Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2009, 17:23   #21
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik heb er nochtans weinig van gemerkt (ben van 1985). Ik ben vanaf mijn 16e beginnen en de rente stelt niets voor. In het begin kreeg ik nog 3% a 4%, nu nauwelijks 1%. De inflatievoet is de voorbije 3 jaar groter dan de rentevoet op spaarrekeningen. Een verliesoperatie noem ik dat.
De doorsnee Belg zet zijn geld dan ook niet op spaarboekjes zodat het geld opbrengt (dat is slechts bijzaak). Moest het om de intrest gaan zat niemand nog bij Fortis of KBC sinds dat die de laagste intresten geven (wel onlangs veranderd door die belachelijke protectionistische maatregelen van de Belgische staat).
Waarom de Belg dit wel doet is omdat zijn geld daar relatief veilig zit en de meeste financiële transacties via bankoverschrijving, cheques of credit cards worden gedaan.

Met beleggingen neemt men sowieso risico's, vooral mensen (de meeste dan) die niks van de beurs kennen en dan slachtoffer kunnen worden van charlatans die beweren dat ze mensen hun geld kunnen vertiendubbelen. Of pleit ge liever dat mensen terug gelijk vroeger al hun geld in een ouwe sok onder hun bed verstoppen? De inbrekers en criminelen zullen er alvast blij mee zijn.

Belastingen heffen op spaarboekjes is niet alleen dubbele belasting maar ook een inbreuk op het eigendomsrecht wat inhoudt dat mensen vrij over hun goederen mogen beschikken (zonder daarmee schade aan te richten uiteraard).

Ikzelf ben 2x zo dom geweest om mijn spaargeld te investeren mbv een belegger van de KBC. Moesten die aandelen niet risicovrij zijn geweest had ik er aardige kluiten mee verloren (maw het heeft niks opgebracht) en dat 6 jaar aan een stuk.
Oud 16 juli 2009, 17:52   #22
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Belastingen heffen op spaarboekjes is niet alleen dubbele belasting maar ook een inbreuk op het eigendomsrecht wat inhoudt dat mensen vrij over hun goederen mogen beschikken (zonder daarmee schade aan te richten uiteraard).
Daar is iets voor te zeggen. Maar het geld is op. En we zitten nu eenmaal met federaal, een eerder centrum-linkse regering, en Vlaanderen, daar maken de beide vakbonden toch ook deel uit van de Vlaamse regering.
Neem daarbij dat de vergrijzing aanstormt, ik helemaal geen besparingen zie gebeuren (in plaats daarvan willen de Walen zo'n 100000, voornamelijk laaggeschoolde illegalen, regulariseren, waarvan het merendeel levenslang van een leefloon zal leven), de inning van tegoeden op spaargelden in het buitenland sowieso op 35% komt, de vakbonden denken dat een vermogensbelasting het land zal redden, de industrie hier wegtrekt, evenals verschillende hooggeschoolden...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 18:27   #23
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Het zijn dan wel de spaarboekjes die het goedkoop werkkapitaal zijn, voor de banken.
Ik heb trouwens niet tegen beleggen, maar door het spel van voorkennis, shorten... kunt ge nog moeilijk over beleggen spreken. Korte ritten/winsten, gebaseerd op technische analyse, zijn hier meer en meer aan de orde. Maar kom, als ge er Uwe tijd insteekt, kunt ge er wel wat uithalen.
De beurs is, net zoals altijd, in beweging. Simpele tacktieken gebaseerd op technische analyse leveren al rap meer op dan het hoogst renderende spaarboekje. De klassieke buy-and-hold strategie daarentegen ...

Citaat:
Om 't kort t maken. Ik voorspel een verhoging van de onroerende voorheffing voor alles tot 35%.
Lijkt mij ook niet zo onrealistisch. Een meerwaardetaks op aandelen zie ik er nog niet doorkomen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 19:00   #24
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fabianen Bekijk bericht
Internetrekeningen bieden hogere basisrentes aan dan gewone spaarboekjes
Internetrekeningen én gewone spaarboekjes van in België gevestigde banken zijn vrijgesteld van belastingen. Die profiteren daar echter van om hun rente lager te houden dan de buitenlandse concurrentie. De Europese commissie heeft België nog een maand de tijd gegeven om deze concurrentievervalsing op te heffen, zo niet stappen ze naar het Europese Hof van Justitie.
Het verschil in behandeling tussen rente uitgekeerd door Belgische banken en rente uitgekeerd door buitenlandse banken belemmert namelijk het vrije verkeer van kapitaal (in de zin van artikel 56 EG) en het vrij verrichten van diensten (in de zin van artikel 49 EG).
Citaat:
De opbrengsten uit eigendommen zijn in België nauwelijks belast. Wij heffen belastingen op lonen, en dat is een inbreuk op het recht om van dat loon te leven.

Laatst gewijzigd door DannyS : 16 juli 2009 om 19:15.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 20:27   #25
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
De opbrengsten uit eigendommen zijn in België nauwelijks belast. Wij heffen belastingen op lonen, en dat is een inbreuk op het recht om van dat loon te leven.
Over de globale belastingsdruk, en over de verdeling hiervan kunt ge discusieren. Wel is de globale Belgische belastingsdruk, zowat de hoogste ter wereld. En hier vallen de hoge belastingen op de lonen, vooral op.
Maar zelfs, wat de opbrengsten uit eigendommen betreft, zit Belgie in de middenmoot. Ze worden niet meer, of niet minder belast, dan gemiddeld in de ons omliggende landen.
Maw het is niet de belasting op eigendommen, die omhoog moet, doch wel de belasting op lonen, die naar omlaag moet.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 21:49   #26
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
in grote porties moet ge uw ID laten weten

maar ge hebt gelijk; ge koopt wat ge wilt
maar kom niet klagen als de staat u weet te vinden en alle goud opeist met een mes tegen uw keel

Dan is het terug verkocht...of gestolen (PV'tje is rap aangevraagd)
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 21:58   #27
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Kijk, het is bedroevend te noemen dat het linkse gedeelte van de politiek het noodzakelijk vind om de moeizaam bijelkaar gespaarde centen van een groot deel van de hardwerkende bevolking gaan stelen om deze dan te geven aan mensen die er veelal niets voor willen doen.

Ik ben zelfstandige en als ik zie dat amper 15% van mijn belastbaar inkomen overblijft als ik het spel eerlijk speel vind ik toch dat er iets heel serieus mis is. Als ik dan bovendien nog wat spaar moet ik daar dan ook nog eens X-percentage van af geven als ik ze moet geloven...en dat allemaal omdat ze vertikken om de overheid en haar budgetten efficiënt te beheren en het geld uit te geven aan nietsnutten.

Als dat zo verder gaat, geef ik mijn zelfstandige activiteit op en ga ik doppen op basis van mijn vroegere carriëre in loondienst...tis potverdorie niet meer de moeite om nog te werken.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 23:42   #28
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Internetrekeningen én gewone spaarboekjes van in België gevestigde banken zijn vrijgesteld van belastingen. Die profiteren daar echter van om hun rente lager te houden dan de buitenlandse concurrentie. De Europese commissie heeft België nog een maand de tijd gegeven om deze concurrentievervalsing op te heffen, zo niet stappen ze naar het Europese Hof van Justitie.
Het verschil in behandeling tussen rente uitgekeerd door Belgische banken en rente uitgekeerd door buitenlandse banken belemmert namelijk het vrije verkeer van kapitaal (in de zin van artikel 56 EG) en het vrij verrichten van diensten (in de zin van artikel 49 EG).

Het "recht om van dat loon te leven" ken ik niet. Met een spaarboekbelasting "verplicht" ge de mensen om hun geld zo snel mogelijk uit te geven en het sparen te bestraffen. Dat druist in tegen het eigendomsrecht, namelijk ge wordt verhinderd om vrij over uw goederen te beschikken.

Als opbrengsten uit eigendommen toch zo laag belast worden (wat ik al betwijfel) dan verhogen ze beter die belasting ipv een belachelijke belasting op spaargeld in te voeren.
Oud 16 juli 2009, 23:46   #29
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Al dat geleuter over vermogensbelasting en "laat de rijken het maar betalen" is vrij onnozel. Ik kan ook een sinterklaasbeleid gaan voeren als ik ne trouwe melkkoe heb die dit allemaal wel zal sponsoren (tiens, dat verhaal komt mij ergens bekend voor). Waarom efficiënt omgaan met het staatsgeld? We voeren wel wat extra belastingen in als er een tekort is.
Oud 17 juli 2009, 03:10   #30
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Met een spaarboekbelasting "verplicht" ge de mensen om hun geld zo snel mogelijk uit te geven en het sparen te bestraffen. Dat druist in tegen het eigendomsrecht, namelijk ge wordt verhinderd om vrij over uw goederen te beschikken.

Als opbrengsten uit eigendommen toch zo laag belast worden (wat ik al betwijfel) dan verhogen ze beter die belasting ipv een belachelijke belasting op spaargeld in te voeren.
Als je opbrengsten van spaarboekjes bij Belgische banken evenveel gaat belasten dan bij ander banken, en ophoudt met die verboden manipulatie van de concurentiewerking, terwijl je het vrije verkeer van kapitaal stimuleert, kunnen de Belgische banken de rente niet meer lager houden dan hun buren. Belgische leningen zijn al prijzig genoeg om daar toch nog forse winsten uit te halen, met bovendien nog altijd een gelijkaardige vervalsende steun uit de notionele interstaftrek. Dat zou dan als afwisseling in jouw voordeel zijn in plaats van dat van je bank.
Je kan er natuurlijk ook voor kiezen niet te belasten, bij geen enkele bank.
Het is trouwens niet nodig opbrengsten uit vermogens kleiner dan twee miljoen te belasten. Een beetje belastingvrije som vinden "de mensen" normaal.

Laatst gewijzigd door DannyS : 17 juli 2009 om 03:13.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be