![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Domme yanks snappen er niks van lol!
Als er iemand niets van snapt dan zijn het de mensen wel die nu in irak de wapens opnemen. Het had allemaal al lang opgelost kunnen zijn en iedereen had al lang aan het werk kunnen zijn maar nee, hun geloof komt er weer een stokje voor steken hé. Je kan wel merken over heel de wereld hoe ver zulke mensen geraken met zulk geloof é. Waar zit het geweld en armoede? Och ja maar het zijn de US die er niets van snappen. Lol, ik ik alles dan zo bekijk ben ik blij dat ik er ook niets van snap en de landen hier rond belgie en belgie zelf natuurlijk ook niet. 8) |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() afgezien van het amerikaanse knoeiwerk inzake de bezetting achteraf.
past deze affirmatie van westerse dominantie niet ergens in jouw pleidooi voor meer viriliteit, guderian? |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() @Straddle
En dan nu de 1.000.000 $ question: welke legitimatie voor de inval in Irak? Toch niet het brengen van "democratie" zeker? Toch niet het overtreden van een aantal resoluties van de VN veiligheidsraad zeker? Ik heb een fundamenteel wantrouwen tegenover ELKE staat die zich tot doel stelt om de wereld naar zijn hand te stellen... Van Irak ging geen dreiging uit, er was geen link met het internationaal terrorisme en de VS heeft al helemaal geen moreel argument achter de hand om het regime daar terecht te wijzen. Da's de realiteit... Da's al meer dan vijftig jaar de realiteit en de VS leert dus NIET uit gemaakte fouten. Ik ben het zat om hier altijd te moeten horen dat wij Europeanen toch oh zo zwak zijn en wijfelend... NEEN, beste vriendjes... Europa houdt zich zoveel mogelijk aan de spelregels en doet niet mee in al te doorzichtige neo-imperialistische spelletjes. De EU moet zich dus ver van het Iraakse gewoel houden totdat de VS heel vriendelijk komen onderhandelen om onze steun te mogen krijgen. En dan moeten we optreden in het belang van het Iraakse volk en van NIEMAND anders. Dat oeverloze zelfbeklag is om ziek van te worden... De VS is dan wel militair de sterkste, maar heeft de attitude en intelligentie van een puber als het op dit soort van situaties aankomt. Of de VS na dit avontuur nog economisch de sterkste zal zijn, valt nog zeer af te wachten...
![]() |
#24 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vrees dat er wel wat intelligentere mensen dan jij in de VS zich bezig houden met deze dingen hoor. ![]() ![]() Ja kerel...wat heb je tot nu toe al bereikt in je leven? Je moet nog al wat geld op je bankrekening hebben staan na al jou ontelbare uitvindingen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
er zijn ook veeeel intelligentere mensen dan jij die zich bezig houden met de integratieproblematiek en het vreemdelingenvraagstuk. Denk jij dat jij alles beter weet door een beetje tv te kijken en de gazet te lezen?[\ironie] We lachen ons rot.. Van hetzelfde laken een pak noemen ze dat, geloof ik ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik heb reeds verteld dat één van de vele redenen kan zijn het Nabije Oosten nu eens met een lange termijn visie aan te pakken, omdat die hele regio het voortbestaan van de planeet bedreigt. Die critici zien enkel maar deelfragmentjes zoals de militaire interventie, maar vergeten de "big picture", en de follow up van het hele conflict met andere dan militaire acties die nog zal komen. Misschien was het wel om de nakende golf van moslimterreur op eigen bodem (wie weet wat de cia weet?) af te leiden naar een terrein waar de terroristen als vliegen zouden op afkomen? Dit gaat jaren duren (Irak, Afganistan, etc), met deels militaire, humanitaire, economische, en VN inbreng, maar er moest iets gedaan worden. Dus onder de vele redenen zijn er tacktisch strategische redenen. Ik heb niet de pretentie van hier met 100 pct zekerheid te staan spreken, maar ik denk toch een gezonde compilatie te maken van alle mogelijke redenen.
![]() |
![]() |
#29 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Hoe "intelligent" die mensen wel zijn in de VS hebben we gezien aan de schertsvertoning van dhr. Powell in de VN Veiligheidsraad, niet? Bewijzen vervalsen en ... eigenlijk de boel een beetje zitten beliegen. Zeeeeer intelligent hoor! En wat zegt dit over de "intelligence services"? Ik zou daar geen "blind en kritiekloos" vertrouwen in hebben, maar het staat je vrij om de oogskes toe te doen hoor. Oh ja, droomt gij soms ook van die befaamde Weapons of Mass Destruction? Dream on... Wat jouw persoonlijke aanvallen betreft... Ik lees meer dan "een paar gazetten", "een paar webpagina's" en informeer me ook langs andere kanalen dan de televisie... Je zou nog heel aardig kunnen opkijken, meneerke vooringenomenheid. En wat ik al bereikt heb in mijn leven, daar hebt gij ook al helemaal het raden naar... sukkelaartje... ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#30 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ben zelf europeaan en heb er geen minderwaardigheidscomplex over. Maar ik zie wel wat er gebeurt op het internationale toneel. Europa is een verwend paradijs, waar intern gekibbel steeds maar oorlogen heeft gekost en waar de laatste 50 jaar energie gestoken werd in diplomatie en overleg, OM INTERN TE KUNNEN OVERLEVEN en tot vrede te komen. Naar buiten toe heeft Europa AL haar invloed verloren. Het enige wat europa kan doen is HAAR EIGEN MODEL exporteren, en dat is wat jij dus ook wil doen (en ik ook, als we er klaar voor zijn): de wereld laten draaien op Internationaal recht, omdat dit voor europa gewerkt heeft. Je ziet de wereld vanuit een EUROPEES wereldbeeld, en daar is niets mis mee, maar het is evenzeer europees-subjectief. Je vergeet dat we in europa echter dezelfde beschaving zijn en dezelfde westerse waarden delen en dat daarom internationaal recht BINNEN europa kan functioneren. We hebben het onszelf ook opgelegd na constant oorlogen gevoerd te hebben. Dat Europees model exporteren / propageren is al wat wij kunnen doen, maar we hebben niet de nodige militaire drukkingsmiddelen (organisatorisch, technisch, budgettair) noch de nodige eensgezindheid, noch de moed om met een nuchtere ALGEHELE COHERENTE sociale/militaire strategie op het wereldtoneel te verschijnen. Europe is intern ook minstens even corrupt in de politiek als de VS dat is. In de VS zie je het tenminste dat sommige politici zich verrijken, omdat men het niet echt verstopt. In Europa zeggen politici nog steeds niet wat ze denken, en wordt er ook heel veel gesjoemeld, met onze eigen belastingelden etc... Zelfbeklag.... ik denk dat we alleen sterker kunnen staan als we een aantal amerikaanse dingen niet te snel als dom gaan aanzien, en een aantal van hun succesformules maar best eens zouden overnemen. Iedereen breekt de VS voortdurend af, maar we zouden beter eens grondig analyseren, zonder afgunst en jaloezie, wat zij daar nu zo goed doen. Te lang om hier nu over te schrijven.
![]() |
![]() |
#31 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Pre-emptive strikes, �*ls je ze al kan legitimeren, moeten zeker duidelijk gemotiveerd worden. En wat voor motieven hebben we gehoord? WMD's? Een schertsvertoning met wapeninspecteurs? Het oh zo onmenselijke regime van Saddam (terwijl de VS elders in de wereld vaak nog veel onmenselijker regimes hebben geïnstalleerd)? Het brengen van democratie? (ook niet, want vrije verkiezingen zouden wel eens zeer contraproductief kunnen zijn) Niks, noppes, nada... Niets wat deze inval mogelijks kan justifiëren. Tenzij... we geloven in een vooralsnog supergeheim geniaal vredesplan dat stukje bij beetje ontvouwd wordt door de visionaire genieën in het Witte Huis. Waarom geloof ik dat toch niet...? En dat de VS zichzelf economisch mag bedienen omdat het toch zo'n goede daad heeft gesteld voor de wereldvrede.... Ik hoop dat ge zelf wel ziet dat dit "een beetje wringt". Ik ben geen anti-Amerikaan, mocht je dat denken... Heb ontzettend veel ontzag (maar niet van het blind fanatieke soort) voor de USA, maar hecht ondertussen geen millimeter geloof meer aan wat er nu al 4 jaar uit het Witte Huis komt gesijpeld. Ironisch eigenlijk, want waar de US een rijke culturele traditie had opgebouwd in het genadeloos politiek elimineren van leugenaars, lijkt ze een pathologisch geval zoals Bush stilletjes te tolereren. (Nixon kon op heel wat minder bijval rekenen, en die deed zich toch ook voor als "de grote visionnair"?)
![]() |
![]() |
#32 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ja kerel, verwonder mij dan eens... wat doe jij nog meer dan de kranten en dus de media volgen? Ik ben echt eens benieuwd. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() @straddle,
waar het hier om eigenlijk draait is niet de economische verwezelijkingen of de binnenlandse politiek van de vs maar enkel het buitenlandse beleid. En op dat vlak mag ik zeggen stapelen ze flater op flater imo. Alle argumetentatie ivm Irak is hier reeds uitgebreid aan bod gekomen maar wat het meest pijnlijke is is dat ze daar in een situatie die te vergelijken is met het libanese conflict van een paar decenia geleden. Uiteindelijk is Israel (de bezetter) na 18 jaar van aanslagen en terreur tegen zijn troepen ter plaatse, teruggetrokken en heeft de toestand gelaten voor wat ze was (met oa. sabra en chatilla als realisatie). Waarschijnlijk krijgen we in irak een herhaling hiervan (alhoewel het geen 18 jaar zal duren). De vraag van 5 000 000$: Hoe is het mogelijk dat de Bush administratie zich in zo een wespennest heeft gewerkt zonder redelijke vooruitzichten op een oplossing? Mogelijke antwoorden? - grandioze zelfoverschatting. - ontbreken van reele kennis van de irakese stammencultuur - nood aan een continu conflict ter bevrediging van het militair-industrieel complex en de nieuws-hongerige media. - brood en spelen voor de couch-patatoe amerikaan (?) - nood aan een overwinnings-palmares voor dhr. bush om zijn volgende verkiezing te lanceren? Kies maar uit. Het siert de meerderheid van de europese landen dat ze niet in dit gevaarlijke spelletje meedraaien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Treffende voorbeelden van US "nation building": - Rheza Phalevi in Iran - Suharto in Indonesië - Pinochet in Chili - Zuid-Vietnam - Mobutu in Zaïre - Angola, waar ze eerst FNLA uitprobeerden, daarna UNITA en nog iets later het voormalig marxistische MPLA - Battista in Cuba - Guatemala Ik zuig dit niet uit m'n duim... informatie komt van de officiële site van het US State Department, zoudt ge misschien eens moeten lezen... heel nuttige informatie toch. Wat het nut ervan was... telkens hetzelfde: installeren van een US-friendly bewind. Of dit nu onmenselijk of ondemocratisch was deed er niet zo toe. Saddammeke was ook een goed vriendje van de US tijdens de Irak-Iraanse oorlog he. Of ook al vergeten dat mr. Rumsfeld daar wapentjes is gaan verkopen? (bestaan foto's en videobeelden van hoor, of liegen die ook soms?) Ik hoorde Reagan over Saddam trouwens nog zeggen "Sure he's a bastard, but he's our bastard"
![]() |
![]() |
#38 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat jij zegt alsof het het doel is van de VS om gekken, moordenaars als Saddam te steunen is gewoonweg onzin. Als men had geweten hoe Saddam zou worden of wat hij nog allemaal zou gaan doen dan had men het waarschijnlijk heel anders aangepakt. Wat jij doet is zeggen dat het allemaal tot op de dag van vandaag is uitgestippeld en dat men Saddam steunden als moordenaar en folteraar en massamoordenaar. Bullshit! Net zoals de eerdere steun aan de Taliban strijders, waarom was dit? Ook gewoon om wat fundamentalisten te steunen zeker? ![]() Ander vb, men geeft ook "steun" aan Noord Korea. Doet men dit omdat men daar dan WMD's kan voor bouwen? Neen, maar wat ga jij over enkele jaren misschien roepen als de gek van Noord korea een bommetje gooit? Alweer de schuld van de US want zij steunden N-K ... zie je wel.... Gewoon belachelijk. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En zeg nu eens wat jij meer doet dan de media volgen? Of is dat topgeheim?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Denk dan nog eens tweemaal na vooraleer ge mij nog eens beschuldigt van anti-Amerikaanse relfexen of onwetendheid.
![]() |