![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Europees Commissaris
|
![]() Liever een tomaat in schijfjes met gesnipperde ajuin en zout en peper.
![]() |
#22 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om een voorbeeld te geven, in een vorige post zegt u : een eitje is best in bakboter, maar als ik enkel daarvoor bakboter kan gebruiken dan moet ik haast maandelijks een pak weggooien. Als ik nitraten zoveel mogelijk wil vermijden, kan ik best biologische voeding kopen en die is duurder dan de gewone. Dikwijls heb ik het gevoel dat gezonde voeding niet is weggelegd voor mensen met een klein inkomen.
![]() |
![]() |
#24 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik ben op zoek naar een stuk grond, en overweeg toch daar mijn jaarvoorraad groenten op te telen. Daarbovenop kippen voor verse eitjes. Ik heb onlangs nog met een man gesproken die koeien op een veld had. Jammer genoeg werden deze dieren aan het einde toe geslacht en opgegeten. Maar waarom zou een mens dat niet voor zichzelf kunnen doen? Uw eigen dieren en eten voorzien. Misschien voor een buitenstaander heel onmogelijk, maar landbouwgrond is eigenlijk zo duur nog niet. Een investering om zelf uw eigen eten te voorzien. Citaat:
![]() Ik gebruik nu eenmaal boter voor de smaak en omdat ze zo beter uit de pan glijden. Citaat:
Duurder is waar. Maar daar kan ik niet aan doen. Ik ben ook voorstander voor een betere stock in de winkelrekken aan betaalbare prijs. No doubts ![]() Citaat:
Als we gaan letten op alle kleine dingetjes zijn dat gauw één groot. Zoals bv de dressing, frieten bakken in olijfolie, meer omega3 vetzuren tot ons nemen ipv ons enkel tot de omega 6 vetzuren te beperken, ipv een zak chips te snoepen nemen we fruit of noten, etc, etc...
Onder invloed van de duivel. Laatst gewijzigd door 420yeahbaby : 21 november 2009 om 13:09. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik woon op een appartement, kippen kweken, groenten telen, dat zijn wensdromen. Zelfs volkstuintjes zijn geen optie, er is immers nauwelijks genoeg plaats voor woningen! En in een verstedelijkt gebied kan men niet zomaar even iedere dag over en weer naar zijn eigen landbouwgrondje (weer meer verkeer!). Ik vrees dat dit mij altijd weer bij mijn stokpaardje brengt : er zijn veel te veel mensen op onze planeet en daarom is het gewoon onmogelijk geworden om ieder gezond en voldoende eten te bezorgen. Ik pleit dan ook voor een wereldwijde geboortebeperking, maximum 2 kinderen per vrouw. Wat dat eitje betreft, ik doe nooit ergens zout bij omdat ik vind dat voeding die men koopt meer dan genoeg zout bevat, ik ben al jaren gewend om nergens zout bij te doen en mis het echt niet.
![]() |
![]() |
#26 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De groenten bewaren in diepvriezers is dan weer een ander avontuur op zich. Maar een oplossing daarvoor vinden is echter een uitdaging. Wat als ik mijn grond laat gebruiken door een ander die wel opslagplaats heeft? Mss allemaal zweverig en naïef voor mij, maar al het mogelijk van vandaag werd vroeger als onmogelijk beschouwd. Citaat:
Citaat:
We spreken elkaar allemaal aan op het forum, maar plannen we wel iets? Bieden we ook nog alternatieven? Waarom slaat de mensheid niet de handen in elkaar ipv tegen elkaar? Zweverig en naïef, might so. Maar ik ben openstaand voor samenwerking aan een betere wereld. Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een man met koeien, dat is meestal een boer. Soms ook landbouwer. Koeien op een veld zijn er om te wantrouwen. Vertrouw eer koeien in een wei. En als ge denkt een moestuintje te kunnen onderhouden met één keer per week de handen uit de mouwen te steken, vergeet het dan maar voor een tweede keer helemaal.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Het is ergens ook handiger iets te pakken dat gemakkelijker is in transport zoals schapen of varkens. Citaat:
Citaat:
Bij de mais bij de voorbereiding, het uitzaaien, controle en de oogst. Groenten zijn tamelijk taai, wekelijks controle is eigenlijk echt veel als ge uzelf goe voorbereid hebt. Maar aangezien ge voor uzelf niet met al te schadelijke insecticiden pakt is een wekelijkse controle eigenlijk wel een must. Waarom zou een mens dat niet kunnen in collectief? 5 koppels die full time werken kunnen best wel wat investeren.
![]() |
![]() |
#29 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#30 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik woon nu meer dan een gans jaar tussen de boerenvelden... eigenlijk feitelijk zag ik die mannen niet veel op hun land hoor. Enkel bij de voorbereidingen, zaaien en oogst. Groenten (in volle grond) vragen echter niet veel onderhoud van de mens hoor. Wel moet ge wekelijks het onkruid eens gaan wegdoen etc, maar den boer gebruik daar wel middelkes voor dat enkel zijn gewenst gewas op de velden groeit. Het is zwoegen de landbouw, maar dat is met zijn seizoenen en serieus wel niet dagelijks gaan arbeiden hoor. Ene keer per week is voor de meeste gewassen al teveel.
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik woon er ook tussen, zeldzaam dat ze bezig zijn en dan nog is het met een grote machine met een dagloner er in. Maar op hun veld zie je ze nooit.
![]() |
![]() |
#33 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ja mambo, enkel voorbereidingen vragen enorm veel werk.
Zonder traktor (kan je trouwens huren) zal het pas zwoegen worden lol Die mannen waarderen hun grond op met stalmest, bij de maïs leggen ze bij de zaailingen beendermeel etc etc Als ge die know hows al hebt, en uw akker kunt inplannen, zal de arbeid wel beperkt worden mits juist materiaal. De oogst zal hoogtwss de zwaarste labeur worden. Ik ben voorstander om geld te leggen voor paar hectaren grond, de grond eerlijk verdelen onder ander koppels en taken uitverdelen. Dat is toch haalbaar? 16 duizend euro per hectare en dan is het al tamelijk dure grond hoor!
![]() |
#34 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#35 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Moet jij de prijzen maar eens vergelijken met de wallonië of vlaams brabant.
Daar is het nog goedkoper ![]() Het is niet duur, maar ook niet bepaald goedkoop. Hoewel dat relatief is ![]() Deelt da door 5 en ge hebt grond dat alleen maar stijgt in waarde en waarop je veel groenten kwijt kan. Je moet echter wel goed opletten naar de eigenschappen van de grond. Want zo mag je in bepaalde locaties door de grondvervuiling niet alles zomaar planten. Ze worden schadelijk door lood in de grond etc. Tjah, al die stinkfabrieken he ![]()
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |