat zich volledig terugplooit op zichzelf.

Maar daar gaat bij jou niet om. Het enige feit dat je beoogt is de N-VA zwaar te beschadigen. Alleen al je terminologie spreekt boekdelen. "boer Cois", "vette Dewever", "minister van de kusttram" en meer van dit fraais.

Inmiddels ziet het er voor de Vlaamse separatisten niet goed uit. Een staatshervorming die er niet komt, de economische recessie die gebruikt wordt om onze eisen te fnuiken, een premier die bereid is tot onredelijke toegevingen aan de franstaligen om België te redden enz... Maar daar rep je met geen woord over, de vernietiging van een zusterpartij is zoveel belangrijker, nietwaar?

Idem met de belgicistische partijen CD&V, Open-VLD en SP-a, onze échte vijanden waar je met geen woord over rept in je berichten. Alle N-VA'ers de boot op en dumpen in de zee, d�*t was pas een plezant bericht hé?
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 01:34   #25
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Daar kan ik mij anders volledig bij aansluiten. We gaan van Vlaanderen toch geen eiland maken?
Inhoudelijk heeft Geert Bourgeois zeker gelijk.

Alleen vraag ik mij af of het politiek verstandig is om die uitspraak te doen. Het komt over alsof separatist zijn, iets is waar je je moet voor schamen en je moet voor excuseren.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 06:38   #26
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Inhoudelijk heeft Geert Bourgeois zeker gelijk.

Alleen vraag ik mij af of het politiek verstandig is om die uitspraak te doen. Het komt over alsof separatist zijn, iets is waar je je moet voor schamen en je moet voor excuseren.
In Belgique is dat misschien wel zo?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 11:08   #27
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat is zeker zo, waarom denk je dat Bourgois de uitspraak doet?

Waarom denk je dat BDW toen in de Zevende Dag het uitgruwelde, "wij zijn geen separatisten!"

Salon fâhigkeit.

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 9 januari 2009 om 11:08.
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 11:57   #28
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Met het separatisme van 1830 in het achterhoofd, misschien wel ja.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 13:49   #29
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Dat is zeker zo, waarom denk je dat Bourgois de uitspraak doet?

Waarom denk je dat BDW toen in de Zevende Dag het uitgruwelde, "wij zijn geen separatisten!"

Salon fâhigkeit.
Zucht... als je ziet hoe bv. mensen als Sean Connery hun bekendheid aangrijpen om hun Schotse identiteit te benadrukken en voor het Schotse zelfstandigheidsstreven te pleiten... Hier gebruiken de bekende 'Vlamingen' hun bekendheid doorgaans om een pleidooi pro-Belgique te houden en hun zelfhaat te etaleren. Je zou er soms echt moedeloos van worden.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 15:36   #30
DenDane
Provinciaal Gedeputeerde

DenDane's schermafbeelding

Standaard

In het partijprogramma van de N-VA staat nog steeds de Vlaamse onafhankelijkheid als het streefdoel, wat diene pipo dus ook zegt het maakt geen verschil.

En inderdaad beter samen werken dan altijd op mekaar te zitten kakken...
DenDane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 21:07   #31
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat heeft de n-va voor de rest te bieden?
Het voortbestaan van België.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 23:10   #32
The Joker
Vreemdeling

The Joker's schermafbeelding

Standaard

Lol, sommige mensen zijn hier echt wereldvreemd he?

Wat dacht ge nu werkelijk? Hoe kan je hier door nu geshokeerd zijn?
The Joker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 06:57   #33
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Je bent een zeveraar! Als Hij zegt "minstens een confederatie" dan wil dit zeggen niet minder autonomie dan een confederatie waarbij een splitsing een betere gradatie op autonomie is dan een confederatie.
Als dat geen gezever is.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 11:20   #34
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Hij zegt alleen maar: ik ben geen separatist op de manier waarop onze tegenstanders dat begrip invullen. Een beetje uit de context gerukt, hé ilfaco.

Natuurlijk kunnen we ons niet volledig op onszelf terugplooien. We zullen in een Europese context nauw met onze buurlanden moeten blijven samenwerken, ook met Wallonië.

En eigenlijk vind ik "independist" ook een mooier woord dan "separatist." Het benadrukt het positieve in plaats van het negatieve.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 11:26   #35
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Het volledige Knackartikel heb ik hier bij de hand en heb het met zeer gemengde gevoelens gelezen. Uitlatingen als "Ik beweer niet dat ik een separatist ben" horen niet voor een vooraanstaande N-VA'er.

Maar je citeert natuurlijk hetgeen in je kraam past. Wat hij ook zegt is bv "Wellicht zullen we in een minimaal confederaal model met Wallonië blijven samenwerken. Maar dan wel als twee staten, die allebei lid zijn van de Europese Unie. Dit is duidelijke taal die in tegenstelling lijkt te zijn met zijn voorafgaande verklaring. In feite bedoelt Bourgeois dat hij past voor een onafhankelijk Vlaanderen dat zich volledig terugplooit op zichzelf.

Maar daar gaat bij jou niet om. Het enige feit dat je beoogt is de N-VA zwaar te beschadigen. Alleen al je terminologie spreekt boekdelen. "boer Cois", "vette Dewever", "minister van de kusttram" en meer van dit fraais.

Inmiddels ziet het er voor de Vlaamse separatisten niet goed uit. Een staatshervorming die er niet komt, de economische recessie die gebruikt wordt om onze eisen te fnuiken, een premier die bereid is tot onredelijke toegevingen aan de franstaligen om België te redden enz... Maar daar rep je met geen woord over, de vernietiging van een zusterpartij is zoveel belangrijker, nietwaar?

Idem met de belgicistische partijen CD&V, Open-VLD en SP-a, onze échte vijanden waar je met geen woord over rept in je berichten. Alle N-VA'ers de boot op en dumpen in de zee, d�*t was pas een plezant bericht hé?
Dank voor deze nuancering, Robert. Die extra zin uit het knack-artikel is inderdaad belangrijk om er bij te vermelden. Ook voor de rest ben ik het met je eens.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 11:29   #36
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Het voortbestaan van België.
Dit is nu de reden waarom Vlaams-nationalistische partijen een pest voor Vlaanderen zijn. Iedereen doet zich voor als het Vlaamst en in de praktijk gebeurt er niets omdat ze over de straat rollen van het vechten. En de partijen die er dan nog zijn, roepen meestal nog weerstand op ook: racisten, saaie boekhouders, blijters.

Vlaanderen zal het snelst onafhankelijk zijn zonder die bende malloten. En dan bedoel ik niet de Vlaams-nationalisten, maar de Vlaams-nationalistische partijgangers. Als de weerstand wegvalt die die bende kleine kinderen oproepen, zal België sublimeren.
Oud 11 januari 2009, 12:19   #37
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t

In tegendeel meneer t, voor de Vlaamse separatisten ziet het er heel goed uit zonder staatshervorming.

Zeker als je weet dat bijvoorbeeld Leterme heel goed wist dat Belgie zonder staatshervorming niet zal blijven bestaan en dat het vanuit die positie was dat hij een staathervorming wou.

En een economische crisis is ook niet goed voor het overleven van Belgie want hoe slechter het wordt hoe meer mensen VB zullen stemmen.

En zeker nu dat het bij monde van Bourgois duidelijk is wie tegen Belgie is en wie niet.

Verschaeve
Oud 11 januari 2009, 13:30   #38
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
In tegendeel meneer t, voor de Vlaamse separatisten ziet het er heel goed uit zonder staatshervorming.
Allé dat we dan ook alweer meneer HAMC.
Citaat:
Zeker als je weet dat bijvoorbeeld Leterme heel goed wist dat Belgie zonder staatshervorming niet zal blijven bestaan en dat het vanuit die positie was dat hij een staathervorming wou.
Dat Leterme op Vlaams gebied totaal onbetrouwbaar is weet ik al lang. Ik heb trouwens dikwijls gewezen op het onnatuurlijk huwelijk tussen CD&V en N-VA dat nu gelukkig tot het verleden behoort.
Citaat:
En een economische crisis is ook niet goed voor het overleven van Belgie want hoe slechter het wordt hoe meer mensen VB zullen stemmen.
De peilingen zien er voor het VB niet bepaald schitterend uit en ik betreur dat. Vergeet niet dat er kapers op de kust zijn, nl. LDD. Ik ben ook niet getrouwd met de N-VA, ik ben er zelfs geen lid van. Laten we aannemen dat het VB 20 % haalt bij de volgende verkiezingen. Opgesloten in het verdomde cordon en zonder Vlaams-nationale samenwerking, is dit genoeg om dit apenland op te blazen?
Citaat:
En zeker nu dat het bij monde van Bourgois duidelijk is wie tegen Belgie is en wie niet.
Op de uitlating van G. Bourgeois werd voldoende in vorige berichten gereageerd. Trouwens is Bourgeois de hele N-VA niet. De basis én kiezers van de N-VA zijn behoorlijk separatistisch alhoewel d�*t steekt bij sommige supervlamingen.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 14:34   #39
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
De peilingen zien er voor het VB niet bepaald schitterend uit en ik betreur dat. Vergeet niet dat er kapers op de kust zijn, nl. LDD. Ik ben ook niet getrouwd met de N-VA, ik ben er zelfs geen lid van. Laten we aannemen dat het VB 20 % haalt bij de volgende verkiezingen. Opgesloten in het verdomde cordon en zonder Vlaams-nationale samenwerking, is dit genoeg om dit apenland op te blazen?Op de uitlating van G. Bourgeois werd voldoende in vorige berichten gereageerd. Trouwens is Bourgeois de hele N-VA niet. De basis én kiezers van de N-VA zijn behoorlijk separatistisch alhoewel d�*t steekt bij sommige supervlamingen.
1. De peilingen voor het VB zien er al dertig niet bepaald schitterend uit.

2. Het zal niet het VB zijn dat Belgie afbreekt, tenzij er een wonder plaatsvind en de Vlaming zijn slavenmentaliteit afwerpt. Als dat wonder plaatsvind en LDD-NVA-VB krijgen 51% en werken samen, dan wel. Maar ik geloof het niet, niet met de NVA onder de anti-separatisten BDW en Bourgois.

Zodus blijft drie over.

3. Van Rompuy geeft de Walen wat ze willen en er komt geen ernstige staatshervorming waardoor Belgie de dieperik ingaat en breekt als er geen geld meer is om de ambtenaren/werklozen/pensioenen te betalen van de Walen.

BHV wordt niet gesplitst waardoor al de volgende federale verkiezingen juridisch aangevochten zullen worden en in de praktijk in toenemende mate geboycot zullen worden draagt uiteraard ook bij tot de teloorgang en het volledige falliet van de Belgische politiekers.

Verschaeve
Oud 11 januari 2009, 18:49   #40
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Een regio, in dit geval Vlaanderen, dat zich afscheurd van het land, in dit geval België, verliest al zijn rechten.

Indien Vlaanderen zich zou afscheuren van België, dan wil dit zeggen dat België blijft voortbestaan zonder Vlaanderen.
Het België dat overblijft heeft een stem in Europa, Vlaanderen zou deze niet meer hebben.

Vlaanderen is er veel meer bij gebaat om te scheiden van Wallonië in onderling overleg, bij een scheiding worden de goederen verdeeld, bij een afscheuring verlies je al deze rechten.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be