Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 maart 2009, 11:02   #21
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Gewoon de factuur op tijd betalen en er is geen probleem. Achteraf janken dat je aanmaningskosten krijgt, terwijl je 100% zeker weten dat die zullen komen als je niet betaalt, is extreem kinderachtig.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2009, 11:16   #22
vesivius
Partijlid

Standaard

Aan artisjok
Natuurlijk heb ik domiciliëringen, ik wens geen boetes te betalen wanneer ik na een reis terugkeer.
En wat de winst betreft op die rappel brieven, ik vind dit absoluut geen overdreven prijs, vanmorgen kreeg ik nog een fractuur voor een update van een programma (CD niet aangetekend) verzendingskosten 15€ + btw.
Betaal op tijd uw facturen of vraag een domiciliëring en er niets aan de hand.
Bent u niet akkoord ga dan naar een andere leverancier, zo heb ik telenet buitengegooid omdat er een geschil was over 3,**€
vesivius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2009, 12:22   #23
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Gewoon de factuur op tijd betalen en er is geen probleem. Achteraf janken dat je aanmaningskosten krijgt, terwijl je 100% zeker weten dat die zullen komen als je niet betaalt, is extreem kinderachtig.
Hoe doe je dat als je niet thuis bent ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2009, 12:32   #24
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Hoe doe je dat als je niet thuis bent ?
Er zijn 4 mogelijkheden

1. Het laten weten aan je leveranciers als je langer dan een maand van huis bent.

2. Je dienst tijdelijk opzeggen.

3. Domiciliering of doorlopende opdracht.

4. Niets doen, weten dat je aanmaningen gaat krijgen en de aanmaningskost dan maar betalen.

Laatst gewijzigd door fox : 12 maart 2009 om 12:34.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2009, 12:48   #25
Catwoman
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
tussen 1e factuur en aanmaningskosten zit toch nog een rappel of 2
Klopt niet. Toen wij verhuisden zijn we netjes naar de post gegaan, papieren ingevuld (do my move)... ze zouden de post naar ons nieuwe adres sturen en zelfs de gsm-operator zou verwittigd worden (wat we na een half jaar maar zelf gedaan hebben).

Zo hebben we dus een factuur van telenet niet ontvangen. Dat viel me op toen ik een herrinnering (+ 7 ,.. €) in de bus vond. Toen ik daarvoor naar telenet belde, zeiden ze me dat ze die herinneringskost zouden schrappen.
1 keer in het jaar mogen ze dat doen. Bij deze weten jullie dat dus ook.
Catwoman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2009, 20:41   #26
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vesivius Bekijk bericht
Aan artisjok
Natuurlijk heb ik domiciliëringen, ik wens geen boetes te betalen wanneer ik na een reis terugkeer.
En wat de winst betreft op die rappel brieven, ik vind dit absoluut geen overdreven prijs, vanmorgen kreeg ik nog een fractuur voor een update van een programma (CD niet aangetekend) verzendingskosten 15€ + btw.
Betaal op tijd uw facturen of vraag een domiciliëring en er niets aan de hand.
Bent u niet akkoord ga dan naar een andere leverancier, zo heb ik telenet buitengegooid omdat er een geschil was over 3,**€
Ik geef dus geen volmacht aan vreemden, en dat is nog altijd mijn goed recht.
Bedrijven moeten zich daaraan aanpassen.

Als jij 15euro verzendingskosten betaald voor 1 CD, (niet aangetekend) ben je blijkbaar opgelicht.
Ik betaal 5,19 euro om een brief aangetekend te verzenden.
Controleer het gerust.
http://www.post.be/site/nl/letters/n...egistered.html
12,85 is dus zeker overdreven.
Bedrijven mogen ook leren om hun facturen tijdig op te sturen.
Ik heb vandaag (12/03/2009) de afrekening gehad voor waterverbruik, te betalen voor 23/03/2009
Je mag dus zelfs geen 10 dagen weg blijven. En hoe kunnen mensen met minder koopkracht aan budgetplanning doen?
Bedrijven pushen ons om domiciliëring toe te staan, maar ik geef daar niet aan toe.
Mijn man en ik zijn en blijven baas van onze bankrekening.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2009, 20:58   #27
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Er zijn 4 mogelijkheden

1. Het laten weten aan je leveranciers als je langer dan een maand van huis bent.

2. Je dienst tijdelijk opzeggen.

3. Domiciliering of doorlopende opdracht.

4. Niets doen, weten dat je aanmaningen gaat krijgen en de aanmaningskost dan maar betalen.
Ik krijg ook facturen die niet van leveranciers komen hoor.
Voor vaste uitgaven geef ik een bestendige opdracht, dat is het probleem niet.
Maar wat doe je met belastingen, boetes, ziekenhuiskosten, laboratoriumonderzoek?
Oud 13 maart 2009, 09:38   #28
vesivius
Partijlid

Standaard

[quote=artisjok;4019717]Ik geef dus geen volmacht aan vreemden, en dat is nog altijd mijn goed recht.

Dream on baby
Het is ook u goed recht om geen elektriciteit, gas of water af te nemen er bestaan alternatieven.

Als jij 15euro verzendingskosten betaald voor 1 CD, (niet aangetekend) ben je blijkbaar opgelicht.
Controleer het gerust.

U gaat nog altijd uit van de vezendings kostprijs maar ook uurlonen moeten bijgeteld worden (aan de prijs die de werkgever betaald brutoloon x 2)

Ik heb vandaag (12/03/2009) de afrekening gehad voor waterverbruik, te betalen voor 23/03/2009

Persoonlijk betaal ik mijn facturen zo snel mogelijk zo vergeet ik ze niet.
Ik ben lid van een tennisclub, de leden krijgen 4 maanden om hun lidgeld te betalen, na 4 maand moeten wij tientallen herinneringen sturen omdat men "vergeten" is zijn lidgeld te betalen.
vesivius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 21:48   #29
artisjok
Banneling

Standaard

[quote=vesivius;4020179]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik geef dus geen volmacht aan vreemden, en dat is nog altijd mijn goed recht.

Dream on baby
Het is ook u goed recht om geen elektriciteit, gas of water af te nemen er bestaan alternatieven.

Controleer het gerust.

U gaat nog altijd uit van de vezendings kostprijs maar ook uurlonen moeten bijgeteld worden (aan de prijs die de werkgever betaald brutoloon x 2)

Persoonlijk betaal ik mijn facturen zo snel mogelijk zo vergeet ik ze niet.
Ik ben lid van een tennisclub, de leden krijgen 4 maanden om hun lidgeld te betalen, na 4 maand moeten wij tientallen herinneringen sturen omdat men "vergeten" is zijn lidgeld te betalen.
Er is precies iets misgelopen met je post!
Je antwoord staat tussen mijn bericht.

Waarom zou het een droom zijn om geen volmacht te moeten geven aan vreemden? Dit is nog altijd geen verplichting.
Bedrijven als electrabel mogen eindelijk eens beginnen beseffen wie de klanten zijn. Telefonisch zijn ze nauwelijks bereikbaar (je wordt letterlijk aan het lijntje gehouden) Op een e-mail antwoorden ze niet (voor zover hun klantendienst nu nog een e-mail adres heeft) en zelfs op een aangetekend schrijven reageren ze niet.

Ik weet ook wel dat er nog andere kosten zijn bij het verzenden van een aangetekende zending. Maar deze kosten zijn niet hoger dan die voor een factuur. Die aanmaningen worden niet meer getypt. Alles gaat automatisch, en de post komt de zendingen afhalen.

Dat is zeer flink van jou dat je je facturen altijd onmiddellijk betaald, maar daarmee antwoord je niet op wat ik schreef. (En jij weggelaten hebt)
"Je mag dus zelfs geen 10 dagen weg blijven. En hoe kunnen mensen met minder koopkracht aan budgetplanning doen?
Bedrijven pushen ons om domiciliëring toe te staan, maar ik geef daar niet aan toe.
Mijn man en ik zijn en blijven baas van onze bankrekening."

P.S. Er is nog iets tussen 10 dagen en 4 maanden.
Oud 13 maart 2009, 22:03   #30
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik krijg ook facturen die niet van leveranciers komen hoor.
Voor vaste uitgaven geef ik een bestendige opdracht, dat is het probleem niet.
Maar wat doe je met belastingen, boetes, ziekenhuiskosten, laboratoriumonderzoek?
Wat stelt ge zelf voor ?
Oplossingen zijn er genoeg, en redenen om deze oplossingen niet toe te passen, nog meer.
Van tijd tot tijd mis ik ook wel eens een betaling. Krijg dan een tijdje later wel een rappel. Maar bij mijn weten zijn dit telkens zeer vriendelijke brieven, zonder bijkomende kosten.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 22:42   #31
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Wat stelt ge zelf voor ?
Oplossingen zijn er genoeg, en redenen om deze oplossingen niet toe te passen, nog meer.
Van tijd tot tijd mis ik ook wel eens een betaling. Krijg dan een tijdje later wel een rappel. Maar bij mijn weten zijn dit telkens zeer vriendelijke brieven, zonder bijkomende kosten.
Geef er dan een paar.
Ik weet niet of ge gevolgd hebt maar het gaat over afwezigheden van drie maand.
Iedereen weet blijkbaar de oplossing maar geeft ze niet.
Oud 13 maart 2009, 22:59   #32
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geef er dan een paar.
Ik weet niet of ge gevolgd hebt maar het gaat over afwezigheden van drie maand.
Iedereen weet blijkbaar de oplossing maar geeft ze niet.
Fox heeft er in post 24 een paar gegeven.
Maar als ik drie maanden weg moest zijn, dan zou ik toch maatregelen nemen.
Voor een maand liet ik het hele gebeuren zijn gang gaan. Het zal dan zo'n vaart niet lopen. Drie maanden is nogal lang.
Ik zou waarschijnlijk de post laten openmaken, en rekeningen laten betalen, door één van mijn kinderen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 23:08   #33
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

[quote=artisjok;4021419]
Citaat:
Er is precies iets misgelopen met je post!
Je antwoord staat tussen mijn bericht.

Waarom zou het een droom zijn om geen volmacht te moeten geven aan vreemden? Dit is nog altijd geen verplichting.
Bedrijven als electrabel mogen eindelijk eens beginnen beseffen wie de klanten zijn. Telefonisch zijn ze nauwelijks bereikbaar (je wordt letterlijk aan het lijntje gehouden) Op een e-mail antwoorden ze niet (voor zover hun klantendienst nu nog een e-mail adres heeft) en zelfs op een aangetekend schrijven reageren ze niet.

Ik weet ook wel dat er nog andere kosten zijn bij het verzenden van een aangetekende zending. Maar deze kosten zijn niet hoger dan die voor een factuur. Die aanmaningen worden niet meer getypt. Alles gaat automatisch, en de post komt de zendingen afhalen.

Dat is zeer flink van jou dat je je facturen altijd onmiddellijk betaald, maar daarmee antwoord je niet op wat ik schreef. (En jij weggelaten hebt)
"Je mag dus zelfs geen 10 dagen weg blijven. En hoe kunnen mensen met minder koopkracht aan budgetplanning doen?
Mijn man en ik zijn en blijven baas van onze bankrekening."

P.S. Er is nog iets tussen 10 dagen en 4 maanden.
Artisjok ik vind bedrijven als mobistar en belgacom een veel grotere oplichtersbende dan electrabel. Ik leg uit waarom;
1° Electriciteit kost nog altijd energie om te produceren, en feitelijk heb je ongeveer voor 50% marchandise uit uw stopcontact; Dus wat je daar krijgt is precies niet gratis voor electrabel. Nu als 5% tot 10% van de bevolking recht heeft op die gratis electriciteitsregels van minimumstroom en andere blabla, mag de rest zoals gij die alle rekeningen kunnen betalen die boel beginnen meebetalen, nog een verdoken belasting op iedereen zijn schouders.

2° Waar ik meer vanachteroverlig is bvb bij de belgacom/mobistar excessive facturen. We hebben allemaal wel eens een telefoonrekening verrassing, en die mobiele dingen hebben gaandeweg allemaal ons budget van ons gezin
aangetast...

Nu moet je eens hard nadenken, en denken als er 100 ocmwsteuntrekkers 1000 sms'sje versturen hoeveel dat fundamenteel kost aan belgacom/mobistar ??? pak 0.1cent stroom.... en een pakje computers die wat moeten werken die toch miljoenen sms'jes versturen per dag..

En stel dat uw steuntrekkers daardoor allemaal een factuur liggen hebben van 200euro die ze niet kunnen betalen...

ZOu het niet normaal zijn dat je daar eens wat meer een adagio maakt: telefoonschulden zijn geen schulden....
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 06:33   #34
TypO
Gouverneur

TypO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
domiciliëring of automatische opdracht natuurlijk. Tegenwoordig kun je online je facturen ontvangen, raadplegen en online betalen. dat je 3 maanden in het buitenland zit is dus ook geen excuus meer

wie boetes en aanmaningen moet betalen heeft het doorgaans aan zichzelf te danken. domme en heel makkelijk te vermijden kosten.

Paul
de maandelijkse kosten vd syndic vallen doorgaans goed mee.
water, onderhoud, huisvuil, verzekeringen etc moeten gewone huurders/eigenaars ook betalen.
De macht vh getal (aantal bewoners) drukt de kost altijd.

ja laten we dat doen
eerst zetten we onze centjes bij wet geregelde gangsters
daarna laten we anderen het er naar goeddunken afhalen.
Een onderdanig, godvruchtig en spuuglelijk kaboutervrouwtje aan de haak slaan, dat kan elke fundamentalist. Een uiterst aantrekkelijke, zelfstandige en razend intelligente vrouw overtuigen van islamitisch geïnspireerde zever is een heel ander verhaal.
TypO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 07:23   #35
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht

Artisjok ik vind bedrijven als mobistar en belgacom een veel grotere oplichtersbende dan electrabel. Ik leg uit waarom;
1° Electriciteit kost nog altijd energie om te produceren, en feitelijk heb je ongeveer voor 50% marchandise uit uw stopcontact; Dus wat je daar krijgt is precies niet gratis voor electrabel. Nu als 5% tot 10% van de bevolking recht heeft op die gratis electriciteitsregels van minimumstroom en andere blabla, mag de rest zoals gij die alle rekeningen kunnen betalen die boel beginnen meebetalen, nog een verdoken belasting op iedereen zijn schouders.

2° Waar ik meer vanachteroverlig is bvb bij de belgacom/mobistar excessive facturen. We hebben allemaal wel eens een telefoonrekening verrassing, en die mobiele dingen hebben gaandeweg allemaal ons budget van ons gezin
aangetast...

Nu moet je eens hard nadenken, en denken als er 100 ocmwsteuntrekkers 1000 sms'sje versturen hoeveel dat fundamenteel kost aan belgacom/mobistar ??? pak 0.1cent stroom.... en een pakje computers die wat moeten werken die toch miljoenen sms'jes versturen per dag..

En stel dat uw steuntrekkers daardoor allemaal een factuur liggen hebben van 200euro die ze niet kunnen betalen...

ZOu het niet normaal zijn dat je daar eens wat meer een adagio maakt: telefoonschulden zijn geen schulden....
Ik ga akkoord dat bedrijven als Belgacom, Telenet, Mobistar,... even grote "oplichters" zijn als Electrabel.

Allen blinken ze uit in extreme winstmarges en quasi onbereikbaarheid.

Je moet natuurlijk ook de investeringskosten meerekenen, maar dan nog is de telecommunicatie extreem duur in vergelijking met het buitenland.
Oud 14 maart 2009, 09:03   #36
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb vandaag (12/03/2009) de afrekening gehad voor waterverbruik, te betalen voor 23/03/2009.
Jep ik kreeg hetzelfde en met dezelfde data. Maar dat lijkt me billijk, ik heb dat water uiteindelijk ook verbruikt.

Wat me veel meer stoort is dat ik als zelfstandige regelmatig facturen dien te maken voor diensten aan overheden en openbare maatschappijen en dus automatisch 3 maanden op mijn geld moet wachten. Maar d�*n komt de aap uit de mouw : de betaling laat nog steeds op zich wachten en dus schrijf ik een eerste vriendelijke aanmaning. En wat blijkt ? Vaak krijg ik volgende reacties :
- " Oei mijnheer, wij hebben uw factuur niet ontvangen. Kan u ze nog eens opsturen ?"
- " Oei mijnheer, uw factuur werd hier blijkbaar verkeerd geklasseerd, kan u ze ..."
- " Mijnheer, u gebruikte het verkeerde adres. U moet de factuur sturen naar onze andere dienst. Kan u ze ..."
- "Oei mijnheer, de persoon die daarover gaat is een hele tijd in ziekteverlof, u zal moeten wachten tot hij terug is want niemand is hiervan op de hoogte".

Doe d�*t maar eens als zelfstandige naar jouw leveranciers !
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 10:59   #37
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Fox heeft er in post 24 een paar gegeven.
Maar juist die niet waar het over gaat.
Ik wacht trouwens nog steeds op zijn antwoord.
Citaat:
Maar als ik drie maanden weg moest zijn, dan zou ik toch maatregelen nemen.
Voor een maand liet ik het hele gebeuren zijn gang gaan. Het zal dan zo'n vaart niet lopen. Drie maanden is nogal lang.
Ik zou waarschijnlijk de post laten openmaken, en rekeningen laten betalen, door één van mijn kinderen.
Zo doe ik het ook maar niet iedereen heeft kinderen of betrouwbare buren, wat dan ?
Trouwens, niet alle kinderen hebben een paar duizend € op de hoop liggen om de facturen van hun ouders te betalen.
Iemand had het hier zelfs over facturen online te laten opsturen.
Maar als er meer uitleg gevraagd wordt sturen ze hun kat.
Oud 14 maart 2009, 11:09   #38
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Vroeger had men steeds 30 dagen na factuurdatum de tijd om te betalen. Wanneer is dit veranderd??
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 18:18   #39
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Vroeger had men steeds 30 dagen na factuurdatum de tijd om te betalen. Wanneer is dit veranderd??
Sinds dat ze hun facturen anti dateren zeker?
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 18:31   #40
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Jep ik kreeg hetzelfde en met dezelfde data. Maar dat lijkt me billijk, ik heb dat water uiteindelijk ook verbruikt.

Wat me veel meer stoort is dat ik als zelfstandige regelmatig facturen dien te maken voor diensten aan overheden en openbare maatschappijen en dus automatisch 3 maanden op mijn geld moet wachten. Maar d�*n komt de aap uit de mouw : de betaling laat nog steeds op zich wachten en dus schrijf ik een eerste vriendelijke aanmaning. En wat blijkt ? Vaak krijg ik volgende reacties :
- " Oei mijnheer, wij hebben uw factuur niet ontvangen. Kan u ze nog eens opsturen ?"
- " Oei mijnheer, uw factuur werd hier blijkbaar verkeerd geklasseerd, kan u ze ..."
- " Mijnheer, u gebruikte het verkeerde adres. U moet de factuur sturen naar onze andere dienst. Kan u ze ..."
- "Oei mijnheer, de persoon die daarover gaat is een hele tijd in ziekteverlof, u zal moeten wachten tot hij terug is want niemand is hiervan op de hoogte".

Doe d�*t maar eens als zelfstandige naar jouw leveranciers !
Manen, ...in gebreken stellen,... bewarend beslag laten leggen,... mailtje naar de nieuwsdienst aangaande het beslag, en..... .

Ge hebt wel grote kans dat ge niet meer moogt meespelen achteraf.

Dus, andere maatregel.

Volgende factuur ineens 30% extra incalculeren,... na vervaldatum 12,5 % nalatigheids intrest aan rekenen en rustig afwachten.

Geen enkele bank die meer intrest geeft op uw kapitaal, dus waarom janken?
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be